سئو بهتر است یا برنامه نویسی؟کدام شغل درآمد بیشتری دارد؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

بازار کار برنامه نویسی و سئو در ایران

سئو و برنامه نویسی از مشاغل پرطرفدار در بخش آی تی به شمار می ‌روند و هر دو از مشاغل متفاوتی هستند که بیشتر شرکت ‌ها در قسمت آی تی خود به آنها نیاز دارند. این مشاغل از مبتدی تا حرفه ای می ‌توانند درآمدهای مناسبی را برای خود داشته باشد. سئو یا برنامه نویسی شباهت ‌ها و تفاوت ‌های زیادی با هم دارند که موجب می ‌شوند مسیر موفقیت در هر دو جدا از هم باشد که در این مطلب به هر دوی این مشاغل پرداخته می شود.

تعریف کلی از مفهوم سئو و برنامه نویسی

سئو به انگلیسی SEO کلمه ای است که معنی بهینه‌ سازی کردن سایت ‌ها برای موتورهای جستجو را دارد. سئوکار اگر فردی ماهر با دانش مناسب باشد، می ‌تواند تمام نیاز یک وب سایت را برای پیشرفت فراهم کند و تمام مسائل و عیوبی که موجب افت در وب سایت ‌ها می ‌شود را رفع کند. برنامه نویسی در شروع طراحی سایت نیاز است. برنامه نویسان می ‌توانند تمامی نکات و نیازی که یک وب سایت برای ساخته شدن دارند را فراهم کنند.

طراحی قالب، کدنویسی ‌های مختلف و … که تمام این موارد نشان از مهارت برنامه نویس می ‌دهد. اگر فردی تمایل به بازاریابی ‌های اینترنتی و ارزیابی رفتارهای مدیران و کاربران وب سایت را دارد، باید به دنبال یادگیری و کسب درآمد از سئو باشد؛ ولی اگر تمایلات او را به طرف عوامل و مسائل پیچیده مانند ریاضیات می کشاند و فعالیت با کامپیوتر را می ‌پسندد، بهتر است به سراغ برنامه‌ نویسی و کسب درآمد از آن باشد. پس سئو یا برنامه نویسی را طبق علاقه و مهارت می توان به عنوان شغل آینده در نظر گرفت.

رابطه بین برنامه نویسی و سئو

پس متوجه شدید که SEO بهینه سازی کردن وب سایت برای به دست آوردن نتیجه مطلوب و خوب از گوگل است. سئوکار با سایت سر و کار دارد و می ‌خواهد آن را بهینه سازی کند تا با استفاده از کلمات کلیدی به نتیجه بهتری دست پیدا کند. حالا می ‌خواهیم بدانیم که برای سئوکار شدن به دانش برنامه نویسی نیاز است یا خیر؟ افرادی که در سئو فعالیت دارند، طبق تجربه ‌ای که به دست آورده ‌اند می ‌دانند که نیازی به برنامه نویسی ندارند.

زیرا سئو به کدنویسی ‌های عملی زیادی نیازی ندارد و بدون انجام کد نویسی می ‌توان فرایند سئو را به خوبی اجرا کرد. البته یادگیری و آموزش و درک برنامه‌ نویسی می ‌تواند در مسیر و در راستای موفقیت به او کمک کند.هر  برنامه نویسی تاثیر چندانی در سئو سایت ندارد؛ ولی میزان تجربه و آشنایی با برنامه نویسی و با علم و قواعد سئو دارای اهمیت است. پس سئو یا برنامه نویسی به هم ارتباطی زیادی ندارند و هر کدام مشاغلی جدا محسوب می ‌شوند و دارای درآمدهای متفاوتی هم هستند.

درآمد سئو بیشتر است یا برنامه نویسی؟

قبل از اینکه به مقایسه سئو یا برنامه نویسی بپردازید، به این فکر کنید که آیا حقوق زیاد را در محیط کاری که در آن مشغول به فعالیت هستید را دوست دارید و یا حقوق کم در محیطی که در اختیار خودتان است را می ‌پسندید. اگر خودتان می ‌خواهید برای خود کسب و کاری مهیا کنید، بدون ترس و با مهارت هایی که مشغول به آن هستید، می ‌توانید در بیشتر شرکت ‌های سئو یا برنامه نویسی استخدام شوید و حقوقی ۱۵ تا ۴۰ میلیونی را دریافت کنید.

ولی اگر شرکت سئو یا برنامه نویسی خود را راه اندازی کنید، باید توجه کنید و ببینید که آیا درآمد شما هم به همین میزان است که البته این حقوق بستگی به میزان کاری است که می گیرید. زیرا در مشاغل آزاد ممکن است تا چندین ماه فرد درآمدی نداشته باشد یا در مدت ۳ الی ۴ ماه بیشتر از شرکتی که در آن مشغول به کار است به درآمد برسد.

بازار کار سئو یا برنامه نویسی در ایران چقدر تفاوت دارد؟

در ایران بازار هر دو فعالیت گسترش پیدا کرده است و هنوز هم رفته رفته بیشتر می ‌شود. هرچه میزان تقاضا برای ساخت وب سایت ‌ها گسترش پیدا کند، کار سئوکارها هم افزایش پیدا می ‌کند. پس اگر در ایران و یا خارج به صورت حرفه‌ ای به این کار بپردازید، به راحتی می ‌توانید برای خود کار پیدا کنید. اگر خیلی حرفه ‌ای باشید، شرکت ‌هایی هستند که شما را پیدا می‌کنند به جای اینکه زحمت دنبال کار گشتن را بکشید. پس اگر مهارت ‌های خود را افزایش دهید و به سطح حرفه ای برسید، می ‌توانید رقابت کنید.

برنامه نویسی کار سخت و دشواری است و اگر در شرکتی مشغول هستید، هر چیزی که مشتری از شما بخواهد باید توان درست کردن آن را داشته باشید. این برنامه نویسی درس‌ هایی نیستند که بتوان در دانشگاه ‌ها آن را آموزش دید. خدمات سئو سایت هم دارای مسئولیت ‌های زیادی است و اگر مهارت و دانش کافی داشته باشید، در هر وب سایتی به سادگی در جستجوی گوگل رتبه‌ های برتری را به دست خواهید آورد.

پس با مقایسه سئو یا برنامه نویسی می ‌توانید بهتر بودن هر کدام را تشخیص دهید. انتخاب هر کدام نیاز به تامل بیشتر و دقیق و نیاز به سلیقه و علاقه شخص دارد و به هدف ‌ها و مهارت ‌های بلند مدت افراد هم بستگی دارد.

درآمد کارشناس سئو و برنامه نویسی وب

اگر فردی طبق علاقه و سلیقه خود به این شغل می ‌پردازد، درآمد برای او مفهومی ندارد؛ ولی اگر خواهان درآمد بیشتر باشد باید به این مطلب توجه کند و درآمد سئو یا برنامه نویسی مورد نظر خود را بسنجد. درآمد سئوکار طبق مهارت و دانشی که دارد، در ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای برنامه نویس و حتی طراح سایت هم همین طور است. درآمد سئوکار در ایران اگر به صورت حرفه ای مشغول باشد، حدود ۶ الی ۱۵ میلیون تومان در ماه است و اگر مهارت ‌های خود را گسترش دهد و بتواند مشتری ‌های خارجی را هم جذب کند، این درآمد تا ۵۰ میلیون تومان در ماه هم می ‌رسد.

درآمد برنامه نویس طبق مهارت و دانشی که دارد، بین هفت و نیم میلیون تا ۳۰ میلیون تومان است که همیشه در حال تغییر است؛ زیرا تعرفه ویژه و خاصی برای برنامه نویسان تعریف نشده است. در بعضی از مواقع فرد پروژه ۲۰ میلیونی را اجرا می کند که ممکن است فردی دیگر آن را با ۲ میلیون تومان اجرا کند.

کلام پایانی

سئو یا برنامه نویسی و یا طراحی سایت دارای درآمدهای متغیری هستند. هر فردی طبق دانش و مهارتی که افراد در آن دارند، به درآمد های بالا و متنوعی دست پیدا می ‌کنند. امروزه طراحی سایت بسیار پرطرفدار است و با برنامه نویسی ارتباط مستقیمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *