بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم چیست ؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم

بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم چیست ؟ به احتمال زیاد، شما حتما می‌دانید که بازاریابی به دو صورت بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم اجرا می‌شود. اما اگر این اولین باری است که با چنین اصطلاحاتی آشنا می‌شوید، باید به شما بگوییم که برای قدم اول و آشنایی بیشتر، منبع اطلاعاتی مناسبی را انتخاب کرده‌اید! در این مقاله ما قصد داریم تا با زبانی ساده، مارکتینگ مستقيم و غير مستقيم را برای شما توضیح داده و از ویژگی‌های هرکدام از این روش‌ها با شما صحبت کنیم. علاوه بر این درنظر داریم تا به شما کمک کنیم که در رابطه با اینکه کدام یک از این روش‌ها برای بازاریابی برند و کسب و کار شما مناسب‌تر است، راحتتر تصمیم بگیرید. پس با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی:طراحی سایت اختصاصی

 

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

در بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) همانطور که از نامش هم پیداست، فرآیندهای مربوط به بازاریابی کالاها و خدمات و همچنین فعالیت‌هایی که جهت ارتباط با مشتریان هدف انجام می‌گیرد، بدون واسطه و به صورت مستقیم صورت می‌گیرد. بعبارتی دیگر، به جای اینکه فعالیت‌های بازاریابی برای جلب نظر عموم مشتریان انجام شود، تنها برای جذب مشتریان از تارگت مارکت مورد نظر، طراحی و اجرا می‌شود. مثلا هنگامی که شما از طریق تماس تلفنی، محصول و یا خدمت خاصی را برای یکی از مشتریانتان تبلیغ می‌کنید و او را مجاب به امتحان و استفاده از  آن کالا یا خدمت می‌کنید، در واقع از روش بازاریابی مستقیم بهره برده‌اید. از نمونه‌های دیگری که  در حوزه این نوع بازاریابی قرار می‌گیرند می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بهره جستن از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات مانند تبلیغات اینستاگرامی که توسط اینفلوئنسرها انجام می‌گیرد، تبلیغات پیامکی و ارسال کاتالوگ یا بروشور محصولات جدید اشاره کرد.

نکات مهمی که در بازاریابی مستقیم باید به آن توجه کنید:

  • بازار هدف (target market) خود را به خوبی شناسایی کنید.
  • بانک اطلاعاتی خوب و قابل قبولی از مشتریان تارگت مارکت مورد نظر خود فراهم کنید.
  • ابزار و یا روش مناسب برای بازاریابی را انتخاب کنید. مانند: کمپین‌های تبلیغاتی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی تلفنی، بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها و…
  • ابزارهای ترویجی را از یاد نبرید! کدهای تخفیف، هدایای تبلیغاتی، نمونه‌های رایگان و سایر مواردی از این دست، کمک بسیار خوبی به اثرگذاری هر چه بیشتر فعالیت‌های تبلیغاتی شما می‌کند.
  • مناسب‌ترین خدمات فروش و پس از فروش را، بسته به نوع مشتریان خود، در نظر بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی:طراحی سایت شرکتی

 

بازاریابی غیر مستقیم (Indirect Marketing)

در مقابل بازاریابی مستقیم، بازاریابی غیر مستقیم (Indirect Marketing) وجود دارد. این نوع بازاریابی به نسبت بازاریابی مستقیم، روش جدیدتری به شمار می‌رود. چاپ آگهی تبلیغاتی در روزنامه‌ها ,  و مجلات، بازاریابی دهان به دهان (WOM)، حمایت مالی از یک رویداد (Sponsorships)، تبلیغات رادیویی یا تلوزیونی و یا تبلیغات محیطی مانند نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، از نمونه‌های مارکتینگ غیرمستقیم به حساب می‌آیند. در واقع می‌توان گفت که در این نوع بازاریابی، تعداد و مشخصات مخاطبان به درستی مشخص و واضح نیست و یا بعبارتی دیگر، فعالیت‌های تبلیغاتی برای جلب توجه مخاطب عام صورت می‌گیرد.

 

مطلب پیشنهادی:طراحی سایت فروشگاهی

 

تفاوت های بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم

در مقایسه این دو روش بازاریابی با یکدیگر می‌توان گفت که معمولا بازاریابی مستقیم هدفمندتر است و نتایج سریع‌تری را در امر فروش به دنبال دارد. این نوع بازاریابی با پیروی از یک برنامه مشخص به دنبال تبدیل مخاطبان جامعه هدف به مشتریانی بعضا وفادار است اما بازاریابی غیرمستقیم به روی مسائلی غیر از مسئله فروش تمرکز می‌کند و بیشتر به دنبال برندسازی و ترویج برند است. نکته دیگر این است که برخلاف بازاریابی غیرمستقیم،  نتایج بازاریابی مستقیم قابل اندازه‌گیری بوده و قابلیت پیگیری دارد، بعبارتی دیگر، می‌توان درصد موفقیت بازاریابی مستقیم را مشخص نمود. برای مثال شما احتمالا در تبلیغات اینستاگرامی با کدهای تخفیفی که اینفلوئنسرها در یک پست تبلیغاتی به فالوورهای خود ارائه می‌کنند روبه‌رو شده‌اید، از طریق این کدها می‌توان متوجه شد که چه تعدادی از افراد از طریق این تبلیغات به محصولات و خدمات ما جذب شده و از آن استفاده کرده‌اند.

همچنین می‌توان گفت که بازاریابی مستقیم قدرت پاسخگویی به مراتب بالاتری دارد و روشهای پیگیری  سفارش از طریق مشتریان و یا پیگیری بازخور و نظرات مشتریان در رابطه با یک محصول و یا خدمت خاص، به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود. در رابطه با هزینه‌های مالی و زمانی و… نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد اما می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر بازاریابی مستقیم به درستی انجام شود، به دلیل اینکه باید قشر خاصی از افراد انتخاب شوند و رفتار و واکنش‌های آنان به خوبی از طرف گروهی از بازاریابان شما بررسی شود، معمولا هزینه‌های بیشتری نسبت به بازاریابی غیرمستقیم به دنبال دارد. همچنین می‌توان گفت که بازاریابی مستقیم همیشه دقیقا نتایج دلخواه شما را به دنبال ندارد و ممکن است گهگاهی تلاش شما اثر عکس گذاشته و به تبلیغی منفی برای برند و کسب و کارتان تبدیل شود، بنابراین باید به خوبی ریسک‌های مختلف را شناسایی کرده و برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید تا از ایجاد شکست‌های احتمالی جلوگیری کنید.

 

مطلب پیشنهادی:نمونه طراحی سایت صنعتی

 

کلام اخر

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ همچنین اگر قصد طراحی سایت حرفه ای را دارید و یا میخواهید سایت فروشگاهی برند خودتان را راه اندازی کنید، برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مختلف برندسازی و کسب وکار می توانید با کارشناسان و مشاوران مجموعه مجریان وب ، از طریق شماره تلفن های موجود در سایت، در ارتباط باشید.

 

مطلب پیشنهادی: خدمات سئو سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *