هزینه جذب مشتری یا CAC چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

در این محتوا سعی داریم تا به شما بگوییم هزینه جذب مشتری چیست و چگونه محاسبه می شود. یکی از قدیمی ترین شاخص های تبلیغات و بازاریابی شاخص هزینه جذب مشتری می باشد. هزینه جذب مشتری تازه چندین برابر هزینه نگهداری مشتریان موجود میباشد. در نتیجه برای به دست آوردن مشتری های تازه باید هزینه زیادی پرداخت کنید. چیزی که در این زمینه اهمیت دارد این است که هزینه جذب یک مشتری جدید موضوعی تازه نیست و همیشه در بازاریابی فروش و تبلیغات مهم و مورد توجه است.

شاخص هزینه جذب مشتری یا cac چیست ؟

شاخص هزینه جذب مشتری به معنی هزینه ای است که همه کسب و کارها به روش های مختلف از آن استفاده می کنند تا مشتری بلقوه را به مشتری بل فعل تبدیل کرده و آن را متقاعد کنند تا خرید اول را انجام دهد. میزان هزینه یک سازمان برای جذب مشتری جدید توسط این شاخص اندازه گیری میشود. در این تعریف به شما خواهیم گفت که هزینه جذب مشتری چیست و این شاخص دقیقاً به چه معنا میباشد.

 

بیشتر بخوانید: طراحی سایت اختصاصی

 

هزینه جذب مشتری چگونه محاسبه می شود  

در محاسبه هزینه جذب مشتری باید بازه زمانی ماهانه سالانه و فصلی را مشخص کنید. با توجه به حجم داده ها و گزارشاتی که به آنها نیاز دارید این کار صورت می گیرد. در مرحله بعدی تمامی هزینه ها را بر تعداد کل مشتریان تقسیم کنید عدد به دست آمده از هزینه ی جذب مشتری میباشد. این شاخص به شما نشان خواهد داد که  تمام هزینه جذب مشتری چیست و برای جذب یک مشتری چه هزینه ای پرداخت نموده اید.

چرا محاسبه هزینه جذب مشتری اهمیت دارد

اکنون دانستید هزینه جذب مشتری چیست  باید بدانید که  فرایند بازاریابی درست و اصولی یکی از بزرگ‌ترین دلایل شکست کسب و کارها می باشد. بسیاری از افراد و اعضای تیم که کار بازاریابی و فروش را انجام می‌دهند در این زمینه تخصص و مهارت کافی را ندارد به همین خاطر در پیدا کردن مشتری و فروش محصولات خود دچار مشکل خواهند شد. برای جذب مشتری بدون برنامه ریزی عمل می کنند در نتیجه هزینه زیادی را باید صرف این کار کنند. در زمینه هزینه جذب مشتری این افراد غیرمتخصص دیدگاه درستی نداشته و معمولاً محاسبات آنها با خطا روبرو خواهد شد بنابراین شاخص هزینه جذب مشتری از مهمترین عناصر بازاریابی می باشد  .

 استفاده از شاخص جذب مشتری چه مزیت هایی دارد

اکنون که به اهمیت هزینه جذب مشتری پی بردید بسیار مهم است که با مزایای این شاخص در کسب و کار ها آشنا شوید. کمی بودن این شاخص از مهم‌ترین مزایای جذب مشتری می باشد وقت شما شاخص کمی در اختیار داشته باشید می‌توانید دقیقاً کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهید .این شاخص به شما نشان خواهد داد برنامه های بازاریابی شما در جهت جذب مشتری چه مقدار برای شما هزینه بر بوده است و به شما اجازه خواهد داد که این مورد را مدیریت کنید. یک جامعه آماری و مقیاس درست در شاخص جذب مشتری به شما نشان خواهد داد که بدانید  بیشتر در کدام بخش از کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید تا مشتریان بیشتری داشته باشید و فروش شما با سود بیشتری همراه باشد.

بهترین روش بهبود شاخص هزینه جذب مشتری چیست

این موضوع مشخص است که برای جذب مشتری تازه هر چه کمتر هزینه کنید به نفع شما خواهد بود. پس به دنبال روش هایی باشید که شاخص هزینه جذب مشتری را بهبود ببخشد. روش هایی برای این کار وجود دارد یکی از این روش ها بهینه سازی نرخ تبدیل است .اگر بتوانید با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس مشکلات موجود در کسب و کار خود را شناسایی کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید میتوانید شاخص جذب مشتری را بهبود ببخشید.روش دیگر استفاده از تست a/b است  .در این تست شما به طور همزمان دو گزینه را آزمایش خواهید کرد. مثلاً با نمایش دو صفحه وب به کاربران میتوانید تشخیص دهید که کدام یک از آنها باعث نرخ تبدیل بالاتری خواهد شد. شما می توانید از نرم افزار crm در کسب و کار خود برای بهبود شاخص هزینه جذب مشتری استفاده کنید. این نرم افزار تحت عنوان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می شود و اهمیت بسزایی در زمینه کاهش و بهبود هزینه های جذب مشتری را داراست. شما با این نرم افزار در جریان فرآیند های بازاریابی و فروش قرار میگیرید تعداد افراد درگیر مشکلات موجود و نظرات مشتریان را در آن مشاهده خواهید کرد  .

مطلب پیشنهادی: روانشناسی فروش

 

کاهش هزینه های جذب مشتری  با سئو

کاهش هزینه های مشتری توسط سئو و بهینه سازی سایت به نوع کسب و کار و کانال های شما بستگی دارد که بخش عمده ای از جذب مشتری به عهده آنها می باشد. شما مبلغ قابل توجهی را در گوگل هزینه می کنید جذب بخشی از آن از طریق جستجوی ارگانیک فرصت خوبی برای کم کردن هزینه های تبلیغاتی شما می باشد. سئو به شما در این زمینه کمک خواهد کرد تا ترافیک و نرخ تبدیل مورد نظر خود را بدون هزینه اضافی برای هر کلیک بهبود ببخشید.

ما در این محتوا سعی کردیم تا اطلاعات کافی در زمینه هزینه جذب مشتری چیست و برای بهبود آن چه کارهایی میتوان انجام داد در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما برای همکاری در فروش برنامه‌های خوبی داشته باشید می توانید هزینه جذب خود را کاهش دهید شما می توانید با سایت های مختلف در این زمینه همکاری کرده و هزینه های جذب مشتری خود را کاهش دهید.

چرا هزینه جذب مشتری و کاهش آن برای ما اهمیت دارد

شما باید بتوانید کارآمدترین و سودآور ترین نوع تبلیغات را شناسایی کرده و بتوانید تشخیص دهید که کدام تبلیغ بیشترین تعداد مشتری را برای شما جذب می کند. وقتی شما از این موضوع مطلع باشید و بدانید میزان هزینه جذب مشتری جدید چقدر میباشد و تقسیم هزینه تبلیغات در هر کانال بر تعداد مشتریان جذب شده میتوانید بهترین کانال را برای تبلیغ خود برگزینید. با استفاده از این شاخص می توانیم خرج و مخارج خود را کنترل کرده و ببینید که بودجه شما در کدام بخش ها صرف می شود و آیا بازدهی مثبتی در آن وجود دارد یا خیر. شما با هزینه جذب مشتری و اینکه بدانید هزینه جذب مشتری چیست می توانید رشد و سودآوری کسب و کارتان را در دراز مدت ارزیابی کنید .

اگر سوالی در زمینه بازاریابی و جذب مشتری و نیز سایر خدمات نظیر طراحی سایت، سئو و دیجیتال مارکتینگ دارید، می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در مجریان وب در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *