اشتباهات رایج در طراحی سایت + شیوه های بهینه سازی

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

اشتباهات رایج در طراحی سایت

دنیای اینترنت بسیار وسیع و گسترده است. وب سایت ها در این فضای عظیم، نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کنند. امروزه یکی از مهمترین راه های ارتباطی و یا حتی شیوه درآمدزایی بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها از طریق همین سایت های اینترنتی میباشد. در مطالب گذشته، علاوه بر مطالب گفته شده، به این سوال پاسخ دادیم که:«چرا طراحی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؟» ممکن است که شما در هنگام طراحی سایت فروشگاهی و یا وب سایت اینترنتی کسب و کار خود، با مشکلات مختلفی مواجه شده باشید. مشکلاتی که روند پیشرفت وب سایت شما را کند کرده اند و یا مانع از دستیابی شما به نتیجه دلخواهتان میشوند. این مشکلات میتوانند حاصل از اشتباهاتی باشند که در طراحی سایت اینترنتی شما رخ داده است. اشتباهات مختلفی در بخش های مختلف طراحی سایت ممکن است به وقوع بپیوندد. ما در این مطلب سعی داریم به شما اشتباهات رایج در طراحی وب سایت و شیوه های بهینه سازی سایت را معرفی میکنیم و در انتها، چندین راه حل برای رفع و یا جلوگیری از این اشتباهات به شما ارائه میدهیم تا شما بتوانید با استفاده از آنها سایت خود را بهینه سازی کنید. با ما همراه باشید.

 

 

اشتباهات در شیوه هدایتی سایت (Website navigation)

طراحی سایت چیست ؟ و چه عواملی در طراحی سایت حرفه ای شما تاثیرگذار هستند؟ شیوه هدایتی سایت شما یا همان Website navigation، مسیری که کاربر شما طی میکند تا به محتوای مورد نظرش در وب سایت شما دسترسی پیدا کند را مشخص میکند. شما در هنگام طراحی کردن شیوه هدایتی سایت اینترنتی خود، باید تلاش کنید که معقولانه ترین راه را انتخاب کنید. این مسیر باید به گونه ای باشد که در بهینه ترین زمان، محتوای تولید شده در سایت را در اتیار کاربر قرار دهد. اگر این مسیر به درستی معین نشود، محتوای وبسایت شما دیده نخواهد شد که مشابه با این است که شما هیچ محتوایی روی وب سایت خود قرار نداده باشید! اشتباهات رایجی که در هنگام تعیین کردن مسیر هدایتی ر میدهند عبارتند از:

 

  • شلوغ بودن و مشخص نبودن مطالب مهم، داشتن تعداد زیادی منو و یا گزینه های منو زیاد

در مطالب گذشته به معرفی چالش های بنا کردن یک ارتباط موثر و شفاف با کاربران پرداختیم. اشاره کردیم که هنگامی که بازدیدکننده از وبسایت شما دیدن میکند، به دنبال اطلاعات و محتوای خاصی میگردد. اگر سایت شما بیش از اندازه شلوغ باشد و مطالب مهمی که کاربر به دنبال آنهاست به سختی قابل تشخیص باشند، کاربر گیج شده و به وبسایت دیگری سر میزند. این موضوع بدیهی است که هنگام مواجه شدن با حجم اطلاعات بسیار بالا، احتمال اینکه هیچ اطلاعاتی دریافت نشود خیلی زیاد است. داشتن تعداد زیاد منوها و پنجره های دسترسی سریع در جاهای متلف صفحه سایت اینترنتی، میتواند باعث رخ دادن چنین اتفاقی شود.

 

  • ارائه ندادن مراحل پیشنهادی بعدی

یکی از شایع ترین اشتباهاتی که در طراحی سایت شرکتی میبینیم، کمبود هدایت های جانبی است؛ مثل پیشنهاد دادن مطالب مرتبط در انتهای هر پُست یا اضافه کردن لینک های مفید در بین مطلب و… این امر باعث میشود که کاربر پس از پیدا کردن چیزی که میخواهد سریعاً سایت شما را ترک کند و فرصت شما برای ارائه کردن توانایی های کسب و کار خود کاهش پیدا میکند.

 

  • صفحه ارور 404

صفحه 404 چیست ؟ هنگامی که بازدیدکنندگان وب سایت شما، در نوشتن URL اشتباه تایپی انجام میدهند و یا روی لینک صفحه ای کلیک میکنند که دیگر وجود ندارد، این صفحه ارور 404 برایشان نمایان خواهد شد. شما میتوانید فهرست ارورهای وب سایت خود را چک کنید و ببینید که چند بار بازدیدکنندگان وبسایت شما دچار چنین مشکلی شده اند و با این صفحه مواجه شدند. صفحه ارور 404 سایت شما میتواند تنها شامل یک عذرخواهی و سپس کلید بازگشت و یا یک لینک به صفحه اصلی وبسایت اینترنتی شما باشد. البته شما میتوانید با تدبیری که اتخاذ میکنید، این صفحه را به یک راهنما بدل کنید تا ماطبان شما بتوانند از مطالب مفیدی که در قسمت های مختلف وب سایت شما وجود دارد نیز استفاده کنند.

 

  • اشتباه در طراحی وب سایت (Website design)

گاهی اوقات، مشکلاتی که برای وب سایت شما ایجاد میشوند و تجربه کاربری آن را تحت تاثیر قرار میدهند، به دلیل اشتباهاتی است که در طراحی وب سایت رخ داده است. حتی ممکن است اشتباهاتی در ساختار و یا چگونگی میزبان شدن شما (host) اتفاق افتاده باشد. در ادامه به بررسی نمونه هایی از این اشتباهات در طراحی سایت خواهیم پرداخت.

 

  • مناسب نبودن وبسایت برای پلتفرم های مختلف

امروزه افراد دیگر تنها از کامپیوترهای خانگی و یا لپتاپ برای جستجو کردن استفاده نمیکنند و گوشی های تلفن همراه و یا تبلت ها و… جای خود را بین مردم باز کرده اند. مناسب نبودن وبسایت برای پلتفرم های مختلف موجب میشود که کاربران بسیاری را از دست بدهدید؛ برای مثال اگر اندازه تصاویر به درستی تنظیم نشده باشند، منوهای دسترسی سریع خیلی کوچک باشند، سرعت بارگزاری وبسایت پایین باشد و… تعداد ترافیک وب سایت اینترنتی شما به شدت کاهش خواهد یافت.

 

  • ایمن نبودن وبسایت اینترنتی

اگر وبسایت شما به طور ایمن هاست (host) نشده است ویا اگر URL سایت اینترنتی شما با http شروع میشود به جا https، شما باید بسیار هوشیار باشید. چون به احتمال زیاد، طراحی سایت شما ایمن نبوده است. گوگل سایت های ایمن را به وب سایت های غیر ایمن ترجیح میدهد؛ بنابراین در همین قدم اول، شما رتبه بندی سئو زیادی ا از دست داده اید. همچنین مرورگر گوگل کروم، به کاربران اطلاع میدهد که یک سایت ایمن شده است یا خیر. این موضوع روی اعتماد کاربران نیز تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. در مطالب آینده به این موضوع خواهیمپرداخت که چگونه میتوانید وب سایت خود را که با وردپرس طراحی شده است، ایمن کنید.

 

 

شیوه های بهینه سازی سایت و برطرف کردن مشکلات عمومی

اگر مشکلاتی که برای ترافیک و یا کمبود مخاطبان شما وجود دارد به دلیل نداشتن یک تجربه کاربری مناسب در طراحی وبسایت آنلاین شماست، در ادامه راهکارهای زیر را به شما معرفی میکنیم و امیدواریم که برای شما مفید واقع شوند.

 

تمرکز کردن روی اشتباهات در شیوه هدایتی سایت (site navigation)

برای اینکه متوجه شوید اشتباهات شما در شیوه هدایتی سایت کجاست، میتوانید از یک heatmap tool مانند Hotjar استفاده کنید.

طراحی سایت

این ابزار درست مانند یک نقشه حرارتی عمل میکند و به شما کمک میکند تا متوجه شوید چه منوها و دکمه هایی استفاده میشوند و میزان استفاده آنها چقدر است. یا حتی دکمه ها و منوهای استفاده نشده را مشاهده کنید. همچنین میتوانید استفاده کاربران را به صورت زنده ظبط کنید (live session recording) تا به طور واضح متوجه شوید که کابران کدام منوها را باز میکنند و در انتخاب یک گزینه راحت و با اطمینان عمل میکنند یا روی چند گزینه شناور و نا مطمئن میگردند. شما میتوانید click events را روی ابزار مدیریت برگه گوگل (Google tab manager) پیاده کنید و سپس گزارشات بازرس گوگل (Google analytics) را مشاهده کنید تا بتوانید به دلیل احتمالی مشکل پیش آمده، نزدیک تر شوید.

طراحی سایت

انجام دادن تست A/B یا تست مقایسه‌ای

با استفاده از تست مقایسه ای یا تست A/B، میتوانید سایت خود را بهینه سازی کنید و طراحی وب سایت خلاقانه ای داشته باشید. با اینکار، میتوانید چینش صفحات، نحوه قرارگیری منوها، عکس ها و… را تغییر دهید تا تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود ببخشید. برای مثال شما میتوانید همزمان دو نمونه از محل قرارگیری دکمه های بازخوردی (CTA) را امتحان کنید و یا چینش متن محتوای وبسایت خود را به همان چیزی که مد نظر دارید تغییر دهید.

طراحی سایت

باز طراحی وبسایت

باز طراحی سایت چیست ؟ اگر نظر گرفتن و تشخیص مشکلات گفته شده، مشکلات سایت شما را برطرف نکرد و یا حتی مشکلات بیشتری را بروز داد، میتوانید طراحی دوباره وبسایت خود را در نظر بگیرید.

مواقعی که طراحی دوباره وبسایت میتواند یک گزینه مناسب باشد، هنگامی است که موارد زیر را مشاهده کنید.

  • وبسایت شما با پلتفرم های مختلف سازگار نباشد
  • شما به یک معماری اطلاعاتی قدرتمند تر نیاز داشته باشید
  • توانایی اضافه کردن ویژگی های مختلف و یا محتواهای مرتبط با صفحات خود را نداشته باشید
  • مقادیر بسیار زیادی از محتواهای بصری داشته باشید که به حد گیج کننده ای رسیده باشند
  • طراحی وب سایت شما قدیمی و نامناسب باشد یا اینکه به شدت متن محور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *