هاست ابری چیست ؟ نحوه عملکرد و مزایا Cloud Hosting☁️

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

هاست ابری چیست؟ هاست ابری، یا هاست VPابری به شما اجازه می دهد از منابع چندین سرور استفاده کنید، به جای اینکه سایت خود را به یک مکان تک سرور محدود کنید ما امروز در مجریان وب به این موصوع می پردازیم.

 

هاست ابری چیست ؟

به نوعی از هاستینگ گفته می شود که اطلاعات وبسایت شما را در یک شبکه ی کامل از مراکز داده یا اطلاعات (که این مراکز دارای منابع نامحدود هستند) توزیع و پخش می کند.

 

ویژگی های بارز هاست ابری چیست؟

قبل از این موضوع باید اشاره داشت که هاست ابری به شکل های مختلف قابل اجراست. ممکن است هاست ابری بر روی یک شبکه محدود یا یک شبکه بزرگ پیاده سازی شود. در کل می توان مجموعه ویژگیهای زیر را متعلق به هاست ابری دانست:

  • استفاده بهینه از منابع سخت افزاری و نرم افزاری
  • ارتقا نرم افزاری منابع سخت افزاری بدون بوجود آمدن خاموشی
  • تعمیر و رفع مشکل سرویس ها بدون از دسترس خارج شدن آنها
  • افزایش سطح قدرت سخت افزاری و پهنای باند شبکه
  • پایداری و عملکرد بیشتر و بهتر در حملات تکذیب سرویس
  • کاهش و یا افزایش هزینه ها بسته به مدل هاست ابری
  • امنیت حساس تر به دلیل وجود تعداد زیادی سخت افزار در سطح شبکه
  • بالا رفتن سرعت دسترسی از مناطق مختلف
  • بالا رفتن امنیت فیزیکی اطلاعات وب سایت

 

هاست ابری نسبت به میزبانی عادی برتری های بسیاری دارد. Up Time بالا، انعطاف پذیری فراوان و صرفه جویی در هزینه ها از جمله مهم ترین مزایای این میزبانی به شمار می رود که در ادامه در مورد هرکدام توضیح داده خواهد شد.

 

پایداری و در دسترس بودن

در میزبانی ابری از آنجایی که منابع از چندین سرور لود می گردند، در صورتی که یکی از سرورها با اختلال در سرویس دهی روبرو شود به سرعت سرور دیگری جایگزین آن شده و به این ترتیب زمان Down Time یک سایت تقریبا به صفر می رسد. کمبود این مورد در سرویس های میزبانی اشتراکی به شدت ملموس است بدین صورت که حتی اگر یکی از سایت ها بر روی سرور اختلال ایجاد کند، تمامی سایت های سرور بدون این که مرتکب اشتباهی شده باشند از دسترس خارج خواهند شد. یکی از معروفترین وب سایت هایی که از فناوری میزبانی ابری استفاده می کند سایت گوگل است. از زمان راه اندازی این سایت کمتر کسی با در دسترس نبودن آن مواجه شده است. از سوی دیگر با توجه به امکان قرارگیری سرورها در نقاط مختلف جغرافیایی سرعت بارگذاری سایت برای کاربرانی که از نظر مکانی به هرکدام از سرورهای مورد استفاده میزبانی نزدیک باشند به صورت چشمگیری افزایش می یابد.

 

انعطاف پذیری

در سرویس های عادی میزبانی، منابع نرم افزاری و سخت افزاری محدود هستند و در صورتی که سایتی بیش از منابع موجود در سرور استفاده کند با اختلال مواجه خواهد شد و حتی ممکن است باعث آسیب رساندن به سرور شود.
در میزبانی ابری هیچگونه محدودیتی در استفاده از منابع وجود ندارد. در صورتی که تعداد منابع موجود میزبانی نتواند پاسخگوی نیازهای یک وب سایت باشد می توان با افزایش منابع مورد نیاز از دیگر سرورها تمامی نیازها را مرتفع کرد. این مورد در میزبانی عادی به سادگی میسر نیست چرا که منابع تنها بصورت فیزیکی قابل ارتقاء هستند و این امر علاوه بر افزایش هزینه ها، زمان بر نیز خواهد بود. اما در میزبانی ابری تمامی این موارد با استفاده از فناوری سرورهای مجازی قابل انجام می باشند.

 

کاهش هزینه ها

در سرویس های عادی میزبانی علاوه بر این که برای منابع سرور سقفی در نظر گرفته می شود حداقلی نیز برای آن ها وجود خواهد داشت. صاحبان وب سایت برای آن که با اختلال در سایتشان مواجه نگردند مجبورند میزان منابع مورد نیاز سایت را در پرمصرف‌ترین حالت در نظر بگیرند. ممکن است در اکثر مواقع این مقدار از منابع مورد نیاز وب سایت نباشد اما می بایست به اندازه منابع رزرو شده هزینه پرداخت کنند. در میزبانی ابری شرایط به گونه ای دیگر است. با توجه به قابلیت انعطاف فناوری سرورهای مجازی هزینه برای مقداری از منابع پرداخت می شود که در حال استفاده است و در صورت نیاز با افزایش منابع به همان نسبت نیز هزینه ها افزایش خواهند یافت.

 

معایب هاست ابری

همانند سایر تکنولوژی ها میزبانی ابری نیز با وجود مزایای بسیاری که دارد دارای نقص هایی نیز می باشد. هرچند که این میزبانی اول راه است و تا رسیدن به مقصد مسیر پر فراز و نشیبی را در پی خواهد داشت اما در حال حاضر نواقصی در این نوع میزبانی وجود دارد که بر بازار کار آن بی تاثیر نخواهد بود. هرچند که مطمئنا گسترش دهندگان این نوع میزبانی در آینده راه حلی برای تمامی این موارد خواهند یافت. تعدادی از معایب این نوع میزبانی در ادامه شرح داده شده است.

 

معایب هاست ابری

 

 

کاهش امنیت داده ها

با توجه به پراکندگی منابع میزبانی و به دنبال آن پراکندگی داده ها و اطلاعات سایت، برقراری امنیت کاری دشوارتر نسبت به سرویس های عادی میزبانی خواهد بود. تمامی مواردی که برای برقراری امنیت بر روی سرویس های عادی اعمال می شود، در سرویس های ابری می بایست بر روی چندین سرور اعمال شود. همچنین پراکندگی سرورها باعث دسترسی شخص سومی به داده ها خواهد شد. این شخص که می تواند مسئول سرور باشد با توجه به دسترسی فیزیکی به سرور به تمامی اطلاعات موجود بر روی سرور دسترسی خواهد داشت که این امر ممکن است باعث سوء استفاده از داده ها شود.

 

مشکلات تهیه نسخه پشتیبان

پراکندگی داده ها مشکلات دیگری را از جمله عدم امکان تهیه بکاپ بصورت فیزیکی را دربرخواهد داشت. در فناوری ابری هنوز روش مناسبی برای تهیه نسخه ای کامل از اطلاعات یک سایت به عنوان نسخه پشتیبان در نظر گرفته نشده است. هرچند که برخی از شرکت ها بصورت مجازی اقدام به تهیه بکاپ می کنند که البته به اندازه نسخه های فیزیکی و در دسترس قابل اطمینان و امن نیستند.

 

افزایش هزینه ها

هزینه ها همانطور که می توانند به عنوان یکی از ویژگی های مثبت میزبانی ابری به شمار آیند در صورت نیاز به منابع زیاد می توانند به عنوان یکی از معایب نیز به شمار روند. در صورتی که سایتی دارای مصرف بالا از منابع باشد استفاده از فناوری میزبانی ابری در برابر سرویس های عادی میزبانی هزینه های بیشتر را می طلبد. سرورهای اختصاصی در این گونه موارد گزینه های مناسب تری هستند هرچند که هیچ گاه پایداری سرویس های ابری را نخواهند داشت اما از نظر امنیت نیز نسبت به این نوع میزبانی مطمئن ترند.

 

تشریح ساختار هاست ابری به زبان ساده

در حالت عادی یک سرور به تنهایی برای میزبانی وب پیکربندی و آماده سازی می شود. در هاست ابری اینکار بواسطه چندین سرور انجام می شود. این ساختار در شرایطی کنترل شده بصورت واقعی یا مجازی در سیستم برای استفاده قرار می گیرد. معمولا ساختار در هاست ابری به این شکل که کل سرورها بصورت تجمیعی وارد سیستم شده و اطلاعات وب سایت ها بصورت اشتراکی بر روی آنها قرار می گیرد. به اینصورت که چند نسخه از یک وبسایت در سرورهای دیگر وجود دارد که بصورت موازی با هم میزبانی می شوند.

 

افزایش آپتایم با هاست ابری

زمانی که آپتایم به کمک چندین سرور در سطح شبکه تامین شود ریسک دان تایم به حداقل می رسد. زیرا در صورت از دسترس خارج شدن یک سرور، سرورهای دیگر هستند و اجازه نمی دهند وب سایت های واقع بر روی آنها از دسترس خارج شود. گوگل نیز از چنین راهکاری برای همیشه در دسترس بودن سایت و سرویس های خود بهره می گیرد.

 

استفاده بهینه از منابع سرور

در این مدل هر وب سایت به هر قدری که نیاز دارد از منابع استفاده می کند و مقدار آن نیز کاملا مشخص است. به همین جهت می توان منابع را همواره در بهترین شکل ممکن استفاده و مازاد آنرا در بخش دیگری استفاده نمود.

 

امکان ارتقا و تعمیر سرور بدون از دسترس خارج شدن

چنانچه یک یا حتی همه سرورها نیاز به ارتقا یا تعمیر داشته باشند این امکان وجود دارد که به نوبت بر روی هر سرور اینکار انجام شده و پس از ملحق شدن آن به شبکه برای تامین نیازها سرور دیگر مورد ارتقا و تعمیر قرار گیرد. بدین صورت هیچ اختلال و از دسترس خارج شدنی در شبکه اتفاق نمی افتد و می توان زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری شبکه و سرورها را ارتقا داد.

 

موارد استفاده هاست ابری چیست؟

هاست ابری برای اداره ی وبسایت هایی استفاده می شود که به منابع مختلف و عملکرد نامحدود نیاز دارند. سایت شما تنها زمانی که قطع می شود (بالا نمی آید) ، زمانی است که گوگل یا آمازون قطع باشند! این اتفاق گاهی می افتد ، اما معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد و تیتر خبر سراسر دنیا می شود. اگر می دانید که چه تعداد بازدید کننده دارید و وبسایت شما چقدر موثر و فعال است، پس هاست ابری می تواند برای شما ارزان تمام شود. می توانید میزبانی یک سایت را با هزینه ی مستقیم روی یک ابر خریداری کنید. اما اگر حتی ترافیک کمی هم داشته باشید ، می توانید میزبانی را از طریق شرکت های هاستینگ سنتی انجام دهید که شاید هزینه ها خیلی هم به صرفه نباشد.
نقل مکان به ابر معمولا توسط مالکان وبسایت انجام می شود چون آنها از شرایط وبسایت خود خبر دارند و می توانند عملکرد آن را مدیریت کنند. در یک ابر، می توانید در زمره ی سایت های بسیار سریع و در دسترس و قابل اطمینان قرار بگیرید. اما به هر حال این پیچیدگی ها یک نقطه ضعف هم دارند و آن هم هزینه ی کلی است. وقتی مشتری حتی نیازی به هاست ابری نداشته باشد ، من 100% وبسایت های دارای هاست ابری را پیشنهاد می کنم. هاست ابری نقش بسیار مفیدی نیز ایفا می کند ، مخصوصا برای فضای نگهداری فایل ها. برخی هاست ها برای بکاپ گیری خودکار، ذخیره سازی فایل ها و کنترل ترافیک ، امکانات اضافی ارائه می دهند. با توجه به اینکه در هاست ابری مجموعه سرورها به هم متصل هستند امکان این وجود دارد که عملکرد بسیار بهتری در مقابل حملاتی که موجب مصرف بالای منابع می شوند داشت. این مورد بخصوص برای حملات تکذیب سرویس D-DoS بسیار موثر است.

 

موارد استفاده هاست ابری

 

امنیت شبکه حساس تر

با توجه به اینکه هاست ابری در چند موقعیت و شبکه قرار می گیرد قاعدتا تعداد سرورهای متصل به شبکه بیشتر است و می بایست حساسیت و کنترل بیشتری روی این موضوع داشت. لازم به ذکر است که راهکاری بسیار خوبی نیز برای اینکار وجود دارد.

 

بالا رفتن سرعت دسترسی از مناطق مختلف

با توجه به پراکندگی سرورها، در هاست ابری معمولا به اینصورت است که درخواست ها از نزدیک ترین سرور به بازدید کننده پاسخ داده می شود و این موضوع موجب می شود سرعت دسترسی از مناطق مختلف در بالاترین حد ممکن باشد.

 

بالا رفتن سطح حافظت از اطلاعات

بسیار مهم است که با توجه به پراکندگی جغرافیایی سرورها در صورت آسیب دیدن یکی یا چند سرور در هر صورت حداقل یک نسخه از اطلاعات وجود خواهد داشت. این موضوع سبب می شود امنیت فیزیکی اطلاعات در هاست ابری بسیار بالا باشد. هاست ابری، تنها یکی از روش هایی است که کاربران و توسعه‌دهندگان از بین روش های مختلفی که امروزه وجود دارد، استفاده می کنند. سایت ها و برنامه های کاربردی با بودجه و بازدید کم از هاست‌های اشتراکی و سایت های با حجم کاری و ترافیک بیشتر از سرورهای اختصاصی استفاده می کنند. توضیح کامل در مورد سرویس هایی که شرکت های میزبانی مختلف ارائه می دهند را در مقاله میزبانی‌وب ایران سرور میتوانید مشاهده کنید.
هاست های اشتراکی اغلب برای سایت های تازه راه اندازی شده و ساده استفاده می شود. در سرویس های اشتراکی منابع سرور Ram و Cpu به صورت اشتراکی بین کلیه سایت هایی که در سرور میزبانی می شوند استفاده می شود. در این سرویس ها امکان نصب یا تنظیمات نرم افزاری خاص امکان پذیر نمی باشد و مزیت آن هزینه پائین سرویس می باشد. سرور اختصاصی، یک سرور فیزیکی به یک کاربر فروخته یا اجاره داده می شود، این سرویس نسبت به سرویس‌های اشتراکی از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و مالک سرور کنترل کامل بر سخت افزار، سیستم عامل و تنظیمات نرم افزاری آن دارد. این سرویس برای شرکت های تجاری بزرگ و سایت های پربازدید، سایت های رسانه ای، شبکه های اجتماعی و بازی های آنلاین مناسب می باشد.

 

عملکرد مجازی سازی

محیط های هاست ابری به دو بخش تقسیم می شود:
سرورهای مجازی که اپلیکیشن ها و وبسایت ها بر روی آن می توانند میزبانی شوند و هاست های فیزیکی که سرور مجازی ها را مدیریت می کنند. مجازی سازی ویژگی و مزیت سرویس های ابری می باشد، رابطه بین هاست و سرور مجازی انعطاف پذیری و مقیاس پذیری را فراهم می کند که در سایر روش های هاستینگ مشاهده نمی شود.

 

سرور مجازی

امروزه رایج ترین شکل هاست ابری استفاده از سرور مجازی (VPS) می باشد. سرور مجازی مانند یک کامپیوتر واقعی با سیستم عامل مجزا خود عمل می کند. در حالیکه سرورهای مجازی از منابع اشتراکی که میزبان به آن ها اختصاصی می دهد استفاده می کنند اما تنظیمات نرم افزاری بصورتی اعمال شده است تا عملکرد vps ها بر روی یکدیگر تاثیر منفی نداشته باشد. سروهای مجازی از طریق هایپروایزر یک سرور فیزیکی راه اندازی و مدیریت می شوند. یک هایپروایزر این امکان را به شما می‌دهد تا با داشتن یک سخت افزار قادر باشید میزبانی چندین سیستم عامل رو بصورت همزمان داشته باشید. هر سرور مجازی دارای یک سیستم عامل مستقل است که توسط هایپروایزر نصب شده و جهت اضافه کردن نرم افزار برای کاربر آماده است. برای بسیاری از اهداف عملی vps مانند سرور اختصاصی است اما به دلیل اشتراکی بودن منابع سخت افزاری با سرور های دیگر بدیهی است که از کارائی کمتری نسبت به سرور اختصاصی برخوردار است.

 

میزبان ها

منابع به سرور مجازی از طریق سرور فیزیکی که بر روی آن میزبانی می شود، اختصاص داده می شود. میزبان جهت راه اندازی، مدیریت و تخصیص منابع به vps های تحت کنترل از یک لایه نرم افزاری که هایپروایزر نامیده می شود استفاده می کند. اصطلاح هایپروایزر اغلب به میزبان‌های فیزیکی که هایپروایزرها (و سرور مجازی ها) در آن نصب شده اند اطلاق می شود. میزبان مسئولیت تخصیص حافظه ،cpu و اتصال شبکه سرور مجازی ها را برعهده دارد. در زمانی که چندین سرور مجازی در حال استفاده از هسته فیزیکی هستند، یکی از وظایف مداوم هایپروایزر، زمانبندی بین هسته های پردازنده مجازی و فیزیکی می باشد. روش فرایند زمانبندی نیز در هایپروایزر های مختلف، متفاوت می‌باشد.

 

هایپروایزر

چندین نرم افزار هایپروایزر رایج برای هاست ابری وجود دارد. اختلاف اصلی آن ها در روش های مختلف مجازی سازی است، اما همگی ابزارهای برای راه اندازی، نگهداری، انتقال و حذف سرورهای مجازی را فراهم می‌کنند.

 

چرا هاست ابری؟

در یک محیط هاست ابری به خوبی می توان منابع اختصاص داده شده به سرورهای مجازی را به یکدیگر تخصیص داد. به هر سرور مجازی منابعی تخصیص داده می شود و در طول زمان با توجه به نیاز می توان منابع را اضافه یا حذف نمود. در برخی از میزبان های ابری نیز می توان یک سرور مجازی را از یک هایپروایزر به دیگری منتقل نمود.

 

سفارشی سازی:

توسعه دهندگان با توجه به اینکه امکان کنترل بر روی محیط مجازی را خواهند داشت، ترجیح می دهند از سرور مجازی استفاده کنند. اغلب سرورهای مجازی با سیستم عامل لینوکس در دسترس هستند و امکان دسترسی به صورت پیش فرض به root یا sudo، قابلیت نصب و یا تغییر در تنظیمات نرم افزاری را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند.
آزادی انتخاب با سیستم عامل شروع می شود. هایپروایزرها امکان نصب سیستم عامل های مختلف مانند لینوکس و ویندوز را فراهم می کنند. توسعه دهندگان می توانند شخصا نصب و تنظیمات پیش نیازهای کاری شان را مانند تنظیمات وب سرور، خدمات ایمیل، توسعه برنامه یا پایگاه داده را انجام دهند.

 

مقیاس پذیری:

سرورهای ابری از لحاظ مقیاس پذیری بسیار منعطف می باشند. بدین خاطر که محیط های مجازی در یک سرور ابری ساخته می شوند، منابعی که به آنها اختصاص داده شده ، بخشی از منابع یک سرور بزرگتر می باشد. به اصطلاح دو نوع مقیاس پذیری در هاست ابری وجود دارد:
– مقیاس پذیری افقی: اغلب به اضافه شدن های خارجی اشاره دارد. به عنوان نمونه می توان به اضافه کردن یک وب سرور برای مدیریت بهتر ترافیک یا اضافه کردن سرور جدید برای کاهش زمان تاخیر اشاره نمود.
– مقیاس پذیری عمودی: اغلب به اضافه شدن های داخلی اشاره دارد، بدین صورت که به یک سرور واحد منابع بیشتری اختصاص داده می شود که ممکن است ارتقاء حافظه یا هسته های cpu برای افزایش کارائی آن باشد.
با هاست ابری توسعه دهندگان می توانند مطابق نیاز برنامه شان بروز رسانی سخت افزاری یا اضافه کردن یک vps جدید و یا هر دو را جهت رفع مشکلاتشان انتخاب کنند.

 

هاست ابری بهتر است یا هاست اشتراکی؟

در اخر قصد داریم تفاوت هاست ابری با هاست اشتراکی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

هاست ابری بهتر است یا هاست اشتراکی

 

هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی ارزان ترین و محبوب ترین نوع هاستی است که توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد.
در این شرایط، هر کاربری مقدار اشتراکی از پهنای باند را دریافت خواهد کرد. سرور بین اکانت های مختلف تقسیم خواهد شد و می توان به کمک یک سرور هزاران سایت را میزبانی کرد. این موضوع بدین معنی است که اگر سایت دیگری که روی همان سرور قرار دارد از منابع موجود بیش از حد استفاده کند سایت شما ضعیف تر عمل خواهد کرد. با اینحال، شرکت های هاستینگ تلاش می کنند این اثر را کمتر کنند. هاست اشتراکی می تواند یک انتخاب عالی برای افراد باشد که سایت کوچکی دارند یا بودجه شان محدود است. و اما هاست ابری یا سرور مجازی ابری به شما اجازه می دهد از منابع سرورهای متعدد استفاده کنید به جای اینکه محدود به استفاده از منابع یک سرور واحد باشید. این موضوع به شما اجازه می دهد از هاست خود برای سایتی پرترافیک استفاده کنید. هاست ابری محافظت بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد. هاست ابری گزینه بهتری نسبت به هاست اشتراکی است زیرا می تواند مقادیر زیادی از ترافیک را مدیریت کند، محافظت امنیتی بهبود یافته ای را فراهم آورد و قابل اعتماد باشد. با اینحال همه این موارد اضافی می تواند هزینه بر باشد. به همین خاطر هاست ابری گران قیمت تر از هاست اشتراکی است. اگر قصد دارید سایت خود را رشد دهید و نیازمند عملکرد بالا هستید هاست ابری، گزینه بهتری برایتان خواهد بود. اگر تازه کار خود را آغاز کرده اید و سایتتان ترافیک زیادی دارد قطعا هاست اشتراکی برایتان بهتر است. در این شرایط می توانید به خرید هاستاشتراکی فکر کنید و بعدها با افزایش ترافیک، هاست خود را ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *