سئو چیست؟ راهنمای قدم به قدم SEO و بهینه سازی سایت( آپدیت 2023)

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

سئو چیست ؟ اهمیت سئو سایت در چیست؟ چه مباحثی در سئو از اهمیت بیشتری برخوردار دارند؟ خدمات سئو شامل چه مواردی هستند؟ برای سئو سایت چه تکنیک‌هایی وجود دارد؟ مزایای استفاده از سئو چیست؟ سئو چه تاثیری در بهبود وضعیت سایت دارد؟ سئو مناسب چه سایت‌هایی است؟ هزینه سئو سایت به چه صورت است؟ اگر تجربه طراحی سایت داشته باشید یا در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید، احتمالا می‌دانید که مرحله بعد از طراحی سایت، معرفی آن به تعداد بیشتری از کاربران است و یکی از روش‌های انجام این کار سئو سایت است. سئو، کسب و کار را تقویت می‌کند و رتبه سایت را در موتور جستجو بهبود می‌بخشد. به همین دلیل آشنایی با آن و به کار بردن تکنیک‌های مختلفی که دارد، تاثیر زیادی در رتبه‌بندی و بهبود جایگاه سایت دارد. در این مطلب از مجریان وب قصد معرفی این تکنیک کاربردی را داریم. با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به این سوال که سئو چیست؟ راهنمای قدم به قدم SEO و بهینه سازی سایت (آپدیت 2023) را نیز به شما ارائه کنیم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟ تا همین چند سال پیش زمانی که در مورد معنا و مفهوم سئو و پاسخ به این سوال صحبت می‌شد، بسیاری از افراد این پاسخ را ارائه می‌کردند که سئو مجموعه‌ فعالیت‌هایی در جهت ارتقا و بهینه‌سازی سایت است. این تعریف امروزه تنها معنا لغوی سئو است اما عملکرد و نقش سئو برای سایت‌ها بسیار بیشتر از این مورد است. هر چند هنوز هم با استفاده از سئو و تکنیک‌های آن می‌توان وضعیت آن را در موتور جستجو ارتقا داد و به نوعی آن را بهینه‌سازی کرد اما کاربردها و مزایای استفاده از سئو امروزه بسیار بیشتر از قبل است. سئو امروزه نه فقط در بهینه‌سازی سایت بلکه تکنیکی برای تبلیغات و افزایش فروش نیز هست و در صورتی که به درستی از آن استفاده شود، کاربردهای زیادی برای سایت خواهد داشت.

 

اهمیت سئو سایت

به لطف گسترش اینترنت در همه ابزارها و در دسترس قرار گرفتن آن، امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد از موتورهای جستجو استفاده کند. موتورهای جستجو که تا چندی پیش صرفا برای افزایش اطلاعات و تحقیق در موارد خاص استفاده می‌شدند امروزه به اولین منبع اطلاعاتی بشر تبدیل شده‌اند و در انواع فعالیت‌ها مانند یادگیری یک مطلب خاص، اطلاع از یک خبر و صحت یا رد آن، پیدا کردن یک محصول و خرید آن و بسیاری موارد دیگر اولین منبع هستند که افراد به سراغ آن می‌روند. این مسئله و نقش اینترنت و وب‌سایت‌ها در زندگی بشر، اهمیت سئو سایت را چند برابر کرده است. این روزها موفقیت یک سایت در بستر اینترنت و موتورهای جستجو به سئو اصولی بستگی دارد و سایت‌هایی که از این تکنیک به خوبی استفاده می‌کنند حتی هزینه تبلیغات را نیز کاهش می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: اهمیت سئو در سایت

 

تکنیک‌های کاربردی در سئو سایت

همان‌طور که گفته شد، سئو سایت مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و فعالیت‌ها است. تنوع تکنیک‌هایی که برای بهینه‌سازی سایت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد بسیار زیاد هستند اما در میان آن‌ها برخی تکنیک‌ها کاربردی‌تر بوده و در انواع روش‌های سئو، که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده می‌شوند. از جمله تکنیک‌های کاربردی در سئو سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. بهینه‌سازی تگ‌ها

بهینه‌سازی تگ‌ها اولین تکنیک کاربردی و مهم در سئو سایت است. هر صفحه از سایت دارای مجموعه‌ای از تگ‌ها است که توسط ابزارهای گوگل شناسایی می‌شوند و در نهایت به سئو سایت منجر می‌شوند. با بهینه‌سازی این تگ‌ها می‌توان توجه موتور جستجوی گوگل را بیشتر جلب کرد و در نتیجه سئو سایت را ارتقا بخشید. برای مثال تگ متا که همان جمله‌ای است که در زیر لینک سایت و در لیست جستجو نمایش داده می‌شود یکی از مهم‌ترین تگ‌ها است که اصولی نوشتن آن به سئو سایت کمک می‌کند.

۲. لینک‌دهی اصولی

لینک‌دهی اصولی یکی دیگر از تکنیک‌های سئو است. لینک‌دهی به دو صورت داخلی و خارجی انجام می‌شود. لینک‌دهی به معنی ارائه لینکی از مطلب مشابه یا مکمل یک موضوع در توضیحات آن است. لینک‌دهی خارجی به مطلبی خارج از سایتی که موضوع در آن قرار دارد ارجاع داده می‌شود و لینک‌دهی داخلی به یکی از محتواهای همان سایتی که لینک‌دهی در آن است، انجام می‌شود. استفاده از لینک‌ها هم در جلب توجه موتور جستجو و اعتبار بخشی به سایت موثر است.

۳. ریسپانسیو کردن سایت

ریسپانسیو کردن سایت یا ایجاد قابلیت سازگاری با ابزاری که سایت در آن مشاهده می‌شود، یکی دیگر از تکنیک‌های سئو است. بسیاری از کسب و کارها تمام تمرکز خود در سئو سایت را روی نسخه کامپیوتری یا ویندوز آن انجام می‌دهند. در چنین سایت‌هایی نسخه موبایل به شدت ضعیف و ناکارآمد است. در حالی که با ریسپانسیو کردن سایت و امکان استفاده راحت آن با موبایل مانند ویندوز، اعتبار سایت نزد کاربر بیشتر شده و در نتیجه این موضوع سئو سایت هم زودتر انجام می‌شود.

۴. محتوا نویسی اصولی

در نهایت محتوا نویسی اصولی آخرین و گسترده‌ترین تکنیکی است که در سئو سایت می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از انواع مختلف محتوا، تولید محتواهای کاربر پسند برای ماندگار کردن کاربران در سایت، استفاده از کلمات کلیدی برای جلب توجه موتور جستجو و بسیاری فعالیت‌های دیگر در تولید محتوا جز تکنیک‌های سئو سایت هستند.

 

انواع سئو سایت

بهینه‌سازی سایت یا همان سئو در گذشته فرآیند ساده‌ای بود، امروزه اما با پیشرفت دانش در زمینه تکنولوژی و طراحی سایت، سئو هم پیچیده‌تر شده و تنوع آن بیشتر شده است. بهینه‌سازی سایت این روزها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها قواعد و قوانین به خصوصی دارند. البته انواع سئو در هدف نهایی یکسان هستند و تنها در روش انجام کار تفاوت دارند. در ادامه مهم‌ترین انواع سئو سایت با نحوه انجام هر کدام را معرفی می‌کنیم.

۱. سئو داخلی

سئو داخلی اولین نوع از سئو است که به معنی فعالیت‌هایی است که در داخل سایت انجام می‌گیرند و به بهینه‌سازی نهایی آن کمک می‌کنند. از نمونه این فعالیت‌ها می‌توان به تولید محتوا اشاره کرد. تولید محتوا و رعایت قواعد کلمات کلیدی، تگ‌های متا، انتخاب عنوان و زیرعنوان اصولی، لینک‌دهی داخلی، خوانا نوشتن محتواها، دسته‌بندی سایت، ریسپانسیو، بهینه‌سازی تصاویر موجود در سایت و بسیاری فعالیت‌های دیگر که مستقیما در داخل سایت انجام می‌شوند از نمونه فعالیت‌های سئو داخلی هستند.

مطلب پیشنهادی: تولید محتوا چیست ؟

۲. سئو خارجی

سئو خارجی یا سئو آف پیج از دیگر انواع سئو و مجموعه اقداماتی است که خارج از محیط سایت انجام می‌شوند و رتبه‌بندی آن را بهبود می‌بخشند. سئو خارجی در صورتی اثربخش است که همراه با سئو داخلی استفاده شود. از تکنیک‌های مهم در سئو خارجی می‌توان به استفاده از محتوا مهمان، برندسازی، لینک‌سازی، سئو محلی، پادکست، ریپورتاژ آگهی، بازنشر محتواها، سوشیال سیگنال، ایجاد انجمن‌های مرتبط با سایت، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی محتوا، دایرکتوری‌های آنلاین، استفاده از رویدادهای آنلاین و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

۳. سئو فنی

سئو فنی یکی دیگر از انواع سئو است که به سئو تکنیکال هم شهرت دارد. سئو تکنیکال به معنی بهبود کدهای سایت است و برای سایت‌هایی کاربردی است که از سیستم‌هایی مانند وردپرس استفاده می‌کنند. در این سئو می‌توان ساختار سایت را تغییر داد، قالبی جدید برای سایت ایجاد کرد و با بهبود و ارتقا سرعت بارگذاری سایت به بهینه‌سازی آن کمک کرد.

۴. سئو محلی

برای همه ما پیش آمده که در سایت گوگل یا نقشه آن، محلی خاص مانند رستوران یا پمپ بنزین را جستجو کنیم. نتایج جستجوهای اینچنینی بر اساس موقعیت کاربر نمایش داده می‌شود. برای مثال اگر در نقشه گوگل کلمه رستوران را جستجو کنید ابتدا همه رستوران‌های نزدیک شما نمایش داده شده و سپس رستوران‌های معروف و دورتر را مشاهده خواهید کرد. این موضوع به معنی سئو محلی یا ارائه نتایج جستجو بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر روی نقشه است. سئو محلی برای کاربران از جهت پیدا کردن راحت‌تر آدرس مکان‌های نزدیک کاربردی است و برای کسب و کارها در معرفی بهتر و بیشتر به مخاطبینی که نزدیک آن‌ها هستند، اهمیت دارد.

۵. سئو موبایل

سئو موبایل یکی دیگر از انواع سئو سایت و فرآیندی است که با استفاده از آن سایت در گوشی موبایل بهینه‌سازی می‌شود. این نوع از سئو کمک می‌کند که استفاده کاربران از نسخه موبایلی سایت‌ها بهینه‌تر و ساده‌تر شود. یکی از مشکلات کاربران با سایت‌های مختلف بی‌کیفیتی نسخه موبایلی آن‌ها است و این در حالی است که رتبه‌بندی نهایی یک سایت با در نظر گرفتن مجموع نتایجی که از سایت دریافت می‌شود، انجام می‌گیرد. سئو موبایل نتایج مثبت‌تری برای ارزیابی گوگل در مورد یک سایت ارائه می‌کند و در نتیجه به ارتقا و رتبه‌بندی بهتر سایت کمک می‌کند.

۶. سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از تکنیک‌های بهینه‌سازی است که به صورت قانونی و مطابق با ضوابط موتورهای جستجو به خصوص گوگل انجام می‌شوند. این نوع از سئو معمولا زمان‌بر است و نتایجه آن دیرتر مشخص می‌شوند اما به دلیل قانونی بودن فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شوند، نتایجی که از سئو حاصل می‌شود واقعی‌تر و دقیق‌تر است.

۷. سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه نوع دیگری از سئو سایت و نقطه مقابل سئو کلاه سفید است. در این نوع از سئو هیچ کدام از فعالیت‌ها قانونی و مطابق قواعد موتور جستجو نیستند بلکه به گونه‌ای طراحی و استفاده می‌شوند که موتور جستجو را دور زده و از این طریق رتبه سایت را در آن بهبود ببخشند. در صورتی که مشخص شود یک سایت از سئو کلاه سیاه برای بهبود جایگاه خود استفاده کرد، رتبه آن خیلی زود نزول پیدا می‌کند و حتی احتمال جریمه آن توسط گوگل هم وجود دارد.

۸. سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری از دیگر انواع سئو سایت و چیزی میان سئو سفید و سیاه است. در این نوع سئو فعالیت‌ها تقریبا قانونی اما با راهکارهایی که احتمال جریمه آن‌ها توسط گوگل وجود دارد، انجام می‌شوند. برای مثال در سئو کلاه سفید محتوا کاملا اصولی تولید می‌شود اما در سئو کلاه سیاه از محتوایی تبلیغاتی و صرفا با چینش کلمه کلیدی در بخش‌های مختلف محتوا استفاده می‌شود اما در سئو کلاه خاکستری محتوا واقعی اما با تاکید زیاد بر کلمه کلیدی تولید و استفاده می‌شود.

۹. سئو منفی

آخرین نوع سئو که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم سئو منفی است. در این نوع از سئو فعالیت‌ها به گونه‌ای انجام می‌شوند  که سایت‌های رقیب تخریب شده و جایگاه خود را در موتورهای جستجو از دست بدهند تا سایت مورد نظر جایگزین آن‌ها شود. از نمونه فعالیت‌هایی که در سئو منفی استفاده می‌شود، نظرات منفی با اکانت‌های فیک و واقعی در مورد یک سایت را می‌توان نام برد.

 

کاربردهای سئو سایت

تمام تلاش‌هایی که در جهت سئو سایت انجام می‌شوند، به منظور استفاده حداکثری از کاربردهای سئو سایت هستند. در صورتی که سئو سایت به درستی انجام شده و تمام اصول و قواعد مطابق با نوع آن مورد استفاده قرار گیرند، این فعالیت‌ها کاربردی خواهند بود.

  • افزایش ترافیک سایت : اولین مورد از کاربردهای سئو سایت، افزایش ترافیک سایت است. با بالا رفتن ترافیک یا بازدید از سایت، مخاطبان بیشتری از آن دیدن می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که توجه موتور جستجو به سایت جلب شده و رتبه آن ارتقا پیدا کند. در سایت‌های فروشگاهی افزایش ترافیک مساوی با تعداد مشتریان بیشتر است.
  • افزایش فروش : همان‌طور که گفته شد با افزایش ترافیک سایت، مشتریان هم بیشتر می‌شوند و در نتیجه این موضوع افزایش فروش هم اتفاق می‌افتد.
  • تبلیغات کم هزینه : سئو همچنین یک روش تبلیغات کم هزینه است اگر تمام اصول در انجام آن رعایت شده و نتیجه مثبتی داشته باشد.
  • برندسازی : سایت‌هایی که در رتبه اول جستجو نمایش داده می‌شوند، به مرور در ذهن مخاطب ماندگار شده و اسم و لوگو آن‌ها به یک برند تبدیل می‌شود. برای مثال این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با ویکی‌پدیا آشنایی نداشته باشد و این مسئله به دلیل توانایی این سایت در برندسازی با کمک سئو است.

 

ابزارهای کاربردی برای سئو سایت

در نهایت برای اینکه استفاده از سئو سایت به بهترین شکل انجام شود، نیاز است که از ابزارهای مختلف در این کار استفاده کنید. از جمله ابزارهای کاربردی برای سئو سایت می‌توان به ابزارهای گوگل، ابزارهایی که مستقیما برای سئو سایت طراحی شده‌اند، ابزارهای تحلیلی و بسیار موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه چند نوع مهم از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

۱. ابزارهای مخصوص سئو در گوگل

گوگل، موتور جستجوی اصلی دنیا است و بیشتر افراد تنها آن را می‌شناسند و در جستجوهای خود از آن استفاده می‌کنند. ابزارهای مخصوص سئو در گوگل تنوع زیادی دارند و کاربرد آن‌ها ارتقا سایت در موتور جستجوی این گوگل است. برخی از این ابزارها سایت را بررسی کرده و برخی فعالیت کاربران نسبت به سایت را تحلیل می‌کنند. همچنین برخی از ابزارهای مخصوص سئو در گوگل، برای پیدا کردن کلمه کلیدی و کمک به انجام تکنیک‌های سئو کاربرد دارند. از جمله ابزارهای مهم در گوگل که به سئو سایت هم کمک می‌کنند، مواردی مانند گوگل وب مستر و گوگل آنالیتیکس را می‌توان نام برد.

۲. ابزارهای مستقیم سئو سایت

به جز گوگل و ابزارهای آن که برای سئو هم کاربردی‌ هستند، ابزارهای دیگری هم برای سئو و بهینه‌سازی سایت وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای مستقیم سئو سایت اشاره کرد. محتواها و ابزارهای مربوط به آن‌ها مثل سایت‌ داپلی چکر که یونیک و خاص بودن محتوا را بررسی می‌کند، سایت‌های ساجسشن که کلمه کلیدی یا کلمات مشابه کلمه کلیدی را پیشنهاد می‌دهند و سایت‌های تولید محتوای ویدیویی یا تصویری از نمونه ابزارهای مستقیم سئو سایت هستند.

۳. ابزارهای تحلیلی

در نهایت ابزارهای تحلیلی که مخصوص تحلیل رقبا و عملکرد آن هستند هم برای سئو سایت کاربرد داشته و مناسب هستند. این ابزارها برای تحلیل رقبا و عقب نماندن از آن‌ها بسیار پر فایده هستند. از نمونه ابزارهای تحلیلی و موثر در سئو سایت می‌توان به SpyFu و SE Ranking اشاره کرد که ابزار اول کلمات کلیدی پر مصرف رقبا را نمایش می‌دهد و ابزار دوم ترافیک رقبا تا چند روز را پیش‌بینی می‌کند.

 

نتیجه گیری 

حالا که می‌دانید سئو چیست و اهمیت به کار بردن آن در بهبود وضعیت سایت چیست، به شکل موثرتری از آن استفاده خواهید کرد. البته اگر به مباحث  گفته شده و تکنیک‌های سئو تسلط ندارید هم جای نگرانی نیست. کافی است به یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه طراحی و مدیریت سایت مراجعه کنید و خدمات سئو سایت خود را به آن‌ها بسپارید. مجریان وب یکی از مجموعه‌هایی است که در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما است. در مجموعه ما علاوه بر سئو سایت خدمات مرتبط مانند طراحی سایت، تبلیغات گوگل، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در سایت‌های دیگر هم با بهترین کیفیت انجام می‌شود. همچنین تمام فعالیت‌های ما همراه با مشاوره کامل ارائه می‌شوند تا نتیجه حاصل شده مطابق با خواسته شما باشد. ارتباط با کارشناسان مجموعه ما بسیار ساده است. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. سئو چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی سایت مجموعه‌ای از فعالیت‌ها هستند که به سایت‌ها در جهت بهبود رتبه سایت و بالا رفتن در لیست جستجوی موتور جستجو کمک می‌کنند.

۲. تکنیک‌های اصلی سئو کدام موارد هستند؟

محتوا نویسی اصولی، لینک‌دهی داخلی و خارجی، بهینه‌سازی تگ‌ها و طراحی ریسپانسیو سایت از جمله تکنیک‌هایی هستند که به سئو اصولی سایت کمک می‌کنند.

۳. کدام نوع از سئو با تخریب سایت‌های رقیب باعث بهبود رتبه‌بندی می‌شود؟

سئو منفی یکی از انواع سئو است که فعالیت‌های آن به گونه‌ای انجام می‌شوند که رتبه رقبا در موتور جستجو کاهش داده شود و سایتی دیگر جایگزین آن‌ها شود.

۴. تفاوت‌های سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از فعالیت‌های قانونی و اصولی برای سئو و بهینه‌سازی سایت است اما سئو کلاه سیاه فعالیت‌های غیر قانونی هستند که با دور زدن موتور جستجو، رتبه سایت را ارتقا می‌دهند.

۵. مهم‌ترین کاربرد سئو چیست؟

بهبود ترافیک سایت و کسب درآمد بیشتر از طریق معرفی سایت به مخاطبان از مهم‌ترین کاربردهای سئو سایت هستند.

۶. کدام یک از ابزارهای تحلیلی در سئو کاربردی‌تر هستند؟

به غیر از ابزارهای تحلیل گوگل، SpyFu و SE Ranking از بهترین ابزارهایی هستند که برای تحلیل رقبا و سئو سایت کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *