گوگل ادز ؛ واژه نامه اصطلاحات و عبارات تبلیغات گوگل ادوردز

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

در این مطلب قصد داریم به آشنایی با اصطلاحات گوگل ادوردز یا Google Ads بپردازیم و به طور دقیق تر و عمیق تر با این بستر تبلیغاتی وسیع و کارآمد آشنا شویم. این اصطلاحات و کلمات ویژه به شما کمک می‌کنند تا سرویس تبلیغات گوگل ادز را برای مقاصد وبسایت اینترنتی خود راه اندازی کنید.ممکن است برخی از اصطلاحات و عبارات مختص بستر تبلیغات اینترنتی گوگل یا Google Ads باشند، اما برخی دیگر در تمام بسترهای تبلیغاتی PPC (pay-per-click)، کاربرد خواهند داشت.در مجموع این اصطلاحات و کلمات ویژه به شما در ایجاد کردن یک کمپین تبلیغات اینترنتی مناسب و موثر کمک شایانی خواهند کرد. با ما همراه باشید.

 

رتبه تبلیغاتی یا AdRank

رتبه تبلیغاتی یا AdRank شما، به معنی جایگاه قرار گرفتن تبلیغات شما را در صفحات مختلف جستجوگر گوگل می‌باشد.هر چه ارزش و مقدار این رتبه تبلیغاتی بالاتر باشد، تبلیغ شما بیشتر و بهتر در معرض نمایش قرار می‌گیرد.در نتیجه تعداد کلیک هایی که از کاربران مختلف و مخاطبان خود دریافت می‌کنید افزایش چشمگیری پیدا خواهند کرد و این دقیقاً همان چیزی است که شما برایش هزینه پرداخت کرده اید.میزان رتبه تبلیغاتی یا AdRank شما، بر اساس بیشینه مقدار قیمیت مزایده‌ای که ارائه دادید ضربدر مقدار امتیاز کیفیتی یا Quality Score، تعیین می‌شود.در ادامه مطلب به معرفی امتیاز کیفیتی خواهیم پرداخت.

 

 

قیمت گذاری یا مزایده (Bidding) در تبلیغات گوگل

در مطالب گذشته، توضیحی مختصر درباره قیمت گذاری یا مزایده در تبلیغات گوگل به شما ارائه دادیم.در واقع تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که:«منظور از قیمت گذاری یا مزایده در تبلیغات گوگل چیست؟»

گفته شد که گوگل، بستر تبلیغاتی خود را با روش ها و سیستم های خاصی در اختیار کاربران و صاحبان وبسایت ها قرار می‌دهد.به طور خلاصه، شما به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ تان در بستر تبلیغاتی Google Ads می‌شود، مقدار خاصی پول را به گوگل پرداخت خواهید کرد.این مقدار هزینه، در طی یک مزایده با رقیبان شما تعیین می‌شود و در نهایت کسی که بیشترین مقدار هزینه را پرداخت کند، شانس دیده شدن بهتری خواهد داشت.پیشنهاد می‌کنیم برای فراگرفتن نکات مفیدی که برای درک موضوع قیمت گذاری یا Bidding به شما کمک می‌کنند، مطلب گذشته با عنوان: « تبلیغات گوگل یا Google Ads و تمام چیزی که باید راجع به آن بدانید»، مطالعه فرمائید.در این مطلب درباره استراتژی های قیمت گذاری نیز به اختصار بحث شده است و شما را برای داشتن یک قیمت گذاری مناسب و معقولانه راهنمایی می‌کند.

 

 

شما در هنگام قیمت گذاری، سه گزینه در پیش روی خود دارید

  • هزینه به ازای هر کلیک یا (CPC (cost-per-click

مقدار هزینه‌ای است که به ازای هر کلیک روی تبلیغ خود باید به بستر تبلیغاتی گوگل بپردازید.

  • هزینه به ازای هر زنجیره یا (CPM (cost-per-mille

مقدار هزینه‌ای که بابت دریافت بازخورد از هزار کاربر باید بپردازید. این به این معناست که تبلیغ شما حداقل هزار بار دیده شده است.

  • هزینه به ازای هر عملیات یا (CPE (cost-per-engagement

مقدار هزینه‌ای که شما بابت هر عملیاتی که از طریق تبلیغ شما انجام شده است می‌پردازید.

 

 

نوع کمپین تبلیغاتی

شما مختار هستید که از بین یکی از سه نوع کمپین تبلیغاتی زیر، شیوه تبلیغات اینترنتی خود را انتخاب کنید:

  • جستجو محور

تبلیغات متنی هستند که ما بین نتایج جستجوی ارائه شده توسط مرورگر، قرار می‌گیرند.

  • بصری

محتوای ارائه شده در این نوع از تبلیغات اینترنتی، درون مایه بصری دارند و در بین شبکه نمایشی گوگل (Google display network) قرار می‌گیرند.

  • ویدئویی

این نوع از تبلیغات اینترنتی، بین 6 تا 15 ثانیه هستند و در یوتوب به نمایش گذاشته می‌شوند.

 

 

میزان کلیک خوردن ورودی یا (CTR (click-through-rate

مقدار کلیک خودرن ورودی یا (CTR (click-through-rate، در واقع تعداد کلیک هایی که روی لینک یا باکس تبلیغاتی شما می‌شود را نسبت به مقدار بازدیدهایی که از تبلیغ شما انجام گرفته است اما روی آن کلیکی انجام نشده را نشان می‌دهد.هر چه مقدار CRT تبلیغ اینترنتی شما بیشتر باشد، نشانگر کیفیت مناسب تبلیغات اینترنتی شما می‌باشد. همچنین بیانگر این است که شما از کلمات کلیدی مناسب در تبلیغ خود استفاده کرده اید.در ضمن، این میزان کلیک بالا، هماهنگی بین مقاصد مرورگر و موتور جوستجویی که تبلیغ روی آن قرار گرفته است و وبسایت شما را نشان خواهد داد.

 

 

میزان تبادل یا (CVR (conversion rate

تعاریف مختلفی از میزان تبادل در وبسایت های مختلف ارائه می‌شود، اما ما در اینجا تعریف ساده شده ای از این مفهوم به شما ارائه می‌کنیم.هر چه میزان تبادل یا (CVR (conversion rate، وبسایت مقصد شما بالاتر باشد، به این معناست که تجربه کاربری که به کاربران ارائه می‌دهید، همانند وعده‌هایی است که در تبلیغات خود ارائه کردید. هم اکنون که کاربر با کلیک کردن روی تبلیغ، به وبسایت شما آمده است، دقیقا چیزی که انتظار داشت را در پیش رویش خواهد دید.

 

 

شبکه نمایشی گوگل یا (GDN (Google’s display Network

تبلیغات در محیط موتور جوستجوی گوگل، می‌توانند در صفحات نتایج مرورگر ظاهر شوند یا به صورت یک صفحه، در شبکه نمایشی گوگل یا GDN (Google’s display Network)، قرار بگیرند. شبکه نمایشی گوگل، شبکه‌ای از وبسایت ها است که فضایی را در اختیار گوگل قرار می‌دهند تا در آنجا تبلیغات را به نمایش بگذارد.

 

 

کلیدواژه ها

شاید با شنیدن کلمه کلیدواژه تنها یک کلمه خاص در ذهن شما تداعی شود، اما در بحث جوستجو و کاربرد آن‌ها در مرورگرها، کلیدواژه ها می‌توانند یک کلمه و یا یک عبارت خاص شامل چندین کلمه باشند. برای درک بهتر، فر ض کنید که یک عبارت را در مرورگر خود تایپ کردید تا جستجو کنید. مرورگر سعی می‌کند که مرتبط ترین پاسخ ها را به چیزی که تایپ کرده‌اید، به شما ارائه دهد.کلیدواژه ها کلمات یا عباراتی هستند که در مطالب و محتوای وبسایت ها به کار می‌روند تا هنگام سرچ شدن یک عبارت خاص، در کنار آن قرار بگیرند و مرورگر وبسایت شما را به جستجو کننده ارائه دهد.در تبلیغات نیز از کلید واژه ها استفاده گسترده ای صورت می‌گیرد.نکته ای که حائز اهمیت است، این است که برخی از کلیدواژه ها با مطالبی که در وبسایت شما وجود دارد، نیمه مرتبط هستند و گوگل شما را برای اینکه از این کلید واژه ها مبرا باشید، وارد مزایده می‌کند.برای مثال اگر در وبسایت شما نقشه مترو تهران قرار داشته باشد، کلمه تهران به تنهایی یک کلیدواژه نیمه مرتبط با محتوای وبسایت شماست.

 

 

امتیاز کیفیتی یا (QS (Quality score

امتیاز کیفی یا (QS (Quality score، همانطور که از نامش پیداست، میزان کیفیت تبلیغ اینترنتی شما را بر اساس مقدار کلیک خوردن ورودی یا همان CTR، مرتبط بود کلیدواژه‌های مورد استفاده، کیفیت وبسایت مقصد و عملکرد پیشین شما در صفحات نمایش نتایج مرورگر، تعیین می‌کند.QS یک فاکتور تعیین کننده در میزان رتبه تبلیغاتی شماست که در بالا به آن اشاره کردیم.