تولید محتوا چیست؛روش های نوین محتوانویسی مبتنی بر سئو

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

تولید محتوا چیست ؟ تولید محتوا به چند روش قابل انجام است؟ کدام روش‌ها در تولید محتوا کاربردی‌تر هستند؟ در تولید محتوا مبتنی بر سئو باید به چه نکاتی توجه کرد؟ کاربرد کدام ابزارها در تولید محتوا بیشتر است؟ اهمیت تولید محتوا برای کسب و کارها چیست؟ این سوالات زمانی مطرح می‌شوند که قصد سئو سایت خود از طریق تولید محتوا را داشته باشید و با توجه به اهمیت این کار در دنیای امروز، این مطلب را به بررسی این موضوع و نحوه انجام آن اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به سوال تولید محتوا چیست؛ روش های نوین محتوانویسی مبتنی بر سئو را نیز به شما معرفی کنیم.

تولید محتوا چیست؟

تا همین چند سال پیش پاسخ به این سوال بسیار سخت بود و برای توضیح مفهوم تولید محتوا به مخاطبان ابتدا باید محتوا و انواع آن شرح داده می‌شد، اما در دنیای امروز، به خصوص در چند سال اخیر استفاده از محتواها و اصطلاحات مربوط به آن، به حدی گسترش پیدا کرده که حتی اگر پاسخ درستی برای این سوال نداشته باشیدهم قطعا با این اصطلاح آشنا هستید. تولید محتوا به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن یک محتوا برای بستری خاص، متناسب با ویژگی‌های آن بستر آماده‌سازی شده و در زمان مناسب منتشر می‌شود.

تولید محتوا با اهداف مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن ارتباط با کاربران و مخاطبان یک برند، مجموعه یا کسب و کار است. در واقع محتوا ابزار و پل ارتباطی میان برند و مخاطبان است و پیامی که برند به دنبال انتقال آن است را به مخاطبان انتقال می‌دهد. تولید محتوا به شکل‌های مختلفی قابل انجام است و طراحی و تولید آن اصولی دارد که در صورت رعایت آن‌ها، اثربخشی محتوا چندین برابر می‌شود. به خصوص در امر سئو سایت که اصلی‌ترین هدف تولید محتوا است، رعایت برخی اصول مهم‌تر است که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی: سئو چیست ؟

تولید محتوا

چگونه محتوایی مناسب را تولید کنیم

در اینجا، اینکه تولید محتوا چیست و چگونه می توان محتوایی مناسب تولید کرد را بررسی خواهیم نمود. فراموش نکنید که تولید یک محتوای مناسب برای سایت شما بسیار اهمیت دارد. در ادامه با راه هایی برای تولید محتوای با کیفیت و مناسب آشنا می شوید. این تکنیک ها را به خاطر داشته باشید

  1. داشتن ایده برای تولید محتوا
  2. تهیه کردن لیستی از کلمات کلیدی
  3. استفاده از ابزارهای تولید محتوا
  4. نوشتن عنوان در تولید محتوای گیرا و جذاب
  5. چک کردن محتوای وبسایت های رقیب
  6. در نظر داشتن نیاز کاربران
  7. دقت در موضوع مورد نظر
  8. بررسی موضوع با مطالعه چندین مقاله
  9. داشتن لیستی از مقالات تولیدی خود
  10. تولید مقالات آموزشی
  11. افزایش ترافیک از طریق تولید محتوا
  12. بیان رازها و افسانه های کسب وکار خود
  13. رعایت تکنیک های سئو
  14. رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا
  15. نوشتن مطالب طولانی
  16. استفاده از متا تگ توضیحات
  17. استفاده درست از کلمات کلیدی
  18. استفاده از لینک داخلی بین صفحات وب سایت

 

تولید محتوا چیست

تاثیر محتوا در سئو سایت

سئو یا بهینه‌سازی سایت اصطلاحی است که تمام افراد فعال در حوزه طراحی و مدیریت سایت برای یکبار هم که شده با آن روبرو شده‌اند. بخش زیادی از موفقیت یک سایت و معرفی آن به دیگر کاربران بر عهده سئو است و اگر این کار به درستی انجام می شود کاربران زیادی با سایت آشنا می‌شوند. سئو سایت کاری تکنیکی است و به روش‌های مختلف انجام می‌شود که یکی از آن‌ها سئو داخلی است. این روش به وسیله توجه و دقت به محتوای تولید شده انجام می‌شود و در اصطلاح سئو در تولید محتوا، یا تولید محتوای سئو شده نامیده می‌شود. این شیوه از سئو یکی از مطمئن ترین روش هاست که در صورت انجام درست به طور قطع نتیجه مثبتی از آن حاصل خواهد شد. برای استفاده از این روش ابتدا باید با تاثیر محتوا در سئو سایت آشنا باشید.

محتوای متنی را می توان اصلی ترین عامل سئو سایت و بهبود رتبه بندی گوگل دانست با این حال هنوز هم بسیاری از صاحبین کسب و کارهای اینترنتی، با ارزش و اهمیت تولید محتوا در سئو آشنایی ندارند. محتوایی که به بهبود رتبه بندی سایت منتهی می شود باید دارای ویژگی های به خصوصی باشد. در گذشته با کپی مطالب از دیگر محل ها و قرار دادن آن در وب سایت تا حدودی رتبه بندی انجام می‌شد، اما امروزه انجام این کار به بهترین شکل مستلزم تولید محتوای عالی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و نیازهای او را برطرف کند و یکی از ویژگی‌های محتوای عالی برای حداکثر تاثیر محتوا در سئو سایت، تولید محتوای اصولی است.

تاثیرات تکنولوژی بر روی تولید محتوا چیست

فناوری‌های تولید و انتقال رسانه، می‌توانند قالب‌ها و انواع محتوا را با نوآوری، ترکیب و تغییر دهند. این امر باعث تامین نیازهای جدید برای مخاطبین مختلف می شود. به عنوان مثال اینفوگرافیک نوعی رسانه جدید است که محتوای متنی و تصویری را با هم ترکیب کرده و به مخاطب منتقل می‌کند. گاهی در کنار همین تغییرات و توسعه‌ها، ارزش‌های مهم و بزرگی برای محتوا ایجاد می‌شود. بنابران تغییر در فناوری، تأثیرات مهمی بر روی محتوا دارد تا حدی که سودمندی محتوای منتقل شده، ممکن است فقط چند ساعت یا چند روز دوام داشته باشد و پس از آن، محتوا کارآمد و سودمند نباشد.

در دنیای امروز، تأکیدی که بر سرعت انتشار محتوا، نحوه استفاده مجدد و اقتباس از محتوا، در دسترس بودن محتوا در گستره‌ای وسیع و مواردی از این دست وجود دارد، از تأکید بر تولید محتوای جدید پیشی گرفته اند. یعنی برای مؤلفین و ناشران یک محتوای اصیل و بکر، اهمیت انتشار گسترده و سریع محتوا، بیش از اهمیت این موضوع است که محتوا فقط تولید شود. نکته مهم دیگر اینکه محتوایی که تولید شود، اما در سطح وسیع منتشر و دیده نشود، کارآمد نیست. به همین دلیل است که می‌بینیم برخی از شرکت‌هایی که سابقاً بر روی انتشار کتب فعالیت می‌کردند، اکنون بر روی پایگاه‌های دادهٔ غول‌آسا و پرتال‌های اطلاع‌رسانی عظیم و انتشار محتوا در وب فعالیت می‌کنند تا محتوای موجود در منابع متعدد را از طریق کانال‌های ارتباطی و رسانه‌های نوین، به سرعت در اختیار انبوه مخاطبان در سراسر دنیا، بگذارند.

 

اصول تولید محتوا مبتنی بر سئو

همان‌طور که گفته شد، تاثیر تولید محتوا در سئو سایت بسیار زیاد است اما بهره‌وری از محتوا زمانی اتفاق می‌افتد که اصول تولید محتوا مبتنی بر سئو در ساخت و انتشار محتوا رعایت شده باشند. برخی از مهم‌ترین اصول سئو در تولید محتوا را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد.

۱. استفاده از کلید واژه درست

اولین اصل در سئو در تولید محتوا استفاده از کلید واژه درست و مناسب است. کلیدواژه ها کلمات اصلی و پرکاربرد یک متن هستند که کاربران در زمان جستجو برای یک موضوع خاص از آنها استفاده می کنند. به کار بردن کلید واژه های پرکاربرد توسط کاربران در محتوا باعث توجه بیشتر موتور جستجو به سایت می شود، همچنین کلیدواژه ها بر کل محتوای متن نیز اثر می گذارند.

۲. بهترین برچسب عنوان

برچسب عنوان به معنای کلمات کلیدی اصلی است که در عنوان به کار رفته و در متن محتوا نیز باید در اولین جمله و ترجیحا ابتدای جمله قرار داشته باشند. یکی از مواردی که در سنجش سایت توسط موتور جستجو موثر است، اولین جملات یک محتوا است. بنابراین در صورت وجود کلمات کلیدی عنوان در اولین خط از محتوا، سایت بهتر شناسایی می شود. انتخاب بهترین برچسب عنوان را می‌توان با ابزارهای مخصوص این کار به شکلی ساده انجام داد.

۳. استفاده از کلید واژه در پاراگراف اول

در اهمیت برچسب عنوان گفته شد که بهتر است اصلی ترین کلمات عنوان در اولین خط محتوا قرار داشته باشند تا موتور جستجو با شناسایی این کلمات رتبه سایت را در لیست بهبود ببخشد اما علاوه بر خط اول، در پاراگراف اول نیز باید از کلید واژه‌ها استفاده کرد، به خصوص اگر هدف از تولید محتوا رسیدن به مطلبی خاص یا انجام تبلیغات است بهتر است که استفاده از کلید واژه در پاراگراف اول را جدی گرفت.

۴. چک کردن محتوای رقبا

وب سایت شما در هر زمینه‌ای که فعال باشد، قطعا رقبایی دارید که مانند شما با هدف کسب بیشترین درآمد فعالیت می‌کنند و تولید محتوا یکی از اقدامات اصلی آن‌ها است. چک کردن محتوای رقبا به خصوص رقبایی که کاربران بیشتری از محتوای آن‌ها دیدن می‌کنند، یکی از روش‌هایی است که به تولید محتوای اثر بخش و مفیدتر کمک می‌کند. بررسی، تحلیل و چک کردن محتوای رقبا همچنین این کاربرد را هم دارد که کاستی‌های محتوای تولید شده خود را کمتر کنید و محتوایی بدون ایراد را در اختیار کاربران قرار دهید.

۵. در نظر گرفتن نیاز کاربران

در نظر گرفتن نیاز کاربران یکی دیگر از اصولی است که برای سئو از طریق تولید محتوا باید به آن توجه کرد. زمانی که محتوای تولید شده توسط شما مطابق با نیاز کاربران باشد، افراد بیشتری آن را مطالعه خواهند کرد و مطالعه توسط تعداد افراد بیشتر و دیده شدن محتوای شما کمک می‌کند که سایت به عنوان منبعی معتبر برای موتور جستجو شناخته شده و سئو سایت راحت‌تر انجام شود.

۶. موضوع را در چند محتوا تقسیم کنید

یکی دیگر از نکات کاربردی در تولید محتوا مبتنی بر سئو و بهینه سازی سایت و روش‌هایی که اثربخشی محتوا را بیشتر می‌کند، این نکته است که موضوع را در چند محتوا تقسیم کنید. به جای تولید یک محتوای طولانی که مطالعه آن برای کاربران سخت و خسته کننده باشد، یک موضوع واحد را در چند محتوای کوتاه تقسیم کنید. این کار چند مزیت دارد که اولین آن راحت شدن فرآیند مطالعه محتوا توسط کاربر است. همچنین اگر موضوعی جذاب برای تولید محتوای خود انتخاب کرده باشید و آن را به چند قسمت تقسیم کنید، کاربر برای مطالعه آن ترغیب خواهد شد و حضور بیشتری در سایت شما خواهد داشت.

۷. مخالف بقیه بنویسید

مخالف بقیه بنویسید تا محتوای شما تاثیر بیشتری در کاربران داشته باشد. درک این اصل با یک مثال ساده‌تر خواهد بود. تصور کنید که قصد تولید محتوا در مورد شبکه‌های اجتماعی را دارید. اگر در این زمینه جستجو کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر وب سایت‌ها در مورد مزایا و کاربردهای شبکه‌های اجتماعی مطلب می‌نویسند و این مسئله موجب تکراری شدن مطالب آن‌ها می‌شود اما اگر به عنوان یک تولید کننده محتوا یا مالک سایت، محتوایی مخالف بقیه بنویسید، محتوای شما بیشتر دیده خواهد شد. برای مثال به جای نوشتن در مورد مزایا و کاربردهای شبکه‌های اجتماعی از ضررهای آن بنویسید تا کاربران به دلیل موضوع متفاوت، برای خواندن مطلب شما ترغیب شوند.

۸. تهیه لیست مقالات

یکی از اصول مهم در سئو از طریق تولید محتوا، تهیه لیست مقالات وب سایت و دسترسی به آن‌ها است. این کار کمک می‌کند که هر زمان نیاز بود به مقالات خود بک لینک داشته باشید و علاوه بر کمک به دیده شدن مجدد محتواهای قدیمی، با نشان دادن سابقه فعالیت، اعتبار خود نزد مخاطبان را افزایش دهید.

۹. استفاده از مقالات برتر دیگر سایت‌ها

یکی از راهکارهای سئو از طریق تولید محتوا و جلب اعتماد مخاطبان با محتوای تولید شده، استفاده از مقالات برتر دیگر سایت‌ها و محتواهایی است که توسط تولید کنندگان برتر تولید شده و کاربران زیادی از آن‌ها دیدن کرده‌اند. البته در استفاده از این روش باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا دچار مشکلات کپی و جریمه سئو نشوید. اولین مطلب قرار دادن لینک منبعی که از آن استفاده می‌کنید، در بخش‌های مختلف محتوا است. همچنین بهتر است محتوا را عینا کپی نکنید و با خلاقیت خود بخش‌هایی از آن را تغییر دهید، به علاوه این کار را دائما انجام ندهید. استفاده از مقالات برتر دیگر سایت‌ها با برنامه‌ای منظم و زمانی انجام دهید که محتوای شخصی و اختصاصی وب‌سایت شما به حد نصاب رسیده باشد.

۱۰. تولید محتوای آموزشی

یکی دیگر از اصول تولید محتوا مبتنی بر سئو، تولید محتوای آموزشی است. هر چند امروزه ابزارهای مختلفی برای آموزش به کاربران تولید شده‌اند اما هنوز هم بسیاری از افراد، آموزش‌های موجود در وب‌سایت‌ها را به دیگر انواع آموزش‌ ترجیح می‌دهند. به علاوه محتوای آموزشی نسبت به دیگر انواع محتوا پر مخاطب‌تر است و موضوعات آموزشی با کلمه پرسشی چگونه یا چرا، بیشترین آمار جستجو در میان کاربران را دارند. همه این مسائل موجب تاثیرگذاری بیشتر محتوای آموزشی در کاربران می‌شود.

۱۱. به‌روزرسانی قالب محتوا

تولید محتوا یکی از فعالیت‌های حوزه تکنولوژی است و مانند دیگر فعالیت‌ها در این حوزه دائما در حال تغییر و به‌روزرسانی است. برای اینکه تولید محتوا به صورتی انجام شود که سئو سایت از طریق آن امکان‌پذیر باشد، باید به به‌روزرسانی قالب محتوا توجه کرد و روش و اصول تولید محتوای خود را مطابق با دانش روز این کار، به‌روزرسانی کرد. برای مثال می‌توانید از فونت‌های جدید در تولید محتوا استفاده کنید یا با تغییر لحن محتواهای تولید شده خود، کاربران جدیدی را برای مطالعه متون و محتواهای خود جلب کنید.

۱۲. رعایت قواعد نگارشی

از دیگر اصول تولید محتوا مبتنی بر سئو می‌توان به رعایت قواعد نگارشی اشاره کرد. این مطلب که یکی از نکات پایه در تولید محتوا است، جزو تکنیک‌های مهم سئو از طریق تولید محتوا نیز هست. موتورهای جستجو به وب‌سایت‌هایی که راحتی مخاطب را در اولویت قرار می‌دهند، توجه بیشتری دارند و ارزش زیادی برای اینگونه سایت‌ها قائل هستند. یکی از راهکارهای ارزش دادن به مخاطبان، تولید محتوایی است که مطالعه آن راحت باشد و رعایت قواعد نگارشی بهترین روش برای ساده‌تر کردن فرآیند مطالعه مطلب توسط مخاطب است.

۱۳. از ابزارهای مناسب استفاده کنید

در نهایت، از ابزارهای مناسب استفاده کنید تا کار تولید محتوا برای شما ساده‌تر شده و محتوایی با کیفیت‌تر تولید کنید. ابزارهای تخصصی گوگل برای آنالیز کلمات کلیدی، تحلیل عملکرد رقبا، ابزارهای مخصوص تولید کمپین تولید محتوا، ابزارهای مخصوص بررسی اشتباهات محتوا و بسیاری ابزارهای دیگر که مناسب این کار هستند، شما را در زمینه تولید محتوایی مبتنی بر سئو یاری می‌کنند.

 

خدمات مجریان وب در زمینه سئو

سئو به عنوان فعالیتی تخصصی برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها، امروزه توسط مجموعه‌های مختلفی انجام می‌شود که مجریان وب هم یکی از آ‌ن‌ها است. از خدمات مجریان وب در زمینه سئو سایت می‌توان به ارائه پکیج‌های سئو اشاره کرد. در پکیج‌های سئو سایت کلیه اقداماتی که به بهینه‌سازی یک وب سایت یا سئو آن در موتور جستجو کمک می‌کنند، زیر نظر متخصصین این کار انجام می‌شوند تا در درجه اول انتقال سایت به رتبه‌های برتر لیست جستجو در کوتاه‌ترین زمان انجام شده و بعد از آن هم در صفحه اول ماندگار باشد. از دیگر خدمات مجموعه ما می‌توان به انتخاب کلمه کلیدی، مشاوره رایگان به مشتریان و ایجاد کمپین‌های تولید محتوا اشاره کرد.

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا پاسخی کامل به این سوال که تولید محتوا چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد، ارائه کنیم. با این حال در دنیای گسترده تولید محتوا اصول و نکات دیگری هم وجود دارد که توجه به آن‌ها، تاثیر محتوا در سئو را بیشتر می‌کنند. سئو کردن سایت از طریق تولید محتوا یکی از خدماتی است که توسط بیشتر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ مانند مجریان وب ارائه می‌شود. برای دریافت خدمات این حوزه از مجموعه ما کافی است از طریق راه‌های تماس موجود در سایت، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 

سوالات متداول 

۱. تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا به فرآیند ساخت محتوا در موضوعاتی خاص با پیام و هدفی خاص به منظور ارتباط غیرمستقیم یک مجموعه با مخاطبان گفته می‌شود.

۲. اهمیت تولید محتوا در سئو سایت چیست؟

محتواها ابزار مشترک تمام سایت‌ها هستند و یکی از معیارهای سنجش اعتبار سایت‌ها محسوب می‌شوند، در نتیجه دقت به تولید آ‌ن‌ها تاثیر زیادی در سئو سایت دارد.

۳. چه اقداماتی به تولید محتوا مبتنی بر سئو سایت کمک می‌کنند؟

دقت به انتخاب کلیدواژه مناسب، استفاده از کلید واژه در پاراگراف اول، تهیه لیست مقالات، چک کردن محتوای رقبا و بسیاری اقدامات دیگر به تولید محتوا مبتنی بر سئو کمک می‌کنند.

۴. در استفاده از محتوای دیگر تولید کنندگان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

استفاده از محتوای دیگر تولید کنندگان مصداق کپی است، مگر در شرایطی که با ذکر منبع، تغییرات در متن و در بازه‌های زمانی مناسب انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *