تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود. این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود. در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.

بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات. در واقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسه به رسانه های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی هستیم. استفاده از شبکه های اجتماعی به نوعی به بازاریابی دیجیتالی ما کمک می کنند. حال فرقی نمی کند بازاریابی ما در شبکه های اجتماعی به صورت رایگان یا شامل هزینه باشد.

استفاده از هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال ما کمک کند. مثلا با استفاده از بهینه سازی سایتمان برای موتورهای جست و جو می توانیم از طریق موتورهای جست و جو و به ویژه گوگل مشتریان زیادی را با محصولات و خدمات خود آشنا کنیم.

دیجیتال مارکتینگ مناسب چه کسب و کارهایی است

دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود. خیلی از دوستان فکر می کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای یک وب سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.

در دیجیتال مارکتینگ سعی می شود از طریق ابزارهایی مثل وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی

تفاوت اصلی این دو نوع از بازاریابی در این است که کمپین‌های بازاریابی دیجیتال منحصراً از طریق کانال‌های دیجیتال اجرا می‌شوند و همین ویژگی باعث می‌شود که کنترل، ابزارها و اطلاعات بهتر و بیشتری برای آنالیز بازدهی کمپین بازاریابی در دسترس بازاریاب قرار بگیرد.

درواقع، بازاریابی دیجیتال با بهره‌برداری از کانال‌های مختلفی که مشتریان امروزی بیشتر وقت خود را در آن‌ها می‌گذرانند معنی پیدا می‌کند و شکل می‌گیرد. از خود وب‌سایت گرفته تا تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات ذر سایت ها و فضای اینترنت و یا در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، تبلیغات اینستاگرامی و…، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و موارد مشابه، طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌ها و روش‌ها را می توان در زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار داد.

اهداف دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که مطرح شد، دیجیتال مارکتینگ دو هدف اصلی دارد: فروش و برندسازی. تمامی هدف‌های دیگری که در ادامه به‌صورت موردی به آن‌ها می‌پردازیم همه در نهایت به همین دو هدف می‌رسند. اما برای درک بهتر مسیر رسیدن به دو هدف، اهداف کوتاه‌مدت را هم به‌شما معرفی می‌کنیم.

  • افزایش و جذب کاربران اینترنت در حوزه فعالیتمان
  • پیدا کردن سرنخ فروش (Lead)
  • همراه کردن کاربران با کسب و کار
  • معرفی و فروش محصولات/خدمات
  • افزایش آگاهی از برند
  • تبدیل مشتری به مشتری وفادار
  • گرفتن سهمی از بازار
  • و…

چهار هدف اول را می‌توان زیرمجموعه هدف اصلی کلی فروش دانست. یعنی در اولین مرحله ما تلاش می‌کنیم که کاربران اینترنتی را جذب خود کنیم و بعد از همراهی، به‌آن‌ها محصولاتمان را پیشنهاد دهیم تا فروش صورت گیرد. سپس در مرحله دوم بازاریابی و هدف پنج به بعد، وارد هدف کلی برندسازی می‌شویم. و سعی می‌کنیم که مشتری‌ها را به مشتری وافادار تبدیل کنیم. و سهمی از بازار را از آن خود کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *