گام های موثر در سئو تصاویر و تاثیر آن در بهینه سازی سایت

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

سئو تصاویر چیست و تاثیر آن در بهینه سازی سایت

سئو تصاویر سایت چیست ؟ اهمیت سئو در سایت تا چه اندازه است ؟ تصاویر و درکل پرونده های چند رسانه ای (که شامل ویدئو و فایل های صوتی هم می شوند) بخش بسیار مهمی از محتوا در یک سایت را تشکیل می دهند. عکس های به کار رفته در محتوای شما در مرحله ی اول تاثیر متن شما بر ذهن مخاطب را چندین برابر می کند و حتی می تواند پیامی مهم به مخاطب شما القا کند و در مرحله ی دوم در صورتی که بهینه سازی شده باشند تاثیر بسیار قابل توجهی در ترافیک دریافتی سایت شما خواهند داشت. موضوع بحث ما اهمیت تصاویر بهینه شده در سئو سایت و افزایش رتبه ی شما در serp (نتایج جستجو) است. در صورتی که شما تصاویری سئو شده در مطالب و صفحات محصول داشته باشید مطمئنا نتیجه ی بهتری از سرچ گوگل دریافت خواهید کرد. در این مقاله 5 مرحله ی سئو تصاویر را به شما آموزش می دهیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشد و مطالب را به دقت عملی کنید.

 

 

  • بهینه سازی قبل از بارگذاری تصاویر

قبل از آپلود یک تصویر دو مرحله ی بهینه سازی وجود دارد که اهمیت آن ها فوق العاده بالاست و ظاهر شدن تصویر شما در سرچ تصاویر (که برای انواع خاصی از کسب و کار ها اهمیت دارد مانند مد و دیزاین)، به این عوامل وابسته است.

1- کاهش حجم تصویر بدون افت کیفیت

همانطور که می دانید دو فرمت JPEG و PNG برای صفحات وب مناسب هستند. در صورتی که تصاویر سایت شما با نرم افزار هایی نظیر فتوشاپ یا ایلستریتور رندر می شوند (خروجی گرفته می شوند) حجم تصاویر شما بالا خواهد بود. چون شما نیاز دارید تا تصویری با کیفیت در اختیار کاربر قرار دهید. پس راهکار چیست؟! من برای حل این مشکل یک نرم افزار کاهش حجم و تبدیل تمام فرمت ها به JPEG به شما معرفی می کنم. نرم افزار JPEG Imager 2 یک نرم افزار کم حجم، کاملا رایگان و با رابط کاربری بسیار ساده این امکان را به شما می دهد که بدون کاهش ابعاد و کیفیت، حجم تصاویر را چندین برابر کم کنید.

به مثال تصویری زیر توجه کنید:

بهینه سازی تصاویر سایت

همانطور که مشاهده می کنید بدون افت قابل ملاحظه ی کیفیت تصویر، حجم آن را از 525kb به 81kb کاهش دادیم. این مقدار با متغییر های موجود در پایین صفحه قابل تنظیم است. این تصویر از لحاظ حجم بسیار بهینه است و بر سرعت وبسایت شما تاثیر بهتری خواهد داشت و تجربه کاربری را بهبود می دهد.

2- تغییر نام تصویر قبل از بارگذاری

یکی از موارد پر اهمیت که متاسفانه (یا خوشبختانه!) بسیاری از وبمستر ها توجهی به آن ندارند نام تصویر است که راحت ترین روش بهینه کردن آن، تغییر نام در هنگام رندر یا قبل از بارگذاری در سایت است. توجه کنید که نام تصویر همان عنوان یا title عکس شما نیست! و در هنگام بارگذاری قابل ویرایش نمی باشد. پس نام تصویر را در سیستم خود به اسمی کاملا مرتبط با محتوای عکس تغییر دهید تا گوگل عکس شما را درست بشناسد. برای انتخاب نام تصویر کافیست تنها از کلمه کیدی خود به همراه یک عدد یک یا دو رقمی استفاده کنید.

 

 

  • بهینه سازی بعد از بارگذاری

بعد از بارگذاری تصویر در وبسایت نیز دو مرحله ی مهم در سئو تصاویر داریم. دقت کنید که تمامی مراحل ذکر شده در کنار هم باید به درستی انجام شوند تا انتظار شما از وبسایتتان کاملا بر آورده شود.

1- اختصاص title یا عنوان برای تصویر

همانطور که گفته شد عنوان با نام تصویر متفاوت است. در واقع عنوان یک تگ برای محتواست. حتما دقت کنید که عنوانی کوتاه و شمال کلمه ی کلیدی اصلی، انتخاب کرده باشید. اطلاعاتی در حد 20 الی 50 کاراکتر برای عنوان ایده آل است. عنوان تصویر زمانی به مخاطب نشان داده می شود که کاربر موس را در اطراف عکس حرکت می دهد.

2- اختصاص تگ alt یا همان متن جایگزین

عنوان و تگ alt (در کنار نام تصویر که در url آن ظاهر می شود) تصویر شما را به گوگل معرفی خواهند کرد. در باکس مربوط به تگ alt باید توضیحی مختصر و یونیک (پیوسته و با مفهوم) برای تصویر در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که شامل کلمه کلیدی اصلی شما باشد. طول یک تگ alt بهتر است حدود 50 تا 80 کاراکتر باشد. متن جایگزین معمولا زمانی که تصویر شما ( به دلایل مختلف) به نمایش در نیامده، به جای تصویر به مخاطب نمایش داده خواهد شد.

بهینه سازی تصاویر سایت

3- اختصاص توضیحات مناسب برای عکس

حتما مشاهده کرده اید که در زمان بارگذاری یک تصویر باکس هایی با عنوان توضیحات کوتاه و توضیحات وجود دارد. اهمیت این توضیحات نسبت به بقیه ی باکس ها کمتر است ولی کامل کردن آن با توضیحاتی هدفمند برای سئو سایت خالی از لطف نیست و درکل به کیفیت مطالب سایت شما از نظر گوگل، کمک خواهد کرد.

 

 

نکاتی در مورد سئو تصاویر سایت

  • کلمه ی کلیدی را درست استفاده کنید.
    سعی کنید تگ ها در کلماتی با هم تفاوت داشته باشند (به جر کلمه ی کلیدی) بهتر است همیشه از کلمات مترادف که سرچ می شوند استفاده کنید.
  • سئو را فدای کیفیت محتوا نکنید!
    یکی از اشتباهات رایج این است که حجم تصاویر به حدی کاهش پیدا می کند که به کیفیت و خوانایی عکس ضربه می زند. در کل توجه داشته باشید که در سئو همیشه باید حد اعتدالی میان کاربران و الگوریتم های گوگل حفظ شود. چرا که گوگل رفتار کاربر شما را نیز کاملا زیر نظر می گیرد. باید توجه داشته باشید که کلمات کلیدی هم به صورت نرمال استفاده شوند. در یک کلام محتوا را با کلمه کلیدی خفه نکنید!
  • از تصاویر زیبا و حساب شده استفاده کنید
    در مقاله روان شناسی رنگ ها در وبسایت به تفصیل در مورد تاثیر ظاهر سایت بر رفتار مخاطب، بحث شد. زمانی که متن و تصاویر تنها اطلاعاتی است که مخاطب از شما دریافت می کند و همچنین تاثیر تصویر به مراتب بالاتر از محتوای متنی است، بازاریابی شما تا حد بسیار بالایی به ظاهر شما وابسته خواهد بود. پس علاوه بر اینکه از طراحی زیبا در سایت خود استفاده می کنید کیفیت و زیبایی تصاویر، ویدیو ها و فونت ها را مورد توجه قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *