اصول مهم و حیاتی در طراحی فروشگاه اینترنتی که باید بدانید!

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

طراحی سایت فروشگاهی چیست ؟ اصول طراحی سایت فروشگاهی چه مواردی هستند؟ طراحی اصولی سایت فروشگاهی چه مزایایی دارد؟ مراحل طراحی سایت فروشگاهی به چه صورت است؟ چه مسائلی سایت فروشگاهی را از دیگر سایت‌ها متمایز می‌کند؟ موفقیت سایت‌های فروشگاهی به طراحی اصولی آن‌ها بستگی دارد و طراحی این سایت‌ها زمانی به شکل اصولی انجام می‌شوند که طراح با اصول و قواعد انجام این کار مطلع باشد. در این مطلب از مجریان وب قصد صحبت در مورد این مسئله و معرفی اصول مهم و حیاتی در طراحی فروشگاه اینترنتی که باید بدانید را داریم. در صورتی که آشنایی با این اصول را دارید، با ما همراه باشید.

 

اصول طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

برای پاسخ به این سوال که اصول طراحی سایت فروشگاهی چیست، ابتدا باید با ماهیت این نوع از سایت‌ها آشنا باشید. سایت‌های فروشگاهی نوعی از سایت‌های اینترنتی هستند که به طور تخصصی در زمینه فروش محصولات فعالیت می‌کنند. این سایت‌ها ممکن است صرفا به فروش یک محصول خاص یا محصولاتی از یک برند فعال بوده و در واقع به آن برند تعلق داشته باشند یا سایتی چند فروشگاهی باشند و انواع مختلف محصولات از فروشگاه‌های مختلف را در سایت خود عرضه کنند و بسیاری انواع دیگر که شرط استفاده و بهره‌وری از همه آن‌ها، رعایت اصول طراحی سایت فروشگاهی در طراحی قالب و ساختار سایت، تعریف بخش‌های مختلف برای سایت و حتی محتوا گذاری و مدیریت سایت است. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین اصولی که رعایت آن‌ها باعث برتری سایت شما نسبت به دیگر سایت‌های فروشگاهی می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

 

۱. طراحی ساده

اصل اول و مهم‌ترین قاعده در طراحی سایت فروشگاه، سادگی آن است. سادگی همیشه باید در اولویت طراحی سایت‌های فروشگاهی باشد. بر خلاف دیگر انواع سایت‌ها مانند سایت خبری یا سایت‌های سرگرمی و تفریحی که جذابیت ظاهری و وجود بخش‌های متنوع، شرط اول طراحی آن‌ها به منظور جذب مخاطبان است، چنین موضوعی در سایت‌های فروشگاهی باعث جلب نظر مخاطب به دیگر قسمت‌های سایت شده و حتی ممکن است باعث انصراف آن‌ها از خرید شود. در یک سایت فروشگاهی همه چیز باید مشخص باشد. کاربر بعد از ورود به سایت باید بداند که محصول مورد نظر خود را در کدام بخش پیدا کند، خرید را با چه شرایطی انجام دهد و روند ارسال محصول خریداری شده را از کدام قسمت‌ و به چه طریقی پیگیری کند و لازمه همه این موارد، طراحی ساده سایت فروشگاهی است.

 

۲. تلاش برای برندسازی در سایت

از دیگر اصول طراحی سایت فروشگاهی، تلاش برای برندسازی در سایت است. تصور کنید به سایتی مراجعه می‌کنید که صفحه اصلی آن دارای لیستی از محصولات برندهای ناشناخته است. اعتماد به چنین سایتی ساده نخواهد بود و حتی این احتمال وجود دارد که از سایت خارج شده و از خرید خود صرف نظر کنید. بنابراین برای جلب اطمینان و اعتماد مشتریان جهت خرید باید انواع محصولات از برندهای معتبر را در صفحه اصلی سایت خود قرار دهید. حتی اگر سایت شما صرفا به فروش محصول شما می‌پردازد و برند شما هنوز در میان مشتریان جا نیفتاده، بهتر است صفحه اول را به موضوعاتی مانند معرفی محصول و مطالبی که برای کاربران آشنا یا مورد پسند باشد اختصاص دهید تا احتمال خرید آن‌ها بیشتر شود.

 

۳. طراحی سایت از دیدگاه بازدید کننده

طراحی سایت از دیدگاه بازدید کننده یکی از مهم‌ترین اصول طراحی سایت فروشگاهی است که توجه به آن کیفیت سایت شما را تضمین می‌کند. تعریف این اصل بسیار ساده است، در زمان طراحی سایت تلاش کنید خود را در جایگاه بازدید کننده آن قرار دهید و به چشم یک کاربر عادی از سایت استفاده کنید. برای کاربران و مخاطبان یک سایت مسائلی مانند ناوبری آسان یا حرکت راحت میان صفحات مختلف سایت، طراحی قالب زیبا و ساده برای سایت و مشخص بودن فرآیند و مراحل ساده خرید اهمیت زیادی دارد. همچنین در جایگاه مدیر سایتی که قصد طراحی بر اساس دیدگاه بازدید کنندگان را دارد، این کار را باید به گونه‌ای انجام دهید که هر آنچه کاربر و مخاطب در سایت فروشگاهی به دنبال آن است را به او ارائه دهید. با طراحی سایت از دیدگاه بازدید کننده در نهایت همه نیازهای کاربرانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، به سادگی برطرف خواهد شد.

 

۴. انتخاب رنگ مناسب برای سایت

انتخاب رنگ مناسب برای سایت اصل بعدی در طراحی سایت فروشگاهی است. همان‌طور که گفته شد سایت فروشگاهی باید ساده باشد اما این موضوع به معنی جذاب نبودن آن نیست و یکی از ابزارهایی که جذابیت سایت در نگاه مخاطبان را چند برابر می‌کند، انتخاب رنگ مناسب برای سایت است. رنگ ابزاری قدرتمند است که اگر به درستی انتخاب شود سایت شما را به برند شما تبدیل می‌کند و مشتریان با دیدن صفحه‌ای از سایت شما در میان صفحات مختلف به راحتی برند شما را تشخیص می‌دهند.

 

انتخاب رنگ مناسب برای سایت

 

رنگ‌ها در احساس مشتریان و حسی که از سمت سایت به آن‌ها منتقل می‌شود هم تاثیرگذار هستند. اصل انتخاب رنگ مناسب برای سایت را باید در تمام بخش‌های آن رعایت کنید. دقت به این موضوع از قالب و چارچوب سایت گرفته تا بخش‌های مختلف آن مانند خرید، قیمت و معرفی محصول اهمیت دارد. برای مثال می‌توانید آیکون پرداخت را با رنگی متفاوت طراحی کنید تا کاربر در هر بخش از صفحه، آن را به راحتی تشخیص دهد.

 

۵. استفاده از تصاویر با کیفیت در سایت

یکی دیگر از اصول طراحی سایت فروشگاهی، استفاده از تصاویر با کیفیت در سایت است. هر تصویری که برای معرفی محصول خود در سایت استفاده می‌کنید باید کیفیت مناسبی داشته باشد. اعتماد مشتریان به خرید از یک سایت فروشگاهی زمانی جلب می‌شود که با جزئیات آن محصول مانند محصولی که حضورا خریداری می‌کنند، آشنا باشند و این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که تصویر محصول کیفیت مناسبی داشته باشد. تصویر با کیفیت صرفا تصویر واضح نیست. در یک سایت فروشگاهی تصویر باید از قسمت‌های مختلف محصول باشد تا مشتری دید بهتری به آن داشته باشد. برای مثال اگر قصد معرفی یک کفش در سایت فروشگاهی خود را دارید بهتر است تصاویر آن را در همه زوایا از کف تا اطراف کفش قرار دهید تا مشتری با دیدی کامل محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کند.

 

۶. دسته‌بندی منظم محتوا

دسته‌بندی منظم محتوا اصل دیگری است که توجه به آن در طراحی با کیفیت سایت فروشگاهی تاثیرگذار است. حتی سایت‌های فروشگاهی تک محصولی هم انواع مختلفی از یک محصول از نظر سایز، ابعاد و بسته بندی دارند که بهتر است هر کدام از این موارد در یک دسته‌بندی باشند تا کاربر به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. دسته‌بندی منظم محتوا به خصوص در سایت‌های چند فروشگاهی یا سایت‌هایی که محصولاتی از برندها و انواع مختلف را در یک فروشگاه عرضه می‌کنند اهمیت زیادی دارد. نظم محتواها کمک می‌کند که مشتری محصول مورد نظر خود را دقیق‌تر پیدا کرده و احتمال خرید او از فروشگاه بیشتر شود. دسته‌بندی و نظم سایت به خوانا و قابل درک بودن محتواهای آن هم کمک می‌کند و این مطلب هم در استفاده بهتر مشتریان از سایت موثر است.

 

۷. انتخاب قالب حرفه‌ای برای سایت

انتخاب قالب حرفه‌ای برای سایت یکی دیگر از نکاتی است که به بهبود سایت‌های فروشگاهی در نظر مخاطبان کمک می‌کند. اگر سایت حرفه‌ای به نظر نرسد، کاربر به آن اطمینان نمی‌کند و در سایت‌های فروشگاهی عدم اعتماد موجب عدم خرید مشتریان می‌شود. یک قالب حرفه‌ای دارای بخش‌های مشخص، درگاه بانکی مطمئن، دسته‌بندی‌های منظم و کاربری ساده برای استفاده از سایت است.

 

۸. دقت به سرعت بارگیری سایت

دقت به سرعت بارگیری سایت یکی دیگر از مسائلی است که توجه به آن کیفیت و اعتبار سایت شما را نزد مشتریان و کاربرانی که از سایت دیدن می‌کنند، بیشتر می‌کند. هیچ چیز به اندازه معطل شدن کاربران آن‌ها را از ماندن در صفحه سایت شما ناامید نمی‌کند. همچنین انتقال پی در پی در میان صفحات مختلف برای مشاهده درگاه یا دیر باز شدن صفحات مربوط به توضیحات، تصویر یا معرفی محصول از جمله مسائلی هستند که در نهایت منجر به مراجعه مشتری به سایت‌های رقیب می‌شوند.

 

۹. استفاده از درگاه پرداخت مطمئن

اصل بعدی طراحی سایت فروشگاهی، استفاده از درگاه پرداخت مطمئن برای سایت است. بیشتر مشتریان زمانی که با درگاهی ناشناخته روبرو می‌شوند از خرید خود صرفه نظر می‌کنند، بنابراین در هر شرایطی برای افزایش اعتبار سایت خود باید از درگاهی مطمئن برای پرداخت استفاده کنید. درگاه پرداخت علاوه بر اعتبار باید کاربری ساده‌ای هم داشته باشد. درگاه‌هایی که نیاز به ثبت‌نام اولیه برای پرداخت دارند چندان کاربردی نیستند. همچنین مشتری باید به محض انتخاب گزینه پرداخت مستقیما به درگاه متصل شود و انتقال از سایتی دیگر به درگاه پرداخت موجب بی‌اعتمادی آن‌ها به درگاه و سایت شما می‌شود. همچنین در طراحی درگاه پرداخت باید بخشی را برای تایید پرداخت مشتریان هم آماده کنید تا مشتری از پرداخت خود مطمئن شده و دغدغه‌های او نسبت به مبلغی که برای خرید محصول صرف کرده است، کمتر شوند.

 

۱۰. ریسپانسیو کردن سایت

از دیگر اصول طراحی سایت فروشگاهی می‌توان به ریسپانسیو کردن سایت اشاره کرد. طراحی ریسپانسیو به معنی ایجاد قالبی هماهنگ برای انواع مختلف دستگاه‌ها است. به عبارت دیگر سایت باید این قابلیت را داشته باشد که در هر ابزار متناسب با ویژگی‌های آن به کاربر نمایش داده شود. برای همه ما پیش آمده که سایتی را هم در موبایل و هم در رایانه خود باز کنیم و در هر ابزار با قالب و ظاهری متفاوت از آن سایت روبرو شویم. این موضوع به دلیل ریسپانسیو بودن قالب سایت است که نمایش آن را مطابق با دستگاه تغییر می‌دهد. برای انجام این کار ابزارهای مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای گوگل، ابزارهای آنلاین ریسپانسیو کردن و ریسپانسیو کردن سایت با مرورگر اشاره کرد. ریسپانسیو کردن اصل مهمی در سایت‌های فروشگاهی است که در افزایش مخاطبان و فروش آن‌ها تاثیر مستقیم دارد.

 

خدمات مجریان وب در زمینه طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی یکی از خدمات اصلی تمام شرکت‌های طراحی سایت است اما با توجه به اهمیت این سایت‌ها و تاثیر در طراحی اصولی در استفاده بهتر از آن‌ها، این کار باید توسط مجموعه‌های حرفه‌ای و با تجربه انجام شوند. مجریان وب یکی از مجموعه‌های طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ است که طراحی سایت فروشگاهی را با رعایت تمام اصول گفته شده انجام می‌دهد. خدمات مجریان وب در زمینه طراحی سایت فروشگاهی شامل مشاوره جهت درک نیازهای مشتری، طراحی سایت فروشگاهی با بهترین قالب و کیفیت، انتخاب درگاهی مطمئن، راهنمایی مشتریان جهت بارگذاری محتوا در سایت و مدیریت آن، ارائه پنل مدیریتی مخصوص محتواگذاری به مشتریان و مسائل جانبی مانند تبلیغات وب سایت است. در صورتی که مجموعه ما را برای طراحی سایت فروشگاهی انتخاب کرده‌اید، کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

نتیجه گیری 

دقت به اصول طراحی سایت فروشگاهی برای داشتن بهترین فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی دارد. این اصول کمک می‌کنند که استفاده از سایت فروشگاهی ساده‌تر شده، خرید کاربران از آن راحت‌تر انجام شود و در نتیجه میزان فروش سایت هم بیشتر شود. در این مطلب از مجریان وب تلاش کردیم تا هر آنچه در مورد طراحی اصولی این گونه سایت‌ها باید بدانید را برای شما توضیح دهیم. با توجه به پیچیدگی روند طراحی سایت‌های فروشگاهی و اهمیت رعایت اصول طراحی، انجام این کار تنها باید توسط تیم حرفه‌ ای طراحی سایت انجام شود. مجریان وب یکی از مجموعه‌های فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که در میان خدمات اصلی خود، طراحی اصولی سایت فروشگاهی را هم به مشتریان ارائه می‌کند. برای استفاده از خدمات مجموعه ما در این زمینه کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

 

۱. مهم‌ترین اصول طراحی سایت فروشگاه چه مواردی هستند؟

مسائلی مانند طراحی ساده اما حرفه‌ای قالب سایت، دسترسی راحت به بخش‌های مختلف و دسته‌بندی منظم محتواها از مهم‌ترین اصول طراحی سایت فروشگاهی هستند.

 

۲. در صورت عدم رعایت سادگی در طراحی سایت فروشگاهی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

زمانی که اصل سادگی در طراحی سایت فروشگاهی رعایت نشود، کاربر به جای دقت در محصولات به دیگر بخش‌های سایت دقت کرده و حتی ممکن است از خرید صرف نظر کند.

 

۳. برندهای تازه تاسیس برای جلب اعتماد در سایت خود چه راهکاری دارند؟

برندهای نوپا که هنوز در بازار رقابت شناخته شده نیستند، باید صفحه اصلی سایت خود را به مطالب آشنا برای مخاطب مانند معرفی محصول اختصاص دهند.

 

۴. کیفیت تصاویر یک سایت فروشگاهی به چه عواملی بستگی دارد؟

تصاویر در یک سایت فروشگاهی زمانی با کیفیت خواهند بود که علاوه بر وضوح، زوایای مختلف محصول را هم پوشش بدهند.

 

۵. ریسپانسیو کردن سایت فروشگاهی به چه معنا است؟

ریسپانسیو کردن سایت به معنی تطابق دادن آن با ابزارهای مختلف و باز شدن سایت در هر ابزار، متناسب با ویژگی‌های همان ابزار است. برای مثال یک سایت ریسپانسیو شده فروشگاهی در موبایل با فرمت مناسب موبایل و در رایانه با ظاهر مناسب رایانه نمایش داده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *