طراحی تجربه کاربری یا UX Design چیست؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

طراحی تجربه کاربری چیست ؟ 

طراحی تجربه کاربری چیست ؟ تجربه کاربری (UX) به تمامی تجربه‌های مثبت و منفی کاربران یا مشتریان از استفاده یک محصول فیزیکی یا دیجیتالی مشخص گفته می‌شود که بر ذهنیت آنان در رابطه با آن محصول تاثیر مستقیم می‌گذارد. در واقع UX تعیین می‌کند که کاربران آن محصول مورد نظر را به یکدیگر توصیه کنند یا که از استفاده از آن دست بکشند.طراحی تجربه کاربری یا UX Design  نیز به معنای یافتن راه حلی موثر برای مطالعه رفتار کاربران و درک حالات و احساسات آنان نسبت به یک محصول فیزیکی یا دیجیتالی مشخص است.

این مطالعه با هدف رفع مشکلات کاربران و افزایش رضایت آنان صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه برداشت‌های فردی مخاطبان مد نظر قرار می‌گیرد، می‌توان گفت که تجربه کاربری امری ذهنی، نظری و درونی است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که اگر تجربه کاربری به تجربه‌ای که یک کاربر از تعامل با یک محصول مشخص داشته باشد اطلاق شود، طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که تعیین می‌کند که تجربه آن کاربر از تعامل با آن محصول چگونه خواهد بود. در حقیقت UXD به دنبال ایجاد احساسی خوشایند و مثبت در کاربران است.

UXD در زمینه طراحی وبسایت اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اقداماتی که جهت  طراحی سایت  انجام می‌گیرد باید چیزی بیش از سئو و بهینه سازی سایت یا ایجاد فضایی زیبا برای وبسایت را در بر بگیرد. جهت یک طراحی سایت حرفه‌ای، طراح باید در مهمترین گام برای رفتار و احساسات کاربران سایت مورد نظر اهمیت ویژه‌ای قائل باشد و سایت را به گونه‌ای طراحی نماید تا کاربران بتوانند با آن  ارتباطی احساسی برقرار نماید. UXDضعیف می‌تواند رونق یک کسب و کار را به کلی از بین ببرد. صاحبان کسب و کارها باید به این نکته مهم توجه کنند که همانگونه که یک محصول و یا خدمت ضعیف نمی‌تواند رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشد،  یک وبسایت نیز بدون طراحی تجربه کاربری مناسب قادر به برقراری ارتباط موثر با کاربران نخواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی سایت شرکتی

 

ابعاد مختلف UXD:

  • طراحی تعاملی (Interaction Design)

طراحی تعاملی به عنوان یکی از ابعاد اصلی طراحی تجربه کاربری شناخته شده و به روش تعامل وب‌سایت‌ها با کاربران مربوط می‌شود. هدف از این نوع طراحی این است که در کنار مدنظر قرار دادن کاربردپذیری و استفاده از سامانه، سرویس یا وبسایت مورد نظر از دیدگاه کاربران راحت و خوشایند به نظر برسد.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی سایت فروشگاهی

 

  • کاربردپذیری (Usability)

کاربرد پذیری به این معنی است که برای رسیدن به هدفی خاص، امکاناتی خاص را در اختیار گروهی خاصی از کاربران قرار دهیم که منجر به استفاده موثر و رضایت بخش شود و بهره وری را نیز افزایش دهد.

  • قابلیت دسترسی (Accessibility)

قابلیت دسترسی به معنی وجود یک سیستم مناسب برای استفاده و درک هرچه آسان‌تر کاربران از بخش‌های مختلف مورد نیازشان است.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی سایت صنعتی

 

  • رابط کاربری (User Interface)

رابط کاربری محیطی است که ارتباط بین کاربر و وبسایت در آن شکل می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت که UI سیستمی است که کاربر به وسیله آن با یک وبسایت ارتباط برقرار می‌کند.

  • استراتژی محتوا (Content Strategy)

استراتژی محتوا به فرآیند تولید و نشر محتوا بر اساس برنامه‌ای منظم و سازمان یافته در جهت دستیابی به هدفی خاص با گروه خاصی از کاربران است.کیفیت محتوا تاثیر چشم‌گیری در افزایش تعدادکاربران و سئوی سایت می‌گذارد.

  • طراحی بصری (Visual Design)

طراحی بصری یا دیداری به زیبایی وبسایت اشاره دارد و به معنی روش استفاده از عناصر بصری مانند رنگ، تصاویر و سمبل ها برای انتقال پیام به کاربران است.

  • معماری اطلاعات (Information Architecture)

معماری اطلاعات هنر و علم سازماندهی اطلاعات در وب سایت‌ها، اینترانت‌ها،نرم افزارها و واسط‌های کاربر است. معماری اطلاعات کمک می‌کند که کاربران دسترسی بهتری به اطلاعات داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *