سئو داخلی چیست ؟ راهنمای جامع On-Page SEO در سال 2023✅

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

سئو چیست ؟ سئو داخلی چیست و چه اهمیتی دارد؟ به طور کلی، فعالیت‌های بهینه‌سازی که داخل سایت انجام می‌شود را سئو داخلی می‌گویند. سئو داخلی باعث افزایش رتبه سایت و بازدید سایت شما می‌شود. امروزه کارکرد موتورهای جستجو پیچیده‌تر شده‌اند، بنابراین برای رقابت و دیده شدن در دنیای اینترنت باید از تکنیک‌های به‌روز استفاده کرد. شما با انجام سئو داخلی، به الگوریتم گوگل کمک می‌کنید بر آنچه کاربران در گوگل جستجو می‌کنند، تمرکز کند و مرتبط‌ترین نتایج را برای آنها به نمایش در آورد. برای افزایش رتبه سایت‌تان، بهینه‌سازی وب‌سایت و محتوا آن را مطابق با آخرین به‌روزرسانی الگوریتم و تمرکز بر نیازهای کاربران انجام دهید. برای سئو داخلی سایت‌تان از افراد متخصص کمک بگیرید. مجریان وب، مجموعه‌ای متخصص در زمینه خدمات وب‌سایت است که خدمات ارزشمندی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی، به هر فعالیت و اقدامی که داخل سایت انجام می‌شود و به کدنویسی داخلی مربوط است، سئو داخلی سایت می‌گویند. هدف از انجام سئو داخلی سایت، افزایش رتبه سایت در گوگل است. امروزه طراحان به اهمیت سئو داخلی پی برده‌اند و وقت زیادی را برای انجام آن صرف می‌کنند. علاوه بر سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکال هم وجود دارند که انجام هر کدام از آنها برای افزایش رتبه سایت در گوگل حائز اهمیت می‌باشد. سئو داخلی را به سئو درون صفحه نیز می‌شناسند. برای انجام سئو داخلی، محتوای صفحه وب و عواملی فراتر از محتوا را بهینه‌سازی می‌کنند تا سایت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو و جذب ترافیک ارگانیک، ارتقا یابد. شما با انجام سئو داخلی و تکینک‌های بهینه‌سازی آن، می‌توانید سایتی باارزش‌تر و قابل استفاده‌تر برای کاربران ایجاد کنید و بازدید سایت‌تان را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.

چطور محتوایی مناسب برای سئو داخلی ایجاد کنیم؟

اکنون که به اهمیت سئو داخلی و بهینه‌سازی محتوای صفحه پی برده‌اید حتما برایتان سوال پیش می‌آید که چطور محتوایی مناسب برای سئو داخلی ایجاد کنیم؟ بدون شک مهمترین بخش ایجاد محتوا مناسب برای سئو داخلی، مرتبط بودن محتوا با پرسش کاربران است. همراستایی محتوایی که ایجاد می‌کنید با جستارهای جستجو مخاطب، شانس شما را برای دیده شدن افزایش می‌دهد. ارائه آنچه که کاربر به دنبال آن است، برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. اگر محتوا شما چیز جدیدی را در اختیار مخاطب قرار ندهد، در جذب مخاطب و موتورهای جستجو شکست خواهید خورد. اکنون که فضای وب پر از محتوای تکراری است، منحصربه‌فرد بودن محتوا اهمیت زیادی دارد.

وقتی شخصی در وب جستجو می‌کند، به دنبال اطلاعات کامل و مفید می‌باشد. اگر محتوا شما نتواند اطلاعات عمیقی را در مورد موضوع ارائه دهد، به احتمال زیاد کاربر برای دریافت اطلاعات به سایت دیگری رجوع می‌کند. یک محتوا کامل، تمام جنبه‌های موضوع را پوشش می‌دهد و این همان چیزی است که موتورهای جستجو نیز به دنبال آن هستند. وضوح در محتوا یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تولید محتوا خوب برای سئو داخلی است. محتوایی که با زبانی ساده و روان نوشته شده است، خوانندگان را به خود جذب می‌کند زیرا آن‌ها می‌توانند به سرعت آن را مرور کنند. هنگام ایجاد محتوا برای وب‌سایت خود از عنوان‌های فرعی، تصاویر، زبان آسان و جملات کوتاه استفاده کنید تا محتوا شما مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی : تولید محتوا چیست ؟

 

چک لیست سئو داخلی که هر طراحی باید بداند

هر طراح یا متخصص سئویی باید چک لیست سئو داشته باشد، چرا‌که یکی از ویژگی‌های فعالیت‌های سئو این است که کارهای ریز و درشت زیادی باید انجام شود. با داشتن یک چک لیست کامل از کارهای مختلفی که برای سئو داخلی سایت باید انجام دهید، دیگر هیچ موردی را فراموش نمی‌کنید و نتیجه کارتان هم قطعا بهتر خواهد شد. از فعالیت‌های پایه‌ای سئو گرفته تا لینک‌سازی‌ها، همه فعالیت‌هایی هستند که ممکن است هر از گاهی فراموش شوند و در زمان مورد نیاز انجام نگیرند. در ادامه مقاله با مجریان وب همراه باشید تا با تکنیک‌ها و چک لیست سئو داخلی که هر طراحی باید بداند، آشنا شویم.

چک لیست پایه سئو

چک لیست پایه سئو، کارهایی هستند که قرار نیست به طور مستقیم رتبه سایت شما را در نتایج جستجو ارتقا دهند، اما به عنوان فعالیت‌های زیربنایی باید ایجاد شوند تا در نهایت شما را به هدفتان برساند. چک لیست پایه سئو شامل ابزارها، افزونه‌‎ها و فایل‌هایی است که قبل از انجام سئو داخلی، سئو خارجی یا سئو تکنیکال باید ایجاد کنید. در ادامه ۵ مورد از کارهایی که قبل از انجام فعالیت‌های تخصصی سئو باید انجام دهید، آورده شده است.

  • نصب سرچ کنسول گوگل

نصب سرچ کنسول گوگل برای انجام فعالیت‌های سئو لازم و ضروری است. سرچ کنسول گوگل، مهم‌ترین ابزاری است که برای فعالیت‌های سئو به آن نیاز دارید. به کمک این ابزار می‌توانید عملکرد سایت‌تان در نتایج جستجو را رصد کنید، کلمات کلیدی که در آنها رتبه گرفته‌اید را ببینید، خطاهای موجود در سایت خود را شناسایی کرده و فایل سایت مپ را وارد کنید.

  • نصب گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر

ابزار های Google Analytics و Google Tag Manager، ابزار هایی قدرتمند جهت اضافه کردن یا مدیریت و تحلیل آمار و ترافیک سایت می‌باشند. لازم است بدانید این ابزارها به نوشتن کدهای اضافه نیاز ندارند. نصب گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند میزان بازدیدهای سایت‌تان را رصد کرده و ببینید هر کدام از بازدیدکننده‌ها از کجا می‌آیند و چگونه با سایت‌تان تعامل برقرار می‌کنند. لازم است بدانید در صورتی که آنالیتیکس را به سرچ کنسول متصل کنید، از مزایای بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

  • نصب یک افزونه سئو

اگر سایت‌تان وردپرسی است، به نصب یک افزونه سئو نیاز دارید تا کارهایی مثل سایت مپ و تگ‌های متا و هدینگ‌ها را برایتان بهینه کند. برای این کار افزونه‌های خوبی مثل yoast ،rank math و seo framework  وجود دارد که کار شما را برای بهینه‌سازی سایت و صفحات آن بسیار راحت می‌کنند.

  • ایجاد سایت مپ

با ایجاد سایت مپ، به موتورهای جستجو نشان می‌دهید محتواهای مهم سایت کجا قرار دارند. با استفاده از سایت مپ، موتورهای جستجو می‌توانند مطالب سایت شما را خزش و ایندکس کنند. برای پیدا کردن فایل سایت مپ، می‌توانید به آدرس‌های sitemap.xml،  sitemap_index.xml و sitemap مراجعه کنید.

  • ساخت فایل ROBOT.TXT

فایل ROBOT.TXT، یک فایل متنی است که به موتورهای جستجو اعلام می‌کند به چه قسمت‌هایی از سایت شما می‌توانند سر بزنند و به کدام قسمت‌ها اجازه سر زدن ندارند. ساخت فایل ROBOT.TXT برای هر سایتی مفید است اما اگر صفحاتی در سایت‌تان دارید که نمی‌خواهید توسط موتورهای جستجو خزش شوند، باید حتما آن را در سایت‌تان بسازید. لازم است بدانید در سایت‌های فروشگاهی نیازی به خزش صفحات خرید و پرداخت و بسیاری موارد دیگر توسط موتورهای جستجو نیست و این صفحات باید مسدود شوند. با مراجعه به آدرس yourdomain.com/robots.txt می‌توانید وجود فایل ROBOT.TXT در سایت خود را چک کنید. اگر در این آدرس چیزی وجود ندارد، حتما به کمک ابزارهای آنلاینی که برای ساخت فایل ROBOT.TXT وجود دارد، آن را بسازید و در سایت‌تان قرار دهید.

 

چک لیست سئو داخلی

پس از انجام چک لیست پایه سئو، به سراغ چک لیست سئو داخلی می‌رویم. هر کدام از انواع سئو، داخلی، خارجی یا تکنیکال، چک لیست مخصوص به خود را دارند که متخصص سئو باید به آن توجه داشته باشد. چک لیست سئو داخلی به شما کمک می‌کند همه فعالیت‌های سایت را زیر نظر داشته باشید، چیزی را جا نیندازید و بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. با انجام فعالیت‌های ریز و درشت سئو داخلی، خیالتان از بهینه‌سازی سایت راحت باشد. در ادامه مقاله با مجریان وب همراه باشید تا تکنیک‌ها و چک لیست سئو داخلی را به شما معرفی کنیم.

  • استفاده از عنوان‌های جذاب و ترغیب‌کننده

استفاده از عنوان جذاب و ترغیب‌کننده، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی است. عنوان صفحات، چشم‌گیرترین عنصری است که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود، پس استفاده از یک عنوان جذاب، نقش مهمی در ترغیب کاربران به کلیک بر روی آن دارد. هر صفحه شما باید دارای یک عنوان واحد باشد که کلمات کلیدی مهم در آن قرار گرفته باشد.

  • استفاده از URL  کوتاه و توصیفی

ساختاربندی URL از نکاتی است که بر سئو داخلی تاثیر می‌گذارد اما تنها عامل موثر نیست. استفاده از URL کوتاه و توصیفی، نتایج بهتری را می‌تواند در پی داشته باشد. عاملی که باعث بهینه شدن آدرس صفحه می‎‌گردد، به کار بردن کلمات کلیدی در آن است، پس توصیه می‌شود حداقل یک بار از کلمه کلیدی مرتبط در ساختار URL استفاده کنید.

  • نوشتن توضیحات متا ترغیب کننده

برخی طراحان سایت و متخصصان سئو فراموش می‌کنند از توضیحات متا یا تگ توضیحات استفاده کنند. در الگوریتم‌های جدید گوگل، توجه ویژه‌ای به نوشتن توضیحات متا ترغیب‌کننده شده است و مهم‌ترین مکان برای نوشتن کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان است. در توضیحات متا، فقط باید در حد 150 کلمه برای گوگل بنویسید که این صفحه در مورد چه چیزی است. اگر گوگل تناسبی بین این تگ و محتوا داخلی پیدا نکند، سایت شما را اسپم شناخته و آن را جریمه خواهد کرد.

  • به کار بردن تگ‌های بدنه

یکی از نکات مهم در تولید محتوا، بخش‌بندی کردن آن است. استفاده از تگ‌های بدنه باعث می‌شود خوانایی محتوا برای کاربر افزایش یابد و سئو سایت بهبود داده شود. بخش‌بندی مطلب عموما با تگ‌های عنوان یعنی H1 تا H6 انجام می‌شود. عموما از تگ H1 برای عنوان اصلی استفاده می‌شود اما توجه داشته باشید مهمترین نکته این است که از تگ H1 فقط یک بار می‌توان در هر صفحه استفاده کرد. برای عناوین داخلی در متن هر صفحه که اهمیت ویژه‌‎ای دارند، از تگ H2 استفاده می‌کنند و برای زیرعنوان‌ها از تگ H3 استفاده می‌شود. تعداد استفاده از این دو تگ خیلی اهمیت ندارد و هر تعدادی می‌توان به کار برد. استفاده از تگ‌های عنوان یکی از عامل‌های بهینه‌سازی سایت و سئو داخلی می‌باشد.

  • استفاده از کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در متن بسیار مهم است. اگر کلمات کلیدی به درستی و در جای مناسب به کار روند، گوگل به راحتی می‌تواند متوجه موضوع اصلی سایت شما گردد و آن را در نتایج موتورهای جستجو نشان دهد. قبلا برای اینکه سایتی در صفحه اول گوگل نشان داده شود، کافی بود کلمات کلیدی را در متن زیاد به کار ببریم، اما در الگوریتم‌های جدید گوگل که در چند سال گذشته معرفی شدند، استفاده زیاد از کلمات کلیدی سایت را جریمه می‌کند و در موتورهای جستجو نشان نمی‌دهد. جالب است بدانید براساس آمار به دست آمده از گوگل، تعداد متوسط استفاده از کلمات کلیدی در متن 2% تا 5% کل متن می‌باشد. همچنین بهتر است که در اول جملات و پاراگراف‌ها از کلمات کلیدی استفاده کنید و بر روی آنها یک لینک داخلی به دیگر صفحات ایجاد کنید.

  • لینک دادن به منابع مرتبط و معتبر

لینک ‌دادن به منابع مرتبط و معتبر، به کاربران کمک می‌کند بهتر در سایت‌تان بگردند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند اما علاوه بر این، می‌توانید با لینک ‌دادن به منابع مرتبط در سایت‌های دیگر هم ارزش بیشتری برای کاربران سایت‌تان ایجاد کنید. توجه داشته باشید صفحاتی که به آنها لینک می‌دهید معتبر باشند.

  • بهینه‌سازی عکس‌ها

حتما برایتان پیش آمده است هنگام خواندن محتوایی در سایت، وجود عکس‌ها به فهم بیشتر محتوا کمک کرده‌اند و محتواهایی که از عکس‌های مرتبط و منحصربه‌فرد در آن استفاده شده، جذابیت بیشتری برایتان داشته است. بهینه‌سازی عکس‌ها در سئو داخلی سایت بسیار مهم است بنابراین برای اینکه عکسی در سئو بهینه شود و در جستجوهای عکس گوگل نشان داده شود، باید از ویژگی ALT و Title در عکس استفاده شود. ویژگی Alt یعنی زمانی که عکس به هر دلیلی بارگذاری نشود، متن داخلی آن به جای عکس نشان داده می‌شود و در ویژگی Title وقتی که ماوس روی عکس قرار می‌گیرد، یک متن به جای آن نشان داده می‌شود. نکته مهم در سئو داخلی عکس این است که باید از کلمات کلیدی داخل این دو ویژگی به کار ببرید تا در جستجو عکس گوگل نشان داده شود. لازم است بدانید جستجوی عکس گوگل بر اساس ویژگی Alt انجام می‌شود.

  • استفاده از اسکیما برای صفحات

استفاده از اسکیما برای صفحات، کمک بسیاری به سئو داخلی سایت‌تان می‌کند. اسکیما به موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای صفحه شما را بهتر تشخیص دهند؛ علاوه بر این، اسکیما باعث می‌شود نمایش صفحه شما در نتایج جستجو متفاوت و چشمگیرتر شود و در نتیجه نرخ کلیک روی صفحه شما را بالا می‌برد.

  • ساخت لینک‌های داخلی

ساخت لینک‌های داخلی در سئو داخلی سایت مهم هستند اما اغلب فکر می‌کنند لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر وارد می‌شوند، مهم هستند در صورتی که اصل قضیه این‌ها نیستند و ارتباط بین صفحات لینک است که باعث افزایش سئو داخلی سایت‌تان می‌شود. ساخت لینک‌های داخلی، نه تنها باعث می‌شوند کاربر به‌راحتی به تمامی صفحات شما پیمایش کند، بلکه موتورهای جستجو هم می‌توانند از طریق این ارتباط، تمامی صفحات را پیمایش کنند. یک مزیت ارتباط‌دهی بین صفحات، زنده نگه داشتن آنها است. اگر به صفحه‌ای هیچ لینکی داده نشود، حکم صفحه مرده را پیدا می‌کند و بعد از چند وقت از رده گوگل خارج می‌شود. برای اینکه بتوانید سئو کل صفحات سایت خود را بهینه کنید، لازم است بین تمامی صفحات شما یک ارتباط داخلی برقرار شود.

  • خوانایی و وضوح متن

خوانایی و وضوح متن یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر UX سایت شما تأثیر می‌گذارد. اکثر کاربران اینترنت، متن یک صفحه را کلمه به کلمه نمی‌خوانند. آنها فقط برای مهم‌ترین اطلاعات، یک صفحه را بررسی می‌کنند. هنگام تولید محتوا برای وب‌سایت خود به خوانایی و وضوح آن توجه بیشتری داشته باشید.

  • تجربه کاربری

تجربه کاربری، مهارتی ترند در فضای سایت است که اهمیت زیادی در بهینه‌سازی سایت دارد. تجربه کاربری، مجموعه‌ای از سیگنال‌ها است که از Core Web Vitals، سازگاری با موبایل و امنیت سایت تشکیل شده است. درک و تجربه واقعی کاربران از تعاملات صفحه وب (اعم از تلفن همراه و دسکتاپ) در تجربه کاربری اندازه‌گیری می‌شود و در نتیجه آن، کاربر از حضور در سایت شما، تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد داشت.

  • معماری صفحه

صفحه سایت خود را به صورت منطقی ساختار دهید، از عناوین مناسب استفاده کنید و معماری صفحه خوبی را ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که H1-H6 تگ‌های معنایی هستند و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا سلسله مراتب محتوا را درک کنند. آنها نباید برای اهداف یک ظاهر طراحی شده استفاده شوند.

  • بردکرامب (Breadcrumbs)

بردکرامب (Breadcrumbs) در واقع به بازدیدکنندگان سایت اطلاع می‌دهد که در کجای وب‌سایت قرار گرفته‌اند تا راحت‌تر بتوانند از قابلیت‌های سایت استفاده نموده و در سایت حرکت کنند. این ابزار بسیار خوب ناوبری، کمک زیادی به گوگل می‌کند تا ساختار وب‌سایت را تشخیص داده و کاربران را به صورت درست به صفحات وب‌سایت منتقل کند.

  • عملکرد صفحه یا Performance

عملکرد صفحه یا Performance یکی از مهمترین فاکتورها در سئو داخلی سایت است. با توجه به اینکه اکثریت معیارهای سئو داخلی در ارتباط با محتوا و ساختار محتوا می‌باشند، این معیار کاملا با معیارهای دیگر متفاوت بوده و از اهمیت ویژه‌ای نزد گوگل برخوردار می‌باشد. صفحاتی که زمان بارگذاری آنها طولانی است و یا نمایش مناسبی در موبایل ندارند، باعث افزایش نرخ فرار شده و درPerformance  صفحه یا وب‌سایت تاثیر زیادی خواهد داشت.

  • ریسپانسیو

ریسپانسیو بودن سایت به معنی سازگاری آن با دستگاه‌های مختلف است که بخش مهمی از حضور آنلاین شما را شامل می‌شود. سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده‌اند، بازدیدکنندگان را مجبور می‌کنند برای خواندن محتوای سایت‌، آن‌ها را کوچک یا بزرگ‌ کنند که کاربران خیلی زود از این حالت خسته شده و باعث افزایش نرخ فرار آنها می‌شود. نمایه‌سازی موبایل عمدتا برای گوگل اولویت دارد و برای نمایه‌سازی و رتبه‌بندی ارتباط صفحه با جستارهای کاربر، محتوای موبایل را به نسخه دسکتاپ ترجیح می‌دهد.

  • Core Web Vitals

Core Web Vitals از سه معیار زمان بارگذاری، ثبات بصری و تعامل یک صفحه تشکیل شده است. بزرگ‌ترین زمان محتوا(LCP)، زمانی را دنبال می‌کند که بزرگ‌ترین عنصر محتوایی ظاهر می‌شود. تغییر چیدمان تجمعی (CLS) نشان می‌دهد که تغییرات غیرمنتظره طرح‌بندی (تبلیغات، پنجره های بازشو و بسیاری موارد دیگر) چه مقدار طول می‌کشد.

 

نتیجه‌گیری

سئو داخلی، فعالیت‌هایی شامل کدنویسی‌ داخل سایت است که رتبه سایت شما را در گوگل افزایش می‌دهد. در گذشته استفاده زیاد از کلمات کلیدی باعث بهبود سئو داخلی سایت می‌شد اما طبق الگوریتم‌های جدید گوگل، استفاده زیاد از کلمات کلیدی باعث جریمه سایت می‌شود، در نتیجه متخصصان سئو همواره باید خود را با الگوریتم‌های جدید گوگل آپدیت کنند و تکنیک‌های به‌روز را برای سئو داخلی به کار ببرند. فعالیت‌های ریز و درشتی برای سئو سایت باید انجام شوند، اما یک متخصص سئو با داشتن چک لیستی از این فعالیت‌ها، بدون فراموشی به تمامی آنها در زمان خودشان می‌پردازد. برای سئو سایت از ابزارهای گوگل، افزونه‌ها و فایل‌هایی استفاده می‌شود که متخصصان به خوبی آنها را برای بهبود سئو سایت به کار می‌گیرند. سئو داخلی برای آنکه نتیجه مثبتی برایتان در پی داشته باشد و باعث رشد کسب‌وکارتان شود باید توسط متخصصان انجام گیرد. مجموعه متخصص مجریان وب می‌تواند شما را در این زمینه کمک کند. برای ارتباط با مجریان وب با شماره‌های 02122925602 و 09121360868 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱. چطور محتوایی مناسب برای سئو داخلی ایجاد کنیم؟

استفاده از محتوایی مرتبط، منحصر‌به‌فرد، عمیق و واضح به سئو داخلی سایت کمک می‌کند.

۲. ویژگی‌هایی که یک عکس برای بهینه‌سازی باید داشته باشد را توضیح دهید.

ویژگی Alt، برای زمانی است که عکس به هر دلیلی بارگذاری نشد، متن داخلی آن به جای عکس نشان داده می‌شود و در ویژگی Title وقتی که ماوس روی عکس قرار میگیرد، یک متن به جای آن نشان داده می‌شود.

۳. مهم‌ترین نکته در ساخت لینک‌های داخلی چیست؟

ارتباط بین صفحات لینک

۴. کلمات کلیدی چطور به بهبود سئو داخلی سایت کمک می‌کنند؟

کلمات کلیدی باید به درستی و در جای مناسب به کار روند تا گوگل به راحتی بتواند متوجه موضوع اصلی سایت شما گردد و آن را در نتایج موتورهای جستجو نشان دهد.

۵. چرا ریسپانسیو بودن سایت اهمیت دارد؟

زیرا سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده‌اند، بازدیدکنندگان را مجبور می‌کنند برای خواندن محتوای سایت‌، آن‌ها را کوچک یا بزرگ‌ کنند که کاربران خیلی زود از این حالت خسته شده و باعث افزایش نرخ فرار آنها می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *