اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

اینفلوئنسر مارکتینگ طی چند سال اخیر در کشور ما محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بسیاری از کسب و کارها اکنون در حال توسعه استراتژی های اینفلوئنسر خود هستند. ما در این مقاله یاد خواهیم گرفت که بازاریابی موفق چیست. برخلاف استدلال هایی که ادعا می کنند اقدامات مرتبط و مرتبط با آن بی فایده هستند، بازاریابی موفق به طور قابل توجهی مسئول سودآوری اقتصادی است. این استراتژی بازاریابی دسترسی به مخاطبان گسترده‌تری را امکان‌پذیر می‌سازد، نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد، اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت می‌کند و در نهایت منجر به معرفی بهتر و مکرر برند می‌شود. در این مقاله از وبسایت مجریان وب به توضیح اینکه اینفلوئنسر مارکتینگ چیست خواهیم پرداخت.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟ 

اینفلوئنسر مارکتینگ همانطور که از نامش پیداست به مجموعه ای از عملیات اطلاق می شود که هدف آن حمایت از افراد مهم از یک محصول است (یک فرد تاثیرگذار معادل کلمه انگلیسی اینفلوئنسر است و در فارسی از کلمه اینفلوئنسر نیز برای اشاره به آن استفاده می شود. ). در رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها اغلب توصیه‌ها و ترفندهایی را در مورد نحوه استفاده از یک محصول خاص به دنبال‌کنندگان خود ارائه می نمایند، بنابراین شرکت‌ها را تبلیغ می‌کنند. اول از همه، وقتی صحبت از افراد مهم می شود، فعالیت اینستاگرام آنهاست که توجه ما را به خود جلب می کند. اینستاگرام یک پلتفرم رسانه اجتماعی محبوب برای جوانان است که در آن امکان بازاریابی طیف وسیعی از کالاها وجود دارد. اگرچه تصور می‌شود اینستاگرام شناخته‌شده‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی است، اما کاربران برجسته‌ای در توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب، لینکدین، آپارات، تلگرام و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مهم وجود دارند. علاوه بر این، فعالیت این افراد به پلتفرم های رسانه های اجتماعی محدود نمی شود. وبلاگ نویسانی هستند که فعالیت ها و محتوایی که منتشر می کنند بسیار تأثیرگذارتر از سایر وبلاگ نویسان است و به عنوان کاندیدای عالی برای ترویج فعالیت های مرتبط با تبلیغات اینترنتی در نظر گرفته می شوند. نکته جالب در مورد این استراتژی بازاریابی این است که وقتی در مورد یک محصول خاص مطالعه می کنیم، می توانیم مشاهده کنیم که یک فرد مشهور از آن استفاده می کند.

 

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می شود؟

توانایی تأثیرگذاری بر انتخاب خرید دیگران، از جمله من و شما، مهم‌ترین ویژگی است که می‌توان برای افراد قدرتمند و تأثیرگذاران به آن اشاره کرد. از آنجا که آنها به عنوان مقامات و متخصصان کارکشته در خط کاری خود دیده می شوند، قدرت تأثیرگذاری بر دیگران را دارند. شبکه اجتماعی ابزار ایده آلی است که اینفلوئنسرها می توانند برای این کار از آن استفاده کنند، زیرا به آنها اجازه می دهد با بسیاری از مخاطبانی که از دیدگاه آنها قدردانی می کنند (نظر اینفلوئنسرها) ارتباط برقرار کنند. اینفلوئنسرها اغلب در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:

افراد مشهور یا افراد سرشناس زیرمجموعه اصلی هستند و بیشترین فالوور و مخاطب را دارند، اما کار با آنها بیشترین هزینه را خواهد داشت.

کارشناسان و متخصصان شناخته شده در زمینه های متعدد: این افراد اغلب به دلیل دانش و استعداد خود در یک حرفه خاص شناخته شده هستند و قدرت تأثیرگذاری بر مخاطبان خود را دارند.

کسانی که وبلاگ می نویسند یا مطالب آنلاین دیگری ایجاد می کنند، مخاطبان زیادی دارند که آنها را در رسانه های اجتماعی دنبال می کنند و هنگام خرید به توصیه ها و قضاوت های آنها اعتماد می کنند.

البته داشتن فالوور قابل توجه نشانه شهرت چشمگیر یک فرد تحسین برانگیز است، اما باید به خاطر داشته باشیم که برای فعالیت های بازاریابی نمی توان تنها به شهرت اکتفا کرد. فرد مورد نظر باید مورد احترام مخاطبانش باشد تا بتواند بر تصمیمات و نظرات آنها تأثیر بگذارد.

 

اینفلوئنسرهای مختلف

افراد با نفوذ را می توان به طور کلی به سه گروه دسته بندی کرد. موردی که انتخاب می‌کنید به ترجیحات شما برای قیمت، نام تجاری و محصول و موارد دیگر بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر خط شغلی شما شامل تولید و فروش تجهیزات باغبانی باشد، کیم کارداشیان برای شما مناسب نخواهد بود.

  1. چهره های سرشناس و معروف (سلبریتی ها)

اولین نوع اینفلوئنسر مارکتینگ، تایید و ارجاع محصول افراد مشهور است. پل نیومن، بازیگر و کارگردان آمریکایی، و جان وین، بازیگر و فیلمساز آمریکایی، هر دو از زمانی که این رویه شروع شد، شروع به تبلیغ چیزهای مختلفی کردند (جان وین برای سیگار و پل نیومن برای کوکاکولا).

بدیهی است که کار با افراد این فرصت را به شما می دهد که با افراد زیادی تماس بگیرید و محصول خود را به آنها ارائه دهید، اما چالش هایی نیز وجود دارد که باید در حین انجام این فعالیت در نظر بگیرید:

تبلیغات توسط این افراد بسیار پر هزینه است. برای هر تبلیغی که یک فرد برجسته منتشر می کند، نزدیک به 100000 دلار در خارج از ایران پرداخت می شود.مصرف کنندگان دیگر چنین تبلیغاتی را باور نمی کنند (به دست آوردن اعتماد آنها در حال حاضر کمی سخت تر از گذشته است).اگر سلبریتی که انتخاب می کنید هیچ شباهتی با جمعیت هدف شما نداشته باشد، احتمالاً به افزایش فروش مطلوب نخواهید رسید.به طور طبیعی، «تأیید تصادفی (یا گاه به گاه) افراد مشهور» با این وجود بر شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد به این معنا که یک فرد شناخته شده ممکن است هنگام استفاده از یک محصول خاص با دیگران در تماس باشد (مثلاً تصویر یا ویدیویی از او منتشر شده است.

  1. تأثیرات جهانی

آنها پایگاه هواداران قابل توجهی دارند (شاید میلیون ها دنبال کننده). آنها با افراد شناخته شده متفاوت هستند زیرا در خط شغلی خود متخصص هستند. در حالی که اکثر مردم در خیابان بعید به نظر می‌رسند که چنین شخصی را با نام شناسایی کنند، اما در خط کسب و کار خود شناخته شده هستند.کار با آنها هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. علاوه بر این، آنها از ایجاد روابط و همکاری با دیگران اجتناب می کنند زیرا هر گونه تلاشی از جانب آنها ممکن است به اعتبار و شهرت آنها آسیب برساند.

  1. میکرو اینفلوئنسرها

این گروه شامل اکثریت قریب به اتفاق افراد برجسته است. آنها مانند گروه قبل از شهرت گسترده ای برخوردار نیستند، اما در خط شغلی آنها حساب خاصی برای آنها ایجاد می شود.این افراد نزدیک به 500 هزار فالور دارند، اما به اندازه ای نیستند که از شما دستمزدهای گزاف مطالبه کنند. البته، داشتن فالوورهای کمتر به هیچ وجه ارزش آنها را تغییر نمی دهد، زیرا آنها هنوز به عنوان کارفرمایان شایسته در صنعت خود شناخته می شوند و این قدرت را دارند که مخاطبان شما را بیشتر درگیر کنند.پس بهتر است به دنبال اینفلوئنسرهایی باشید که جدای از هزینه مقرون به صرفه بهترین بازدهی را به سمت کسب وکار شما هدایت کنند.

 

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ یک روند کاملاً جدید است؟

ممکن است تعداد زیادی مقاله انگلیسی زبان در گوگل پیدا کنیم که به اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره دارند و دارای عناوینی مانند “تغییر بزرگ بعدی در بازاریابی” یا “آینده بازاریابی” هستند، اما صحت این ادعاها را می توان زیر سوال برد زیرا اینفلوئنسر مارکتینگ یک رشته بازاریابی نیست این صرفاً یک پدیده آینده نگر نیست. کوکاکولا اولین بار در دهه 1920 از این شخصیت جدید در تلاش های تبلیغاتی خود استفاده کرد. ریش و موهای سفید پرپشتی داشت و لباس زرشکی همرنگی به تن داشت. این شخصییت بابانوئل نام داشت. نباید فراموش کرد که کوکا بابا نوئل به عنوان یکی از شناخته شده ترین و مهم ترین چهره ها در صنعت بازاریابی به شهرت و نفوذ رسید. بر اساس این ارزیابی ها، اینفلوئنسر مارکتینگ آینده یک کسب وکار را تضمین خواهد کرد. این نوع بازاریابی برای مدت طولانی به عنوان یک استراتژی موفق و کارآمد شناخته شده است.

از طرف دیگر، مشتریان به طور فزاینده ای از بازاریابی اینفلوئنسر بر استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مرسوم ترجیح می دهند که بدون شک قابل قبول است.

 

چرا کسب و کارها مجبور به استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند؟

استراتژی‌های بازاریابی تند که سعی می‌کنند مشتریان را متقاعد به خرید کنند، دیگر در بازار امروز مؤثر نیستند. طبق آمار، 92 درصد از افراد به توصیه خرید دیگران (نه تبلیغات برند) اعتقاد دارند. بر اساس آمار منتشر شده توسط گوگل در کشورهای مختلف، نرخ کلیک بر روی بنرهای تبلیغاتی به سختی 0.06٪ است و بسیاری از کاربران نرم افزارهای مسدودکننده تبلیغات حتی اجازه ظاهر شدن آنها را نمی دهند.

به عنوان فردی که در صنعت بازاریابی کار می کند، با توجه به قرائت های مختلف چگونه باید با این موضوع برخورد کرد؟ بدیهی است که راه حل این سوال ربطی به فعالیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی دارد. صاحبان مشاغل زمان زیادی را در رسانه های اجتماعی صرف انتشار اطلاعات در اینستاگرام و توییتر، از جمله موارد دیگر می کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که این فعالیت ها نتایج مورد انتظار را تنها با چند صد دنبال کننده ارائه نمی کنند.

استفاده از افراد قدرتمند در فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی، به دلایل زیر، علاوه بر پنج مورد اصلی که بعداً به آنها پرداخته خواهد شد، در حال حاضر حتی بسیار مهم‌تر از قبل است:

مصرف‌کنندگان توصیه‌های چهره‌های شناخته شده را می‌پذیرند : 83 درصد از مصرف‌کنندگان هنگام خرید (یا استخدام خدمات) به پیشنهادات افرادی که از کالاهای برند استفاده کرده‌اند به جای تبلیغات خود شرکت، اعتماد می‌کنند و 66 درصد به نظرات آنلاین مشتریان دیگر اعتماد دارند.

ابتکارات بازاریابی اینفلوئنسر در ایالات متحده به ازای هر دلار سرمایه گذاری شده 6.85 دلار درآمد ایجاد می کند و این نوع تبلیغات را فوق العاده موفق می کند. در نتیجه، اینفلوئنسر مارکتینگ مطمئناً بازگشت سرمایه را افزایش می دهد.

اینفلوئنسرها آگاهی از برند را افزایش می دهند : یکی دیگر از مزایای این استراتژی بازاریابی این است که با افزودن اعتبار و اعتماد به مطالبی که منتشر می کند، حضور قوی برند در رسانه های اجتماعی را تقویت می کند.

استفاده از رسانه های اجتماعی برای حمایت از ابتکارات بازاریابی در حال رشد است. از میان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام با 12.9 میلیون قطعه محتوایی که توسط کسب‌وکارهای مختلف در سال 2017 منتشر شد، مهم‌ترین مورد برای اینفلوئنسر مارکتینگ است. در سال‌های آینده، پیش‌بینی می‌شود که این تعداد افزایش یابد. با توجه به اندازه بازار اینستاگرام که اکنون 1.7 میلیارد دلار ارزش دارد، این پلتفرم بیش از هر زمان دیگری قابل توجه است.

مسدود کننده های تبلیغات : در سال 2015، استفاده از مسدود کننده های تبلیغاتی 21.8 میلیارد دلار برای شرکت های آمریکایی و اروپایی هزینه داشت. تا سال 2020، پیش بینی می شود که این هزینه به 35 میلیارد دلار افزایش یابد. این مسدود کننده های تبلیغاتی به مرور زمان در ایران توسعه یافته اند.

 

اینفلوئنسرها چگونه برای شرکت ها تبلیغ می کنند؟

اینفلوئنسرها که گاهی اوقات به آنها مروج برند می‌گویند، از رسانه‌های اجتماعی برای آگاه کردن مخاطبان خود نسبت به فعالیت‌های خاص شرکت استفاده می‌کنند. یک فرد مهم که اعتماد مخاطبان خود را جلب کرده است ممکن است آنها را متقاعد کند که کالای مورد نظر را خریداری کنند. به طور کلی، شما ممکن است با استفاده از مواد تأثیرگذار، برند را تبلیغ کنید، شرکت را رشد دهید و اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنید.

دو روش برای استفاده از نفوذ این افراد وجود دارد: استفاده از مطالب آنها به طور طبیعی (بدون نیاز به پرداخت) یا استفاده از تبلیغات حمایت شده. اگرچه راهبرد اول ممکن است تا حدی نتایج مورد نظر را ارائه دهد، اما بدیهی است که دادن دستمزد، فرد تأثیرگذار را تشویق می‌کند تا بیشتر کار کند (و در نهایت نتیجه بهتری خواهد داشت).

مطلب پیشنهادی: نرخ تعامل چیست ؟

 

یک فرد مهم اغلب از تکنیک های زیر برای افزایش فعالیت تجاری استفاده می کند:

  • ایجاد یک ویدیو یا مقاله برای ارائه یک کالا یا خدمات خاص شرکت
  • استفاده از پروفایل های کاربران شبکه های اجتماعی برای تبلیغ شرکت ها
  • مطالب برند را به عنوان مقالات مهمان در وب سایت خود منتشر می کند

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چقدر هزینه دارد

شما نمی توانید از اینفلوئنسرها انتظار داشته باشید که بدون دریافت چیزی در ازای آن، دسترسی به مخاطبان خود را به شما پیشنهاد دهند، بنابراین بهتر است بودجه خود را بررسی کنید و برای اینفلوئنسر پاداش مناسب انتخاب کنید. گزینه های پرداخت برای این هزینه در زیر نشان داده شده است:

  • هزینه به ازای هر تعامل :

    هزینه بر اساس میزان تعاملی است که اینفلوئنسر با توزیع مطالب خود برای شما ایجاد کرده است. مثلا برای هر لایک، کامنت، اشتراک گذاری و غیره. هزینه به ازای هر کلیک نشان دهنده تعداد کل کلیک ها در صفحات فرود شما است.

  • پرداخت به ازای هر پست :

    هزینه ای که برای هر پست تأثیرگذار تعیین و پرداخت می شود.

  • دسترسی رایگان به محصولات :

    این گزینه در اختیار افراد اینفولوئنسر قرار می گیرد تا بدون هزینه از کالا و خدمات شما استفاده کنند.

بر اساس افزایش نرخ تبدیلی که تلاش های اینفلوئنسر ایجاد می کند، برای شما هزینه در برخواهد داشت. تبدیل های در نظر گرفته شده شامل مشترکین ایمیل جدید، خرید محصول جدید، افرادی که به تازگی فرمی را در وب سایت شما تکمیل کرده اند و… می باشد.

هزینه به ازای تعامل و هزینه به ازای هر کلیک موثرترین روش های پرداخت در میان موارد ذکر شده هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *