ادوبی ایکس دی (Adobe XD) چیست ؟ کاربردها و مزایا

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

ادوبی ایکس دی چیست ؟ توسعه وب در سال‌های اخیر، منجر به وجود و نیاز به تخصص‌ها و مهارت‌های مختلف و گوناگونی شد.یکی از این تخصص‌ها طراحی رابط کاربری یا همان UI است. UI کوتاه شده User Interface است. دیگر مهارتی که نیاز آن در بازار کار امروز به شدت دیده می‌شود، UX یا همان تجربه کاربریست. برای فعالان این حوزه نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها محصول شرکت معروف ادوبی به نام Adobe Experience Design است که به صورت مخفف به آن Adobe XD گفته می‌شود. در این مطلب قرار است در خصوص این نرم‌افزار و ویژگی‌های آن بیشتر صحبت کنیم.

 

 Adobe XD (ادوبی ایکس دی) چیست ؟

همان طور که در بخش مقدمه گفته شد، نرم‌افزار Adobe XD برای طراحی UI و UX توسعه و طراحی شد. شرکت Adobe، اولین بار این نرم‌افزار را در سال 2015 به صورت عمومی منتشر کرد. شرکت ادوبی که محصولات مشهوری مانند Photoshop، Illustrator و After Effect را منتشر می‌کند، برای رقابت با نرم‌افزار Sketch که به صورت تخصصی برای طراحی واسط کاربری و تجربه کابری فعالیت می‌کرد، Adobe XD را طراحی و منتشر کرد. تا قبل از انتشار Adobe XD، بسیاری از متخصصان از فتوشاپ برای طراحی UI و UX استفاده می‌کردند. اما با توجه به اینکه فتوشاپ برای این مقصود ساخته نشده بود، دچار مشکلات فراوانی شده و به استفاده از Sketch روی آوردند. تولید و انتشار Adobe XD باعث شد که در صنعت طراحی با یک نرم‌افزار بهینه، سبک و کوچک روبرو باشیم که کار را برای کلیه طراحان ساده می‌کند. پیش از آنکه به مزایای استفاده از این نرم‌افزار بپردازیم، به تعریف خلاصه‌ای از UI و UX خواهیم پرداخت.

UI چیست؟

UI کوتاه شده عبارت  User Interface Design است و معنای آن طراحی رابط کاربری است. در واقع UI یا همان رابط کاربری، به طراحی بخشی از وب سایت یا اپلیکیشن گفته می‌شود که کاربر آن را می‌بیند. در UI تمرکز بر جنبه گرافیک، زیبایی و بصری سایت است تا جلوه بصری زیباتری داشته‌باشد. به عنوان نمونه‌هایی از UI می‌توان به نحوه نمایش منوها، رنگ‌بندی بخش‌ها و دکمه‌های مختلف سایت، چگونگی طراحی باکس تبلیغات و…اشاره کرد.

 

بیشتر بدانید: طراحی سایت اختصاصی

UX چیست؟

UX که در زبان فارسی به آن طراحی تجربه کاربری گفته می‌شود، مخفف User Experience Design است. در طراحی این بخش بیشتر به ساده‌تر کردن کار و تعامل کاربر با سایت یا اپلیکیشن پرداخته می‌شود. اینکه بخش‌های مختلف یک سایت در کجا آن قرار بگیرد تا کاربر به راحتی آن‌ها را بیابد. یکی دیگر از نمونه‌های طراحی UX به نمایش پیام‌های مختلف برای کاربر با توجه به روند حرکت و فعالیت او در اپلیکیشن بازمی‌گردد. حال که به صورت مختصر با مفهوم UI و UX آشنا شدیم، به ویژگی‌های Adobe XD در طراحی این دو مورد خواهیم پرداخت.

 

بیشتر بدانید: طراحی سایت شرکتی

یادگیری آسان

یکی از ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت یک نرم‌افزار می‌شود، سادگی در یادگیری ان است.Adobe XD به عنوان یک نرم‌افزار تخصصی ساده بوده و امکانات زیاد اما بدون استفاده ندارد.تا پیش از انتشار آن، طراحان مجبور به استفاده از فتوشاپ برای انجام امور طراحی واسط و تجربه کاربری بودند. به همین علت باید به کلیه امکانات و قابلیت‌های فتوشاپ آشنا بوده و از آن‌ها در انجام کار استفاده کنند. اما با ورود Adobe XD به بازار، طراحان با یک نرم‌افزار که قابلیت‌های محدودتر اما بسیار کاربردی داشت، روبرو شدند. همین امر باعث سهولت در یادگیری و نیز استفاده از آن شد.وجود XD قرار نیست. قدرت فتوشاپ را زیر سوال ببرد. اما در نظر بگیرید طراحی UI با فتوشاپ مانند استفاده از تبر برای برش زدن یک عدد سیب است.

 

بیشتر بدانید: طراحی سایت فروشگاهی

زیرساخت سخت افزاری کم

معمولا برای استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی به سخت‌افزار قوی و خاص نیاز است. همین پیش نیاز باعث می‌شود که شما به یک سیستم کامیپوتری یا لپتاب قدرتمند و البته بسیار گران نیاز پیدا کنید. ویژگی دیگر XD که باعث محبوبیت آن شده‌است، عدم نیاز به سخت‌افزار قوی است.

 

بیشتر بدانید: طراحی سایت صنعتی

امکانات کافی

با توجه به اینکه XD یک نرم‌افزار تخصصی مرتبط با طراحی است، کلیه امکانات کافی و لازم برای یک متخصص این امر را دارد. در واقع شما با استفاده از XD در فرایند طراحی، امکان ایجاد کلیه موارد از جمله وایرفریم، طرح گرافیکی پروژه، پروتوتایپ و حتی انجام تست‌های مختلف را دارید.در واقع با استفاده از این نرم‌افزار شما از دیگر نرم‌افزارها بی‌نیاز خواهید بود.

 

نام و اعتبار سازنده

سازنده XD شرکتی است که تمام تولیدات آن در بازار حرف اول را زده و هیچ رقیبی ندارند. تنها کافی است به نام برخی از تولیدات این شرکت دقت کنید:

  • Photoshop که پرچم‌دار طراحی و ویرایش کلیه تصاویر است.
  • Illustrator که به عنوان یک نرم‌افزار طراحی در زمینه گرافیک وکتوری فعال و مشهور است.
  • Premiere Pro که محبوب‌ترین نرم‌افزار تدوین و ویرایش ویدئو است.
  • After effects که قوی‌ترین نرم‌افزار در حوزه ویرایش فیلم و ایجاد جلوه‌های ویژه است.

این 4 محصول خود نشان‌دهنده قدرت و اعتبار سازنده است.پس خیالتان از بابت بهبود این نرم‌افزار در آینده راحت و آسوده باشد.

 

بیشتر بدانید:خدمات سئو سایت

سرعت بالا در طراحی

XD بر خلاف فتوشاپ ساده‌تر بوده و پیچیدگی کمتری دارد. داشتن همین ویژگی باعث می‌شود سرعت شما در فرایند طراحی بالاتر از زمانی باشد که از نرم‌افزاری مانند فتوشاپ استفاده می‌کنید. از این قابلیت‌ها می‌توان به Repeat grid و Asset اشاره کرد که با یک بار تعریف و طراحی، به دفعات می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

تنوع در پلاگین

با توجه به اینکه نرم‌افزارها کلیه نیازهای یک کاربر را رفع نمی‌کنند، پلاگین یا افزونه‌هایی برای رفع برخی مشکلات پیش آمده وجود دارند. متخصصان و طراحان با استفاده از این پلاگین‌های رایگان یا غیر رایگان، می‌توانند فرایند طراحی خود را تسهیل کرده و از این بابت نگرانی‌ای نداشته‌باشند. برای Adobe XD نیز چنین است و تعداد زیادی پلاگین طراحی و عرضه شده‌است. تعدادی از محبوب‌ترین پلاگین‌های این نرم‌افزار عبارتند از:

  • پلاگین فارسی نویس برای چینش متن از راست به چپ (RTL)
  • پلاگین Undraw که کاربرد آن در ایجاد تصاویر وکتور با کیفیت است.
  • پلاگین Trello که برای برقراری ارتباط با اعضای تیم و پیشبرد کارهای پروژه است.
  • پلاگین UI Faces که امکان ایجاد تصاویر زیبا برای پروفایل را به وجود می‌آورد.

 

وجود نسخه موبایل

یکی از ویژگی‌های متفاوت XD این است که با استفاده از نسخه Android یا IOS آن، شما به عنوان یک متخصص می‌توانید طرح خود را به صورت زنده مشاهده کرده و تست کنید. حتی قبل از انتشار نهایی طرح، پیش نمایش آن را به دقت بررسی نمایید.

جمع‌بندی:

در استفاده از محصولات منتشر شده توسط شرکت هیچ شکی به خود راه ندهید. اگر در ابتدای راه طراحی هستید، حتما آموزش و کار کردن با XD را در برنامه کاری خود قرار دهید. در این مطلب به برخی از ویژگی‌های Adobe XD اشاره کوتاهی شد. مطمئنا در زمان استفاده از این نرم‌افزار به قابلیت‌های بیشتر و شگفت‌انگیزتری خواهید رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *