مهم ترین اهداف سئو چیست و SEO چه تاثیری در بهبود کسب و کار دارد؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

سئو چیست ؟ هدف سئو سایت چیست؟ اهمیت سئو در سایت تا چه اندازه است؟ از مزایا و کاربردهای سئو چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید سئو سایت با چه ابزارهایی انجام می‌شود؟ این سوالات و بسیاری سوالات مشابه دیگر، جز موضوعات روز دنیای تکنولوژی هستند که اگر دارای یک سایت اینترنتی باشید یا قصد راه‌اندازی وبسایت داشته باشید، احتمالا سوال شما نیز می‌باشند. به همین دلیل این مطلب از مجریان وب را به بررسی این موضوع اختصاص داده‌ایم. در این مطلب قصد پاسخ به این سوال را داریم که مهم‌ترین اهداف سئو چیست و SEO چه تاثیری در روند بهبود کسب و کار دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، با ما همراه باشید.

 

هدف سئو سایت چیست؟

اصلی‌ترین هدف از سئو و بهینه سازی سایت ، بالا بردن سایت در لیستی است که موتور جستجو به عنوان پیشنهادی برای مطلب مورد نظر کاربران ارائه می‌کند. به طور ساده‌تر می‌توان گفت که هر کاربر بعد از ورود به اینترنت و موتور جستجو، در مورد موضوعی مشخص جستجو می‌کند و موتورهای مختلف مانند گوگل، لیستی از سایت‌هایی که در زمینه آن موضوع مطلبی برای ارائه دارند را در اختیار کاربر می‌گذارد. این لیست در چندین صفحه ارائه می‌شود و در صفحات اول مرتبط‌ترین سایت‌ها و در صفحات بعدی سایت‌هایی که ممکن است موضوعی مشابه در آن‌ها باشد، قرار می‌گیرند. قرار داشتن یک سایت در اولین صفحه از لیست پیشنهادی موتور و در رتبه‌های بالاتر لیست شانس آن سایت برای دیده شدن و انتخاب توسط کاربر را افزایش می‌دهد. این موضوع برای بعضی سایت‌ها اهمیت بیشتری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سایت‌های فروشگاهی اشاره کرد. با توجه به این تعریف پاسخ به این سوال که هدف سئو سایت چیست را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد.

 

  • کسب درآمد بیشتر

تفاوتی ندارد که سایت چه موضوعی داشته باشد، در هر حالت برای طراحی آن هزینه شده و یکی از اهداف آن جبران بخشی از هزینه‌های طراحی و مدیریت سایت با استفاده از خود سایت است. به عبارت دیگر کسب درآمد بیشتر یکی از اهداف راه‌اندازی بیشتر سایت‌ها است که با سئو کردن سایت، دسترسی به آن چندان دور از انتظار نخواهد بود. سایت‌ها این روزها، انتخاب اول بیشتر افراد برای جستجو در مورد موضوعات مختلف هستند. اطلاع از موضوعات روز جامعه، اقتصاد، پزشکی و بسیاری موارد دیگر موضوعاتی هستند که کاربران برای اطلاع از آن‌ها به سراغ سایت‌های اینترنتی می‌روند و سایتی که بیشتر مورد توجه کاربران باشد، شانس کسب درآمد بیشتر از طریق این توجه را خواهد داشت.

 

  • افزایش ترافیک سایت

آمار استفاده روزانه کاربران از موتورهای جستجوگر بسیار بالا است و چیزی که در میان این آمار مشترک است، مراجعه تمام یا بیشتر کاربران به پیشنهادات اولیه لیستی است که از سمت موتور جستجو ارائه می‌شود. پیشنهادات اول مورد اعتمادتر و محتوای نزدیک‌تری به موضوع مورد نظر دارند، به همین دلیل کاربران ابتدا به سراغ آن‌ها می‌روند. این موضوع در افزایش ترافیک سایت تاثیرگذار است و یکی از اهداف سئو نیز همین موضوع است. سئو با قرار دادن سایت در رتبه‌های اول لیست جستجو به بازدید حداکثر تعداد کاربر و افزایش ترافیک سایت کمک می‌کند. این موضوع اعتبار سایت نزد موتور جستجو و کاربران را افزایش می‌دهد.

 

  • جلب رضایت کاربران

تمام اقداماتی که در فرآیند سئو سایت انجام می‌شوند، با هدف بهینه‌سازی سایت هستند. به عبارت دیگر تا زمانی که موضوعات، محتواها و وضعیت یک سایت از هر نظر بهینه نباشید امکان دستیابی به اهداف گفته شده و رتبه‌ های اول لیست جستجو وجود نخواهد داشت. بهینه‌سازی و سئو سایت ارتباط مستقیم با جلب رضایت کاربران دارد و جلب رضایت کاربران هم به موضوعات دیگری مانند فروش بیشتر، معرفی سایت به دیگر کاربران و مواردی دیگر از این دست منجر می‌شود.

 

  • تبلیغات آسان و کم هزینه

تا همین چند سال پیش پیشرفت یک کسب و کار به میزان تلاش نیروهای آن کسب و کار بستگی داشت، امروزه اما این موضوع تا حد زیادی متفاوت است و تلاش و عملکرد نیروها تنها در بخشی از موفقیت کسب و کار تاثیر دارد. سهم بیشتر موفقیت کسب و کارهای امروزی، آشنایی تعداد بیشتر مخاطبین یا مشتریان با کسب و کار آن‌ها است و این موضوع در بازار رقابتی دنیای امروز، بدون تبلیغات امکان‌پذیر نیست. البته تبلیغات هزینه بسیار بالایی دارند و گاهی هزینه انجام آن حتی از هزینه‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی کسب و کار بیشتر می‌شود. سئو سایت اما روشی برای تبلیغات آسان و کم هزینه یک کسب و کار است، البته در صورتی که کسب و کار دارای وب‌سایت باشد. کسب و کارهایی که یک شعبه اینترنتی دارند با استفاده از سایت و رساندن آن به رتبه‌های اول جستجو امکان معرفی فعالیت‌های خود به طیف گسترده‌تری از مشتریان را دارند. تبلیغات آسان و کم هزینه با سئو سایت از اهداف مهم این کار است.

 

  • برندسازی

دیگر هدف سئو سایت، به خصوص برای کسب و کارهای نوپای اینترنتی، برندسازی است. بسیاری از کسب و کارهایی که امروزه به دنیای اینترنت وارد می‌شوند با هدف تبدیل برند خود به برند آشنا و مورد قبول مشتریان، شروع به کار می‌کنند. این موضوع در بازار رقابت اهمیت زیادی دارد و اگر کسب و کارتان در انجام آن موفق باشد، مشتریان ثابت خود را پیدا کرده و به درآمد مناسبی هم دست پیدا می‌کنید. برندسازی با سئو سایت چندان سخت نیست اما تنها در صورتی نتیجه بخش است که به شکل درست و اصولی انجام شود.

 

  • افزایش یا حفظ اعتبار

افزایش یا حفظ اعتبار دیگر هدف استفاده از سئو سایت توسط بعضی برندها هستند. این هدف سئو به خصوص برای برندهایی که به دلایل مختلف نتایج موتورهای جستجو به نفع آ‌ن‌ها نیست اهمیت بیشتری دارد. برای مثال برندهایی که به دلیل عدم رضایت مشتریان نتایج منفی کسب کرده یا به دلیل تبلیغ منفی سایر رقبا، دید نامناسبی در نظر مخاطب دارند باید با سئو به افزایش یا حفظ اعتبار خود کمک کنند.

 

ابزارهای SEO سایت

یکی از مسائل مهمی که مجموعه‌ها، سایت‌ها و کسب و کارها را در رسیدن به اهداف خود از سئو سایت کمک می‌کند، استفاده از ابزارهای سئو مناسب است. ابزارهای مختلفی برای سئو سایت وجود دارند که هر کدام از آن‌ها را می‌توان جداگانه یا در کنار دیگر ابزارهای سئو مورد استفاده قرار داد. البته باید به این موضوع توجه داشت که آشنایی با ابزارهای سئو کار چندان ساده‌ای نیست و حتی اگر کسب و کاری با تمام ابزارها آشنا باشد هم نحوه استفاده از آن‌ها و اثری که در نتیجه‌گیری از سئو سایت دارند، با هم متفاوت می‌باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ابزارهای سئو تخصصی هستند و تنها متخصصین این حوزه امکان استفاده از آن‌ها را دارند. برخی از این ابزارها به شرح زیر می‌باشند.

 

  • ابزارهای گوگل

ابزارهای گوگل اولین نوع از ابزارهایی هستند که با هدف سئو سایت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این ابزارها کمک می‌کنند که پیشرفت سئو سایت را بررسی کرد و در مورد نحوه تعامل کاربران با سایت و نحوه استفاده آن‌ها از سایت مطلع شد. از جمله ابزارهای گوگل برای سئو سایت می‌توان به مواردی مانند گوگل آنالیتیکس که یک آنالیزگر استاندارد در موتور جستجوی گوگل است، گوگل وب مستر که ابزاری رایگان برای پیدا کردن کلمات کلیدی است و گوگل ترندز که موضوعات محبوب و روز دنیا را مشخص کرده و برای تولید محتوا در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد، اشاره کرد.

 

  • ابزارهای SEO

علاوه بر ابزارهای گوگل که برخی از آن‌ها به صورت رایگان و برخی دیگر به صورت غیر رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند در فرآیند سئو و بهینه‌سازی سایت هم ابزارهایی وجود دارند که استفاده از آن‌ها به سئو سایت کمک می‌کند. از جمله این ابزارها می‌توان به محتواها که مهم‌ترین موضوع در سئو سایت هستند، اشاره کرد. ارتباط کاربران با یک سایت از طریق محتوا انجام می‌شود. به علاوه موتور جستجو هم برای انتقال کاربر به سایت از محتواها استفاده می‌کند.

 

ابزارهای SEO سایت

 

محتوا نویسی درست و اصولی طبق کلمات کلیدی و با عناوین و واژه‌های مناسب که نظر موتور جستجو را جلب کند، از جمله مسائلی است که در سئو سایت بیشترین تاثیر را دارد. علاوه بر این محتوای مورد استفاده باید خاص و متفاوت از دیگر وب‌سایت‌ها نیز باشد. محتوا نویسی خلاقانه یکی از مهم‌ترین ابزارها در سئو است. بک لینک‌ها یا لینک‌های کمکی از دیگر ابزارهای قدرتمند سئو هستند که به بهینه‌سازی وضعیت یک سایت کمک زیادی می‌کنند. بک لینک‌ها در واقع انتقال خودکار به سایتی دیگر به محض ورود به سایت هستند که ترافیک هر دو سایت را بالاتر برده و به سئو همزمان هر دو کمک می‌کنند.

 

  • ابزارهای تحلیل رقبا

تفاوتی ندارد که با سایت در چه زمینه کاری دارید، موضوع سایت هر چیزی که باشد قطعا رقبایی با موضوع مشابه و کیفیت بیشتر یا شبیه به شما فعالیت می‌کنند که مخاطب شما ممکن است هر زمان، یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و سایت شما را برای همیشه ترک کند. به همین دلیل استفاده از ابزارهای تحلیل رقبا در سئو سایت اهمیت زیادی دارد. از جمله این ابزارها می‌توان به SpyFu که برای مشاهده کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا است، الکسا که رتبه و اعتبار رقبا در موتور گوگل را مشخص می‌کند و SE Ranking که کاربردی مشابه الکسا دارد و ترافیک رقبا تا چند روز یا چند هفته بعد را پیش‌بینی می‌کند، اشاره کرد.

 

انواع سئو سایت

هر کدام از ابزارهای سئو و اهدافی که در سئو سایت استفاده می‌شوند برای نوع خاصی از سئو مناسب هستند. آشنایی با انواع سئو سایت هم به اندازه آشنایی با ابزارها و اهداف سئو اهمیت دارد و به شما در زمینه استفاده از این ابزار قدرتمند کمک می‌کند. از انواع مختلف سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه دو نوع سئو هستند که عملکرد در آن‌ها کاملا متقابل است. سئو کلاه سفید چیست ؟ در سئو کلاه سفید تمام اقداماتی که در جهت سئو شدن سایت استفاده می‌شوند متناسب با قوانین گوگل و دیگر موتورهای جستجو هستند. در این سئو تلاش می‌شود که طبق دستورالعمل‌های موتور جستجو و تمرکز بر نیازهای کاربران، مطالبی تولید کرد و ارتباطاتی گرفت که سایت را در رتبه‌های برتر قرار می‌دهد. این پروسه زمان‌بر است، به همین دلیل بعضی افراد به جای استفاده از آن به سراغ سئو کلاه سیاه می‌روند. در سئو کلاه سیاه نتیجه‌گیری زودتر اتفاق می‌افتد اما رتبه از طریق دور زدن موتور جستجو به دست می‌آید. برای مثال به جای تولید محتوایی کامل، متفاوت و واقعی از شعارهای تبلیغاتی یا محتوایی غیر مرتبط و صرفا با آن کلمه کلیدی استفاده می‌شود.

 

  • سئو تکنیکال، داخلی و خارجی 

نوع دیگر سئو سایت، سئو داخلی و خارجی است که شرایط انجام آن‌ها از اسم روش مشخص است. در سئو سایت داخلی، تمام اقدامات برای رسیدن به رتبه برتر موتور جستجو در داخل خود سایت انجام می‌شود. این اقدامات مواردی مانند تولید محتوا، افزایش تعداد پست‌گذاری و مواردی از این دست هستند. در سئو خارجی اما از ابزارهای خارج از سایت برای جذب مخاطب استفاده می‌شود. برای مثال تبلیغ سایت در شبکه‌های اجتماعی دیگر انجام و مخاطب از طریق آن شبکه جذب سایت می‌شود. البته سئو انواع دیگری مانند تکنیکال، سئو ابزارهای وابسته و موارد مشابه دیگر هم دارد.

 

نتیجه‌گیری 

هدف سئو سایت در بیشتر موارد مشخص است و رساندن سایت به رتبه‌های برتر لیست پیشنهادی موتور جستجو مهم‌ترین علت آن است. البته هر فرد یا مالک سایت با توجه به نیازهای خود اهداف جانبی دیگری مانند کسب درآمد، معرفی فروشگاه خود و مواردی دیگر از این دست را هم دارد. به هر حال این کار با هر هدفی که انجام شود در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که زیر نظر متخصصین یا با راهنمایی از متخصصین سئو همراه باشد. مجموعه مجریان وب یکی از بهترین مجموعه‌ها در این زمینه است که با فعالیت در زمینه طراحی سایت و سئو وبسایت شما را در دستیابی به بهترین نتیجه از سایت خود، یاری می‌کند.

 

سوالات متداول

۱. هدف از SEO سایت چیست؟

اهداف این کار متفاوت است اما مهم‌ترین علت این کار، جذب حداکثر تعداد کاربران به سایت و افزایش مخاطبان واقعی برای بهبود جایگاه سایت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو مانند گوگل است.

 

۲. چه ابزارهایی در سئو سایت کمک کننده هستند؟

ابزارهای مختلفی در سئو سایت کمک کننده هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای جستجوی گوگل، آنالیزگرهای این موتور، ابزارهای بررسی رقبا و ابزارهای تولید محتوا اشاره کرد.

 

مطلب پیشنهادی: تولید محتوا چیست ؟

 

۳. آیا می‌توان بدون صرف هزینه هم سئو سایت را انجام داد؟

سئو سایت به شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است اما در بیشتر آن‌ها حداقل هزینه‌هایی مورد نیاز است. بنابراین در پاسخ این سوال باید گفت در کمترین حالت، هزینه پرورش نیروی متخصص برای رسیدگی به سایت یا استخدام چنین نیرویی را باید در نظر داشت.

 

۴. چرا نباید از سئو کلاه سیاه استفاده کرد؟

هر چند سئو کلاه سیاه به دلیل نتیجه‌گیری سریع‌تر بیشتر از دیگر انواع سئو مورد استقبال است اما در صورتی که استفاده از این نوع سئو برای موتور جستجو مشخص شود، تبعات بعدی آن مانند جریمه سایت یا خروج از لیست پیشنهادی موتور، ضرر و زیان سنگین‌تری به سایت وارد می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *