ضرورت و مزایای برندینگ چیست و چه نقشی در رشد سازمان ها دارد؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

مزایای برندینگ چیست ؟ برندینگ چه تاثیری در پیشرفت سازمان‌ها دارد؟ استفاده از برندینگ چه اصولی دارد؟ برندینگ در سازمان‌ها به چه صورت قابل استفاده است؟ هزینه استفاده از برندینگ در سازمان‌ها به چه صورت است؟ مراحل برندسازی چیست؟ برندینگ و برندسازی یکی از موضوعات موثر در پیشرفت کسب و کارها است که با استفاده از آن می‌توانند برند و نام سازمان را در ذهن مشتریان ماندگار کنند. قبل از اقدام به برندسازی و استفاده از این روش ابتدا باید با این موضوع که ضرورت و مزایای برندینگ چیست و چه نقشی در رشد سازمان ها دارد، آشنایی پیدا کرد. در این مطلب از مجریان وب قصد معرفی این مفهوم را داریم. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین مزایای برندینگ را به شما معرفی کنیم.

مطلب پیشنهادی: برندسازی با شبکه های اجتماعی

مزایای برندینگ چیست؟

برندینگ اصطلاحی آشنا برای همه کسب و کارها است و این روزها تاکید زیادی به استفاده از آن می‌شود. تقریبا سازمانی نیست که با اهمیت این کار آشنایی نداشته و روش‌های مختلف برندینگ را برای معرفی کسب و کار خود استفاده نکند. چیزی که باعث این میزان اعتماد و استفاده از برندسازی شده، مزایای بالای استفاده از برندینگ برای مجموعه است. برندینگ روشی قطعی برای معرفی محصول به حداکثر مشتریان است و با استفاده از آن فروش محصول تضمین شده خواهد بود. با توجه به اینکه مزایای برندینگ و برندسازی بهترین معرف این اصل در فروش محصولات هستند، بدون توضیح اضافه به سراغ این سوال که مزایای برندینگ چیست و بررسی ضرورت و فواید استفاده از برندینگ در معرفی محصولات می‌رویم.

۱. آشنایی با محصولات تولیدی سازمان

آشنایی با محصولات تولیدی سازمان اولین مزیت برندسازی موفق است. اگر فرآیند معرفی برند یا برندینگ با موفقیت انجام شود مشتریان به راحتی محصولات تولیدی یک برند را از میان محصولات و برندهای مختلف تشخیص می‌دهند. برای مثال برند کوکاکولا یک برند آشنا برای همه افراد است و با دیدن لوگو، اسم یا نشانی از آن روی محصولات مختلف اولین چیزی که به ذهن مشتری می‌رسد، طعم نوشابه‌های این برند است. مشتریان به خوبی می‌دانند محصولی که دارای لوگو این برند باشد قطعا ارتباطی به نوشابه و کالا اصلی این برند دارد یا مشاهده یک سیب گاز زده روی محصولات دیجیتالی برای همه مشتریان معرف برند اپل یا آیفون است.

۲. افزایش مشتریان وفادار

افزایش مشتریان وفادار یکی دیگر از مزایای برندسازی و استفاده از این تکنیک در معرفی و فروش محصولات است. سازمانی که در برندسازی و معرفی خود به مشتریان موفق‌تر عمل می‌کند و در کنار معرفی مناسب محصولی با کیفیت تولید می‌کند، به مرور زمان مشتریان وفاداری برای خود ایجاد می‌کند. وفاداری مشتریان در برندسازی و برندینگ چند مزیت مهم به همراه دارد. اولین مزیت وفاداری مشتریان به یک برند کاهش هزینه‌های بازاریابی است. مشتریان وفادار مشتریان جدید ایجاد می‌کنند. همه ما زمانی که از یک محصول رضایت داریم آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنیم و از این طریق محصول را به دیگران معرفی می‌کنیم. به علاوه مشتریانی که از یک محصول و نتایج استفاده از آن رضایت دارند، باز هم به سراغ خرید آن محصول می‌روند و حتی اگر محصول گران‌تر شود هم آن را خریداری می‌کنند و این مسئله هم ناشی از برندینگ موفق برای سازمان است.

۳. بازاریابی مستمر

بازاریابی مستمر یکی دیگر از مزایای برندینگ موفق یک مجموعه است. زمانی که برند در میان مشتریان به محبوبیت برسد، هر گونه فعالیتی در زمینه بازاریابی آن برند موثرتر می‌شود و حتی دیگر نیازی به هزینه‌های سنگین برای تبلیغات خاص نخواهد بود. برندسازی موفق میزان تعامل مشتریان با برند را افزایش می‌دهد. برند را در ذهن مشتری ماندگارتر می‌کنند. برندسازی موفق و افزایش تعامل مشتریان با یک برند و محصولات آن موجب انتشار تبلیغ توسط مشتریان شده، برند را در هر شرایطی برای مشتریان شناخته شده می‌کند و اطمینان به تبلیغات را در مشتریان افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: تبلیغات دیجیتال چیست ؟

۴. تضمین فروش محصولات جدید

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان‌های تولیدی، فروش مناسب محصولات جدیدی است که به بازار عرضه می‌کنند. تولید محصول جدید توسط یک مجموعه فرآیندی زمان‌بر است که هزینه‌های زیادی مانند تشکیل اتاق فکر برای ایده تولید محصول جدید، هزینه تامین مواد اولیه، هزینه تهیه دستگاه‌های تولید محصول، هزینه و حقوق نیروی کار برای تولید، هزینه تولید انبوه و بسیاری موارد دیگر دارد. تمام این هزینه‌ها با فروش محصول جبران می‌شوند و اگر محصول به فروش مورد نظر نرسد، مجموعه با ضرر بزرگی مواجه می‌شود. مزیت برندسازی در این زمینه، تضمین فروش محصولات جدید است. زمانی که مشتریان با یک برند آشنا بوده و از کیفیت آن مطمئن باشند، محصولات جدید تولید شده توسط آن برند را از هر نوع و مدلی که باشد خریداری می‌کنند.

۵. جلب توجه نیروهای متخصص

چیزی که بهبود کیفیت محصولات تولید شده در یک سازمان را تضمین می‌کند، تولید محصول توسط نیروهای ماهر و متخصص است و جذب نیروهای ماهر برای یک مجموعه زمانی اتفاق می‌افتد که افراد نخبه و ماهر به استخدام در آن سازمان علاقه نشان دهند. جلب توجه نیروهای متخصص یکی دیگر از مزایای برندسازی موفق است. برندهایی که سابقه موفق در بازار دارند و فروش محصولات آن‌ها تضمین شده است، همواره مورد توجه نخبگان و نیروهای ماهر بوده‌اند. برای مثال اگر یک برند تولید مواد غذایی چهره خوبی از خود در بازار ایجاد کند، متخصصینی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای استخدام در این برند و همکاری با آن استقبال می‌کنند. جذب نیروهای ماهر و نخبه و استخدام افرادی که در زمینه کاری خود بهترین هستند، به مرور موجب بهبود کیفیت کار و محصولات تولیدی برند می‌شود.

۶. اعتبار بخشی به برند

در ادامه پاسخ به سوال مزایای برندینگ چیست به معرفی یکی از مزایای مهم این کار یعنی، اعتبار بخشی به برند می‌رسیم. برای همه ما خرده فروشان پیش آمده که در زمان تامین محصولات مورد نظر برای فروشگاه خود با کمبود بودجه مواجه شوند. در چنین شرایطی میزان اعتبار خرده فروش در بازار به تهیه راحت‌تر محصولات مورد نظر کمک می‌کند تا به وسیله چک، سفته یا تضمین پرداخت بعد از فروش محصول هزینه آن را پرداخت کنند. به علاوه اعتبار یک برند کمک می‌کند که محصول تولیدی آن با هر مبلغی فروخته شود.

۷. کسب حمایت

همه برندها با هر میزان سابقه کاری برای موفقیت در جایگاه خود و پیشرفت نیاز به حمایت دارند. حتی بزرگ‌ترین برندها هم به حمایت مشتری و قدرت‌های برتر در زمینه کاری خود نیاز دارند تا توانایی بقا در بازار پر افت و خیز را داشته باشند. کسب حمایت یکی از مزایای برندسازی و برندینگ موفق است. به علاوه برندهایی که از طریق برندینگ موفق به جلب اعتماد مشتریان می‌شوند این امکان را دارند که در درازمدت عهده دار مسئولیت‌های اجتماعی شوند و از طریق روش‌هایی مانند ایجاد کمپین‌های خیریه به جامعه کمک کنند.

۸. فرهنگ سازی برای برند

یکی دیگر از مزایای برندینگ، فرهنگ سازی برای برند است. زمانی که یک برند میان مشتریان و افراد جامعه به اعتبار برسد، عقیده، خط فکری و ارزش‌های آن هم میان مشتریان ارزشمند شده و حتی امکان خلق فرهنگ برای برند هم وجود دارد. برندینگ به مرور باعث می‌شود که مشتریان خط فکری برند مورد علاقه خود را دنبال کنند و نسبت به خواسته‌های برند مورد علاقه خود وفادار باشند. نمونه این موضوع را می‌توان در مشارکت مردم همراه با برندها در حوادث مشاهده کرد. برای مثال در زمان بروز حوادثی مانند سیل یا زلزله برندها فورا از مشتریان خود درخواست کمک نقدی و غیرنقدی می‌کنند. در این شرایط برندی که برندینگ و چهره موفق‌تری داشته باشد در دریافت کمک مشتریان نیز موفق‌تر خواهد بود.

۹. جایگاه ثابت در میان رقبا

ایجاد جایگاه ثابت در میان رقبا یکی دیگر از مزایای برندینگ موفق است. با افزایش اعتبار برند در بازار، آشنایی مشتریان با محصولات آن، افزایش اطمینان به تبلیغات برند و تضمین فروش محصولات جدید تولید شده توسط آن برند جایگاه برند در میان رقبا ثابت شده و تحت هر شرایطی بازار فروش خود را خواهند داشت. توضیح این موضوع با یک مثال ساده‌تر است. برای مثال برند سامسونگ یکی از برندهای مطرح و معتبر در بازار تولید کالاهای دیجیتال به خصوص موبایل است، این برند جایگاه ثابتی در بازار دارد و علی‌رغم تجربه‌های ناموفق در تولید بعضی محصولات هنوز هم در لیست پرفروش‌ترین‌ها قرار دارد. جایگاه این برند به گونه‌ای است که حتی در عرضه همزمان محصولات با برندهای معروف هم فروش تضمین شده خود را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: شیوه های تبلیغات موثر

۱۰. اعتمادسازی برای برند

مهم‌ترین مزیت برندینگ اما اعتمادسازی برای برند است. ایجاد اعتماد برای برند در اثر برندسازی موفق در آینده برند بیشترین تاثیر را دارد. زمانی که برند در میان مشتریان به اعتبار رسیده و مشتری به آن اعتماد داشته باشد حتی تولید محصولات بی‌کیفیت هم موجب کاهش فروش آن نمی‌شود. برندهای موفق زیادی تا به امروز در تولید یک یا چند مدل از محصولات خود ناموفق بوده‌اند و صرفا به دلیل جلب اعتماد مشتریان از طریق برندینگ موفق به ماندگاری در بازار فروش محصولات بوده‌اند. این برندها با دادن این اطمینان به مشتریان که در تولیدات بعدی، نقص محصول قبلی را جبران می‌کنند جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و از ضرر و زیان از دست دادن مشتریان جلوگیری می‌کنند و این مسئله صرفا به میزان اعتماد و باور مشتری نسبت به ادعاهای برند بستگی دارد.

۱۱. فروش سریع‌تر

برندی که برندینگ را به درستی انجام داده و در میان مشتریان شناخته شده باشد، نسبت به دیگر برندها فروش سریع‌تر هم خواهد داشت. این موضوع شاید ساده‌ترین مزیت برندینگ باشد زیرا همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. برای همه ما پیش آمده که با هدف خرید یک محصول مانند ماکارونی به بازار برویم و همان ابتدا به سراغ برندهایی برویم که با آن‌ها آشنایی داریم. تبدیل شدن به اولین انتخاب مشتریان برای خرید یک محصول نشان دهنده قدرت یک برند در برندینگ است و برندهایی که به این سطح از قدرت در برندینگ می‌رسند فروشی تضمین شده و آینده‌ کاری موفق‌تری خواهند داشت.

 

اصول مهم برندسازی برای استفاده از تمام مزایای آن

مطالب گفته شده تا اینجا، پاسخ به سوال مزایای برندینگ چیست بودند و همه برندهایی که در امر برندسازی موفق باشند، توانایی دستیابی به مزایای گفته شده را هم خواهند داشت اما موضوعی که برندها را در جهت رسیدن به مزایای برندسازی یاری می‌کند، آشنایی با اصول مهم برندسازی برای استفاده از تمام مزایای آن است. در واقع برای معرفی موفقیت‌آمیز یک برند به مشتریان نیاز است که چند اصل را رعایت کرد که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند.

۱. مخاطب شناسی

اولین اصل برندسازی و برندینگ مخاطب شناسی است. تا زمانی که برند با مخاطبان خود آشنایی نداشته باشد، توانایی فعالیت در جهت جلب رضایت و تامین خواسته‌های آ‌ن‌ها را نیز نخواهد داشت. مخاطب شناسی را می‌توان با بررسی رفتار مشتریان انجام داد. با دقت به مسائلی مانند نیاز مشتریان، محصولات مورد علاقه آن‌ها، نحوه برخورد مشتریان با محصولات مختلف و موارد مشابه دیگر، مخاطب شناسی به سادگی اتفاق می‌افتد. برای مخاطب شناسی راحت‌تر و برندینگ موفق باید به این سوالات که محصول توسط چه مشتریانی استفاده می‌شود، کدام گروه از مشتریان خریدار اصلی محصول هستند، تغییرات محصول چه تاثیری در رضایت مشتریان دارد و تولید محصول با چه هدفی انجام شده است، پاسخ داد. پاسخ این سوالات در نهایت به شناسایی مشتریان و مخاطبین اصلی برند منجر می‌شود.

۲. هدف گذاری

هدف گذاری و تعیین هدف یکی دیگر از اصول مهم و موثر در برندینگ است. به عبارتی هدف مهم‌ترین تفاوت برندهای قوی با برندهایی است که علی‌رغم تلاش زیاد به موفقیت مورد نظر خود دست پیدا نمی‌کنند. برای هدف گذاری موفق برند خود هم مطرح کردن چند سوال و پاسخ به آن‌ها بسیار موثر است. از جمله این سوالات می‌توان به این موارد اشاره کرد که چرا برند تولید شده است؟ برند من چه تفاوتی با برندهای دیگر دارد؟ چرا مردم باید محصولات برند من را خریداری کنند؟ و سوالات دیگری از این دست اشاره کرد. پاسخ این سوالات در نهایت به هدف گذاری برای برند می‌رسد. بعد از هدف گذاری و مشخص شدن مقصد نهایی کسب و کار فعالیت‌های بعدی مانند تبلیغات، طراحی لوگو یا انتخاب شعار برند شکل مناسب‌تری به خود می‌گیرند.

۳. ایجاد استراتژی

اصل بعدی در برندسازی ایجاد استراتژی است. استراتژی به معنی داشتن مسیری مشخص و هدفمند برای رسیدن به یک خواسته است و در مورد برندینگ به معنی فعالیت‌هایی است که سازمان با استفاده از آن‌ها به هدف خود یعنی فروش بیشتر و معرفی به بیشترین تعداد مخاطبان می‌رسد. برای ایجاد استراتژی در ابتدا باید ارزش برند خود را مشخص کرد. مشتری شناسی کرد و وضعیت رقبا و محصولات مشابه خود در دیگر برندها را بررسی کرد. سپس با یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم برای پیشرفت کسب و کار و فروش بیشتر تلاش کرد.

۴. تحلیل رقبا

تحلیل رقبا یکی دیگر از اصول مهم در برندینگ است که نه فقط در مرحله برندسازی بلکه در هر مرحله و هر فعالیتی در کسب و کار باید انجام شود. برای مثال اگر قصد تعیین هدف برای کسب و کار خود را دارید ابتدا باید با رقبای کسب و کار خود آشنا باشید تا هدف را به گونه‌ای تعیین کنید که از رقبا برتری داشته باشید یا اگر قصد تغییر در روند ساخت یکی از محصولات خود یا اضافه کردن محصولی جدید به لیست تولیدات خود را دارید، قبل از شروع این کار باید نمونه‌های مشابه در برندهای رقیب را بررسی کنید.

۵. داستان سازی

آخرین راهکار کارآمد در برندینگ و معرفی سازمان و برند به مشتریان، داستان سازی است. داستان‌ها بهتر از هر چیزی در ذهن مشتریان باقی می‌مانند و برندهایی که با در نظر گرفتن این موضوع داستان قوی‌تری طراحی می‌کنند، در ذهن مخاطبان ماندگارتر نیز خواهند بود. این موضوع به خصوص برای برندهای نوپا اهمیت زیادی دارد. طراحی یک داستان تاثیرگذار برای معرفی هویت برند به مخاطبان موجب جلب توجه مخاطبان و ترغیب آن‌ها برای دنبال کردن فعالیت‌های برند می‌شود.

 

نتیجه‌گیری 

اهمیت برندینگ در بازار امروز به حدی زیاد است که بیشتر سازمان‌ها بیشترین هزینه خود را به این کار اختصاص می‌دهند. با این حال برندسازی زمانی موفقیت‌آمیز و نتیجه بخش خواهد بود که به طور حرفه‌ای انجام شده و تمام اصول در اجرای آن رعایت شود. برای دستیابی به یک شیوه موفق برندسازی این کار تنها باید توسط مجموعه‌های با تجربه در این زمینه انجام شود و به این منظور می‌توان از خدمات برندینگ حرفه‌ای در مجریان وب استفاده کرد. در مجموعه ما تمام خدمات تبلیغاتی،طراحی سایت، تولید ابزارهایی مانند سایت که در زمینه برندینگ بسیار موثر است و مشاوره جهت تعیین مسیر برند زیر نظر بهترین و ماهرترین متخصصین این حوزه انجام می‌شود. برای دریافت مشاوره و راهنمایی از مشاورین تخصصی ما کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت، با ما در تماس باشید.

 

 

سوالات متداول 

۱. مزایای برندینگ چیست؟

برندینگ و برندسازی مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش مشتریان وفادار به برند، فروش بیشتر، معرفی بهتر محصول و تضمین فروش محصولات جدید تولید شده توسط برند اشاره کرد.

۲. برندینگ به چه صورت موجب بهبود کیفیت کسب و کار می‌شود؟

یکی از تاثیرات برندسازی و معروفیت یک برند در بازار، افزایش تمایل استخدام نیروهای متخصص و حرفه‌ای در مجموعه و بهبود کیفیت کار سازمان از طریق استخدام این نیروها است.

۳. برندینگ چه نقشی در اعتماد سازی دارد؟

بیشتر مشتریان در زمان خرید یک محصول ابتدا به سراغ برندهای شناخته شده می‌روند و این موضوع تاثیری است که برنینگ در اعتمادسازی برای مشتریان دارد.

۴. فرهنگ سازی توسط برندینگ به چه صورت انجام می‌شود؟

اگر برندینگ به درستی انجام شده و تمام اصول در اجرای آن رعایت شود، عقاید، داستان و اهداف یک برند به مرور تبدیل به فرهنگ و عقیده مشتریان آن برند می‌شوند.

۵. برندسازی چه اصولی دارد؟

مخاطب شناسی، شناسایی بازار و تقاضای مشتریان، شناخت محصول و شناسایی رقبا از جمله اصول برندسازی هستند.

۶. مهم‌ترین اصل برندسازی برای استفاده حداکثری از مزایای آن چیست؟

تعیین استراتژی به منظور اقدامات صحیح در برندسازی از مهم‌ترین اصول برندینگ برای مجموعه‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *