عناصر اساسي براي طراحي وبسايت باكيفيت

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

در مطلب گذشته، به مبحث اهميت طراحي وبسايت در كسب و كار پرداختيم و به اين سوال پاسخ داديم كه «چراطراحي مناسب و حرفه اي وبسايت از اهميت بالايي برخوردار است؟» و با هم ديديم كه يك طراحي وبسايت حرفه اي تا چه حد مي‌تواند روي روند پيشرفت كسب و كار شما تاثير داشته باشد.

در اين مطلب، مي‌خواهيم نكات و ويژگي‌هايي را به شما معرفي كنيم كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد يك وبسايت حرفه اي و مطلوب و مخاطب پسند طراحي كنيد.

در واقع به اين سوال پاسخ خواهيم داد كه «عناصر اساسي براي طراحي يك وبسايت با كيفيت كدام اند؟»

با ما همراه باشيد.

كيفيت با خود كميت به همراه خواهد داشت

مطمئنا تا كنون اين جمله به گوش شما خورده است كه «كيفيت را نبايد فداي كميت كرد»؛ اين جمله در خيلي از زمينه ها كاربرد دارد و طراحي وبسايت نيز از اين قاعده مستثني نيست.

هنگامي كه شما يك وبسايت با كيفيت و شكيل در اختيار داشته باشيد، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه مخاطبان شما با محتواي درون آن، تا حدي زيادي ارتباط برقرار خواهند كرد، حتي اگر محتواي شما پيچيدگي چنداني نداشته باشد.

با توجه به اينكه در شرايط كنوني، اينترنت و فضاي مجازي، بزرگترين و مهمترين پل ارتباطي بين شما و مخاطبانتان هستند، اگر شما به جاي استفاده از راه هاي متعدد تبليغاتي و خرج هزينه هاي هنگفت براي بازاريابي محصول و يا كسب و كارتان، يك وبسايت با كيفيت و قدرتمند طراحي كنيد، مي‌توانيد نتايجي مشابه، و يا حتي بهتر از كمپين‌هاي تبليغاتي مختلف بگيريد.

براي داشتن يك وبسايت با كيفيت بالا،‌ نكات بسياري حائز اهميت است كه در ادامه به تعدادي از آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

عناصر طراحي يك وبسايت پر كيفيت

حالا كه با دلايل داشتن يك وبسايت با طراحي خوب آشنايي پيدا كرديم، مي‌توانيم چندين نكته را براي محقق كردن اين مهم، به شما گوش زد كنيم تا با رعايت كردن آن‌ها بتوانيد سطح عملكرد وبسايت خود را بالاتر ببريد.

1- هدايت كاربري مناسب

هنگامي كه يك بازديد كننده به سايت شما مي‌آيد، تمايل دارد كه در كمترين زمان ممكن و به آسان‌ترين روش،‌ اطلاعاتي را كه نياز دارد در اختيار داشته باشد.

اين امر به اين معناست كه هدايت كاربري وبسايت شما بايد به گونه اي باشد كه بازديد كنندگان خسته نشوند و بتوانند به سهولت هر چه تمام ‌تر با وبسايت شما و محتواي درون آن ارتباط برقرار كنند.

براي همين، اگر نوار هدايتي وبسايت شما به گونه اي باشد كه كاربران و بازديد كنندگان براي رسيدن به اطلاعات مورد نيازشان، دچار دردسر شوند، از وبسايت شما خارج شده و به دنبال يك وبسايت ديگر خواهند گشت.

يكي از روش هاي داشتن هدايت كاربري مناسب، قرار دادن دسته بندي هاي كلي و جامع در نوار هدايتي وبسايت است كه هر كدام از اين دسته بندي ها، خودشان شامل تعداد زيادي زير شاخه مي‌باشند و هدايت كردن بازديد كننده را بسيار تسهيل مي‌كنند.

2- داشتن يك وبسايت با طراحي داراي بازخورد مناسب

بازخورد مناسب در طراحي سايت به اين معنا است كه، وبسايت شما در پلتفرم ها و دستگاه هاي مختلف (گوشي هاي تلفن همراه، لپتاپ يا كامپيوتر خانگي، تبلت و…) عملكردي روان و مناسب با ويژگي هاي همان پلتفرم داشته باشد.

اين كار باعث مي‌شود كه بازديد كنندگان، تجربه بهتر و خوش آيندتري هنگام كار كردن با سايت شما داشه باشند و همچنين دسترسي با سهولت مخاطبان به محتواي درون سايت شما، ميسر باشد تا امكان به اشتراك گذاشتن آن‌ها نيز براي كاربران وجود داشته باشد. اين به اشتراك گذاشتن، در نهايت باعث بيشتر ديده شدن وبسايت شما و در نتيجه، افزايش رشد كسب و كار شما خواهد شد.

3- استفاده هدفمند و متعادل از عناصر بصري

تحقيقات مختلف نشان داده است كه مخاطبان و بازديد كنندگان وبسايت ها، با تصاوير و ويدئو ها، حدود پنج تا ده برابر بيشتر تعامل دارند.

شايد دانستن اين نكته به شما اين ايده را القا كند كه گذاشتن تعداد زياد عكس و ويدئو در صفحه هاي وبسايت، مي‌تواند باعث افزايش ميزان تعامل كاربران با وبسايت شما شود؛ اما بايد دانست كه تعداد زياد ويدئو و عكس، مي‌تواند براي كاربران، گيج كننده و گاهي طاقت فرسا باشد.

استفاده هدفمند و متعادل از عناصر بصري، مي‌تواند علاوه بر جذاب كردن مطالب و محتواي وبسايت شما، اطلاعات مفيد را راحتتر در اختيار مخاطبان قرار دهد.

4- استفاده از دكمه هاي بازخوردي (Call-to-action “CTA” buttons)

دكمه هاي بازخوردي، يا به اصطلاح دكمه هاي CTA، دكمه هايي هستند كه در طراحي كلي وبسايت شما جا مي‌گيرند اما با وضوح بيشتري ديده مي‌شوند و جلوه بيشتري در صفحه دارند.

اين جلوه بيشتر، باعث جلب توجه بيشتر كاربران مي‌شود و هدايت كردن آن‌ها در قسمت هاي مختلف وبسايت، منتقل كردن آن‌ها از يك صفحه به صفحه ديگر و يا رساندن آن‌ها به مرحله بعدي تراكنشي كه دارند انجام مي‌دهند را بساير آسان تر و پُر بازده‌تر خواهد كرد.

به عنوان مثال، اگر در طراحي وبسايت شما از تركيب رنگ هاي خنثي (خاكستري، مشكي، سفيد) استفاده شده باشد، اضافه كردن دكمه هاي CAT با رنگ قرمز يا نارنجي، مي‌تواند گزينه بسيار مناسبي باشد؛ چون اين رنگ ها در پس زمينه خاكستري و يا سياه و سفيد صفحه وبسايت شما، جلب توجه بسيار بيشتري خواهند داشت.

با اضافه كردن دكمه هاي بازخوردي كليدي و مفيد در هر صفحه، در نهايت نتايج بهتري از وبسايت خود خواهيد گرفت.

5- سرعت بارگزاري صفحه وبسايت

حتما براي خودتان بارها اتفاق افتاده است كه وارد يك وبسايت مي‌شويد و آنقدر صفحه وبسايت كند بارگزاري مي‌شود كه به كل از خير ديدن آن سايت مي‌گذريد! اين مثال، اهميت سرعت بارگزاري صفحه وبسايت را به خوبي نمايش مي‌دهد. حتي اگر طراحي وبسات شما فوق‌العاده و بي نقص باشد، اگر مخاطب نتواند آن را به درستي ببيند، هيچ ارزشي نخواهد داشت.

سرعت پايين بارگزاري صفحات وبسايت، كاربران را از وارد شدن به وبسيات شما پشيمان مي‌كند و در نهايت آن‌ها به سراغ وبسايت ها و گزينه هاي ديگر خواهند رفت.

از طرفي، بالا بودن سرعت بارگزاري صفحه وبسيات، مي‌تواند اطلاعات را به سرعت در اختيار مخاطبان شما قرار دهد و آن‌ها را براي ادامه همكاري با شما جذب كند.

شما مي‌توانيد با استفاده از خدمات سرعت درون صفحه اي كه شركت هاي طراحي وبسايت در اختيارتان قرار مي‌دهند، در حين اينكه تمركز خود را روي گسترش كسب و كار خود گذاشته ايد، از بالا رفتن و مناسب بودن سرعت بارگزاري وبسايت خود نيز اطمينان حاصل كنيد.