استراتژی تبلیغات چیست ؟ نمونه های برتر تبلیغات موفق در سال ۲۰۲۳

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

استراتژی تبلیغات چیست ؟ طراحی استراتژی برای تبلیغات اینترنتی چه تاثیری در کسب و کارها دارد؟ مزایای استفاده از استراتژی تبلیغاتی چیست؟ در طراحی استراتژی تبلیغاتی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ طراحی استراتژی نیاز به چه مهارت‌هایی دارد؟ این سوالات و سوالات مشابه دیگر، زمانی مطرح می‌شوند که صاحب یک کسب و کار باشید و در مرحله تبلیغات آن، به دنبال راهی برای معرفی بهتر و بیشتر به مشتریان با هزینه مناسب و در زمانی کوتاه باشید. در این مطلب از مجریان وب قصد صحبت در مورد این موضوع را داریم. در ادامه این مطلب و با پاسخ به سوالات زیر در مورد مهم‌ترین موضوع یعنی استراتژی تبلیغات چیست؟ نمونه های برتر تبلیغات موفق در سال ۲۰۲۳ صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

استراتژی تبلیغات چیست و چه مولفه‌هایی دارد؟

تبلیغات بخش مهمی از کسب و کارها هستند و از زمان‌های قدیم تا به حال بیشترین تاثیر را در سود و کسب درآمد مشاغل مختلف داشته‌اند. تبلیغات شیوه‌های مختلفی دارد که هر نوع آن برای کسب و کاری خاص مناسب است. تبلیغات با هدف موفقیت کسب و کار انجام می‌شود اما بارها پیش آمده که یک مجموعه هزینه زیادی را صرف این کار کند اما نتیجه مورد نظر خود را دریافت نکند. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که کسب و کار تبلیغات را بدون در نظر گرفتن استراتژی‌های تبلیغ انجام داده باشد. البته برای اینکه تبلیغات را هدفمند انجام دهید و تمام فرآیند آن با سود همراه باشد، ابتدا باید با این موضوع که استراتژی تبلیغات چیست و چه مولفه‌هایی دارد، آشنایی داشته باشید.

استراتژی به معنای رهبری است و این کار در تبلیغات به معنی هدفمند کردن تبلیغات و سازمان‌دهی آنها برای دستیابی به یک هدف خاص یا همان پیشرفت و بهبود شرایط کسب و کار است. استراتژی و سازماندهی در تبلیغات با روش های مختلفی انجام می شود که بسته به بستر کسب و کار متفاوت است. برای مثال استراتژی در کسب و کارهای آنلاین با استراتژی در کسب و کارهای حضوری یکسان نیست. با این حال در استراتژی تمام کسب و کارها یک موضوع مشترک وجود دارد و آن مولفه‌های استراتژی است که به شرح زیر هستند.

۱. شناخت محصولات

اولین مولفه در استراتژی تبلیغات، شناخت محصولات و خدماتی است که کسب و کار آنها را به مشتریان ارائه می‌کند. شناخت محصولات در واقع اولین قدم برنامه ریزی برای تبلیغات نیز هست و نقش آن در نتیجه‌گیری از تبلیغات انجام شده بسیار زیاد است. محصول جایگاه کسب و کار را مشخص می‌کند و شناخت آن به انتخاب بهترین روش بازاریابی و تبلیغات در جهت فروش بیشتر محصول کمک می‌کند. در شناخت محصولات باید نکاتی مانند کالاهای مشابه محصول خود در بازار، شناخت مزایای محصول برای مشتریان و مصرف کنندگان، معایب محصول و مشکلات استفاده از آن و چگونگی تحویل محصول به مشتریان به خصوص در کسب و کارهای آنلاین را مورد بررسی قرار داد. بررسی تمام این مسائل و مشخص کردن آن‌ها تصویری از کسب و کار را ایجاد میکند و بر اساس آن می‌توان فرآیند تبلیغات را مشخص کرد.

۲. آشنایی با مخاطبان

آشنایی با مخاطبان یا مخاطب شناسی یکی دیگر از مولفه‌هایی است که در تعیین استراتژی برای تبلیغات نقش مهمی داشته و به موفقیت روش تبلیغاتی و فروش بیشتر کسب و کار کمک زیادی می‌کند. در این مولفه باید تمام مشتریان را شناسایی کرد و براساس نیاز، سلیقه و ویژگی‌های آن‌ها روش مناسب تبلیغات را انتخاب کرد. بیشتر سازمان‌ها برای انتخاب روش یا مولفه تبلیغاتی صرفا مشتریان هدف خود یعنی افرادی که احتمال خرید آن‌ها بیشتر است را در نظر می‌گیرند اما در یک استراتژی تبلیغاتی علاوه بر مشتریان هدف باید مشتریانی که ممکن است بعدها تبدیل به خریدار شوند را هم در نظر گرفت. در مرحله آشنایی با مخاطبان باید محصول را به بهترین شکل به مخاطبانی که مشتری قدیم مجموعه بودند یا افرادی که هنوز تبدیل به مشتری مجموعه نشده‌اند معرفی کرد. معرفی مزایای استفاده از محصول و امتیازات استفاده از آن برای مشتریان با توجه به خواسته‌های آن‌ها نکته‌ای هستند که اگر در تبلیغات رعایت شوند، باعث نتیجه‌گیری هرچه بیشتر از آن می‌شوند. در واقع با مخاطب شناسی، محصول به گونه‌ای معرفی می‌شود که بیشتر مخاطبانی که با آن آشنا می‌شوند، تبدیل به خریدار شوند.

۳. هدف گذاری

مولفه دیگری که در انتخاب بهترین استراتژی برای تبلیغات تاثیر زیادی دارد، هدف گذاری است. اصول مختلفی وجود دارد که در هدف گذاری باید به آن‌ها توجه داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، هدف گذاری واقع‌ بینانه است. به عبارت دیگر هدف مجموعه باید به گونه‌ای انتخاب شود که امکان دستیابی به آن وجود داشته باشد. هدف گذاری به صورت واقع بینانه باید با در نظر گرفتن مواردی مانند منابعی که برای دستیابی به هدف در بازار موجود است، امکان برنامه‌ریزی برای دستیابی به هدف، امکان تقسیم هدف به چندین هدف کوتاه مدت و بسیاری موارد دیگر انجام می‌شود. در میان نکات مختلفی که برای هدف گذاری باید به آنها توجه کرد، انتخاب زمان مناسب برای انتشار تبلیغ و زمانبندی کردن استفاده از روش‌های تبلیغاتی مختلف اهمیت زیادی دارد. زمانبندی به این موضوع اشاره دارد که هر نوع از تبلیغات مناسب یک دوره، بازه زمانی یا فصل است و امکان استفاده از یک شیوه تبلیغاتی ثابت و همیشگی وجود ندارد. سازمان هایی در تبلیغات موفق هستند که در کنار یک روش ثابت و مشخص برای تبلیغات، برای هر بازه زمانی و با توجه به شرایط بازار در آن زمان یک روش تبلیغاتی جایگزین یا همراه با روش اصلی داشته باشند.

۴. شناخت و آشنایی با بسترهای تبلیغاتی

شناخت و آشنایی با بسترهای تبلیغاتی یکی دیگر از مولفه‌های تعیین کننده استراتژی تبلیغاتی است. بسترهای مختلفی برای تبلیغات وجود دارند و برای انجام تبلیغی موثر باید با تمام آن‌ها آشنایی داشت. برای مثال امروزه بیشتر تبلیغات در بستر فضای مجازی انجام می‌شود اما امکان تبلیغات در بسترهایی مانند تلویزیون، رادیو یا تبلیغات چاپی هم وجود دارد. شناخت و آشنایی با بسترهای تبلیغاتی در بودجه‌بندی برای انجام تبلیغات، انتخاب تیم تبلیغاتی و بسیاری موارد دیگر موثر است. در این مولفه نیز باید به نکاتی مانند مشتریان، محصول و هدف کسب و کار توجه کرد. برای مثال در صورتی که کسب و کار در زمینه تولید محصولی برای جوانان فعالیت می‌کند، بهترین بستر تبلیغات آن فضای مجازی است، زیرا حضور جوانان در آن بیشتر است و شانس دیده شدن تبلیغ و معرفی کسب و کار هم در این فضا بیشتر خواهد شد.

۵. انتخاب ابزار دستیابی به هدف

همان‌طور که گفته شد تمام کسب و کارها در ابتدای مسیر خود باید هدفی را مشخص کنند که با توجه به محصول، نوع مشتریان و شرایط کسب و کار مشخص می‌شود. برای رسیدن به این هدف باید از ابزارهای موجود استفاده کرد. این ابزارها هم در تبلیغات و هم در انتخاب استراتژی‌های تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب ابزار دستیابی به هدف و استفاده از مناسب‌ترین ابزار نقش زیادی در موفقیت روش تبلیغات و نتیجه‌گیری از آن دارد. انتخاب ابزار دستیابی به هدف باید براساس بودجه، کمپین‌های تبلیغاتی و موارد مشابه دیگر انجام شود. برای مثال در تبلیغات اینترنتی طراحی سایت یکی از بهترین ابزارها است و در استفاده از این ابزار باید به مسائلی مانند رتبه‌بندی سایت، نوع توجه موتورهای جستجو به سایت و رتبه‌بندی آن توجه کرد.

مطلب پیشنهادی: ایده های تبلیغات اینترنتی

۶. انتخاب بهترین زمان تبلیغ

انتخاب بهترین زمان تبلیغ مولفه بعدی در تعیین استراتژی برای تبلیغات کسب و کارها است. اگر قصد شروع فرآیند تبلیغات را دارید یک برنامه زمانی برای این کار مشخص کنید. در این برنامه زمانی به فصل و شرایط بازار در زمان تبلیغ، عملکرد بازار در سال‌های قبل و موارد مشابه دیگر توجه کنید، در نظر داشته باشید شیوه انجام تبلیغات در هر زمان متفاوت است. برای مثال استراتژی مناسب تبلیغات یک مدرسه غیر انتفاعی باید به این صورت باشد که در فصل تابستان تبلیغات را با هدف ترغیب دانش آموزان به ثبت نام در مدرسه و در فصل زمستان برای ترغیب به ثبت نام در کلاس‌های آمادگی برای آزمون و امتحانات انجام دهد.

۷. تحلیل بازار و نتیجه تبلیغات

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در استراتژی‌های تبلیغاتی، تحلیل بازار و نتیجه تبلیغات است. این مولفه تاثیرگذارترین مولفه در استراتژی‌های تبلیغاتی است و اگر به درستی انجام شود، بیشترین تاثیر را در ارتقا کیفیت تبلیغ و پیشرفت کسب و کار با کمک آن تبلیغ دارد. طبق این مولفه قبل از انتشار تبلیغ در بسترهای مختلف ابتدا باید بازار را تحلیل کنید و شرایط بازار در مورد محصولات مشابه را بررسی کنید. سپس تبلیغ را منتشر کرده و نتایج آن را مورد بررسی قرار دهید. این کار به اثربخشی بیشتر تبلیغات بعدی کمک زیادی می‌کند.

۸. بررسی هزینه‌های انجام شده برای تبلیغات

در نهایت آخرین مولفه استراتژی‌های تبلیغاتی، بررسی هزینه‌های انجام شده برای تبلیغات است. هر کدام از روش‌های تبلیغات کسب و کارها هزینه‌ای دارند و این هزینه انجام می‌شود تا کسب و کار به سود و موفقیت بیشتری دست پیدا کند. بعد از انتشار تبلیغ و در مرحله تحلیل و بررسی نتایج آن باید هزینه‌های انجام شده برای تبلیغ را با آورده تبلیغ یا تغییرات میزان فروش بعد از انتشار آن مقایسه کنید تا در صورت به صرفه نبودن این هزینه برای تبلیغات بعدی روش دیگری را جایگزین کنید.

 

مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات

با در نظر داشتن مولفه‌های گفته شده و طراحی بهترین استراتژی‌ها برای تبلیغ می‌توان روشی موثر را برای تبلیغ انتخاب کرد. از مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات می‌توان به محدود کردن هزینه‌ها اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد سازماندهی تبلیغات بیشتر با این هدف انجام می‌شود که کسب و کار با کمترین هزینه تبلیغات، بیشترین سود را داشته باشد. استراتژی خوب و مناسب همچنین به پیشرفت بیشتر کسب و کار نسبت به رقبا هم کمک می‌کند. از دیگر مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. رسیدن به مشتری‌های جدید

اگر از استراتژی‌های تبلیغاتی به درستی استفاده شود، رضایت مشتریان بهتر و بیشتر جلب خواهد شد و مشتریان راضی، بهترین راه رسیدن به مشتری‌های جدید هستند. برای همه ما پیش آمده که از محصولی استفاده کنیم، از آن راضی باشیم و آن محصول را به دوستان و نزدیکان خود معرفی کنیم. این مزیت مهم که ناشی از استراتژی درست تبلیغاتی است، هزینه‌های تبلیغات بعدی را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد زیرا مشتریان قدیم خود معرف محصول به مشتریان جدید خواهند بود.

۲. فروش بیشتر

دیگر مزیت استفاده از استراتژی در تبلیغات فروش بیشتر است. تا زمانی که محصول به مشتری معرفی نشود، فروش انجام نخواهد شد و تا زمانی که تفاوت‌های محصول نسبت به محصولات مشابه دیگر به مشتری نشان داده نشود، فروش بیشتری نسبت به محصولات رقبا نخواهد داشت. تبلیغات هدفمند و اصولی، ذهنیت مشتری را تغییر می‌دهد، محصول را به شکل مناسب‌تری به مشتری معرفی می‌کند، محصول را در ذهن مشتری ماندگار می‌کند و در نهایت به فروش بیشتر آن کمک می‌کند و همه این مسائلی ناشی از استراتژی مناسب و هوشمندانه است.

۳. فعال ماندن کسب و کار

فعال ماندن کسب و کار یکی دیگر از مزایایی است که استراتژی درست و اصولی در کسب و کار به همراه دارد. کسب و کاری که مشتری داشته باشد فروش خواهد داشت و زمانی که یک محصول فروش داشته باشد، تقاضا برای تولید آن نیز بیشتر خواهد شد. این موضوع به فعال ماندن کسب و کار کمک می‌کند و کسب و کارهای فعال هم تا زمانی که فروش داشته باشند، پیشرفت کرده و محصولات جدیدتری به بازار عرضه می‌کنند.

۴. بهبود عملکرد تیم فروش

اگر تصور می‌کنید تمام مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات، فروش بیشتر و معرفی کسب و کار به مشتریان است سخت در اشتباه هستید. استراتژی‌ها، تبلیغات اصولی و هر پیشرفتی که در کسب و کار اتفاق بیفتد، باعث تاثیر در عملکرد داخلی سازمان هم می‌شود. افزایش فروش و بیشتر شدن تعداد مشتریان باعث افزایش فعالیت تیم فروش می‌شود و این موضوع به مرور به بهبود عملکرد تیم فروش منجر می‌شود. علاوه بر این استراتژی در تبلیغات باعث می‌شود که فعالیت هر کدام از اعضا در تیم فروش مشخص باشد و این مسئله هم عاملی در بهبود عملکرد تیم فروش خواهد بود.

۵. جا نماندن از رقبا

جا نماندن از رقبا یکی دیگر از مزایای استراتژی و استفاده از آن در تبلیغات است. در مولفه‌های استراتژی تبلیغاتی گفته شد که محصول، بازار و رقبا برای تعیین استراتژی باید تحلیل شوند و این کار به شناخت بهتر رقبا و فعالیت همگام با آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

مطلب پیشنهادی: شیوه های تبلیغات موثر

 

استراتژی‌های موفق در روش‌های مختلف تبلیغات

تنوع روش‌های تبلیغاتی بسیار زیاد است و برای هر کسب و کار در هر فضا، نوع مناسبی از تبلیغات وجود دارد. یک مجموعه بسته به نوع فعالیت خود این امکان را دارد که از یک یا چند روش تبلیغاتی استفاده کند اما موضوعی که باید در نظر داشته باشد، آشنایی با استراتژی‌های موفق در روش‌های مختلف تبلیغات است. در واقع تفاوتی ندارد که کدام روش را برای تبلیغات مجموعه و کسب و کار انتخاب می‌کنید، هر کدام از روش‌های تبلیغاتی از قدیمی‌ترین روش‌ها گرفته تا روش‌های جدید و نوین می‌توانند موثر باشند اگر با استراتژی‌های موفق در آن روش تبلیغاتی آشنایی داشته باشید. در ادامه چند نمونه از استراتژی‌های موفق در روش‌های مختلف تبلیغات را معرفی خواهیم کرد.

۱. استراتژی در تبلیغات سنتی

تبلیغات سنتی قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغات هستند. تبلیغات چاپی مانند تبلیغ در روزنامه یا مجلات، تبلیغ در رسانه‌های پرمخاطب مانند تلویزیون و رادیو از نمونه‌های تبلیغات سنتی هستند. بهترین استراتژی در تبلیغات سنتی، انجام تبلیغ در زمان مناسب و با در نظر گرفتن گروه هدف مشتریان است. در این نوع تبلیغ بسته به محصول و نوع کسب و کار باید روشی را برای تبلیغ انتخاب کنید که مخاطب آن محصول را به بهترین شکل جذب کند. برای مثال در تبلیغات سنتی برای محصولی مناسب کودکان باید از محتوایی مناسب با کودک استفاده کرد.

۲. نمونه‌های موفق تبلیغات خرده فروشی

خرده فروشی‌ها مهم‌ترین بخش بازار فروش محصول را تشکیل می‌دهند و تبلیغات در موفقیت آن‌ها در بازار تاثیر بسیار زیادی دارد. از نمونه‌های موفق تبلیغات خرده فروشی می‌توان به قرار دادن نمونه محصولات در فروشگاه‌های پر بازدید، انجام تبلیغ یک محصول روی سبد خرید محصولات دیگر و نمایش محصولات پر فروش و ویژه در معرض دید مشتریان اشاره کرد.

۳. مدل‌های برتر استراتژی در تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغ در دنیای امروزی هستند و امکان استفاده از آن‌ها هم برای کسب و کارهای اینترنتی و هم برای کسب و کارهای حضوری وجود دارد. از مدل‌های برتر استراتژی در تبلیغات آنلاین می‌توان به تبلیغ با در نظر گرفتن سیاست‌های موتور جستجو و سئو سایت اشاره کرد. استفاده از ویدیوهای تبلیغاتی، توجه به روند تولید محتوای متنی تبلیغاتی جذاب و مخاطب پسند و استفاده از رسانه‌های اینترنتی مختلف برای تبلیغ از مدل‌های برتر استراتژی در تبلیغات آنلاین هستند.

۴. استراتژی‌های کاربردی در تبلیغات موبایلی

تلفن‌های هوشمند امروزه در دسترس تمام افراد هستند و همین موضوع آن‌ها را به ابزاری مناسب برای تبلیغات تبدیل کرده‌اند. از استراتژی‌های کاربردی در تبلیغات موبایلی می‌توان به تبلیغات کلیک با تماس اشاره کرد. بنرهای ارسالی حین کار با برنامه، شماره‌گیری خودکار و تبلیغات پاپ آپ از نمونه‌های رایج تبلیغات موبایلی و استراتژی و برنامه‌های مناسب برای تبلیغات با تلفن همراه هستند.

۵. خدمات مجریان وب برای تبلیغات

آشنایی با استراتژی‌های تبلیغاتی کمک زیادی به انجام تبلیغات موثر می‌کند اما شناسایی تمام آن‌ها و به کارگیری در تبلیغات کار چندان ساده‌ای نیست. تنوع استراتژی‌های تبلیغاتی مانند روش‌های تبلیغات بسیار زیاد است و همین موضوع استفاده از آن‌ها را سخت می‌کند. راه ساده‌تر و موثرتر استفاده از تبلیغات اما سپردن تبلیغات مجموعه به تیم‌ها و مجموعه‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. مجریان وب یکی  از مجموعه‌های فعال در این زمینه است. از خدمات مجریان وب برای تبلیغات می‌توان به تبلیغات اینستاگرامی، تبلیغات تلگرامی، تبلیغات در سایت‌های پربازدید و تبلیغات در سرویس‌های پرمخاطب مانند گوگل اشاره کرد.

 

نتیجه‌گیری 

برای تبلیغات موثر ابتدا باید بدانید که استراتژی تبلیغات چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود. در این مطلب به طور کامل این موضوع را بررسی کردیم و استراتژی‌های تبلیغات، روش استفاده از آن‌ها و مزیت استفاده از استراتژی برای تبلیغات به طور کامل توضیح داده شد. استفاده از استراتژی‌های تبلیغاتی در صورت آشنایی کامل با روش انجام آن اصلا سخت نیست اما روش بهتر و موثرتر از استراتژی‌های تبلیغاتی، انجام تبلیغات توسط مجموعه‌های با تجربه و تخصصی مانند مجریان وب است. برای استفاده از خدمات مجموعه ما در تبلیغات کافی است با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. استراتژی تبلیغات چیست؟

استراتژی تبلیغات به معنی استفاده هدفمند از تبلیغات برای سازماندهی کسب و کار و تبلیغات موثر است.

۲. مهم‌ترین اصل در مولفه هدف گذاری چیست؟

در مولفه هدف گذاری برای استراتژی مناسب تبلیغات باید به واقع بینانه بودن هدف تعیین شده توجه کرد.

۳. کدام مولفه در استراتژی تبلیغاتی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

تحلیل بازار و بررسی نتایج تبلیغات مهم‌ترین مولفه در استراتژی تبلیغات است.

۴. استفاده از کدام شیوه تبلیغاتی امروزه رایج‌تر است؟

تبلیغات آنلاین یکی از کاربردی‌ترین شیوه‌های تبلیغات امروزی است که هم برای کسب و کارهای حضوری و هم برای کسب و کارهای آنلاین قابل استفاده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *