جادوی رنگ ها و اثرگذاری آنها بر افزایش فروش سایت فروشگاهی

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

تاثیر رنگ در طراحی سایت فروشگاهی را دست کم نگیرید! اگر طراح سایت هستید، در انتخاب رنگ وسواس به خرج دهید چرا که رنگ انتخابی شما باید با فعالیت سایت فروشگاهی تناسب و هماهنگی داشته باشد. توجه کنید اگر از رنگ‌های نامربوط به فعالیت سایت فروشگاهی استفاده کنید، ممکن است توجه مخاطب را جلب نکنید و به او حس خوبی ندهید. انتخاب نادرست رنگ در طراحی سایت فروشگاهی می‌تواند باعث ریزش مشتری‌ ‌شود. روانشناسی رنگ را در طراحی سایت‌ فروشگاهی‌تان در نظر بگیرید. ایجاد هارمونی رنگ‌ها در طراحی سایت، می‌تواند باعث جذب مخاطب شود طوری که مخاطب با آن سایت ارتباط برقرار کند و بخواهد دوباره به آن برگردد. اگر می‌خواهید درباره‌ جادوی رنگ‌ها و اثرگذاری آنها بر افزایش فروش سایت فروشگاهی بدانید، با ما همراه باشید.

اهمیت انتخاب رنگ سایت فروشگاهی

شاید مسئله انتخاب رنگ در طراحی سایت فروشگاهی برایتان مسئله‌ای پیش‌پاافتاده یا کم‌اهمیت باشد. شاید هم تصور می‌کنید انتخاب رنگ سلیقه‌ای است و هر رنگی که کارفرما بخواهد باید در طراحی سایت فروشگاهی‌اش اجرا کنید. اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید، با ما همراه باشید تا به اهمیت انتخاب رنگ سایت فروشگاهی پی ببرید. جالب است بدانید انتخاب رنگ سایت فروشگاهی نادرست، موجب می‌شود مخاطب مدتی بعد از حضور در سایت، دچار خستگی چشم، کلافگی و ناسازگاری شود. شاید فکرش را هم نمی‌کردید انتخاب نادرست رنگ می‌تواند چنین احساسات منفی را به مخاطب القا کند. این احساسات منفی هیچ نتیجه‌ای به غیر از کاهش زمان بازدید سایت، عدم خرید از سایت و عدم علاقه‌مندی به مراجعه مجدد به سایت را نخواهد داشت. لازم است بدانید تمامی جزئیات در طراحی سایت فروشگاهی حائز اهمیت هستند و رعایت تمامی اصول طراحی سایت در کنار هم باعث موفقیت پروژه طراحی سایت فروشگاهی می‌شوند. اگر برای طراحی سایت فروشگاهی خود نیاز به متخصص در این زمینه دارید، مجموعه مجریان وب می‌تواند خدمات ارزشمندی به شما ارائه دهد.

مطلب پیشنهادی : طراحی سایت چیست ؟

 

تاثیر رنگ سایت فروشگاهی بر مخاطب

اکنون که اهمیت انتخاب رنگ در طراحی سایت فروشگاهی برای شما مشخص شد، لازم است به تاثیر رنگ سایت فروشگاهی بر مخاطب بپردازیم تا متوجه شویم مشتری ما با دیدن هارمونی جذاب یا ناهماهنگ در سایت چه احساساتی پیدا کرده و چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. احتمالا موضوع روانشناسی رنگ به گوشتان خورده است. روانشناسی رنگ به تاثیر رنگ بر روح و روان انسان می‌پردازد. از آنجایی که رنگ‌ها دارای انرژی روحی و روانی هستند، هر کدام از ما طبق اصول ذهنی خودمان نسبت به رنگ‌های مختلف واکنش متفاوتی نشان می‌دهیم. جالب است بدانید استفاده از برخی رنگ‌ها توجه انسان را جلب می‌کند، در حالی‌که وقتی به برخی رنگ‌ها، مدت زمان طولانی نگاه می‌کنیم به سرعت چشممان خسته شده و کلافه می‌شویم. برخی رنگ‌ها موجب آرامش روحی انسان شده و برخی نتیجه‌ای جز بی‌میلی برای ما نخواهند داشت. با دانستن این مفاهیم می‌توانیم بگوییم انتخاب رنگ سایت فروشگاهی چقدر می‌تواند بر جذب مشتری موثر باشد، پس حتما این نکته را به طراحان سایت یادآور شوید.

 

از چه رنگ‌هایی برای جلب توجه کاربر استفاده کنیم؟

قبل از آنکه بدانیم از چه رنگ‌هایی برای جلب توجه کاربر استفاده کنیم؟ باید توجه داشته باشید برای چه موقعیت‌هایی لازم است توجه کاربر جلب شود؟ به عنوان مثال فرض کنید فروشگاه آنلاین کتاب دارید و می‌دانید هر کسی که بخواهد از شما خرید کند نیاز دارد عنوان مورد نظر را در فروشگاه اینترنتی شما جست‌وجو کند، پس باید بخش جست‌وجو سریعا به چشم مخاطب بیاید تا به دنبال آن نگردد و کلافه نشود. یکی از رنگ‌های شاخص مناسب برای جلب توجه مخاطب، قرمز می‌باشد که باید به طرز صحیح به‌کار رود. برای طراحی سایت فروشگاهی‌تان، با توجه به سیاستی که برای فروش دارید میتوانید با استفاده از رنگ‌های تند توجه بازدیدکنندگان فروشگاهتان را به سمتی ببرید که می‌خواهید. به شما توصیه می‌کنیم در طراحی سایت فروشگاهی‌تان کمتر از رنگ‌های تند استفاده کنید تا اگر خواستید توجه کاربران تان را به یک موضوع خاص جلب کنید، بتوانید به سادگی این کار را انجام دهید. اگر هم از یک رنگ تند در طراحی فروشگاهی‌تان استفاده کرده‌اید، سعی کنید از رنگی متفاوت و شاخص برای هدایت توجه کاربران سایتتان استفاده کنید.

 

بهترین ترکیب رنگ‌ها برای سایت فروشگاهی

انتخاب رنگ مناسب برای سایت فروشگاهی از اصول طراحی سایت حرفه‌ای است و بر رفتار مشتری تاثیر بسزایی دارد. در ادامه شما را در انتخاب بهترین ترکیب رنگ‌ها برای سایت فروشگاهی کمک خواهیم کرد. جالب است بدانید رنگ سفید مفهوم صداقت و پاکی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، به همین دلیل است که متداول‌ترین رنگ پس‌زمینه‌ سایت‌های فروشگاهی، سفید می‌باشد. اگر می‌خواهید با سایت‌های دیگر متمایز باشید، می‌توانید از ترکیب رنگ اصلی که برای سایتتان انتخاب کردید، در کنار رنگ سفید برای پس‌زمینه سایت فروشگاهی‌تان استفاده کنید تا موجب خستگی چشم مخاطب نشود. برای استفاده ترکیبی از سفید و یک رنگ دیگر باید توجه کنید بیش از هشتاد درصد رنگ سفید غالب باشد و فقط ته رنگی از رنگ انتخابی شما در رنگ سفید پیدا باشد. حتما برای خودتان هم پیش آمده است هنگام خواندن یک مطلب در سایت با گردش در یک سایت فروشگاهی با پس‌زمینه سفید راحت‌تر بوده‌اید و چشمتان خسته نشده است. اما اگر برای پس‌زمینه سایت فروشگاهی‌تان از رنگ قرمز استفاده کنید، بعد از یک مدت کاربر خسته می‌شود و ترجیح می‌دهد سایت شما را ترک کند.

نکته دیگری که در طراحی سایت فروشگاهی باید در نظر داشته باشید، انتخاب صحیح رنگ نوشته‌ها است. رنگ نوشته‌ها باید طوری انتخاب شوند که واضح و خوانا باشند. حتما دقت کنید برای اینکه جملات و نوشته‌های شما به راحتی خوانده شوند و کاربران راغب به مطالعه‌ی نوشته‌ها باشند، حتما باید بین رنگ نوشته و رنگی که پشت نوشته‌های شما قرار می‌گیرد، تضاد مناسبی ایجاد کنید. حتما می‌دانید در بهترین حالت و متداول‌ترین نوع نوشته‌ها از رنگ مشکی برای نوشته و از رنگ سفید (یا ترکیب ملایم آن با رنگ‌های دیگر) برای پس‌زمینه استفاده می‌شود. در ادامه مقاله 10 مورد از بهترین ترکیب رنگ‌های سال 2022 در طراحی سایت فروشگاهی را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. ترکیب رنگ آبی تیره و سفید

ترکیب رنگ آبی تیره و سفید یکی از جذاب‌ترین رنگ‌های سال 2022 در طراحی سایت است که طرفدارانی زیادی هم دارد. در وب‌سایت تجارت الکترونیک Shaw، آبی تیره به خوبی با یک پس‌زمینه سفید هارمونی جذابی ایجاد می‌کند. سایه‌های آبی احساس آرامش و اعتماد را به مخاطب منتقل می‌کنند. به علاوه، آبی معمولاً رنگی است که مردان ترجیح می‌دهند و برای فروشگاه لباس مردانه یا سایت‌های فروشگاهی که مخاطب عمده آنها مردان هستند، ایده‌آل است. با انتخاب رنگ آبی تیره به عنوان ترکیب رنگ اصلی سایتتان، به وضوح مخاطبان هدف خود را می‌شناسید و از این دانش در طراحی سایت خود استفاده کرده‌اید.

۲. ترکیب رنگ فیروزه‌ و مرجان

ترکیب رنگ فیروزه‌ و مرجان شاید کمی جدید به نظر برسد اما ترکیب رنگ آشنایی است که به وفور در سایت‌ها به چشممان خورده است. این ترکیب رنگ شامل رنگ سبز، آبی یا رنگی بین آنها می‌باشد. اگر می‌خواهید بر اساس تئوری رنگ‌ها از بهترین‌های جهان استفاده کنید، رنگ سبز آبی یک انتخاب رنگ عالی است. رنگ آبی به خاطر اثرات آرام بخشش بر مغز انسان معروف است، از سوی دیگر رنگ سبز نیز حس طبیعی بودن را می‌دهد و انرژی خاصی به انسان القا می‌کند. سایت معروف Tribe از یک ترکیب رنگ چهارتایی در وب‌سایت خود استفاده می‌کند. از آنجایی که این سایت تماماً در مورد تغذیه ورزشی طبیعی است، از ترکیب رنگ فیروزه و مرجان در طراحی سایتش استفاده کرده است. منوی سبز رنگ و تصاویر طبیعی سایت، پالت رنگی جذابی را پیش چشمان مخاطب قرار می‌دهد. سایر رنگ‌های به کار رفته در طراحی سایت، براساس رنگ‌های آسمان هنگام غروب خورشید انتخاب شده‌اند.

۳. ترکیب رنگ زرد و قرمز روشن

با دیدن ترکیب رنگ زرد و قرمز روشن به یاد چه چیزی می‌افتید؟ شاید ویترین فست‌فودهای سطح شهر با رنگ زرد و قرمزش به یادتان بیایند. شاید هم به یاد لوگو برند معروف فست‌فود در جهان بیفتید. بیشتر مردم فکرش را هم نمی‌کنند، اما رنگ زرد، نهایت رنگی است که توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. اگر این رنگ پرانرژی را با قرمز روشن ترکیب کنید، ممکن است به یاد لوگو به‌ یاد‌ماندنی‌ترین برندهای جهان بیفتید که از جمله آنها می‌توان به لگو، مک دونالد، KFC، وندی و برگر کینگ اشاره کرد. لگو، برندی است که از دو رنگ قرمز و زرد به طور موفقیت‌آمیزی در طراحی وب‌سایت خود استفاده کرده است. قرمز و زرد مشابه یکدیگر هستند، اما به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند. انتخاب ترکیب رنگ زرد و قرمز روشن و دادن فضای کافی به آنها در صفحه وب، تجربه کاربری روانی هیجان‌انگیزی را ایجاد می‌کند.

۴. ترکیب رنگ صورتی پاستلی و آبی تیره

استفاده از ترکیب رنگ صورتی پاستلی و آبی تیره در سایت‎‌های فروشگاهی مربوط به کودکان، انتخاب مناسبی است. انتخاب رنگ برند Libenar مربوط به داروی کودکان از این ترکیب رنگ به دو دلیل عالی است. به طور کلی، رنگ‌های پاستلی حس لطافت و ملایمت را به کاربر منتقل می‌کنند، همچنین این ترکیب رنگ برای تبلیغات محصولات کودکان هم عالی است. به همین دلیل است که برند لیبرنار از صورتی پاستلی به عنوان رنگ اصلی برای طراحی وب‌سایت خود استفاده کرده است. رنگ آبی تیره در پس‌زمینه انتخاب مناسبی است، چرا‌که رنگ صورتی را به خوبی برجسته می‌کند و باعث می‌شود نوشته‌ها و آیکون‌هایتان جلب توجه کنند.

۵. ترکیب رنگ بژ و خاکستری تیره

استفاده از ترکیب رنگ بژ و خاکستری تیره به تازگی ترند شده است، چرا‌که با دنیای مینیمالیست‌ها هماهنگی دارد. رنگ بژ نمایانگر عشق و محبت است. و جای تعجب نیست، در ترکیب رنگ سایت فروشگاهی‌تان معجزه کند. طراحان گرافیک معتقدند سایه‌های بژ و ملایم، رنگ منحصربه‌فردی است، زیرا بسته به محیط اطراف می‌توانند احساس خنکی یا گرمی را القا کنند. استفاده از رنگ بژ برای پس‌زمینه آسان است، زیرا بر چشم بیننده تسلط ندارد، بلکه مکمل سایر عناصر سایت است. ترکیب رنگ بژ و خاکستری تیره در فروشگاه آنلاین ولز به زیبایی به کار رفته است.

۶. ترکیب رنگ گرادیان آبی روشن و بنفش

احتمالا ترکیب رنگ گرادیان آبی روشن و بنفش، زیاد به چشمانتان خورده است. سایت Canva این ترکیب رنگ جذاب و جوان‌پسند را حول سایه‌های مختلف آبی و بنفش ایجاد کرده است. اگر به متخصص طراح سایت‌تان یا طراح گرافیک‌تان «Canva blue» را بگویید، آنها فوراً متوجه می‌شوند که به کدام پالت رنگ آبی اشاره می‌کنید. Canva در برندسازی و طراحی وب خود به فور از رنگ‌های پاستلی که عمدتاً آبی است، استفاده می‌کند. این ترکیب رنگ، فضای زیادی برای ایجاد طرح‌های رنگی زیبا به شما می‌دهد، بدون آنکه نیاز باشد تنها از یک رنگ استفاده کنید. با ترکیب رنگ گرادیان آبی روشن و بنفش می‌توانید از سایه‌ها و تناژهای مختلف رنگ پایه خود استفاده کنید تا هارمونی جذابی را پیش روی مخاطبانتان قرار دهید.

۷. ترکیب رنگ خاکستری و قرمز

شاید ترکیب رنگ خاکستری و قرمز را در سایت‌های فروشگاهی کمتر ببینید، اما این پالت رنگی، انتخابی هوشمندانه برای برند Departika است. توجه داشته باشید که چگونه کسب‌وکارها از رنگ تند قرمز به عنوان یک رنگ برجسته قوی برای جلب توجه بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند. البته از آنجایی که رنگ برند اصلی (در این مورد، رنگ خاکستری) خنثی می‌باشد، بهترین مکمل رنگ قرمز است و واقعاً به جلب توجه مخاطب کمک می‌کند. اگر برند شما متکی به نوعی حواس‌پرتی است، رنگ‌های پس‌زمینه خنثی و رنگ متن زنده، راهی زیرکانه برای ایجاد یک طرح رنگی منحصربه‌فرد در وب‌سایت می‌باشد.

۸. ترکیب رنگ سیاه و سفید

اوج سادگی در ترکیب رنگ سیاه و سفید دیده می‌شود به همین دلیل یکی از گزینه‌های محبوب طرفداران سبک مینیمال می‌باشد. جالب است بدانید چه یک فروشگاه آنلاین مینیمالیستی داشته باشید یا یک وب‌سایت نمونه کارها، طرح رنگی سیاه و سفید تقریباً برای هر سایتی کار می‌کند اما اگر می‌خواهید در سایت فروشگاهی‌تان با به کاربردن رنگ‌های متنوع و تند، آیکون یا متنی را برجسته کنید تا به اهداف خود برسید، احتمالا این پالت رنگی برایتان مناسب نیست.

۹. ترکیب رنگ نارنجی روشن و آبی تیره

همیشه ترکیب رنگ نارنجی روشن و آبی تیره جذاب است اما اگر هوشمندانه در جای مناسبی به کار رود، جذابیتش چند برابر هم می‌شود. گاهی اوقات در طراحی سایت فروشگاهی‌تان فقط به یک رنگ شاخص نیاز دارید. رنگ پرانرژی نارنجی، می‌تواند بهترین انتخاب برای رنگ اصلی برند شما باشد. در مورد Storyboard، این شرکت هم از ترکیب رنگ نارنجی روشن و آب تیره در برند خود استفاده کرده است. رنگ مشخصه نارنجی، تضاد خوبی با آبی ایجاد می‌کند و در واقع آن را کامل می‌کند. Storyboard به خوبی از این تضاد رنگی در عناصر طراحی کوچکتر خود استفاده می‌کند و صفحات را زنده جلوه می‌دهد. برای برجسته کردن آیکون‌ها، بهترین ترکیب رنگ در طراحی سایت، رنگ نارنجی است که با پس زمینه روشن مثل رنگ‌های بژ و سفید محو شده، هارمونی متناسبی ایجاد می‌کند.

۱۰.  ترکیب رنگ مشکی و طلایی

ترکیب رنگ جذاب مشکی و طلایی، شاید شما را به یاد سایت‌های فروش کالاهای لاکچری بیاندازد. ترکیب رنگ مشکی و طلایی، پالت رنگی موفقی برای وب سایت Bright Media بوده است. در این ترکیب رنگ، پس‌زمینه تاریک سایت تضمین می‌کند که متن طلایی و سفید مانند روز واضح و خوانا هستند. استفاده از رنگ‌ طلایی به عنوان رنگ‌های تاکیدی، جذابیت خاصی را ایجاد می‌کند. Bright Media به جای یک یا دو سایه واضح، بهترین ترکیب رنگ‌ها را در طراحی سایت خود به کار برده است. این سایت رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و سبز را به کار می‌گیرد و آنها را در یک گرادیان رنگین کمان قرار می‌دهد تا از حالت اشباع خارج شوند. این ترکیب رنگ منجر به یک طرح رنگ منحصربه‌فرد می‌شود که ظاهری عالی و شیک دارد.

مطلب پیشنهادی: اصول انتخاب رنگ در طراحی سایت

 

چگونه ترکیب رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنیم؟

ترکیب رنگ‌های زیادی برای طراحی سایت فروشگاهی وجود دارند. با وجود تنوع رنگ‌ها و سلیقه شخصی افراد، باید دقت کنید به اشتباه نیفتید و طبق اصول از ترکیب رنگ مناسب سایت فروشگاهی خود استفاده کنید. شاید برایتان سوال پیش بیاید اکنون چگونه ترکیب رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب ترکیب رنگ مناسب سایت خود لازم است مخاطب هدف خود را تجزیه و تحلیل کنید تا به شناخت مطلوبی از مخاطب هدفتان برسید. با شناخت مخاطب هدف، پارامترهای تعیین‌کننده در انتخاب ترکیب رنگ مناسب مشخص می‌شوند. برای مثال، جنسیت مخاطب هدف، گروه سنی و سلیقه آنها از عوامل موثر در انتخاب ترکیب رنگ مناسب سایت فروشگاهی می‌باشد. در انتخاب ترکیب رنگ مناسب سایت خود، کنتراست و تضاد رنگی را حتما لحاظ کنید تا تمامی محتوای سایت به چشم بیایند. در طراحی گرافیکی سایت سعی کنید بهترین طیف رنگی را به طور هوشمندانه به کار ببندید. می‌توانید از رنگ‌های سفید یا خنثی در پس زمینه استفاده کنید و برای جان بخشی و برجسته کردن آیکون‌هایی که می‌خواهید، از رنگ‌های شاد مطابق با رنگ سازمانی‌تان استفاده کنید. معمولا در هر سازمان یا حوزه‌ای، رنگی خاص بیشتر به کار می‌رود. رنگ خاص حوزه فعالیت خود را بشناسید و به طور خلاقانه در طراحی سایت خود از آن استفاده کنید.

 

نتیجه‌ گیری

تاثیر رنگ در طراحی سایت فروشگاهی، غیرقابل انکار است. فرض کنید وارد سایتی شوید که در پس‌زمینه از رنگ تند استفاده شده، نوشته‌هایش کم‌رنگ و محو است و برای رسیدن به هدفتان باید به سختی آیکون‌های مهم را پیدا کنید. قطعا رنگ تند پس‌زمینه پس از مدتی چشم‌هایتان را خسته کرده، نمی‌توانید نوشته‌ها را بخوانید و در این سایت سردرگم خواهید شد. انتخاب ترکیب رنگ نامناسب در هر سایتی منجر به ترک کاربر و شکست آن می‌شود اما در طراحی سایت فروشگاهی، انتخاب رنگ مناسب مهم‌تر است. در انتخاب ترکیب‌ رنگ مناسب سایت خود از متخصصان کمک بگیرید و طبق اصول قدم بردارید. ترکیب رنگ سایت خود را بر اساس سلیقه شخصی یا نظر طراح سایت تعیین نکنید، بلکه با تحلیل مخاطب هدف و شناخت رنگ سازمانی یا رنگ خاص حوزه فعالیت‌تان، ترکیب رنگ مناسب سایت‌تان را انتخاب کنید. به کار بردن ترکیب رنگ مناسب و ایجاد هارمونی جذاب در سایت باید توسط متخصصان طراحی سایت انجام شود. مجموعه مجریان وب، متخصص در این زمینه، شما را در طراحی سایت فروشگاهی‌تان کمک خواهد کرد. برای ارتباط با این مجموعه با شماره‌های 02122925602 و 09121360868 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱. انتخاب ترکیب رنگ نادرست در طراحی سایت فروشگاهی چگونه بر کسب‌وکار شما تاثیر منفی می‌گذارد؟

موجب می‌شود مخاطب مدتی بعد از حضور در سایت، دچار خستگی چشم، کلافگی و ناسازگاری شود و احساسات منفی به او دهد. این احساسات منفی در نهایت باعث کاهش زمان بازدید سایت، عدم خرید از سایت و عدم علاقه‌مندی به مراجعه مجدد می‌شوند.

۲. بهترین و متداول‌ترین رنگ نوشته‌ها در سایت‌های فروشگاهی چیست؟

مشکی به شرطی که با رنگ پس‌زمینه تضاد داشته باشد تا نوشته‌ها واضح و خوانا باشند.

۳. بهترین و متداول‌ترین رنگ پس‌زمینه در سایت‌های فروشگاهی چیست؟

سفید چون خنثی است و چشم را خسته نمی‌کند.

۴. برخی ویژگی‌های مخاطب هدف که باید در انتخاب ترکیب رنگ سایت فروشگاهی در نظر بگیریم، چه هستند؟

جنسیت مخاطب هدف، گروه سنی و سلیقه

۵. با رعایت چه مواردی، ترکیب رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنیم؟

  • براساس تجزیه و تحلیل مخاطب هدف‌تان ترکیب رنگ انتخاب کنید.
  • کنتراست و هارمونی بین رنگ‌ها را رعایت کنید.
  • از طیف رنگی مناسب استفاده کنید.
  • رنگ‌های خاص مرتبط با حوزه فعالیت‌تان را بشناسید و به کار ببندید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *