دراپ شیپینگ چیست؛ راه اندازی کسب و کار با کمترین سرمایه

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

طراحی سایت چیست ؟ دراپ شیپینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ دارپ شیپینگ، یکی از بهترین کسب‌وکارهای اینترنتی است که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است. در حال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی در حال گسترش هستند و تمرکز بسیاری از صاحبان کسب‌وکار هم به روی کسب درآمد از طریق اینترنت آمده است. یکی از پردرآمدترین و بی‌دردسرترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت، همین دراپ شیپینگ است. دراپ شیپینگ نوعی تجارت خرده‌فروشی است که در آن، فروشنده سفارشات مشتری را می‌پذیرد اما انباری برای نگهداری از کالاهای فروخته شده ندارد، بلکه در نوعی مدیریت زنجیره تامین، سفارشات و جزئیات حمل‌ونقل آن‌ها را به تولید کننده، عمده‌فروش یا یک خرده‌فروش دیگر تحویل می‌دهد. سپس تامین‌کننده مستقیما کالا را به مشتری ارسال می‌کند. به وسیله دراپ شیپینگ می‌توانید بدون داشتن مکان فیزیکی و سرمایه زیاد، در مدت کوتاهی یک فروشگاه آنلاین تاسیس کنید. در ادامه مقاله با مجموعه مجریان وب همراه باشید تا با روش‌ درآمدزایی دراپ شیپینگ آشنا شوید.

دراپ شیپینگ چیست؟

شاید اسم این کسب‌وکار کمی برایتان جدید باشد و از خودتان بپرسید دراپ شیپینگ چیست؟ دراپ شیپینگ در واقع نوعی خرده‌فروشی است که در آن، کالا از انبار تأمین‌کننده (یا تولیدکننده) به صورت مستقیم برای خریدار ارسال می‌شود. درواقع مشتری، کالا را از خرده‌فروش خریداری می‌کند ولی خرده‌فروش آن محصول را در انبار خود موجود ندارد، بنابراین خرده‌فروش محصول را از تأمین کننده می‌خرد و از او (تامین کننده) درخواست می‌کند که آن محصول را به صورت مستقیم برای خریدار ارسال کند. احتمالا الان از خودتان می‌پرسید پس سود به کجا می‌رود؟ مشتری هزینه را به خرده‌فروش پرداخت می‌کند، در حالی که خرده فروش به قیمت عمده هزینه آن محصول را به تامین‌کننده می‌پردازد و قیمتی که به مشتری فروخته است بالاتر از قیمت عمده آن محصول است، پس مابه تفاوت این قیمت، سود خرده‌فروش است که هزینه پست هم از آن کم می‌شود. برای درک بهتر فرایند دراپ شیپینگ لازم است بدانید در این فرآیند سه بخش حضور دارند:

  • مشتری
  • فروشگاه خرده‌فروشی
  • شما و تأمین کننده

در فرایند دراپ شیپینگ، مشتری وارد سایت فروشگاه شما (خرده‌فروش) می‌شود و محصول مورد نظر خودش را خریداری می‌کند. حال که مشتری پول را پرداخت کرد، شما محصول مورد نظر مشتری را از یک تأمین‌کننده یا عمده‌فروش خریداری می‌کنید و از عمده فروش می‌خواهید که آن محصول را به صورت مستقیم از طریق پست برای مشتری ارسال کند. تأمین کننده هم به پست مراجعه می‌کند و با دادن آدرس مشتری، آن محصول را برای او ارسال می‌کند.

مطلب پیشنهادی: طراحی سایت فروشگاهی چیست ؟

مزایا دراپ شیپینگ چیست ؟

مزایا و معایب دراپ شیپینگ چیست ؟ دراپ شیپینگ، یکی از بهترین کسب‌وکارهای اینترنتی است که درآمد زیاد و دردسر کمی دارد به همین دلیل امروزه افراد زیادی تمایل دارند از این روش برای رسیدن به درآمد استفاده کنند. دراپ شیپینگ یک الگوی تجارت مناسب و بدون ریسک است، چرا‌که کالای شما همیشه در دسترس است و بابت موجودی آن هیچ نگرانی ندارید. در ادامه مقاله به مزایا دراپ شیپینگ می‌پردازیم:

۱. نیاز به سرمایه کم

یکی از مهم‌ترین مزایای راه اندازی کسب و کار خرده‌فروشی به روش دراپ شیپینگ، نیاز به سرمایه کم است. تنها کاری که برای راه‌اندازی این کسب‌وکار باید انجام دهید این است که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید. برای کسب‌وکار دراپ شیپینگ نیازی نیست مکانی را اجاره کنید، جنس بخرید و هزینه‌های حمل‌ونقل را از ابتدا پرداخت کنید.

۲. دستتان برای فروش باز است

یکی از مزایای این نوع کسب و کار، این است که انتخاب همه چیز با دراپ شیپر است. برخی از دراپ شیپرها ترجیح می‌دهند که فقط یک محصول یا یک سری محصولات خاص را به فروش برسانند. یک عده می‌خواهند محصولاتی مانند فروشگاه آرایشی و بهداشتی را بفروشند که به نوعی با هم در ارتباط هستند. یک عده دیگر هم انواع و اقسام محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه می‌کنند. بنابراین هر چیزی که تمایل داشته باشید می‌توانید در فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید و دستتان برای فروش باز است.

۳. ریسک بسیار پایین دراپ‌شیپینگ

ریسک پایین یکی از مهم‌ترین مسائل برای شروع یک کسب‌وکار است. ریسک بسیار پایین دراپ‌شیپینگ باعث شده است عده زیادی به آن روی آورند. جالب است بدانید دراپ شیپر در هیچ حالتی ضرر نمی‌کند. اگر فروشگاه کار خودش را به درستی انجام دهد، هیچ دلیلی برای ضرر کردن وجود ندارد.

۴. دراپ شیپینگ وابستگی مکانی و زمانی ندارد

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی مجبور می‌شوند، انباری هر چند کوچک ایجاد کنند و یک سری محصولات را در آن بچینند تا برای فروش آماده داشته باشند، بنابراین به مکان وابسته هستند. در حالی که در فروش به روش دراپ‌شیپینگ به هیچ عنوان وابستگی به مکان وجود ندارد. در این روش شما محصول را از یک عمده‌فروش یا تأمین‌کننده می‌خرید و برای مشتری ارسال می‌شود، بنابراین هیچ نیازی به مکان و انبار ندارید و از نظر زمانی هم هیچ وابستگی خاصی ندارید؛ چرا‌که مشتری در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند از طریق سایت از شما خرید کند.

۵. دراپ شیپینگ مشغله فکری و کاری چندانی ندارد

وقتی نیاز باشد برای کسب‌وکارتان فضایی تهیه کنید، انبار داشته باشید، انبارگردانی کنید و موجودی‌ها را دائما چک کنید، سرتان شلوغ می‌شود. اما وقتی خبری از انبار نباشد، دیگر شما مشغله و درگیری خاصی نخواهید داشت. وقتی می‌گوییم دراپ شیپینگ مشغله فکری و کاری چندانی ندارد یعنی تنها کاری که باید بکنید این است که روزانه قیمت‌ها را بررسی و به‌روزرسانی بکنید و نیازی به بررسی موجودی انبار و کمبودها نیست، به همین خاطر در زمان صرفه‌جویی می‌شود و مشغله فکری و کاری چندانی نخواهید داشت.

 

معایب دراپ شیپینگ چیست ؟

هر چیزی که از آن صحبت می‌کنیم، حتی اگر بهترین کیفیت و بالاترین سطح خدمات را هم داشته باشد، در نهایت با ضعف و نقص همراه است. کسب‌وکار دراپ شیپینگ در کنار مزایای بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی که دارد، می‌تواند معایبی هم داشته باشد که در ادامه به چند مورد از معایب دراپ شیپینگ اشاره می‌کنیم:

۱. وجود رقبای زیاد

امروزه بسیاری از افراد با مزایای دراپ شیپینگ آشنا شده‌اند و به دنبال راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری هستند پس وجود رقبای زیاد کمی کارتان را سخت می‌کند. در دنیای رقابت کسب‌وکارهای اینترنتی باید بتوانید به صورت سالم رقابت کرده و مخاطبان را به سمت خودتان جذب کنید. لازم است بدانید رقابت با سایر دراپ شیپرها کار آسانی نیست و ممکن است نتوانید بر آن‌ها پیروز شوید، پس باید خیلی جدی و سرسخت وارد میدان رقابت شوید. از جمله معایب وجود رقبای زیاد در دراپ شیپینگ این است که شاید مجبور شوید سود خود را به حداقل ممکن برسانید.

۲. حاشیه سود کم دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ مزایا و معایب متعددی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب دراپ شیپینگ مربوط به سود کم آن است. حاشیه سود کم دراپ شیپینگ ممکن است خیلی از افراد را منصرف کند اما لازم است بدانید، با افزایش فروش می‌توان این عیب را برطرف کرده و سود خوبی به دست آورید. گاهی اوقات وقتی به یک تأمین‌کننده مراجعه می‌کنید و محصولی را از او می‌خرید، متوجه می‌شوید که هزینه خرید و ارسال محصول برای مشتری واقعاً تفاوت چندانی با قیمتی که مشتری پرداخت کرده است، ندارد و حتی ممکن است اصلا سودی نکنید. در برخی از محصولات حاشیه سود بسیار کم است ولی اگر تعداد فروش آن محصول بالا است باید فروش آن را حفظ کنید؛ زیرا از طریق آن محصول می‌توانید مشتری را جذب کنید و محصولات بیشتری به او بفروشید.

۳. از بین رفتن ناگهانی اعتبار برند

شاید برایتان سوال پیش بیاید چطور ممکن است به طور ناگهانی اعتبار برندتان از بین برود؟ وقتی شما هیچ وقت کالا یا محصول را نمی‌بینید و عمده‌فروش یا تامین کننده، محصول را خودش برای مشتری ارسال می‌کند، ممکن است این ارسال با تاخیر انجام شود و محصول خیلی دیر به دست مشتری برسد. از طرفی شما هیچ کنترلی روی نوع بسته‌بندی ندارید و ممکن است محصول در راه آسیب ببیند. همچنین احتمال دارد این محصول آن کیفیت همیشگی را نداشته باشد یا محصولی با یک برند دیگر برای مشتری ارسال شود که این کار هم می‌تواند مشکلات خودش را به همراه داشته باشد. حاصل نهایی این اشتباهات، آسیب دیدن اعتبار برند شما است و ممکن است مشتری تصمیم بگیرد دیگر از شما خرید نکند و به دیگران هم توصیه میکند که از شما خرید نکنند. از بین رفتن ناگهانی اعتبار برند، یکی از مهم‌ترین معایبی است که در فرایند دراپ شیپینگ وجود دارد.

۴. عدم دسترسی به انبار تامین‌کننده

یکی از مسائل و مشکلات کسب و کار دراپ شیپینگ این است که دراپ شیپر به انبار تامین کننده دسترسی ندارد. به عنوان مثال یک مشتری به شما (دراپ شیپر) مراجعه می‌کند و از شما می‌خواهد که 500 قلم از یک محصول خاص را به او بدهید. او درخواست را ثبت می‌کند، پول را هم می‌پردازد ولی وقتی شما به تأمین کننده‌های مختلف مراجعه می‌کنید، می‌بینید این تعداد از محصول در بازار موجود نیست. در چنین مواقعی ممکن است مجبور شوید از مشتری عذرخواهی کنید و تعدادی که می‌توانید تأمین کنید را برای او ارسال کنید. همچنین ممکن است گاهی مجبور شوید برای جلوگیری از آسیب دیدن اعتبارتان آن محصول را با قیمت سر به سر (بدون ضرر و زیان) و حتی گاهی با زیان تأمین کنید و برای مشتری خود بفرستید.

۵. برندسازی دراپ شیپینگ کمی مشکل است

وقتی شما محصولی را از عمده‌فروش می‌خرید و از او می‌خواهید محصول را مستقیم برای مشتری بفرستد، دیگر امکان برندسازی یا ارسال محصول به همراه علائم برند خودتان ممکن نیست، به همین خاطر برندسازی دراپ شیپینگ کمی مشکل است.

 

نکاتی برای موفقیت در زمینه دراپ شیپینگ

اگر به طور جدی قصد دارید کسب‌وکار دراپ شیپینگ راه بیاندازید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی برای موفقیت در زمینه دراپ شیپینگ به شما معرفی کنیم. برای موفقیت در دراپ شیپینگ، فروش خود را به قدری بالا ببرید که بتوانید به عنوان یک عمده‌فروش در صنعت خودتان شناخته شوید و در قدم‌های بعدی بتوانید انباری برای خودتان ایجاد کنید و خودتان نقش تامین‌کننده را ایفا کنید. اگر در کسب‌وکارتان روی یک محصول خاص مانور دهید، احتمال موفقیتتان بیشتر می‌شود. همچنین بهتر است دنبال محصول یا محصولاتی بگردید که هم سود مناسب و معقولی داشته باشد، هم برای مشتری جذاب باشد. اگر بتوانید هزینه حمل‌ونقل و سایر هزینه‌های جانبی را کاهش دهید، می‌توانید سود بیشتری کسب کنید. برای حفظ اعتبارتان و جلب رضایت مشتریان، سعی کنید بهترین و معتبرترین تامین‌کننده‌ها را پیدا کنید. همچنین لازم است با چند تامین‌کننده به صورت همزمان کار کنید تا همیشه از موجودی محصولتان خیالتان راحت باشد. برای برندسازی کسب‌وکارتان، اگر بتوانید با تامین‌کننده صحبت کنید محصول را با برند شما برای مشتری بفرستد، واقعا عالی است. برای موفقیت در دنیای رقابت دراپ شیپینگ، باید رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و قیمتی مناسب‌تر و محصولی باکیفیت‌تر از آنها ارائه دهید. داشتن سایت شخصی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و آنالیز و بهینه‌سازی همیشگی کسب‌وکارتان شما راه به کسب‌وکاری موفق در زمینه دراپ شیپینگ تبدیل می‌کند.

 

دراپ شیپینگ به عنوان شغل دوم

کسب‌وکار دراپ شیپینگ انعطاف پذیری بالایی دارد و کار زیادی هم نمی‌خواهد، به همین خاطر دراپ شیپینگ به عنوان شغل دوم گزینه مناسبی به شمار می‌رود. بسیاری از افراد در حالی که شغل و درآمد ثابت دارند، تصمیم می‌گیرند دراپ شیپینگ خود را راه بیاندازند. اگر نگران هستید که کارفرما مانع از داشتن شغل دوم شما شود، می‌توانید درباره سیاست‌های سازمان خود در زمینه شغل دوم تحقیق کنید یا قراردادی که امضا کرده‌اید را بررسی کنید. وقتی مطمئن شدید هیچ تضادی وجود ندارد، می‌توانید برای انجام دراپ شیپینگ آماده شوید. لازم نیست برای دراپ شیپینگ، زمان و انرژی زیادی صرف کنید. این کار بدون دردسر قابل انجام است. اگر هم فکر می‌کنید که شغل دوم باعث کم‌کاری شما می‌شود، نگران نباشید، می‌توانید روزی چند ساعت را به دراپ شیپینگ اختصاص دهید و همچنان موفق باشید. با این حال، بهتر است محدودیت‌های خود را به طور کامل بررسی کنید. اگر در شغل خود، اضافه کاری می‌کنید یا برای انجام کارهای شخصی به سختی زمان خالی پیدا می‌کنید، احتمالا در دراپ شیپینگ موفق نخواهید بود. البته در بیشتر موارد، فقط کمی مدیریت و برنامه ریزی نیاز دارید.  پس بهتر است برنامه مناسب خود را پیدا کرده و مطابق آن عمل کنید.

 

چطور دراپ شیپینگ را شروع کنیم؟

اکنون که با مزایا و معایب دراپ شیپینگ آشنا شدیم بهتر است بدانیم چطور دراپ شیپینگ را شروع کنیم؟ برای افتتاح یک فروشگاه اینترنتی دراپ شیپینگ، داشتن اطلاعات لازم می‌تواند به شما کمک زیادی کند، اما در این زمینه به تجربه کاری نیاز ندارید و حتی طی مسیر می‌توانید هر چه را لازم است یاد بگیرید. منابعی مانند سایت‌های Etsy و Shopify به شما کمک می‌کنند دراپ شیپینگ خود را مدیریت کنید. برای شروع دراپ شیپینگ، ابتدا یک طرح مناسب برای کسب‌ کار خود تهیه کنید. در این طرح اهداف و بازه زمانی مناسب برای رسیدن به آن‌ها (یک هفته، یک ماه و حتی یک سال) را کاملا صریح و روشن ذکر کنید. اگر برنامه شما طولانی مدت است، برای رسیدن به نتیجه عجله نکنید. محتوای وب‌سایت خود را به منظور بررسی ترافیک (تعداد بازدیدکنندگان) به طور منظم بررسی کنید. محصولات و خدمات جذاب و کارآمد برای فروش ارائه دهید. در این مسیر آموزش مداوم لازم است، چرا‌که باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید تا دراپ شیپینگ پایدار و موفقی داشته باشید.

 

نکات مهم در قرارداد بین دراپ شیپینگ و تأمین‌کننده‌ها

در فرایند دراپ شیپینگ، تعاملی گسترده بین شما و تامین‌کننده وجود دارد. تامین‌کننده موظف است موجودی خود را به‌روزرسانی کند، محصولی باکیفیت و مطابق خواسته مشتری آماده کند ودر بسته‌بندی مناسب، صحیح و سالم به دست مشتری رساند. در قبال تعهدات تامین‌کننده، شما هم به عنوان یک دراپ شیپر وظایفی بر عهده دارید که باید به تفصیل آنها را در قرارداد ذکر کنید تا تامین‌کننده انتظار بیشتری از شما نداشته باشد. با ایجاد این قرارداد، همه چیز طبق مکتوبات عمل و مطالبه می‌شود و شک و شبهه‌ای در کار پیش نمی‌آید. به منظور قانونی بودن فعالیت دراپ شیپینگ و همچنین ایجاد تعهد کاری، حتماً توصیه می‌کنیم که یک قرارداد دراپ شیپینگ تنظیم نمایید و نکات مهم در قرارداد بین دراپ شیپینگ و تأمین‌کننده‌ها را ذکر نمایید.

  1.  تعریف دراپ شیپینگ
  2. مدت‌زمان همکاری
  3. وظایف فروشنده (شما)
  4. وظایف تأمین‌کننده (شخص ثالث)
  5. قوانین بسته‌بندی و ارسال محصولات
  6. مسئولیت صحت کالا
  7. شرایط عدم پرداخت
  8. مالیات فروش
  9. قوانین بازگشت کالا

 

نتیجه‌گیری 

دراپ شیپینگ، کسب‌وکاری پرسود و کم ریسک است که امروزه در میان کسب‌وکارهای اینترنتی رواج پیدا کرده است. در فرایند دراپ شیپینگ، مشتری کالا را از خرده‌فروش می‌خرد، درحالی که تامین‌کننده جنس را از انبار برای مشتری می‌فرستد. حاشیه سود دراپ شیپینگ کم است، بنابراین باید محصولی خاص را برای فروش انتخاب کنید که برای مشتری جذاب بوده و سود خوبی داشته باشد. سرمایه راه‌اندازی دراپ شیپینگ بسیار کم است و به هزینه طراحی سایت محدود می‌شود. دراپ شیپینگ کسب‌وکاری بدون دردسر است، چرا‌که تمامی کارهای سخت با تامین‌کننده است و شما فقط از طریق سایت‌تان سفارش را از مشتری دریافت می‌کنید. راه‌اندازی کسب‌وکار دراپ شیپینگ به زمان و انرژی زیادی نیاز ندارد، بنابراین می‌توانید به عنوان شغل دوم آن را شروع کنید. قطعا اگر می‌خواهید در زمینه دراپ شیپینگ موفقیت بزرگی کسب کنید باید همواره اطلاعاتتان را به‌روزرسانی کنید، رقبا را آنالیز کنید و در دنیای رقابت کسب‌وکارها بجنگید تا پیروز شوید. اگر قصد دارید دراپ شیپینگ خود را راه‌اندازی کنید، در قدم اول باید سایت خود را ایجاد کنید. برای طراحی سایت شخصی‌تان می‌توانید از مجموعه متخصص مجریان وب کمک بگیرید. برای ارتباط با مجریان وب با شماره‌های 02188912114 و 09121360868 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱. دراپ شیپینگ چیست؟

نوعی خرده‌فروشی است که در آن، کالا از انبار تأمین‌کننده به صورت مستقیم برای خریدار ارسال می‌شود.

۲. سود دراپ شیپینگ چطور به دست می‌آید؟

مشتری، محصول را از طریق سایت از خرده‌فروش می‌خرد. قیمتی که مشتری می‎‌پردازد بالاتر از قیمت عمده آن محصول است، پس مابه تفاوت این قیمت، سود خرده‌فروش است که هزینه پست هم از آن کم می‌شود.

۳. سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار دراپ شیپینگ چقدر است؟

برای راه‌اندازی کسب‌وکار دراپ شیپینگ، تنها باید هزینه طراحی سایت فروشگاهی خود را بپردازید.

۴. در کسب‌وکار دراپ شیپینگ خود چه محصولی بفروشیم؟

برخی دراپ شیپرها یک محصول خاص و برخی محصولات متنوع می‌فروشند، اما بهتر است محصولی خاص با سود مناسب انتخاب کنید که برای مشتری جذاب بوده و فروش زیادی داشته باشد.

۵. اولین قدم برای راه‌اندازی کسب‌وکار دراپ شیپینگ چیست؟

ابتدا یک طرح مناسب برای کسب‌ کار خود تهیه کنید و در آن اهداف و بازه زمانی مناسب برای رسیدن به آن‌ها را کاملا صریح و روشن ذکر کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *