کمپین تبلیغاتی چیست ؟ (از گام های اجرا تا راز موفقیت)

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

کمپین تبلیغاتی چیست ؟

کمپین تبلیغاتی چیست ؟ اگر تا چند سال پیش کلمه کمپین را فقط در زمان رقابت‌های انتخاباتی می‌شنیدیم اما امروز با گسترش تبلیغات و ایده های تبلیغات اینترنتی و فضای دیجیتال، بیشتر از قبل این کلمه گوش ما را نوازش می‌دهد.کمپین تبلیغاتی به مجموعه‌ای از اقدامات تبلیغی و ترویجی در راستای اهدافی مشخص گفته‌می‌شود. اهداف هر کمپین با توجه به شرایطی که کسب و کار در آن قرار دارد مشخص می‌شود.به ازای هر خواسته‌ای که مشخص می‌شود، یک کمپین تبلیغاتی در بسترهای مختلف ارتباطاتی برگزار می‌شود تا کسب و کار به اهداف مورد نظر برسند.

 

 

اهداف کمپین تبلیغاتی

  • آگاهی از برند جدیدی که در بازار فعال شده‌است.
  • آگاهی رسانی در خصوص محصول یا خدمت جدیدی که توسط ما به بازار عرضه شده‌است.
  • فروش ویژه با توجه به مناسبت نوروز، روز مادر، شب یلدا و مواردی از این دست.
  • اطلاع رسانی در خصوص تغییرات ایجاد شده در هویت، برند و لوگوی کسب و کار
  • بازگرداندن مشتریان قدیمی که مدت مشخصی از آخرین خرید آنها گذشته‌است.

با توجه به هر هدفی که کسب و کار برای خودش در نظر می‌گیرد، پیام‌ها، شعارها و بسترهای تبلیغاتی مشخص شده و کمپین در تاریخ معینی شروع به کار می‌کند.در خصوص جزئیات یک کمپین تبلیغاتی و گا‌م‌های راه‌اندازی آن مطالبی را با هم مرور خواهیم کرد:

 

 

اهمیت کمپین‌های تبلیغاتی

کسب و کار برای ادامه حیات و زنده‌ماندن به فروش محصول و خدمت خود نیاز دارد. برای اینکه بتواند فروش را به درستی و کامل انجام دهد، باید مشتریان مناسب و درست را جذب خود کند. یکی از راه‌های جذب مشتریان، تبلیغات است.البته لزوما تبلیغات تنها در یک مقطع زمانی کوتاه صورت نمی‌گیرد و معمولا در گذر زمان انجام می‌شود.کمپین‌های تبلیغاتی در یک بازه زمانی فشرده انجام شده و خاتمه می‌یایند.اگر بخواهیم به اهمیت کمپین تبلیغاتی برای یک کسب و کار بپردازیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مخاطبان و مشتریان:فرض کنید تا قبل از اجرای یک کمپین شما در یک شهر یا محدوده جغرافیایی خاص به ارائه سرویس می‌پرداختید و حال با توسعه کسب و کار، این محدوده بزرگتر شده است.با اجرای یک کمپین تبلیغاتی می‌توانید به اعلام این موضوع پرداخته و مشتریان بیشتری جذب کنید.
  • برندسازی:یکی از اهداف کمپین‌های تبلیغاتی، برندسازی قوی‌تر و قدرتمندتر است.اینکه یک مخاطب نام برند شما را در طول یک شبانه‌روز بارها از طریق رسانه‌های مختلف آفلاین و آنلاین می‌شند و می‌بیند، باعث ماندگار نام شما در ذهن وی می‌شود.

 

 

راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی

اگر قصد راه‌اندازی یک کمپین را دارید باید تک تک مراحل آن را از ابتدا تا انتها مشخص کرده و به پایان رسانده و اندازه‌گیری کنید و از مشاور تبلیغاتی خوب نیز می توانید کمک بگیرید. در این قسمت به این مراحل و جزئیات آن خواهیم پرداخت.

1.هدف‌گذاری

نه تنها در تبلیغات بلکه برای هر اقدام و اتفاق دیگری، باید برای خود یک هدف مشخص کنید.اگر قصد سفر دارید، کلیه مراحل و لوازم ضروری را مشخص کرده و براساس آن عازم سفر می‌شوید.اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، کلیه راه‌های موجود را بررسی کرده و براساس بهترین راه‌ها اقدام به کار می‌کنید. اگر می‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی را طراحی و اجرا کنید، یک هدف قابل دسترسی و اندازه‌گیری را برای خود مشخص کنید.فرض کنید یک کتابفروشی آنلاین دارید و چند عنوان تازه منتشر شده در حوزه روانشناسی را به لیست کتاب‌های خود اضافه کرده‌اید.با توجه به اینکه این کتاب‌ها در دنیا پرفروش بوده اما در ایران شناخته‌شده نیستند، هدف شما باید آشنایی بیشتر مخاطبان با این کتاب‌ها و فروش بیشتر آنها باشد.در ضمن رقبا را از یاد نبرید.

2.شناسایی مشتریان هدف

در گام اول ما هدف را مشخص کردیم.در گام بعدی باید افرادی را بیابیم که به محصول یا خدمت ما نیاز دارند.این مشتریان هدف را مشخص کرده و ویژگی‌های آن‌ها را ثبت می‌کنیم.این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • جنسیت
  • حدود سن
  • شرایط کار و اشتغال
  • شرایط زندگی مانند کار، تحصیلات، محل زندگی، میزان درآمد و…

با در نظر گرفتن تمام این موارد، می‌توانید مشتریان احتمالی خود را دسته‌بندی کنید.هرچه مشتریان را بیشتر بشناسید.این شناخت کمک می‌کند تا پیام درستی را در تبلیغات به آنها مخابره کرده و احساس نیاز را به وجود بیاورید.

3.انتخاب رسانه:

یکی از گام‌های مهم در خصوص طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی، انتخاب رسانه است.اگر در سال‌های گذشته رسانه‌ها محدود بودند و تنها رسانه‌های چاپی و صوتی-تصویری را به عنوان گزینه در دسترس داشتیم، امروز با گستره زیادی از رسانه‌های مختلف دیجیتال روبرو هستیم.اینکه کدام رسانه را برای انتقال پیام و برقراری ارتباط انتخاب کنیم به شرایط و اهداف ما بازمی‌گردد.برخی از این رسانه‌ها که در واقع نوعی ابزار بوده و هرکدام دنیا و شرایط استفاده خاص خود را دارند، عبارتند از:

  • بازاریابی و تبلیغات از طریق ایمیل
  • بازاریابی و تبلیغات از طریق پیام کوتاه
  • شبکه‌های اجتماعی مختلف
  • سئو و ابزارهای موتورهای جستجو
  • بازاریابی از طریق تولید محتوای مناسب

همان طور که گفته‌شد، انتخاب هریک از این رسانه‌ها به نوع پیام، سرویس یا کالای ارائه شده و نیز مخاطب کسب و کار بازمی‌گردد.

4.پیام تبلیغاتی:

در طول روز با تبلیغات مختلفی که با انواع جملات ترغیب کننده شروع یا خاتمه می‌یابند، مواجه هستیم.بیلبوردهای تبلیغاتی، پیام کوتاه، تبلیغات بنری در اینترنت و حتی تابلوی یک فروشگاه خاص بخشی از این تبلیغات هستند.نقطه حساس و سخت طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی را می‌توان پیام آن دانست.پیام تبلیغاتی که شاید به جای آن کپی رایتینگ، تگ لاین یا اسلوگان شنیده‌باشید، باید به گونه‌ای طراحی و نوشته‌شود که در عین کوتاه بودن، شفاف و واضح باشد.منظور از شفاف بودن این است که پیام تبلیغاتی کسب و کار به راحتی دیده‌شده و درک شود.مخاطب با خواندن یا شنیدن آن، دچار سردرگمی نشده و بداند ماجرای این تبلیغ و محصول دقیقا چیست.

5.دقت در طراحی تبلیغات:

در طول اجرای کمپین تبلیغات، باید تمامی بسترهای ارتباطاتی و اطلاع رسانی شما به دقت کار کند.اگر وب سایت دارید، علاوه بر اینکه کارکرد آن را بررسی می‌کنید، حتما به UI و UX  آن توجه کنید.منظور از UI آنچه که کاربر در هنگام حضور در سایت شما می‌بیند، است.مواردی مانند رنگ، عکس‌های سایت، نوشته‌های سایت از نظر اندازه و خوانایی از موارد مرتبط با UI است. UX که به آن تجربه کاربر گفته می‌شود، در خصوص مواردی است که مخاطب تجربه ناخوشایندی از حضور در سایت شما کسب کرده‌ است. معمولا وقتی کمپین تبلیغاتی اجرا می‌شود، میزان حضور و مراجعه به وب سایت یا اپلیکیشن موبایل شما بیشتر از قبل خواهد بود. حتما پایداری و در دسترس بودن وب سایت مجموعه را در زمان اجرای کمپین تبلیغاتی بررسی کرده و از آن اطمینان حاصل کنید.

6.اندازه‌گیری نتایج:

یکی از مزایای فضای دیجیتال و ابزارهای آن این است که به راحتی کمپین تبلیغاتی را می‌توان از جهات مختلف اندازه‌گیری کرد.میزان مراجعه، تعداد فروش،نرخ افزایش کاربران در شبکه‌های اجتماعی و …از جمله موارد قابل اندازه‌گیری در این بستر است. دقت داشته‌باشید که یکی از اصلی‌ترین نکات در خصوص اجرای یک کمپین تبلیغاتی، پیگیری و ثبت نتایج روزانه یا هفتگی این کمپین برای بررسی کارایی آن است.بدون اندازه‌گیری، هیچ چیزی قابل مدیریت نیست.

 

 

 

جمع‌بندی:

مراحل طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی را به صورت خلاصه از نظر گذراندیم. مطلب نوشته‌ شده تنها بخش کوتاه و کلی‌ای از مراحل اجرای کمپین بود.در طول زمان طراحی و اجرای کمپین چالش‌های دیگری نیز وجود خواهد داشت که در واقعیت با آن روبرو شده و آن را حل خواهیم کرد. 6 گام ذکر شده در این مطلب به قدری مهم هستند که اگر به صورت یکسان به آن‌ها توجه نشود، ممکن است نه تنها کمپین تبلیغاتی بلکه کل کسب و کار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *