بررسی تفاوت های مهم سایت و پورتال

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

تفاوت سایت و پورتال چیست؟

طراحی سایت چیست ؟ تفاوت سایت و پورتال در چیست ؟امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، افراد مختلف به سمت فعالیت های آنلاین سوق پیدا کرده اند.از این رو راه اندازی کسب و کار از طریق طراحی سایت و پورتال بسیار گسترش پیدا کرده است.اما موضوع این است که بسیاری از صاحبان مشاغل اطلاعات مفیدی از تفاوت پورتال و سایت ندارند.به طوری که برخی گمان میکنند این دو پلتفورم هیچ تفاوتی با هم ندارند که البته این تفکر اشتباه است.بدیهی است سایت و پورتال اگر چه در برخی موارد به یکدیگر شبیه هستند اما در کل با یکدیگر فرق دارند و تفاوت های بنیادی در آن ها دیده میشود.گفتنی است که پورتال و وبسایت دارای رابط کاربری بر پایه وب است.

 

تفاوت کلی سایت و پورتال چیست؟

تفاوت سایت و پورتال به طور کلی در آن است که سایت از صفحات متعددی از وب تشکیل شده است.اما پورتال نوعی دروازه ورود به شبکه جهانی وب است و میتوان خدمات مختلفی ارائه دهد.اما خب قطعا تفاوت این دو واژه به همین تعاریف ختم نمیشود.برای مثال سازمان ها و شرکت های مختلف از وب سایت برای معرفی خود و کسب کارشان استفاده میکنند.در صورتی که پورتال بیشتر کاربرد محور است به طوری که کاربران میتوانند در آن داده ها و اطلاعات خود را وارد کنند.اما اگر تاکنون با تفاوت این دو واژه به خوبی آشنا نشده اید اصلا نگران نباشید.در ادامه به طور کامل و مفصل به تفاوت پورتال و سایت خواهیم پرداخت. به طوری که شما به طور کامل با تفاوت سایت و پورتال آشنا خواهید شد.

 

سایت و پورتال چیست و چه کاربرد هایی دارند؟

در ادامه بحث تفاوت سایت و پورتال در این بخش به توضیح وب سایت میپردازیم.وب سایت به تعدادی صفحات مختلف از وب گفته میشود که در فضای اینترنت قرار دارد.این صفحات به وسیله آدرس (URL) در دسترس قرار میگیرند.لازم به ذکر است که محتوایی که درون وبسایت قرار میگیرد برای تمامی کاربران قابل نمایش است.از این رو همه کاربران میتوانند بر روی بخش های مختلف سایت کیلیک کنند و حتی کالای مورد نظر خود را خریداری نمایند.طراحی سایت شرکتی برای سازمان ها و شرکت ها و رزومه و محصولات مربوط به همان شرکت در آن ارائه میشود.یعنی یک شرکت یا سازمان تسهیلات خاص خود را از طریق وب سایت در اختیار کاربران قرار میدهد.از همین طریق افراد میتوانند بسیاری از خرید های خود را از طریق یک سرچ ساده در موتورهای جستجوگر تهیه و خریداری میکنند.

 

پورتال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در این بخش به توضیح پورتال خواهیم پرداخت. در بخش قبلی نیز ویژگی های پورتال توضیح داده شد تا در نهایت به تفاوت سایت و پورتال پی ببریم.درگاه یا پورتال نوعی سیستم مدیریتی است که در آن امکان اشتراک گذاری، ساخت، تبادل و استفاده مجدد از داده های در اختیار سازمان ها و شرکت های مختلف قرار میگیرد.از این رو پورتال یک نوع صفحه خصوصی محسوب میشود. که کاربران میتوانند برای وارد شدن به آن از طریق نام کاربری، رمز عبور و شناسه اقدام کنند و در نهایت به محتوای محرمانه پورتال دسترسی پیدا کنند.درواقع محتوای یک پورتال کاملا خصوصی بوده و فقط برای کاربران خاص نمایش داده میشود.با این حال محتوای پروتال میتواند هم عمومی باشد و خصوصی.یک کاربرد میتواند از طریق پورتال به نقش های مختلفی دسترسی داشته باشد و میتواند گفت این پلتفورم، کاربرد محور است.

 

ویژگی های پورتال چیست؟

حال که با اصل تفاوت سایت و پورتال آشنا شدید بهتر است به برخی ویژگی های پورتال بپردازیم.محتوایی که در پورتال قرار میگیرد میتواند به صورت پویا تغییر کند. به طوری که هر کاربر یک محتوای مخصوص به خود را میبینید.برای محتوای پورتال، از منابع مختلفی استفاده میشود و در دسترس مخاطب قرار میگیرد. در کل پورتال ها به دو دسته تقسیم بندی میشوند:

  • پورتال افقی :

    این سبک از پورتال ها نوعی وب سایت عمومی محسوب میشوند که میتوانند خدمات مختلفی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.

  • پورتال عمودی :

    این سبک از پورتال ها کاملا کاربرد محور بوده به طوری که محتوا به صورت کاملا خصوصی در اختیار کاربران قرار میگیرد.

 

احراز هویت و شخصی سازی حساب کاربران

عمده تفاوت سایت و پورتال در احراز هویت و شخصی سازی حساب کاربران است.درواقع یکی از اهداف مهم پورتال ارائه دادن تجربه های منحصر به فرد و شخصی به کاربران است.از این رو احراز هویت برای کاربران یک امر مهم و ضروری محسوب میشود.این در حالیست که عموما این ویژگی در وب سایت ها مورد استفاده قرار نمیگیرد.از این رو برای ورود به پورتال یک مرحله به منظور احراز هویت قرار داده میشود تا فرد با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور بدان وارد شود.در این بخش برای هر فرد محتوای مخصوص و منحصر به فردی نمایش داده میشود که برای کاربران مختلف متغیر خواهد بود.به طوری که محتواها کاملا شخصی سازی شده هستند. این در حالیست که محتوای وب سایت برای تمامی کاربران یکسان است و برای ورود به آن نیازی به رمز عبور و نام کاربردی وجود ندارد.

 

وبسایت بهتر است یا پورتال

حال که به طور کامل با تفاوت سایت و پورتال آشنا شدیم در این بخش میخواهیم بداینم کدام یک بهتر هستند.وب سایت و پورتال هر دو امکان ارتباط با کاربران را ایجاد میکنند. اما موضوع این است که شما براساس فعالیت خود به کدام یک از این ابزار نیاز دارید.برای مثال اگر میخواهید محتوای تولیدی شما در اختیار تعداد زیادی از مخاطبان قرار بگیرد، وبسایت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.همچنین اگر میخواهید میزان بازدید از صفحه شما زیاد باشد و مخاطبان و مشتریان بیشتری داشته باشید، لازم است از وب سایت استفاده نمایید.اما اگر برای گسترش کسب و کارتان به مخاطبان محدود و اما خاصی نیاز مند هستید پورتال گزینه بهتر و مفید تری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *