چت جی بی تی CHT GPT چیست؟ کاربرد و مزایا و معایب استفاده از آن

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

ابزارهای جدید هوش مصنوعی

این روزها یکی از مبحث ‌های داغی که مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد، مبحث هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی از دانش ‌های پیشرفته علوم کامپیوتر است و معمولا به ساخت و تولید ماشین ‌های هوشمند می ‌پردازد. با کمک هوش مصنوعی ابزارها و وسایلی مانند چت جی بی تی و حتی گوگل بارد ایجاد شده که باعث شده این وسایل جزئی از زندگی روزمره بیشتر افراد شود. در ادامه توضیحاتی در این مورد ارائه می ‌کنیم.

چت جی بی تی چیست؟

این ابزار توانسته یک دنیای جدیدی را برای هوش مصنوعی ایجاد کند و از جمله ابزاری است که در سال ۲۰۲۳ مورد بحث و چالش قرار گرفته است. زیرا می ‌توان با ابزار چت جی بی تی یک جواب بسیار مناسب برای تمام سوال ‌های مختلف پیدا کرد. این ابزار را با توانایی دیپ لرنینگ یا آموزش و یادگیری عمیقی که تولید می ‌کنند، می ‌توان تمامی داده‌ ها را جمع آوری کرده و همیشه اطلاعات جدید در مورد همه موارد و زمینه‌ های به روز در اختیار داشت.

پس می ‌توان گفت یک مرجع کامل برای جواب سوالات محسوب می ‌شود. همچنین با استفاده کردن از این ابزار می ‌توان از هدر رفتن زمان و وقت در جستجوهایی که در فضا های وب صورت می ‌گیرد، جلوگیری کرد. به روزترین مدل زبانی که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده همین ابزار است.

کاربردهای CHATGPT

حالا که با مفهوم چت جی بی تی  آشنایی پیدا کردید، در این مطلب با تعدادی از کاربرد های مهم این ابزار آشنا می ‌شویم که عبارت اند از:

جستجو کردن اطلاعات

اگر نیاز به تحقیق در هر زمینه ‌ای داشته باشید، این ابزار تمام اطلاعات را در اختیار شما قرار می ‌دهد. حتی سایت‌ هایی که در این باره اطلاعات دارند را هم به شما معرفی می کند تا در کمترین زمان اطلاعات مناسبی را در مورد موضوع مورد نظر خود کسب کنید.

دیباگ کردن کد

دیباگ کردن یعنی برطرف کردن مشکل کد و استفاده کردن از چت جی بی تی مانند استفاده کردن از برنامه نویس حرفه‌ ای در بررسی کردن کد است و می ‌تواند در برطرف کردن اشکالات کد در زمان و وقت شما صرفه جویی کند.

ایده نو برای برنامه نویسی

این ابزار در حل کردن مسائل برنامه نویسی بسیار شگفت انگیز عمل می کند و می ‌تواند ایده ‌ها و نکات و راه ‌های کد نویسی را به شما معرفی کند. حتی به تقاضا کنندگان کسب دانش برنامه نویسی این مهارت را می ‌آموزد و آنها را تقویت می ‌کند.

ترجمه متن‌ ها

زمانی که جمله یا کلماتی را به یک زبان دیگر وارد می ‌کنید، توسط این ابزار ترجمه‌ های مناسب و مورد اعتمادی را دریافت می کنید. این یکی از خصوصیات مناسب در ترجمه کردن‌ های فوری و دقیق است و ارتباط بین زبان‌ های دیگر را هم راحت ‌تر می کند.

تولید محتوای متنی

می ‌توانید با استفاده از ابزار چت جی بی تی در تولید محتوای سئو و معرفی محصول به روش دستی را کنار گذاشته و تنها با دادن یک موضوع به این ابزار چندین پاراگراف و خط در مورد موضوع مورد نظر برای شما توضیحاتی را بنویسد. از دیگر کاربرد های این ابزار به جز کاربردهایی که برای شما ذکر کردیم می ‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ویراستاری متن‌ ها
  • نوشتن شعر و داستان
  • ترجمه متن، خلاصه نویسی
  • نوشتن کد به زبان برنامه نویسی
  • پاسخ فردی به انسان و مکالمه
  • آنالیز کردن احساسات

مزایا و معایب استفاده از CHATGPT

با توجه به کاربردهای زیادی که این ابزار دارد، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه به مزایا و معایب استفاده از این ابزار هوش مصنوعی اشاره می کنیم:

استفاده ساده

برای اینکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید، به فایرفاکس، گوگل کروم یا هر مرورگری در دسکتاپ و حتی موبایل خود نیاز دارید تا طبق مراحلی که آموزش داده می ‌شود، این ابزار را نصب و استفاده کنید.

در نسخه‌ های اولیه رایگان است

استفاده کردن از چت جی بی تی به صورت رایگان است و تنها هزینه زمان برای افراد ایجاد می ‌شود. می ‌توان به صورت رایگان ثبت نام کرده و به این سرویس نامحدود دسترسی پیدا کرد؛ البته به دلیل ترافیک بالا هر از گاهی دچار مشکلات سرور می ‌شود.

ابزار همه کاره

تطبیق پذیری این ابزار موجب شده برای بیشتر کسب و کارها بسیار با ارزش باشد و در همه بخش ‌ها افراد از کاربردهای مفید آن بهره می ‌برند.

بهره‌گیری از پردازش ‌های زبان طبیعی

این ابزار یک ربات هوش مصنوعی بوده و توسط زبان طبیعی با انسان مکالمه می کند. هیچ فرقی ندارد با چه زبانی سوال شود؛ زیرا با هر زبانی که پرسیده شود، پاسخگو است ولی با زبان انگلیسی جواب ‌های دقیق تری را ارائه می کند.

معایب استفاده از CHATGPT

این ابزار در بیشتر فرایند ها بسیار فوق العاده عمل می کند؛ ولی هنوز در زمینه‌ های تحقیقی بهینه سازی کامل نشده و احتمال نتایج نادرست می ‌رود. از جمله معایب چت جی بی تی عبارت اند از:

دانش محدود

این ابزار هم مانند دیگر انواع مدل هوش مصنوعی در مورد داده‌ های آموزشی از محدودیت ‌هایی برخوردار است. این در آموزش و هم پاسخ به داده ‌ها در خروجی مدل تاثیرات منفی می گذارد و باید خروجی را بار دیگر بررسی کرد تا دچار مشکل نشود.

پایداری

ابزار چت جی بی تی در مقابل داده‌ ها و منبع‌ های خود ثبات ندارد و از منابع مفید و اطلاعات دقیقی برخوردار نیست. در تحقیق ‌های دانشگاهی نمی ‌توان از آن بهره برد؛ زیرا پاسخ‌ ها را طبق الگو می ‌دهد تا حقیقت و این ممکن است کاملا اشتباه باشد.

امکان ارائه جواب ‌های نادرست

در دامنه گسترده ‌ای از فعالیت ‌ها این ابزار به درستی عمل می ‌کند و در برخی از فعالیت ‌های تخصصی هنوز بهینه نشده و امکان دارد، پاسخ به سوالات کمی نامربوط و نادرست باشد؛ زیرا داده ‌های آن تا زمان سپتامبر ۲۰۲۱ گردآوری شده است.

سوگیری در جواب ‌ها

درگاهی زمان ‌ها ابزار چت جی بی تی به سوالات با تعصب جواب می ‌دهد و نباید به جواب ‌های آن که دارای سوگیری است، اطمینان پیدا کرد.

کلام پایانی

ابزار چت جی بی تی یک فناوری پیشرفته خارق‌العاده است و با وجود این ابزار احتمال دارد، بعضی از کسب و کارهای جدید پا به عرصه بگذارند و حتی بعضی از مشاغل هم رونق زیادی پیدا کنند و بتوانند کسب و کار خود را گسترش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *