بیگ دیتا چیست و کاربرد های بیگ دیتا

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

اجداد های ما انسان‌ها تا قبل از کشف وجود جرم های آسمانی هیچ ایده‌ای درباره نقاط نورانی که هر شب می‌دیدند نداشتند. آنها وقتی به آسمان شب خیره می‌شدند سعی می‌کردند با وصل کردن نقاط نورانی در تخیل خود موجوداتی بسازند یا آنها را به اتفاقات روزمره ربط دهند. هزاران سال از آن شب‌های مبهم گذشته است و اکنون خیلی چیزها را فهمیده‌‌ایم. انسان‌ها عاشق وصل کردن نقاط مبهم برای پیدا کردن معنی و ارتباط هستند. حالا انسان‌ها با کمک رایانه‌ها به راحتی می‌توانند مفاهیم و اطلاعات به‌دردبخوری را از میان انبوهی از داده‌های نامفهوم و بدون ساختار استخراج کنند. این انبوه داده همان چیزی است که به آن می‌گوییم بیگ دیتا (big data) یا کلان داده.

بیگ دیتا یک واژه باب روز (Buzzwords) برای فرایند‌هایی شامل جمع‌آوری، استخراج و تحلیل داده‌هایی پیچیده است که با ابزارهای معمول نمی‌توان از آنها برای دستیابی به اهداف استفاده کرد. این تعریف ساده بیگ دیتا همه ماجرا را بیان نمی‌کند. در واقع اصطلاح بیگ‌دیتا فقط به داده‌ها اشاره می‌کند در حالی که بخش بزرگی از این فرایند بر عهده علم داده (Data science)، استخراج داده (data mining)، تحلیل داده (Data analysis)، یادگیری ماشین (Machine learning) و در ابعاد بزرگتر‌، هوش مصنوعی است. به جز موارد عنوان شده در مقاله در مورد کاربرد های بیگ دیتا , یکی از مهمترین کاربرد های بیگ دیتا در بحث دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت است . و همینطور سایت گوگل آنالیز نیز بر همین مبنا فعالیت می کند , به این صورت که دیتا های روز ها , ماه ها و کل فعالیت ها و بازخورد های سایت ها را ذخیره کرده و با استفاده از دیتا ست هایی که جمع آوری کرده است به راحتی گزارشات لازم را در اختیار مدیران سایت ها قرار می دهد. در این مقاله درمورد مفهوم بیگ دیتا و برخی از کاربرد های آن آشنا می شویم.

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

هنگامی که ما به دکتر مراجعه می‌کنیم، عملیات درمان بر اساس شواهد و مدارک رخ می‌دهد. چیزی که به آن Evidence Based Medicine می‌گویند. به این معنی که روند یا داروهایی که به شما می‌دهند قبلا توسط تحقیقات بالینی اثبات شده است. برای مثال شما سرماخورده‌اید و به پزشک مراجعه می‌کنید. پزشک بعد از یک سری سوالات و یک سری تشخیص‌های اولیه، برای شما داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، استامینوفن‌ها و… را تجویز می‌کند. این تجویز به دلیل این است که محققان اثبات کرده‌اند که این داروها می‌تواند به فرد بیمار با این علائم (یعنی علائم حیاتی شما) کمک کند. در واقع تحقیقات پزشکی در حال حاضر بیشتر بر این تمرکز دارد که کدام راه‌حل‌های درمانی بر روی کدام بیماری‌ها و کدام گروه از بیماران بهترین جواب را می‌دهد. به این صورت که یک آزمایش بر روی گروهی از بیماران انجام می‌شود و علائم و نتایجی حاصل می‌شود. اگر این نتایج امیدبخش بود، این آزمایشات برای گروه بزرگ‌تری از بیماران انجام می‌شود. با اینکه پزشکان بایستی آزمایشات را به دقت انجام دهند ولی همواره ریسک خطا وجود دارد.
ممکن است از راه‌حل درمانی برای گروه کوچکی از بیماران خوب جواب بدهد ولی وقتی این راه‌حل برای گروه بزرگ‌تری از بیماران انجام می‌شود، عواقب بدی برای بعضی از بیماران داشته باشد. در واقع خاصیت عمومی‌سازی (Generalization) ممکن است به خوبی جواب ندهد و این یکی از دلایل کندی عملیات آزمایش و ریسک بالای آن می‌شود. در این‌ جاست که تکنیک‌های کلان‌ داده‌ای می‌توانند کاربردی باشند. در واقع با کاویدن (Mining) داده‌های پزشکی مبتنی بر تمرین (Practice Based Clinical Data) برای مثال، درمان‌هایی که بر روی هر بیمار انجام شده‌است و مشخصات و ویژگی‌های آن فرد بیمار می‌توان به اطلاعات مفید‌تری دست یافت. شاید شکل زیر بتواند به نوعی این فرآیند را ساده‌سازی شده به تصویر بکشد:

 

 

جالب این‌جاست که بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است نزدیک به ۸۰درصد داده‌های موجود در حوزه پزشکی به صورتغیرساختاریافته (Unstructured) هستند. برای همین داده‌کاوان بایستی این داده‌های غیرساختاریافته را پردازش کنند. برای مثال یادداشت‌های دست‌نوشته پزشکان، عکس‌های رادیولوژی یا نوارهای مغز همگی می‌توانند داده‌های مختلفی با تنوع گوناگون باشند. Big Data به نوعی کارکردن بر روی داده‌های کلان است تا این داده‌ها را پردازش کرده و بتواند آن را تبدیل به نوعی ارزش کند. مثال بالا نوعی از همین تبدیل در حوزه‌ی پزشکی است.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی سایت اختصاصی

 

کاربرد بیگ دیتا در بورس

دسترسی به بیگ‌دیتا به کاهش خطرات احتمالی در معاملات سرمایه‎گذاران، پیش‌بینی دقیق برای خرید یا فروش و رفتار قیمتی هر سهم کمک کننده خواهد بود. بیگ‌دیتا به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از داده‌هایی با فرمول ریاضی و تجارت الگوریتمی استفاده کنند. در گذشته برای انجام معاملات تصمیماتی براساس روند بازار و ریسک‌های محاسبه شده اتخاذ می‌شد، اکنون از رایانه‌ها برای مقدار زیادی داده استفاده می‎شود که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های معاملات آنلاین دارد. چند سالی است ردپای تکنولوژی زندگی انسان‌ها را دچار تغییر و تحول کرده است و این بار نوبت بازار بورس است تا با حضور یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا به نام بیگ‌دیتا، این حوزه دچار انقلابی اساسی شود. هر سال به تعداد افرادی که برای به دست آوردن درآمد بیشتر در بازارهای مالی و بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند افزوده می‌شود و تعدادی از آنها موفق و برخی نیز ناکام می‌مانند.سرمایه‎ گذاران باید با تمام جوانب بازار آشنا باشند و آموزش‌های مربوط به آن را بگذرانند. شاید در آینده‌ای نه چندان دور معامله‌گران بازار بورس در کنار آموزش‌های تخصصی مانند تحلیل تکنیکال و بنیادی، تابلوخوانی و آموزش‌های دیگر مجبور باشند برای موفقیت بیشتر، هر کدام یک دیتا آنالیزور باشند یا دوره‎های مربوط به آن را طی کنند. بیگ‌دیتا می‌تواند با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، برگ برنده معامله‌گران باشد.

امروزه سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها اطلاعاتی در مورد روند بازار به دست می‎آورند تا تصمیماتی بگیرند که تاثیر بهتری در تجارت آنها داشته باشد. بسیاری از شرکت‎ها در حوزه‌های مختلف مانند بازاریابی، خدمات مالی، فناوری، بهداشتی از بیگ‌دیتا برای پروژه‌های مختلف و تیم‌های ورزشی نیز برای تحلیل حریفان یا تحلیل تیم خودشان استفاده می‌کنند. تقریبا ۸۹ درصد از کل مشاغل معتقدند برای دستیابی به مزیت رقابتی از تحلیل داده‌ها استفاده می‎کنند. این امر به‌ویژه برای شرکت‎های بزرگ برای به دست آوردن تصمیم‎گیری‌های تجاری بهتر و آگاهانه‌ می‎تواند مفید واقع شود.با استفاده از این تکنولوژی امکان خطای انسانی در پیش‌بینی معاملات از بین می‌رود. همچنین می‌توان از AI (هوش مصنوعی) و یادگیری ماشین در کنار بیگ‌دیتا استفاده کرد که ترکیب آنها بازارهای مالی را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد. طبق گفته محققان تا سال ۲۰۲۰، ارزش بیگ‌دیتا به رقم قابل توجه ۱۳۰۰۰ اگزابایت خواهد رسید و ارزش مالی بیگ‌دیتا در سال ۲۰۱۷ رقم ۹۳/ ۳۱ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد سالانه ۳/ ۱۹ درصد به ۷۲/ ۱۵۶ میلیارد دلار برسد. در ژوئن سال ۲۰۱۹، شرکت گوگل در اقدامی برای رقابت با رقبای خود، استارت‌آپ Looker را که در حوزه آنالیز داده فعالیت می‎کند به مبلغ ۶/ ۲ میلیارد دلار خریداری کرد. طبق پژوهش‌های Harvard Business Review آنالیز داده جذاب‌ترین شغل قرن بیست و یکم است.

 

کاربرد بیگ دیتا در رسانه

سریال‌های تلویزیونی که در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند داستان‌هایی به مراتب جذاب‌تر دارند. به علاوه پیدا کردن یک سریال که با روحیات و علایق هر فرد مطابقت داشته باشد کار چندان سختی نیست.

به طور مثال کمپانی نتفلیکس در سریال‌های تلویزیونی از بیگ دیتا استفاده می کند. این شرکت با کمک بیگ دیتا علایق مردم را شناسایی می‌کند تا سریال‌های بهتری را به مخاطبان پیشنهاد دهد و همینطور از این داده‌ها در ساخت سریال‌های جدید خود استفاده کند.

 

 

 

حتی همزمان با ساخت و انتشار سریال House of Cards از بیگ‌دیتا برای نوشتن داستان فصل‌های بعدی  به نحوی که مخاطب بیشتری جذب کند استفاده کردند.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی سایت فروشگاهی

 

کاربرد بیگ در دیتا در آموزش

بیگ دیتا در کاربرد های آموزشی نیز می تواند بسیار تاثیر گزار باشد, از دوران کودکی تا هر سنی و مقطعی میتوان برای امور آموزشی از بیگ دیتا استفاده کرد. ساده تر بخواهیم عناون کنیم از بیگ دیتا می توان در برنامه ریزی های تحصیلی و یا مشاوره های کار ی یا تحصیلی , انتخاب رشته و اینگونه مسائل استفاده کرد با هدف اینکه رضایت افراد از انتخاب رشته و یا شغل بالا رود و درصد انصرافی های دانشگاه ها کاهش یابد.

 

بیگ دیتا در آموزش

 

یک نمونه اجرا شده از این مثال‌ها، تغییر برنامه آموزشی در دانشگاه ایالتی جورجیا است. تا چند سال قبل میانگین دانشجویانی که موفق می‌شدند در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند ۳۲ درصد بود که درصد بسیار پایینی است. این دانشگاه، برای پیدا کردن نقاط چالش‌برانگیز از داده‌ها استفاده کرد. آنها با تحلیل داده‌های دانشجویان سابق و فعلی خود ۸۰۰ رفتار مرتبط با عدم موفقیت در دانشگاه را پیدا کردند. یکی از نشانه‌های عدم موفقیت این بود که اگر دانشجوی رشته علوم سیاسی در دوره مقدماتی علم سیاست نمره C می‌گرفت، احتمال موفقیت آن تا ۲۵ درصد کم می‌شد.حالا هر دانشجویی که در این وضعیت قرار گیرد مشاوری با او ملاقات می‌کند و به موفقیت او کمک می‌کند. این فقط یکی از ۸۰۰ مشکل کشف شده بود. مدیران دانشگاه برای بزرگترین چالش‌های دانشجویان برنامه‌های متعددی پیاده کردند و در عرض چند سال میانگین فارغ‌التحصیلی دانشجویان به ۵۴ درصد رسید! که نسبت این آمار بسیار تعجب برانگیز است.

 

خب !!!
تا اینجا با چند مورد از کابرد های بیگ دیتا ها آشنا شدیم و گوشه ای از اهمیت هوش مصنوعی در زندگی مان حس کردیم.ما در ادامه مقالات تکمیلی و با بیان ساده تری در این زمینه ها منتشر خواهیم کرد , به امید اینکه مورد استفاده شما کاربران محقق باشد.

 

⇓مطالبی که شاید برایتان مفید باشد:⇓

دلیل اینکه ایمیل های من به اسپم مشتریان می رود.

چگونه فالوور واقعی اینستاگرام جذب کنم؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *