چگونه می توان از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش شهرت برند استفاده کرد؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

برندسازی با شبکه های اجتماعی چه مزایایی دارد؟ شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری در برندینگ دارند؟ کدام یک از شبکه‌های اجتماعی برای برندینگ کاربردی‌تر است؟ قوانین برندینگ با شبکه‌های اجتماعی چیست؟ چه استراتژی‌هایی به برندسازی با شبکه های اجتماعی کمک می‌کنند؟ سوالات گفته شده و این سوال که چگونه می توان از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش شهرت برند استفاده کرد؟ از موضوعاتی هستند که در این مطلب از مجریان وب قصد صحبت در مورد آن‌ها را داریم. با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز و افزایش استفاده از آن‌ها آشنایی با همه کاربردهای آن‌ها الزامی است و برندسازی با شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ابزارها در صورت استفاده درست است. با ما همراه باشید تا با قواعد برندسازی با شبکه‌ های اجتماعی آشنا شوید.

برندسازی با شبکه های اجتماعی چگونه انجام می شود؟

امروزه بسیاری از کسب و کارها از تاثیر شگرفی که شبکه‌های اجتماعی بر افزایش میزان شهرت برند آن‌ها دارند، آگاهند. اما با این حال، هنوز هم بسیاری از آنان به «اینگیجمنت» آنطور که باید توجه نشان نداده و آن را دست کم می‌گیرند. اگر شما عجولانه به تبلیغ کسب و کار خود بپردازید و فرصت کافی را برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبین فعلی و بالقوه خود در نظر نگیرید، فرصت بزرگی را برای افزایش اینگیجمنت پیج‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف در آن‌ها فعالیت می‌کنید، از دست می‌دهید. از طرف دیگر، زمانی که شما به طور مرتب با فالوورهای خود تعامل برقرار می‌کنید، درواقع بستری را فراهم می‌کنید که از طریق آن می‌توانید مسیر خود را برای افزایش آوازه و سودآوری برندتان هموار کنید. اینگیجمنت برند به فرآیند ایجاد یک پیوند احساسی یا منطقی بین مصرف کننده و برند گفته می‌شود و یکی از جنبه‌های مهم مدیریت برند به حساب می‌آید. اینگیجمنت برند یا تعامل برند به نوعی منجر به وفاداری مشتریان و بازاریابی دهان به دهان(WOM)  از جانب آن‌ها برای برند می‌شود‌. اینگیجمنت شبکه‌های اجتماعی نیز به میزان بازخور و مشارکت فالوورهای یک پیج در رابطه با محتواهای به اشتراک گذاشته شده در آن پیج اشاره می‌کند. در واقع می‌توان گفت که اینگیجمنت میزان تاثیرگذاری محتوای منتشر شده در یک پیج را اندازه‌گیری می‌کند.  بالا بودن نرخ اینگیجمنت پیج شما به این معناست که شما در جلب توجه و اعتماد مخاطبین خود موفق عمل کرده‌اید. راهکارهایی که در ادامه مقاله حاضر به آن‌ها اشاره می‌کنیم برای افزایش اینگیجمنت شبکه‌های اجتماعی و متعاقبا افزایش آگاهی اقشار مختلف جامعه نسبت به برند و کسب و کار شما توصیه می‌شوند.

1. از تصاویر مناسب برای پست‌های خود استفاده کنید!

قدرت روایت‌گری عکس‌ها را هیچ گاه دست کم نگیرید! یکی از موثرترین ابزارهایی که می توانید در جهت کمک به افزایش نرخ اینگیجمنت پیج خود به کار ببرید این است که متن مورد نظر خود را با تصویری که با آن همخوانی مناسبی دارد، ترکیب کنید. تصاویر نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند و افراد مختلفی را به سمت برقراری ارتباط با شما در شبکه‌هایی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست و سایر رسانه‌هایی از این دست، سوق می‌دهد.

2. از مخاطبین خود تقاضا کنید که بازخور و تجربه‌های شخصی خود را در اختیار شما قرار دهند!

بحث‌هایی هوشمندانه به راه انداخته و از مخاطبین خود بخواهیدکه نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارند. معمولا مردم از صحبت درمورد محصولاتی که خریده‌اند و تسهیم تجارب خوب و بد خود با دیگران استقبال می‌کنند. میزان لایک، کامنت‌ها و دایرکتهایی که دریافت می‌کنید در افزایش نرخ اینگیجمنت تاثیر به سزایی دارد. علاوه بر این، اطلاعاتی که از این طریق بدست می‌آورید هم برای رونق کسب و کار شما نکات مفیدی را در بر خواهد داشت و هم اینکه به فراخور بحث ممکن است توجه افراد دیگری که به نوعی نیاز به این اطلاعات داشته‌اند را جلب کرده و دایره مخاطبین خود را افزایش دهید.

3. اسپانسر یکی از رویدادهای مورد توجه شوید!

مردم چیزهای رایگان را دوست دارند و این مسئله می‌تواند فرصت خوبی برای شما باشد تا بیشتر دیده شوید و متعاقبا اینگیجمنت پیج خود را نیز افزایش دهید. یکی از ساده‌ترین روش‌های این کار برگزاری قرعه‌کشی به مناسبت‌های مختلف‌ در پیج توییتر، اینستاگرام و یا… شماست. از فالوورهای خود بخواهید که پست شما را لایک کنند و دوستان و آشنایان خود را زیر پست مورد نظر تگ کنند. همچنین می‌توانید حامی مالی یکی از قرعه‌کشی‌هایی که توسط یکی از اینفلوئنسرها در فضای مجازی انجام می‌شود، باشید. برای مثال این روزها در فضای اینستاگرام مرتبا شاهد چنین رویدادهایی به مناسبت‌ها و با عناوینی گوناگون هستیم. با قبول اسپانسری یکی از قرعه‌کشی‌هایی که در یک پیج پرمخاطب و البته با فعالیتی مورد پسند جامعه مخاطبین هدف شما می‌گیرد، علاوه بر بالا بردن اینگیجمنت پیج خود، برند و حوزه کسب و کار خود را نیز به افراد بیشتری معرفی کنید. در واقع از طرفی دیگر،  می‌توان این نوع فعالیت اینفلوئنسرها را نوعی تبلیغات اینستاگرامی برای برند شما دانست که چون با هدایای تبلیغاتی همراه می‌شود، تاثیرگذاری به مراتب بیشتری دارد.

برندسازی با شبکه‌ های اجتماعی چه مزایایی دارد؟

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی امروزه در میان همه اقشار جامعه رایج است. این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی عضویت نداشته باشد و بیشتر افراد حداقل در یک شبکه حضور فعال دارند. این موضوع باعث استفاده‌های متعدد از این شبکه‌ها شده که یکی از آن‌ها، برندسازی با شبکه‌ های اجتماعی است. برندسازی با شبکه‌های اجتماعی به دلیل در دسترس بودن این شبکه‌ها و استفاده گسترده از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای درک بهتر این موضوع ابتدا به این موضوع پاسخ می‌دهیم که برندسازی با شبکه‌ های اجتماعی چه مزایایی دارد. به عبارت دیگر مزایای این کار، موجب اهمیت بیشتر و توجه بیشتر شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارها به استفاده از این شبکه‌ها می‌شوند. مهم‌ترین مزایای برندینگ با شبکه‌های اجتماعی مواردی هستند که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

۱. معرفی برند به مشتریان بیشتر

برندینگ تنها معرفی لوگو یا تصویر به مشتریان نیست. برندینگ ماندگار کردن کسب و کار، برند و محصولات در ذهن مشتریان است، به نحوی که مشتری با مشاهده کوچک‌ترین چیزی از برند به یاد مجموعه و خدمات آن بیفتد. به عبارت دیگر اولین مزیت برندینگ یا برندسازی معرفی برند به مشتریان بیشتر است. با کمک این کار و در صورتی که این اقدام اثربخش و اصولی باشد، مخاطبان بیشتری با مجموعه، محصولات و خدمات آن آشنا خواهند شد. طبیعتا با معروف شدن برند و آشنایی مشتریان بیشتر با آن، اعتماد مشتری به برند راحت‌تر شده و فروش مجموعه نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

۲. سبقت از رقبا

هر برند با هر زمینه فعالیت با گروهی از برندهای دیگر در رقابت است که بازار یک محصول را تشکیل می‌دهند. برای اینکه محصول یک برند نسبت به رقبا محبوب‌تر شده و مشتریان رقبت بیشتری برای خرید آن داشته باشند، باید برندسازی انجام شود. به عبارت دیگر سبقت از رقبا در هر کسب و کار یا برند زمانی اتفاق می‌افتد که آن برند، برندسازی موفقی داشته باشد و خود را به بهترین شکل به مشتریان معرفی کند. لازمه این کار استفاده مناسب از ابزارهایی است که برای برندسازی کاربرد دارند و یکی از بهترین این ابزارها شبکه‌های اجتماعی هستند که در دسترس همه مشتریان و کسب و کارها بوده و برای سبقت از رقبا به شکل‌های مختلف کاربردی هستند.

۳. جهت دادن به تیم کاری

جهت دادن به تیم کاری و فعالیت‌های اعضای تیم یکی دیگر از مزایای برندسازی با شبکه های اجتماعی است. زمانی که یک برند به شهرت مشخصی در میان مشتریان رسیده و توقعات مشتریان از آن مشخص می‌شود، فعالیت کارکنان هم جهت پیدا کرده و در آن جهت، با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. برندینگ نحوه فعالیت کارکنان را هم مشخص می‌کند و از طریق آن هر نیروی فعال در مجموعه می‌داند که باید چه کاری در سازمان انجام دهد تا رسیدن به اهداف برند ساده‌تر شود.

۴. ارتباط احساسی با مشتریان

ارتباط احساسی با مشتریان یکی دیگر از مزایای برندسازی با شبکه های اجتماعی و یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از برندسازی است. زمانی که برند شما به حدی قابل قبول و معروف شود که همه مشتریان با آن ارتباط برقرار کنند، ماندگاری آن در ذهن مشتریان بیشتر شده و این موضوع احتمال خرید توسط آن‌ها را بیشتر می‌کند. ارتباط احساسی با مشتریان باعث می‌شود که مشتری حتی در مواجهه با بهترین محصول رقیب باز هم محصول شما را انتخاب و خریداری کند.

۵. افزایش ارزش تجاری برند

دیگر مزیت برندینگ از طریق استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش ارزش تجاری برند است. محصولاتی مانند پپسی، اپل یا کوکاکولا را تصور کنید. این محصولات با میزان دارایی‌های فیزیکی مانند کارخانه، تعداد کارکنان، انبارها و شعبه‌های خود سنجیده نمی‌شوند، بلکه معیار سنجش و ارزش‌گذاری این محصولات برند آن‌ها است. کوکاکولا در هر جای دنیا یک برند با ارزش است و حتی اگر توسط یک فروشگاه کوچک یا فروشنده‌ای جزئی هم به فروش برسد مشتری با مشاهده آن میان محصولات دیگر برندها ابتدا به سراغ خرید محصولات این برند خواهد رفت. افزایش ارزش تجاری برند از طریق برندینگ و با کمک شبکه‌های اجتماعی موجب می‌شود که برند با هر نوسان کاری مشتریان ثابت و فروش مشخص خود را داشته باشد.

 

زمینه‌های اصلی در برندینگ

یکی از موضوعات مهمی که در برندینگ شبکه‌های اجتماعی مطرح است و باید به آن توجه شود، زمینه‌های اصلی برندینگ است. این موضوع را می‌توان با عنوان عناصر برندسازی هم مطرح کرد. در واقع برندسازی زمانی موثر واقع می‌شود و نتیجه مورد نظر را خواهد داشت که زمینه‌های زیر در آن مورد توجه قرار بگیرند. این زمینه‌ها سه بخش هستند و شرح آن‌ها به صورت زیر است.

۱. هویت برند

هویت برند اولین موضوعی است که در برندسازی باید به آن توجه شود. تا زمانی که یک هویت مشخص برای برند خود ایجاد نکنید، این امکان وجود نخواهد داشت که فعالیت موثری در زمینه برندسازی انجام دهید. هویت برند هر چیزی است که به برند شما مربوط است یا برند شما را به یاد مشتریان می‌اندازد. حتی یک رنگ ساده که در لوگو یا اغلب محصولات برند استفاده می‌شود هم ممکن است هویت برند را تشکیل دهد. برای مثال در برند کوکاکولا رنگ قرمز بخشی از هویت آن است و بیشتر مخاطبان با مشاهده نوشیدنی‌هایی که لوگوی قرمز دارند، ابتدا این برند را به خاطر می‌آورند.

۲. جامعه هدف

جامعه هدف زمینه و عنصر بعدی در برندسازی است. تا زمانی که با جامعه هدف خود و نیازها و سلایق آن‌ها آشنایی نداشته باشید، برندسازی شما نیز موثر نخواهد بود. جامعه هدف شما تنها مشتریانی که احتمال خرید آن‌ها قطعی است، نیستند. علاوه بر مشتریان قطعی همه مخاطبانی که ممکن است روزی به مشتری تبدیل شوند را هم شامل می‌شوند. مخاطبانی که یک بار به شبکه اجتماعی شما مراجعه کرده، در مورد قیمت‌ محصولات شما پرس و جو کرده اما خریدی انجام نداده‌اند یا تبلیغ کسب و کار شما در شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کرده باشند ممکن است با برندسازی قوی و اصولی به مشتری قطعی تبدیل شوند.

۳. شبکه‌های اجتماعی

در نهایت عنصر و زمینه مهم بعدی در برندسازی با شبکه های اجتماعی، انواع این شبکه‌ها هستند. به عنوان برندی که قصد معرفی خود به مشتریان را دارید تا زمانی که با شبکه‌های اجتماعی آشنایی نداشته و پرکاربردترین آن‌ها در میان مشتریان را برای برندینگ انتخاب کنید، شانسی برای انجام این کار نخواهید داشت. تنوع شبکه‌های اجتماعی که در برندسازی قابل استفاده هستند و بسیار زیاد است و برندی در انجام این کار موفق خواهد بود که بهترین شبکه، متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کرده و برندینگ را از طریق آن انجام دهد.

 

اصول برندسازی با شبکه های اجتماعی

برندسازی مرحله مهمی در فروش محصول است و هر چند مستقیما به فروش محصول ارتباطی ندارد اما تاثیر زیادی در آن دارد. در واقع این برندسازی است که مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و او را به یک مشتری قطعی تبدیل می‌کند. یکی از قواعد فروش که کسب و کارهای بزرگ همواره به آن توجه می‌کنند، نفوذ به ذهن مخاطبان قبل از انجام فروش به آن‌ها است. زمانی که برند، محصول یا خدمات کسب و کار در ذهن مشتری ثبت شود، شانس فروش نیز افزایش پیدا می‌کند. ماندگار کردن برند در ذهن مشتریان یا برندینگ موفق به خصوص در شبکه‌های اجتماعی زمانی امکان‌پذیر است که اصول برندسازی با شبکه های اجتماعی مو به مو رعایت شوند. برای رعایت و اجرایی کردن این اصول ابتدا باید با آن‌ها آشنا بود. به این منظور در ادامه چند مورد از مهم‌ترین اصول برندسازی با شبکه های اجتماعی را معرفی خواهیم کرد.

۱. یکپارچه سازی در برندسازی

در برندسازی شبکه‌های اجتماعی ابزارهای مختلفی استفاده می‌شوند که در آن‌ها لوگو، تصویر محصولات و خود برند، محتواها و بسیاری موارد دیگر، برند را در ذهن مشتری ماندگار می‌کنند. برای ماندگارتر کردن فعالیت‌های شبکه اجتماعی و برندینگ موفق، یکپارچه سازی در برندسازی اهمیت زیادی دارد. برای انجام این کار باید تلاش کنید که تمام شبکه‌های اجتماعی شما از یک چارچوب پیروی کنند. استفاده از لوگوی مشترک در تصویر شبکه‌های اجتماعی، اسم مشترک برای معرفی برند در شبکه‌های  مختلف به مشتریان و بسیاری راهکارهای دیگر که همه ابزارهای شما در فضای مجازی را یکپارچه کنند در برندسازی موفق با شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار هستند.

۲. انتخاب رسانه متناسب با برند

انتخاب رسانه متناسب با برند یکی دیگر از اصولی است که در برندسازی از طریق شبکه‌های اجتماعی اهمیت داشته و باید به آن توجه کرد. امروزه تمام افراد بخشی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند که بعضی از آن‌ها پر مخاطب‌تر و بعضی از آن‌ها با استقبال کمتری در میان مخاطبان روبرو هستند. به علاوه بعضی گروه‌های خاص صرفا از نوعی شبکه به خصوص استفاده می‌کنند که این مطلب هم باید در برندسازی این ابزارها در نظر گرفته شود. برای مثال شبکه‌ای مانند لینکدین که یکی از شبکه‌های پر مخاطب است بیشتر توسط محققین و دانشجویان استفاده می‌شود در حالیکه اینستاگرام یک شبکه عمومی و پر مصرف برای همه مخاطبان با هر سن و شرایطی است. با در نظر گرفتن این مطلب و انتخاب رسانه متناسب با برند می‌توان اثرگذاری فعالیت در شبکه اجتماعی را بیشتر و برند را به شکل بهتری به مشتریان معرفی کرد.

۳. تولید محتوای ارزشمند

تولید محتوای ارزشمند یکی دیگر از اصول برندسازی در شبکه‌های اجتماعی و جزو مهم‌ترین اصول انجام این کار است. در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و همه ابزارهای آنلاین و دیجیتالی محتواها پل ارتباطی مشتری با کسب و کار یا برند هستند. هر محتوایی که در یک رسانه اجتماعی منتشر می‌شود، تصویری از برند منتشر کننده آن را به مخاطبان ارائه می‌کند، بنابراین محتوایی که این تصویر را به شکلی قدرتمند و ارزشمند معرفی کند، در برندینگ و کسب اعتبار برند خود هم موفق‌تر عمل خواهد کرد.

۴. استفاده از اعتبار افراد شناخته شده

یکی دیگر از اصول بسیار مهم در برندسازی با شبکه های اجتماعی استفاده از اعتبار افراد شناخته شده است. این اصل به خصوص در برندسازی کسب و کارها یا برندهایی که نوپا و تازه‌کار هستند، اهمیت زیادی دارد. گاهی‌اوقات کسب و کارهای نوپا محتواها و تبلیغات بسیار باارزش و جذابی تولید می‌کنند اما به دلیل نداشتن اعتبار کافی اهمیتی نزد مشتریان پیدا نمی‌کنند. یکی از راه‌های جذب اعتبار برندها استفاده از اعتبار افراد یا برندهایی است که در زمینه کاری مشابه با برند شما به شهرت رسیده‌اند. برای استفاده از اعتبار افراد شناخته شده می‌توانید پستی برای معرفی همکاران معروف و محبوب خود آماده کنید و این پست را با تگ کردن اسم آن‌ها در شبکه اجتماعی خود منتشر کنید.

 

برندسازی با شبکه های اجتماعی در مجریان وب

با توجه به اهمیت برندسازی در شبکه‌های اجتماعی و نقش این شبکه‌ها در معرفی کسب و کارها به مشتریان، امروزه بیشتر مجموعه‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بخشی از خدمات خود را به این شیوه تبلیغاتی و برندسازی از طریق آن اختصاص داده‌اند. مجریان وب هم یکی از مجموعه‌هایی است که در زمینه برندینگ شبکه‌های اجتماعی، خدمات مختلفی به مشتریان خود ارائه می‌کند. برندسازی با شبکه های اجتماعی در مجریان وب با خدماتی مانند تبلیغات تلگرامی و اینستاگرامی انجام می‌شود. تبلیغات اینستاگرامی در مجموعه ما خدماتی مانند تبلیغات اینفلوئنسری و تبلیغات بازدیدی و خدمات تلگرامی ما مواردی مانند افزایش ممبر کانال و تبلیغات از طریق بازدید پست‌های تلگرامی را شامل می‌شوند. تمام خدمات مجموعه ما به صورت تخصصی و مطابق با آخرین تغییرات روز این شبکه‌ها ارائه می‌شوند. استفاده از خدمات اصلا سخت نیست، کافی است شرایط و انواع خدمات را از طریق سایت بررسی کرده و به وسیله راه‌های ارتباطی که در سایت موجود است، با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

 سوالات متداول

۱. چگونه از رسانه های اجتماعی در برندسازی استفاده می شود؟

برندسازی در رسانه های اجتماعی به معنای استفاده مداوم از روش های مناسب برای تعامل با مخاطبان هدف خود در پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. هدف یا هدف افزایش آگاهی از برند و جذب افراد جدید برای بررسی برند شما است. با استفاده از قدرت برندسازی رسانه های اجتماعی، می توانید شبکه ای قوی از طرفداران بسازید.

۲. برندسازی اجتماعی چیست؟

این عبارت به ایجاد، ارائه و تقویت برند شما در بسترهای مختلف رسانه های اجتماعی اشاره دارد. یکی از زیبایی‌های برندسازی در شبکه‌های اجتماعی این است که برخلاف تبلیغات استاندارد و سایر اشکال سنتی‌تر برندسازی، شرکت‌ها را در سطح بازار هدفشان قرار می‌دهد.

۳. چگونه رسانه های اجتماعی می توانند تصویر برند را ارتقا دهند؟

از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی عموماً عمومی هستند، افراد دیگر می‌توانند این تعاملات برند-مخاطبان را ببینند و سپس اثرات آن هدف‌گذاری خرد می‌تواند به مشتریان دیگر سرایت کند. ثانیا، انتشار اطلاعات برای انتشار تصویر یک برند از طریق رسانه های اجتماعی عالی است.

۴. چرا برندسازی در رسانه های اجتماعی مهم است؟

نام تجاری در رسانه های اجتماعی بسیار مهم است – یک پلتفرم بسیار رقابتی که در آن کسب و کارها سعی می کنند مخاطبان وفادار خود را جذب کرده و نگه دارند. محتوای شما باید برای کسب و کار شما برجسته باشد تا بتواند در رسانه های اجتماعی جای پایی پیدا کند. در عین حال، محتوای رسانه های اجتماعی شما باید با برند شما همخوانی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *