تفاوت سایت استاتیک و دینامیک

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

تفاوت سایت استاتیک و دینامیک

تفاوت سایت استاتیک و دینامیک در چیست ؟ تفاوت اصلی در این است که یک سایت استاتیک یک وب سایت پایه با محتوای ثابت است در حالی که سایت های دینامیک وب سایت های پیشرفته ای هستند که محتوای متفاوتی را با توجه به درخواست مشتری ارائه می دهند.

 

هر سازمانی وب سایت خود را ایجاد می کند که به آنها کمک کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. فرآیند طراحی و ایجاد وب سایت را توسعه وب می گویند. HTML، CSS و جاوا اسکریپت سه زبان اصلی مورد استفاده در توسعه وب هستند. وب سایت ها می توانند ثابت و پویا باشند.‌سایت‌های استاتیک، وب‌سایت‌های اولیه‌ای هستند که کدنویسی و پایگاه داده سفارشی ندارند، در حالی که سایت‌های دینامیک محتوای متفاوتی را نمایش می‌دهند و پیچیده‌تر و تعاملی‌تر هستند.

 

وب سایت استاتیک چیست؟

وب سایت های استاتیک شامل تعداد ثابتی از صفحات وب از پیش ارایه شده شامل محتوا و ساختار کدگذاری شده، ثابت است. در نتیجه، کاربران صرف نظر از اینکه چه کسی هستند، از کجا هستند و از چه مرورگری استفاده می‌کنند، محتوای یکسانی را مشاهده می‌کنند.برنامه نویسان وب معمولا صفحات وب سایت استاتیک را با استفاده از HTML برای تنظیم ساختار و CSS برای افزودن رنگ و سایر عناصر بصری می سازند. صفحات وب استاتیک معمولا به طور مستقل و بدون اتصال به پایگاه داده ساخته می شوند.

هنگامی که یک وب سایت استاتیک ایجاد می شود، ثابت می ماند و تغییرات در اقدامات کاربر را منعکس نمی کند. اگر می خواهید چیز متفاوتی ببینید، باید کد منبع HTML را در هر صفحه ای که بخشی از وب سایت است به صورت دستی ویرایش کنید. این می تواند بسیار وقت گیر باشد، به خصوص اگر یک وب سایت بزرگ را به روز می کنید.

 

مزایای سایت های استاتیک

ساخت و راه اندازی سایت استاتیک نسبت به سایت دینامیک زمان کمتری می گیرد.شما می توانید کد اصلی صفحات وب استاتیک خود را کپی کنید تا عناصر را ثابت نگه دارید و در عین حال تغییرات جزئی ایجاد کنید تا متمایز شوند.

وب سایت های استاتیک تمایل بیشتری به امنیت دارند.رتبه‌بندی وب‌سایت‌های استاتیک برای موتورهای جستجو آسان‌تر است، زیرا معمولاً سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.ساخت وب سایت های ثابت نیازی به نرم افزار پیچیده ندارد.

ساخت وب سایت های استاتیک نسبت به سایت دینامیک هزینه کمتری دارد.

شما می توانید طرح و طراحی هر صفحه را در یک وب سایت استاتیک تغییر دهید.بازیابی وب سایت ایستا پس از خرابی یا حمله با استقرار مجدد پایگاه کد آسان تر است.‌

معایب وب سایت های استاتیک

به روز رسانی وب سایت های استاتیک می تواند چالش برانگیز و وقت گیر باشد، به خصوص اگر بزرگ باشند.

هنگامی که ساختار اولیه را ایجاد کردید، مقیاس‌بندی یک وب‌سایت برای افزودن محتوای جدید می‌تواند دشوار باشد.

به دلیل تلاش‌های لازم برای به‌روزرسانی وب‌سایت‌های استاتیک، ممکن است وب‌سایت شما با محتوای راکد مواجه شود که باعث می‌شود شرکت یا نام تجاری شما منسوخ شده باشد.

شما نمی توانید با بازدیدکنندگان تعامل داشته باشید یا تجربیات منحصر به فردی ایجاد کنید

 

 سایت دینامیک چیست؟

سایت های دینامیک صفحات را در زمان واقعی تولید می کنند. انعطاف‌پذیری محتوا و ساختار این امکان را فراهم می‌کند تا آنچه را که کاربر تجربه می‌کند بر اساس درخواست یا مرورگری که استفاده می‌کند سفارشی کند. ایجاد یک سایت دینامیک معمولا نیاز به دانش یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP، C# یا Python دارد. سایت های دینامیک درخواست ها را پردازش می کنند و معمولاً محتوا را از یک پایگاه داده خارجی یا یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) دریافت می کنند.

 

کد سمت سرور که برای ساختن یک سایت دینامیک استفاده می شود می تواند صفحات HTML  ایجاد کند که برای برآورده کردن درخواست های کاربر خاص ساخته شده اند. در حالی که سایت های استاتیک تمایل دارند اطلاعاتی باشند، سایت های دینامیک حاوی عناصر تعاملی و دائماً در حال تغییر هستند. در نتیجه، توسعه دهندگان وب معمولاً از ترکیبی از برنامه نویسی سمت مشتری و سمت سرور برای ایجاد یک تجربه وب سایت واقعا تعاملی برای بازدیدکنندگان استفاده می کنند.سایت های دینامیک محتوا را بر اساس اقدامات انجام شده توسط کاربر تولید و نمایش می دهند. سطح تغییری که رخ می دهد به مهارت توسعه دهنده و چگونگی پیچیده بودن عناصر تعاملی یک وب سایت پویا بستگی دارد.

 

مزایای سایت های دینامیک

آنها عملکرد وب سایت بیشتری را ارائه می دهند و تعامل کاربر را امکان پذیر می کنند.

سایت های دینامیک به شما امکان می دهند اطلاعات را به صورت سازمان یافته درخواست و ذخیره کنید.

آنها محتوا را بر اساس نیازهای کاربر نمایش می دهند.

این نوع وب‌سایت‌ها با اجازه دادن به اتصال به یک CMS، انعطاف‌پذیری بیشتری را برای وب‌سایت فراهم می‌کنند.

آنها به چندین کاربر اجازه می دهند محتوا را تنظیم کنند.

انجام تنظیمات و تغییرات در مقایسه با وب سایت استاتیک هزینه کمتری دارد.

سایت های دینامیک به احتمال زیاد مشتریان و بازدیدکنندگان مکرر را جذب می کنند.

 

 

معایب وب سایت های دینامیک

عملکردهایی مانند ساخت پایه سایت، ایجاد اتصالات پایگاه داده و افزودن سایر ویژگی ها می تواند یک  سایت دینامیک را گرانتر از سایت استاتیک کند.

زمانی که صحبت از نمایش محتوا در سایت دینامیک به میان می آید، ممکن است محدودیت هایی در طراحی و چیدمان وجود داشته باشد.

 

 

تفاوت اصلی بین وب سایت های استاتیک ودینامیک چیست؟

مهم ترین تضاد بین  سایت های دینامیک و استاتیک این است که محتوای یک  سایت استاتیک ثابت می ماند مگر اینکه توسعه دهنده وب سایت کد منبع را تغییر دهد. اطلاعات در یک سایت دینامیک می‌تواند بر اساس خواسته‌های کاربران، مکان‌ها و زمان‌های مختلف روز تغییر کند.محتوای ثابت معمولاً همراه با صفحه وب آپلود می شود. آنچه کاربر می بیند، بدون توجه به اقداماتی که انجام می دهد، با همان قالب دانلود و ارائه می شود. در سایت های دینامیک، محتوا بر اساس کنترل های تنظیم شده توسط مدیر وب سایت و اقدامات یک کاربر، قالب را تغییر می دهد.کش کردن اطلاعات از یک وب سایت استاتیک آسان تر است. انجام همین کار برای یک سایت دینامیک می تواند پیچیده تر باشد. محتوای ایستا را می توان در سرورهای لبه یک شبکه تحویل محتوا (CDN) ذخیره کرد یا «کش» کرد و اطلاعات را با سرعت بیشتری در دسترس قرار داد.

 

ذخیره محتوای وب سایت سرعت بارگذاری سایت را برای کاربران افزایش می دهد. این به این دلیل است که سرورهای لبه در مکان های جغرافیایی مختلف توزیع می شوند. در نتیجه، CDN ها پاسخ های سریع تر و قابل اعتمادتری را به کاربرانی که در نزدیکی زندگی می کنند ارائه می دهند. با این حال، انجام همین کار برای یک وب سایت دینامیک به دلیل تعداد دفعات تغییر محتوا، کمتر عملی است. همچنین خطرات امنیتی مرتبط با ذخیره اطلاعات خصوصی کاربر وجود دارد.

 

یکی دیگر از تفاوت های قابل توجه بین سایت های دینامیک و استاتیک این است که محتوای سایت های استاتیک مستقیماً از سرور می آید و هیچ کجای دیگر نیست. از سوی دیگر، محتوای پویا قبل از دانلود از سرور باید از لایه‌های منطقی برنامه‌های مختلف عبور کند.

 

نمونه هایی از محتوای ثابت:

  • صفحات HTML
  • تصاویر
  • فایل های صوتی
  • فایل های ویدئویی
  • فرم های آنلاین ثابت
  • دانلودها (نرم افزار، صفحات گسترده، اسناد).

 

نمونه هایی از محتوای پویا:

  • پایگاه داده
  • اطلاعات حساب کاربری
  • صفحات وب ترجمه شده
  • متن
  • برنامه های پیام صوتی و تصویری
  • داده های زمان واقعی (پیش بینی آب و هوا، داده های سلامت، قیمت سهام).

چه زمانی یک وب سایت استاتیک یا دینامیک انتخاب کنیم؟

اگر وب سایت شما فقط از چند صفحه تشکیل شده باشد، یک وب سایت استاتیک ممکن است بهترین گزینه باشد. وب سایت های ثابت اغلب برای در دسترس قرار دادن اطلاعات برای عموم استفاده می شوند. از آنجایی که اطلاعات وارد شده به  سایت های دینامیک اغلب اختصاصی است، اغلب توسط شرکت های خصوصی و کارآفرینان استفاده می شود. کاربران معمولاً برای دسترسی به اطلاعات محدودتر وارد یک وب سایت دینامیک می شوند.

 

فرض کنید به دنبال ایجاد یک وبلاگ ساده هستید که عالی به نظر برسد و کسب و کار شما را تکمیل کند. یک وب سایت استاتیک احتمالاً برای این منظور بهترین کار را خواهد داشت. سناریوی دیگری که در آن اگر نیاز به ایجاد صفحه فرود حاوی اطلاعات اولیه در مورد شرکت یا محصولات و خدماتی که ارائه می دهید، ممکن است ترجیح دهید یک وب سایت استاتیک داشته باشید.

 

اگر قصد دارید یک سایت تجارت الکترونیک با موجودی در حال تغییر بسازید، بهتر است یک سایت دینامیک داشته باشید. می توانید بر اساس خریدهای قبلی از سایت آنها به کاربران توصیه هایی ارائه دهید. اگر مشتری اقلامی را در سبد خرید خود باقی می گذارد، می توانید سایت دینامیک را فعال کنید تا یادآوری هایی را ارسال کند که از آن بازدیدکننده می خواهد که برگردد و خرید خود را تکمیل کند. همچنین می‌خواهید با یک وب‌سایت پویا برای ایجاد یک برنامه وب پیشرو  یا برنامه‌های کاربردی دیگر بروید.

 

تصمیم خود را در مورد ساخت یک سایت دینامیک یا استاتیک بر اساس آنچه که به آن نیاز دارید قرار دهید. برای راه اندازی سریع وب سایت می توانید از مولدهای وب سایت استاتیک استفاده کنید. ایجاد یک وب سایت پویا می تواند فرآیند پیچیده تری باشد اما می تواند امکانات بیشتری را برای انعطاف پذیری و انطباق با نیازهای در حال تغییر شما ارائه دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *