سیستم مدیریت محتوا چیست ؟ + ویژگی های آن

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

سیستم مدیریت محتوا چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) برنامه‌ای است که برای مدیریت محتوا استفاده می‌شود و به چندین مشارکت‌کننده اجازه ایجاد، ویرایش و انتشار می‌دهد. محتوای یک CMS معمولاً در یک پایگاه داده ذخیره می شود و در یک لایه ارائه بر اساس مجموعه ای از قالب ها مانند یک وب سایت نمایش داده می شود.ویژگی های رایج این سیستم به شرح زیر است:

  • تولید محتوا :

    به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی محتوا را ایجاد و قالب بندی کنند.

  • ذخیره سازی محتوا :

    محتوا را در یک مکان و به شیوه ای ثابت ذخیره می کند

  • گردش کار :

    مجوزهایی را برای مدیریت محتوا بر اساس نقش هایی مانند نویسندگان، ویرایشگران و مدیران اختصاص می دهد.انتشار، سازماندهی و انتشار محتوا به صورت زنده

 

مزایای سیستم مدیریت محتوا

  • یکی از مزایای مهم این سیستم ماهیت مشارکتی آن است. چندین کاربر می توانند وارد سیستم شوند و محتوایی را که باید منتشر شود، برنامه ریزی یا مدیریت کنند. از آنجایی که این رابط معمولاً مبتنی بر مرورگر است، یک CMS را می‌توان از هر جایی برای هر تعداد کاربر در دسترس قرار داد.
  • دومین مزیت اصلی سیستم مدیریت محتوا  این است که به افراد غیر فنی که زبان های برنامه نویسی نمی دانند اجازه می دهد تا به راحتی محتوای وب خود را ایجاد و مدیریت کنند. ویرایشگرهای کشیدن و رها کردن یک پلتفرم مدیریت محتوای معمولی به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به دانستن هیچ HTML یا CSS (زبان های برنامه نویسی) متن را وارد کرده و تصاویر را آپلود کنند.

هنگامی که یک شرکت از این سیستم برای انتشار صفحات وب خود استفاده می کند، اتکای خود را به توسعه دهندگان فرانت اند برای ایجاد تغییرات در وب سایت کاهش می دهد و انتشار صفحات وب جدید را سریعتر و آسان تر می کند.

 

نمونه های CMS

در حالی که صدها پلتفرم سیستم مدیریت محتوا  وجود دارد، برخی از ارائه دهندگان CMS محبوب‌تر در زیر فهرست شده‌اند:

  • Drupal
  • Joomla
  • Magento
  • Squarespace
  • Wix
  • Squarespace
  • WordPress

 

در سیستم مدیریت محتوا به دنبال چه چیزی باشیم؟

قبل از انتخاب یک سیستم ، ایده خوبی است که در مورد نحوه مصرف وب سایت و محتوای شما فکر کنید.شما باید با تهیه فهرستی از مشکلات تجاری که سعی در حل آنها دارید و همچنین هر نیاز خاصی که ممکن است داشته باشید، شروع کنید.این به شما کمک می کند تا سیستم مدیریت محتوای مناسب را انتخاب کنید – سیستمی که از نیازهای کسب و کار شما پشتیبانی می کند، نه محبوب ترین.CMS ها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند که هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. برخی از آنها برای وبلاگ نویسان ایده آل هستند. سایرین ممکن است برای سایت های تجارت الکترونیک با ویژگی هایی برای قیمت گذاری و عملکرد فروشگاه آنلاین طراحی شوند. مشخصات بر اساس نیازها و منابع شرکت شما متفاوت خواهد بود.در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید هنگام انتخاب بهترین سیستم برای شرایط خود در نظر بگیرید:

  • بودجه شما چقدر است؟

اگر منابع بی‌نهایتی برای خرج کردن دارید، سیستم‌های مدیریت محتوای بسیار پیچیده‌ای وجود دارند که ویژگی‌هایی برای آسان‌تر کردن زندگی سازندگان محتوا و ویراستاران طراحی شده‌اند. با این حال، با بودجه محدود، انتخاب های شما محدودتر خواهد بود. سیستم مدیریت محتوای وب شما به هاست نیاز دارد، بنابراین خوب است که هزینه های دامنه و میزبانی وب را در هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرید.

  • CMS چه عملیات تجاری را باید پشتیبانی کند؟

بعد از قیمت، نکته مهم بعدی این است که سیستم مدیریت محتوا باید از کدام عملیات تجاری پشتیبانی کند. آیا شرکت شما نیاز به انتشار صدها ویدیوی جدید در روز دارد؟ قیمت هزاران محصول در روز را تغییر دهید؟ میزبانی تصاویر برای پست های وبلاگ؟انتشار بسیاری از تغییرات و نوشتن محتوای جدید می تواند کار زیادی برای مدیریت با اعضای تیم شما باشد. استفاده از یک پلتفرم مدیریت محتوا (رایگان) را در نظر بگیرید تا مدیریت و همکاری روی محتوا را آسان‌تر کنید.

  • CMS به چه فناوری هایی نیاز دارد که از آنها پشتیبانی یا ادغام شود؟

اگر شرکت شما قبلاً از یک برنامه CRM، ERP یا تجزیه و تحلیل وب استفاده می کند، باید یک CMS را در نظر بگیرید که با نرم افزار بازاریابی آنلاین موجود ادغام می شود. اگر توسعه دهندگان داخلی دارید، ممکن است به یک API و مستندات قوی نیز نیاز باشد.

  • ایجاد و ویرایش محتوا چقدر آسان است؟

هرچه شرکت بزرگتر باشد، کاربر نهایی CMS بیشتر از شخصی که آن را پیاده سازی می کند حذف می شود. در حالت ایده‌آل، بک‌اند سیستم کاربرپسند و شهودی خواهد بود و دارای ویژگی‌هایی مانند ویرایشگر کشیدن و رها کردن WYSIWYG است که به ویرایشگران اجازه می‌دهد تا محتوای دیجیتال را بدون دانستن نحوه کدنویسی ویرایش کنند. برای شرکت‌های پیشرفته‌تر، که ممکن است بخواهند چیزی بیش از قالب بسازند یا به یک سیستم مدیریت محتوا برای برنامه‌های موبایل نیاز دارند، یک CMS بدون هد ممکن است جایگزین خوبی باشد.

  • چند گروه مختلف از کاربران وجود خواهد داشت؟

یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که چه سطوح مختلفی از حقوق در مدیریت محتوا  شما مورد نیاز است. نقش های مختلف کاربر، از جمله نقش مدیران در بررسی محتوای برنامه ریزی شده را در نظر بگیرید. این انواع مختلف کاربران همچنین به مدیریت اسناد برای فایل هایی مانند PDF یا تصاویر در CMS شما نیاز دارند. مدیریت دارایی دیجیتال خوب (DAM) کلید ایجاد تجربیات دیجیتال عالی است.

  • وب سایت و شرکت شما چقدر است؟

بسته به اندازه وب سایت یا شرکت شما، نیازهای متفاوتی خواهید داشت. شرکت‌های بزرگ‌تر معمولاً الزامات سخت‌گیرانه‌تری برای برنامه‌های مدیریت محتوا دارند و حتی ممکن است به ویژگی‌هایی نیاز داشته باشند که فقط در سیستم‌های مدیریت محتوای سازمانی یافت می‌شوند. با این حال، کسب‌وکارهای کوچک باید بر انتخاب یک رابط کاربری آسان و نگهداری تمرکز کنند، زیرا تیم‌هایی که نرم‌افزار را مدیریت می‌کنند معمولا کوچک‌تر هستند.

  • موفقیت را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

بسته به هدف سیستم مدیریت محتوا خود، مانند یک وبلاگ یا یک سایت تجاری، باید قویاً استفاده از یک پلت فرم تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics یا Mixpanel را برای اندازه گیری تبدیل در نظر بگیرید. یک CMS به نویسندگان این امکان را می دهد که بدون نیاز به توسعه دهنده فرانت اند، تغییرات سریعی در محتوای شما ایجاد کنند. شما می توانید با اجرای تست ،میزان تاثیر این تغییرات بر وب سایت شما را اندازه گیری کنید. نرم افزار CMS عالی به شما این امکان را می دهد که این کار را به روشی آسان و بدون ایجاد ادغام های پیچیده انجام دهید.

  • آیا پلتفرم سئو پسند است؟

مهم است که فکر کنید مردم چگونه به وب سایت شما می رسند. اگر لیست شدن به خوبی در موتورهای جستجو (SEO) برای شرکت شما مهم است، باید مدیریت محتوایی داشته باشید که دارای اتوماسیون برای کارهای اولیه بهینه سازی روی صفحه مانند برچسب های عنوان، آدرس های اینترنتی، تگ های alt روی تصاویر و ساختار پیوند داخلی سالم باشد. اغلب نرم افزار CMS دارای پلاگین هایی است که به مدیریت این نیازها کمک می کند. تمرین بهینه‌سازی موتورهای جستجو معمولاً به ظاهر وب‌سایت شما در سایر پلتفرم‌ها مانند رسانه‌های اجتماعی و زمانی که بازدیدکنندگان پیوندهایی را به وب‌سایت شما به اشتراک می‌گذارند، کمک می‌کند.

  • بر اساس چه فناوری ساخته شده است؟

اکثر پلتفرم های مدیریت محتوا از قالب های سفارشی استفاده می کنند و با سیستم های بازاریابی موجود شما یکپارچه می شوند. این کار مستلزم کار یک توسعه دهنده یا آژانس پیاده سازی است و همه توسعه دهندگان و آژانس ها نمی توانند با هر CMS کار کنند. بنابراین مهم است که نرم افزاری را انتخاب کنید که توسعه دهندگان شما از نحوه کار با آن آگاهی داشته باشند. زبان های برنامه نویسی رایج برای پلتفرم ها عبارتند از CMS php، net.CMS یا جاوا (اسکریپت) سمت سرور.

  • چقدر توسط توسعه دهندگان پشتیبانی می شود؟

برخی از پلتفرم های مدیریت محتوا ، به ویژه وردپرس و دروپال، با جوامع توسعه دهندگان منبع باز بسیار بزرگ عرضه می شوند. مزیت یک جامعه قابل توجه، مقدار کمک آنلاین و اسنادی است که در بیشتر جنبه های سفارشی سازی خواهید یافت. پاسخ به سوالات بالا می تواند به شما در انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب برای کسب و کار یا سازمان خود کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *