تبلیغات دیجیتال چیست؟ شروع کار برای بازاریابی دیجیتال

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

تبلیغات دیجیتال چیست ؟ تبلیغات دیجیتال چه تاثیری در معرفی کسب و کارها دارد؟ تبلیغات دیجیتال چند نوع دارد؟ برای موثرتر بودن تبلیغات از نوع دیجیتالی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات دیجیتالی مناسب چه کسب و کارهایی است؟ تبلیغات دیجیتالی در چه بسترهایی قابل استفاده هستند؟ دیجیتال مارکتینگ چقدر هزینه دارد؟ اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات دیجیتالی یکی از پر بازده‌ترین روش‌های تبلیغات در دنیای امروز است که نه تنها برای کسب و کارهای اینترنتی بلکه برای سایر روش‌های فروش محصول هم قابل استفاده است. در این مطلب از مجریان وب قصد معرفی این روش تبلیغاتی را داریم. با ما همراه باشید تا با پاسخ به سوال تبلیغات دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟ شما را با این روش کاربردی تبلیغات آشنا کنیم.

مطلب پیشنهادی: انواع دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات دیجیتال چیست؟

ابزارهای دیجیتالی و دنیای دیجیتال جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر امروزی دارند. امروزه بیشتر افراد برای حل مشکلات خود ابتدا به سراغ ابزارهای دیجیتالی مانند جستجو در سایت‌های اینترنتی می‌روند یا رایج‌ترین روش خرید کالا یا خریدی که به صورت اینترنتی انجام می‌شود، بستری در دنیای دیجیتال و متشکل از سایت‌ها، صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای مشابه دیگر است. دیجیتال و ابزارهای دیجیتالی نقش زیادی در زندگی بشر امروزی دارند اما برای استفاده بهتر و بهینه‌تر از آن‌ها نیاز است که با برخی اصول کار با این سیستم آشنا بود و یکی از این اصول تبلیغات به صورت دیجیتال است. آیا می‌دانید تبلیغات دیجیتال چیست؟

پاسخ به این سوال که تبلیغات دیجیتال چیست، چندان سخت نیست زیرا بیشتر ما روزانه با انواع مختلف این تبلیغات روبرو هستیم. تبلیغات دیجیتالی که در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی هم عنوان می‌شود، نوعی از تبلیغات است که بیشتر در بستر اینترنت انجام می‌شود. تعریف دقیق‌تر این اصطلاح را می‌توان به این صورت بیان کرد که تبلیغات دیجیتال به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات گفته می‌شود که با هدف آشنایی مشتریان با یک محصول یا خدمات برند، بهبود وضعیت برند، افزایش فروش و در نتیجه بازاریابی راحت‌تر در فضای آنلاین انجام می‌شوند. این فعالیت‌ها انواع مختلفی دارند و در هر کدام از بسترهای اینترنتی به شکل خاصی انجام می‌شوند.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز بسیار زیاد است. در روش‌های قدیمی تبلیغات و حتی در پر بازده‌ترین آن‌ها امکان بررسی دقیق نتیجه تبلیغات، نظرات مشتریان و بازخورد آن‌ها نسبت به تبلیغ وجود نداشت اما در دیجیتال مارکتینگ این کار به سادگی امکان‌پذیر است. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توان ارتباط با مشتریان را در جایی انجام داد که بیشترین وقت را در آن می‌گذارند. همچنین در این بستر شناسایی فعالیت‌های کسب و کارهای رقیب ساده‌تر می‌شود. در حالت عادی و در بازار فروش محصولات یک برند تازه کار تنها امکان رقابت با برندهای تازه کار دیگر در زمینه کاری مشابه خود را دارد اما در تبلیغات دیجیتال یک تبلیغ قدرتمند به راحتی امکان رقابت با تبلیغات معتبرترین برندها را دارد. به عبارت دیگر اصلی‌ترین اهمیت دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات از نوع دیجیتالی دریافت نتایجی است که در هر حالت عادی و با استفاده از روش‌های رایج تبلیغات قابل دستیابی نیستند.

 

 9 مورد از تبلیغات پر کاربرد در دنیای دیجیتال

تبلیغات موضوعی با اهمیت برای موفقیت کسب و کارها است، به همین دلیل در انجام آن تنها باید روش‌هایی را انتخاب کرد که از بازدهی و نتیجه‌گیری آن‌ها مطمئن بود. انواع تبلیغات دیجیتال از بهترین روش‌های تبلیغاتی هستند که هر نوع از آن‌ها اگر به درستی مورد استفاده قرار گرفته و متناسب با کسب و کار و با رعایت اصول انجام شوند، در هر شرایطی بازدهی مثبت خواهند داشت. برای استفاده بهتر از تبلیغات دیجیتال، آشنایی با انواع تبلیغات دیجیتال موضوعی با اهمیت است.

چه به عنوان صاحب کسب و کاری که قصد معرفی خود از طریق ابزارهای دیجیتالی را دارد و چه به عنوان فردی فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ که از این طریق کسب درآمد می‌کند باید با انواع تبلیغات دیجیتال آشنایی داشته باشید. در ادامه برخی از رایج‌ترین و البته کاربردی‌ترین روش‌های Digital Marketing را معرفی خواهیم کرد. هر کدام از روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم بسته به نوع و بستری که در آن استفاده می‌شوند، ممکن است خود دارای انواع مختلفی باشند.

۱. تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی ساده‌ترین و رایج‌ترین روش تبلیغاتی و جز اولین روش‌های تبلیغات دیجیتال هستند. این تبلیغات ترکیبی از متن و تصاویر هستند که موضوع متن پیامی در مورد تبلیغ، هدف برند یا کسب و کاری که تبلیغ برای آن انجام می‌شود یا حتی نام برند و تصویر آن‌ها، تصویری از محصولات یا لوگو برند است. استفاده از تبلیغات نمایشی بسیار رایج است و بیشتر کسب و کارها در کنار روش‌های تبلیغاتی مختلف خود حداقل این نوع از تبلیغات دیجیتال را مورد استفاده قرار می‌دهند.

تبلیغات نمایشی به صورت یک بنر یا پوستر در صفحات لندینگ جستجو در میان سایت‌های مختلف و پاپ آپ موبایل یا رایانه نمایش داده می‌شوند. این نوع از تبلیغات همچنین در وبلاگ‌ها نیز مشاهده می‌شود. این تبلیغات مستقیما در نتایج جستجو دیده نمی‌شوند و معمولا بخشی از نتیجه اصلی جستجو قرار می‌گیرند. با این حال این بسیاری از کاربران نسبت به این روش تبلیغاتی بی‌توجه هستند به خصوص اگر تبلیغ به گونه‌ای باشد که بخشی از محتوای سایت را اشغال کند، علاوه بر بی‌توجهی باعث تاثیر منفی در کاربر هم می‌شود. یکی از شناخته شده‌ترین انواع این تبلیغات، تبلیغات کلیکی است. در این نوع تبلیغ کاربر با کلیک روی بخشی از صفحه سایت یا اپلیکیشن وارد صفحه تبلیغ می‌شود.

۲. تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل از دیگر روش‌های تبلیغات و یکی از تبلیغاتی است که صرفا در پلتفرم گوگل امکان استفاده از آن وجود دارد. این تبلیغ بازدهی مناسبی خواهد داشت که اگر به درستی استفاده شده و با اصول و شرایط کار با آن آشنایی داشت. تبلیغات گوگل به این صورت هستند که کاربر بعد از جستجو در مورد موضوعی مشخص یا کلمه کلیدی مورد نظر خود به صفحه نتایج جستجو منتقل می‌شود. در این صفحه لیستی از سایت‌ها یا نتایج مرتبط با جستجوی کاربر نمایش داده می‌شوند. تبلیغات گوگل در این بخش و بالا و پایین صفحه جستجو قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه لینک این تبلیغات در صفحه اول جستجو قرار می‌گیرد شانس دیده شدن آن‌ها بسیار زیاد است و اگر محتوای آن‌ها مطابق با نیاز کاربران باشند، علاوه بر دیده شدن به گزینه ثابت استفاده کاربران در جستجوهای بعدی هم تبدیل می‌شوند.

برای تبلیغات گوگل باید هزینه کرد. همه روزه لیستی از کلمات کلیدی که جستجوی بیشتری داشته یا جز کلمات خاص هستند در گوگل به مزایده گذاشته می‌شوند. با شرکت در این مزایده و برنده شدن در آن، سایت شما در لیست جستجو گوگل قرار می‌گیرد. برای مثال اگر موضوعی مانند کلینیک دندانپزشکی را در گوگل جستجو کنید احتمالا در اولین یا آخرین پیشنهادات گزینه‌هایی را مشاهده خواهید کرد که در دسته‌ای مجزا و تحت عنوان دارای حاوی یا تبلیغات نمایش داده می‌شوند.

۳. تبلیغات همسان

یکی دیگر از انواع روش‌های تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات همسان است. هر سایت مطابق با نظر مالک، نوع کسب و کار و موارد مشابه دیگر دارای قالب یا پوسته‌ای به خصوص است. این قالب که ممکن است در رنگ، محتواگذاری، دسته‌بندی‌ها و حتی فونت یا ظاهر گذاشتن تصاویر سایت باشد در هر سایت با سایتی دیگر متفاوت است. زمانی که یک محتوای تبلیغاتی دقیقا با ویژگی‌های مشابه قالب و پوسته سایت در میان صفحات مختلف سایت قرار می‌گیرد، در اصطلاح به آن تبلیغات همسان گفته می‌شود.

تبلیغات همسان علاوه بر سایت‌ها در اپلیکیشن‌ها هم استفاده می‌شوند. به علاوه این نوع از تبلیغات ممکن است در یک سایت اما برای سایتی دیگر باشند. برای مثال اگر دارای سایتی برای فروش محصول باشید و در میان محصولات خود دقیقا با فرمت قرار دادن محصولات خود در سایت محصولی از برند همکار یا مکمل محصولات خود را قرار دهید و به نوعی آن را تبلیغ کنید، در واقع از تبلیغات همسان استفاده کرده‌اید. مزیت تبلیغات همسان اعتماد بیشتر مشتریان به این شیوه تبلیغاتی است، زیرا مشتریانی که به سایت شما اعتماد دارند، ناخودآگاه به مواردی که از سمت شما معرفی می‌شوند هم اعتقاد دارند.

۴. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر انواع تبلیغات دیجیتال هستند که به دلیل پتانسیل زیادی که برای تشکیل کمپین‌های تبلیغاتی دارند، روشی موثر در تبلیغات دیجیتال نیز هستند. حتی اگر هنوز از این تبلیغات برای معرفی کسب و کار خود استفاده نکرده باشید هم قطعا انواع مختلف آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. اینستاگرام یکی از پر مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی یکی از بسترهای اصلی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است و برای تشکیل کمپین‌های تبلیغاتی یکی از بهترین گزینه‌ها است.

البته اینستاگرام تنها ابزار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیست. یوتیوب یکی از بهترین بسترهای تبلیغات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که به دلیل دسترسی سخت به آن در ایران، استفاده از آن چندان کاربردی نیست. توییتر، تلگرام و هر کدام از شبکه‌های اجتماعی خارجی و ایرانی که مخاطب زیاد و فعالی دارند، برای تبلیغات اینترنتی مناسب و کاربردی هستند.

۵. تبلیغات درون برنامه‌ای

از دیگر انواع تبلیغات دیجیتال می‌توان به تبلیغات درون برنامه‌ای اشاره کرد. تعریف این تبلیغات بسیار ساده است. تمام سازندگان نرم‌افزارهای موبایلی یا کامپیوتری برای بهبود و ارتقا اپلیکیشن خود نیاز به پول و سرمایه دارند. تامین این سرمایه با گسترش تبلیغ سخت می‌شود. راهکار سازندگان اپلیکیشن در چنین شرایطی جذب سرمایه از طریق تبلیغات است. به عبارتی سازندگان اپلیکیشن با دریافت مبلغی از افرادی که قصد تبلیغ کسب و کار خود را دارند، تبلیغ خدمات آن‌ها را حین کار به کاربران نمایش می‌دهند.

بیشتر ما تبلیغات درون برنامه‌ای را در زمان راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و در هر بار ورود به آن‌ها مشاهده کرده‌ایم. همچنین در زمان انجام بازی هم ممکن است این تبلیغات به مخاطبان آن‌ها نمایش داده شود. در بیشتر موارد تبلیغات درون‌ برنامه‌ای با خرید اشتراک آن برنامه دیگر به کاربران نمایش داده نمی‌شوند.

۶. تبلیغات ویدیویی

هر تبلیغی که با استفاده از ویدیو و انتشار آن در بسترهای دیجیتالی انجام شود، تبلیغات ویدیویی نام دارد. البته همه محتواهای ویدیویی تبلیغات نیستند و حتما باید موضوع آن محتوا مربوط به تبلیغ یا معرفی یک محصول، کسب و کار یا ارائه یک خدمت باشد. یکی از نمونه‌های تبلیغات ویدیویی که همه ما بارها و بارها با آن مواجه شده‌ایم، ویدیوهایی هستند که در ابتدای فیلم‌ها در شبکه‌هایی مانند آپارات یا یوتیوب نمایش داده می‌شوند. به علاوه امکان استفاده از تبلیغات ویدیویی در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام یا واتساپ هم وجود دارند.

ویدیو مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های تبلیغات دیجیتال است. البته استفاده از این روش در Digital Marketing اصول و قواعدی دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، محتواهای ویدیویی موثر نخواهند بود. برای مثال محتواهای ویدیویی که به این منظور استفاده می‌شوند باید از نظر زمانی کوتاه باشند. این ویدیوها همچنین باید دقیقا در مورد موضوع باشند و از ذکر مطالب حاشیه‌ای در آن‌ها خودداری شود. ضبط این ویدیوها باید با کیفیت مناسب انجام شود تا در انتشار با حجم‌های مختلف دچار افت کیفیت نشوند. استفاده درست از این روش تبلیغاتی تاثیر زیادی در اعتماد سازی مخاطبان دارد. برای بیشتر مخاطبان، مشاهده یک ویدیو در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارند، آخرین مرحله جلب اعتماد است و بعد از مشاهده ویدیو قطعا اقدام به خرید محصول مورد نظر خود می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: بازاریابی ویدیویی چیست ؟ 

۷. ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف گذاری مجدد از دیگر روش‌های تبلیغاتی و مناسب کسب و کارهایی است که مشتری ثابت خود را دارند. به عبارت دیگر کسب و کارهایی که قبلا با دیگر روش‌های تبلیغاتی خود را به مشتریان معرفی کرده و افرادی خریدار محصولات آن بوده یا حتی محصولات آن‌ها را مشاهده می‌کنند، با استفاده از این تبلیغات مجددا برای خرید از آن کسب و کار ترغیب می‌شوند. این روش مناسب سایت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاینی است که به هر دلیل مدتی غیر فعال بوده و قصد فعالیت مجدد را دارند.

همه ما تبلیغات ریتارگتینگ را مشاهده کرده‌ایم اما بیشتر ما با این تبلیغات آشنایی نداریم به همین دلیل این نوع تبلیغ را با شیوه انجام آن توضیح می‌دهیم. امروزه در زمان ورود به بسیاری از سایت‌های اینترنتی به خصوص سایت‌هایی که در زمینه فروش یا معرفی محصول فعالیت می‌کنند این سوال از کاربر پرسیده می‌شود که کوکی‌های سایت را می‌پذیرند یا نه؟ کمتر کسی با مفهوم کوکی و عملکرد آن آشنایی دارد اما این گزینه دلیل مشاهده تبلیغ محصول آن سایت در دیگر سایت‌هایی است که هیچ ارتباطی با محتوای آن فروشگاه ندارند. به عبارت دیگر کوکی‌ها رفتار شما را در اینترنت رصد می‌کنند تا در سایت‌های پر بازدید تبلیغ محصول خود را به شما نشان دهند.

۸. تبلیغات در پادکست

تبلیغات در پادکست یا تبلیغات صوتی از دیگر روش‌های تبلیغات دیجیتالی است که چند سالی است مطرح شده و از همان زمان شروع، به یکی از پر طرفدارترین و پر بازده‌ترین روش‌های تبلیغ در دنیای دیجیتال تبدیل شده‌اند. البته رسانه‌های شنیداری از ابتدا محبوبیت زیادی داشته‌اند. رادیو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای ارتباطی از گذشته‌های دور اهمیت زیادی داشته است و تبلیغات در آن هم نتیجه بخش بوده اما تبلیغات صوتی ارتباطی با رادیو یا ابزارهای مشابه ندارند. در تبلیغات صوتی، تبلیغ محصول یا کسب و کار مورد نظر در یک پادکست یا مقاله صوتی و قبل یا بعد از آن قرار می‌گیرد.

شرط اصلی تبلیغات در پادکست، تبلیغ در پادکست‌هایی با موضوعات پرطرفدار و محبوب است. برای مثال موضوعات فوتبالی همیشه برای جوانان محبوب بوده یا موضوعاتی مانند زیبایی و مراقبت از پوست برای بانوان جوان و حتی آقایان پر طرفدار هستند. قرار دادن تبلیغی از یک محصول در پادکستی با موضوع مشابه تاثیر زیادی در مخاطب دارد. البته در این نوع تبلیغ هم مانند تبلیغات ویدیویی موضوعات مختلفی وجود دارند که توجه به آن‌ها الزامی است. برای مثال در این نوع تبلیغ گوینده باید به متن تبلیغ مسلط باشد. متن و محتوا باید جذاب و متناسب با مخاطب باشد. برای مثال در تبلیغی که در پادکستی مرتبط با فوتبال ارائه می‌شود، هیجان تبلیغ باید متناسب با موضوع و سن و سال شنوندگان باشد.

۹. تبلیغات کلیکی

یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات کلیکی است. در تبلیغات کلیکی به ازای هر بار کلیک کاربران مبلغی به سایت یا ابزاری که تبلیغ در آن انجام شده پرداخت می‌شود. در واقع شیوه تسویه حساب مشتری یا کسب و کاری که محصول خود را تبلیغ می‌کند با سایت یا محتوایی که این تبلیغ را منتشر می‌کند به صورت کلیکی است و با هر بار کلیک مشتریان سفارش دهنده تبلیغ موظف به پرداخت مبلغی به سایتی که تبلیغ در آن انجام شده، پرداخت خواهد شد.

تبلیغات کلیکی به دلایل زیادی روشی موثر در تبلیغات است. در این شیوه تبلیغات نیازی به پرداخت هزینه تبلیغ در همان ابتدا نیست و به دلیل کلیکی بودن پرداخت، هزینه برای انجام تبلیغ تنها زمانی انجام خواهد شد که تبلیغ بازدهی مورد نظر را داشته یا سایت مخاطبینی داشته باشد که آن تبلیغ را مشاهده کرده و در آن تبلیغ مشارکت داشته باشند. البته تبلیغات کلیکی مشکلات و معایبی هم دارد و یکی از آن‌ها مسئله واقعی بودن کلیک‌ها است. همچنین این موضوع که با هر بار کلیک مخاطب به مشتری تبدیل می‌شود یا نه هم چندان مشخص نیست و این ایراد بزرگ این روش تبلیغاتی است.

مطلب پیشنهادی: برندسازی با شبکه های اجتماعی

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است، به گونه‌ای که با هربار تحقیق در مورد این شیوه تبلیغات مزایا و امتیازات جدیدی در مورد آن کشف می‌شوند. مزایای این شیوه تبلیغاتی نه تنها کسب و کارهای بزرگ بلکه برای کسب و کارهای کوچکی به تازگی پا در عرصه گذاشته‌اند را هم شامل می‌شود. کسب و کارهای کوچک در دنیای دیجیتال و با استفاده از دیجیتال مارکتینگ این امکان را دارند که با بزرگ‌ترین کسب و کارها رقابت کنند. در دنیای دیجیتال جایگاه یک تبلیغ به قدرت و رعایت اصول در انجام آن بستگی دارد و گاهی تبلیغی که توسط یک کسب و کار کوچک انجام می‌شود، بیشتر از کسب و کاری قدیمی دارای این ویژگی‌ها است.

در واقع می‌توان این طور گفت که مزایای دیجیتال مارکتینگ علت این مسئله که یک کسب و کار دیجیتالی زودتر از عرضه فروشی به محبوبیت برسد یا اصلا نیازی به ایجاد فروشگاهی برای ارتباط حضوری با مشتریان خود نداشته و به صورت آنلاین، فعالیتی موفق را تجربه کند. آشنایی با مزایای دیجیتال مارکتینگ شما را برای استفاده از خدمات و روش‌های مختلف این شیوه تبلیغات یا بازاریابی مطمئن‌تر می‌کنند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزایای این روش تبلیغاتی را معرفی خواهیم کرد.

۱. ارتباط بهتر با مخاطبان

ارتباط بهتر با مخاطبان اولین مزیت دیجیتال مارکتینگ است. تصور کنید محصولی که مورد نیاز گروهی از افراد است را دقیقا به محلی که آن افراد وجود دارند، ببرید. برای مثال فروش محصولی مانند بخاری برقی در محلی سرد که لوله‌کشی گاز ندارد بسیار ساده است و قطعا در فصل زمستان فروش این محصول توسط شما تضمین شده خواهد بود. تبلیغات از روش دیجیتال مارکتینگ هم چنین حالتی دارد. در این روش تبلیغاتی می‌توانید تبلیغ را دقیقا جایی انجام دهید که بیشتر مخاطبان آن با محصول شما تناسب دارند. به عنوان مثال تبلیغات ویدیویی با محتوای منابع آموزشی کنکور در پیج اینستاگرامی که مخاطبان نوجوان و کنکوری دارد و موضوع آن در مورد کنکور است، قطعا بازدهی بهتر و بیشتری خواهد داشت و در چنین بستری، تبلیغ شما از هر نوعی که باشد دیده خواهد شد.

۲. تلاش کمتر

تلاش کمتر دیگر مزیت تبلیغات دیجیتال است. در دیگر روش‌های تبلیغات بعد از آماده‌سازی محتوا یا انتخاب موضوع راه زیادی برای استفاده از آن در پیش دارید. برای مثال پس از آماده‌سازی یک تیزر تبلیغاتی باید بستر پخش آن را انتخاب کرده، زمان مناسب انتشار را مشخص کنید، هزینه زیادی برای به روزرسانی تیزر پرداخت کنید و در نهایت باز هم این احتمال وجود دارد که بستر انتخابی برای تبلیغ شما مناسب نباشد. در تبلیغات دیجیتال این میزان سختی نیاز نیست. تلاش کمتر ویژگی اصلی تبلیغات دیجیتال است. در این روش تبلیغاتی شما ابتدا بستر خود را مشخص کرده و سپس بر اساس بستر برای ایجاد تبلیغ اقدام می‌کنید. این موضوع علاوه بر تلاش هزینه‌های پرداختی برای تبلیغ را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

۳. قابلیت اندازه‌گیری

قابلیت اندازه‌گیری مزیت دیگر تبلیغات دیجیتال است. تصور کنید که یک بیلبورد در بزرگراهی پر رفت و آمد را برای تبلیغ کسب و کار انتخاب کرده باشید. این بیلبورد شاید در معرض نمایش گروه زیادی از افراد باشد اما دقیقا مشخص نیست که چه تعداد از افراد آن را مشاهده کرده و چه تعداد از بازدیدکنندگان بیلبورد به مشتریان شما تبدیل شده‌اند، در تبلیغات دیجیتالی اما این موضوع به سادگی امکان‌پذیر است. برای مثال در بستری مانند Google Ads تمام فعالیت‌ها با استفاده از ابزار Google Analytics قابل تحلیل و بررسی هستند. البته دیگر بسترهای تبلیغاتی هم چنین امکاناتی دارند و به طور کل اندازه‌گیری فعالیت‌ها و امکان تحلیل آن‌ها جز مزایای مهم تبلیغات به سبک دیجیتال است.

۴. امکان کار با هر میزان بودجه‌ای

امکان کار با هر میزان بودجه‌ای یکی دیگر از مزیت‌های تبلیغات دیجیتال و مهم‌ترین مزیت این روش تبلیغاتی است که در دیگر روش‌های تبلیغاتی احتمال آن کم است. در این روش تبلیغات کاربران می‌توانند بسته به بودجه خود اقدام به تبلیغ کنند. برای مثال تبلیغات گوگل تبلیغی نسبتا پر هزینه اما تبلیغات کلیکی ارزان‌تر است. در صورتی که بودجه استفاده از تبلیغات گوگل را نداشته باشید، گزینه مناسب‌تر تبلیغاتی برای شما تبلیغات کلیکی خواهد بود. امکان کار با هر میزان بودجه‌ای این فرصت را هم برای شما ایجاد می‌کند که بر اساس بودجه خود چند روش تبلیغاتی را در کنار هم استفاده کنید و شانس دیده شدن تبلیغات را افزایش داده و در نتیجه فروش بیشتر خود را تضمین کنید.

۵. نتیجه‌گیری فوری

در روش‌های قدیمی یا سنتی تبلیغات برای مشاهده نتیجه تبلیغ انجام شده و بررسی بازدهی آن باید چند دوره تبلیغ را انجام داد و بعد از چندین دوره می‌توان بازدهی را بررسی کرد اما در تبلیغات دیجیتال و بیشتر انواع آن بلافاصله بعد از تبلیغ می‌توان نتیجه را مشاهده کرد. برای مثال در تبلیغات کلیکی می‌توان به طور روزانه میزان کلیک‌های انجام شده روی هر تبلیغ را بررسی کرد تا در صورتی که تبلیغ از نظر تعداد بازدهی مناسبی داشت برای ادامه آن تصمیم گیری می‌شود یا در تبلیغات اینستاگرامی، امکان بررسی بازدهی تبلیغ بلافاصله بعد از انتشار آن وجود دارد. اگر تبلیغ اینستاگرامی شما یک تبلیغ با بازدهی مناسب باشد از همان ابتدای انتشار کاربران زیادی از آن بازدید خواهند کرد و از طریق لایک و کامنت دیدگاه خود در مورد تبلیغ را مشخص می‌کنند.

 

استراتژی‌های تبلیغات دیجیتال برای موفقیت در اینترنت

در استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغ بهتر کسب و کار و رسیدن به فروش بیشتر، علاوه بر آشنایی با روش‌های مختلف و جزئیات هر کدام باید با استراتژی‌های تبلیغات دیجیتال برای موفقیت در اینترنت هم آشنایی داشت. استراتژی یا تعیین مسیر برای رسیدن به هدف هم مانند دیگر مسائل در تبلیغات دیجیتال انواع مختلفی دارد. تاثیر استراتژی‌های تبلیغات دیجیتال برای موفقیت در اینترنت غیر مستقیم است. به این معنی که به کارگیری آن‌ها در روش‌های مختلف تبلیغات دیجیتال در نهایت باعث تبلیغ موفق و افزایش فروش می‌شوند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین استراتژی‌های تبلیغات دیجیتال برای موفقیت در اینترنت را معرفی خواهیم کرد.

۱. تعیین اهداف

اولین قدم برای تعیین استراتژی در دیجیتال مارکتینگ تعیین اهداف است. تا زمانی که اهداف و خواسته‌های شما از بازاریابی مشخص نباشد امکان موفقیت در هیچکدام از زمینه‌های دیجیتال مارکتینگ را نخواهید داشت. بهتر است اهداف کسب و کار خود چه با هدف انجام دیجیتال مارکتینگ و چه با هدف استفاده از دیگر روش‌های تبلیغات و بازاریابی را به روز مشخص کنید. تعیین اهداف باید با در نظر گرفتن نکات زیر انجام شود.

    • دقیق بودن :

      اولین نکته‌ای که در تعیین اهداف دیجیتال مارکتینگ باید به آن توجه داشت، دقیق بودن هدف است. هدف شما باید به گونه ای باشد که برای همه افرادی که به نوعی با کسب و کار و تبلیغ آن در ارتباط هستند، قابل درک باشد.

    • قابل سنجش بودن :

      قابل سنجش بودن دیگر ویژگی اهدافی است که برای دیجیتال مارکتینگ و دیگر اقدامات تبلیغاتی باید در نظر داشت. اگر امکان بررسی میزان دستیابی به هدف وجود نداشته باشد، این امکان را نخواهید داشت که زمان دقیق پایان پروژه تبلیغاتی خود را مشخص کنید.

    • قابل دستیابی بودن :

      یکی از مهمترین نکاتی که در تعیین اهداف برای تبلیغات دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید، قابل دستیابی بودن هدف است. بسیاری از کسب و کارها اهدافی را انتخاب می‌کنند که ابزار دستیابی به آن در اختیار آنها نیست، این مسئله باعث می‌شود که کسب و کار به صرف هزینه زیادی برای تامین ابزار دستیابی به هدف خود باشند.

    • زمان‌بندی داشتن :

      زمان‌بندی داشتن یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در تعیین اهداف باید در نظر داشت و تاثیر زیادی در دستیابی به آن هدف دارند. بازه زمانی باید مناسب باشد. بازه زمانی بیش از اندازه کوتاه دستیابی به هدف را سخت می‌کند. در این شرایط ممکن است برای دستیابی به هدف اقداماتی عجولانه انجام شود و کار نتایج عکس داشته باشد. در صورتی که بازه زمانی بیش از اندازه طولانی باشد، مشکلاتی مانند افزایش هزینه رسیدن به هدف، انگیزه تیم و تغییر شرایط بازار رخ خواهد داد.

    • واقع‌بینانه بودن :

      در نهایت هدف تعیین شده به عنوان استراتژی تبلیغات دیجیتال باید واقع‌بینانه باشد. واقع‌بینانه بودن موضوع مهمی در اهداف دیجیتال مارکتینگ است و هم در هزینه‌ها و هم در انگیزه تیم کاری برای رسیدن به اهداف تاثیرگذار است.

۲. شناسایی دقیق مشتریان

شناسایی دقیق مشتریان یکی دیگر از نکاتی است که در تعیین استراتژی بازاریابی باید به آن توجه داشت. این نکته موثر کمک می‌کند که تبلیغ را دقیقا به شکلی انجام دهید که مشتری شما جذب آن می‌شود و این موضوع از صرف هزینه اضافی جلوگیری می‌کند. به منظور شناسایی دقیق مشتریان می‌توانید از متخصصین این موضوع کمک بگیرید. همچنین اگر فردی فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید و برای انجام تبلیغات یک مجموعه قصد شناسایی مشتریان آن را دارید، بهتر است به مسائلی مانند نوع کسب و کاری که برای تبلیغ آن سفارش گرفته‌اید، محصولی که قصد تبلیغ آن را دارید، قدمت محصول و فعالیت‌های قبلی کسب و کار را در زمینه تبلیغات بررسی کرده تا مشتریان را بهتر و بیشتر بشناسید.

۳. درک مشکلات قابل حل

یکی دیگر از مسائلی که به عنوان استراتژی تبلیغات دیجیتال موثر است و باعث نتیجه‌گیری بهتر و بیشتر از تبلیغات دیجیتالی می‌شود، درک مشکلات قابل حل است. این موضوع به معنی مشکلاتی که در مسیر طراحی وجود دارد، نیست بلکه به معنی خدمات یا مشکلاتی است که مشتریان برای حل آن‌ها به شما مراجعه می‌کنند و شما قادر به برطرف کردن آن‌ها هستید. برای مثال یک شرکت دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوا متنی، سئو حرفه‌ای، تولید محتوا به صورت عکس و ویدیو را دارد اما گوینده مناسبی برای تولید پادکست یا ابزاری برای کار حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارد. چنین شرکتی بهتر است استراتژی اولیه کار خود را برای ارائه خدمات در این زمینه‌ها و بعد از آن ارتقای سطح خود در دیگر زمینه‌های دیجیتال مارکتینگ قرار دهد.

۴. شناسایی مشتریان وفادار

نکته بعدی در تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، شناسایی مشتریان وفادار است. قطعا در میان همه افرادی که مصرف کننده محصول یا خدمت شما هستند، مشتریانی به عنوان مشتری ثابت وجود دارند. این مشتریان افرادی هستند که در هر شرایطی خریدار محصول شما بوده و به آن نیاز دارند. چنین مشتریانی در صورت گران شدن محصول، تغییر بسته‌بندی، تغییر ترکیبات اولیه و هر چیزی باز هم محصولات شما را به دیگر برندها ترجیح می‌دهند. بهتر است بخشی از تبلیغات خود را برای این مشتریان آماده کرده یا در برنامه‌ریزی و تعیین روش تبلیغاتی حضور این مشتریان را نیز در نظر بگیرید. برای مثال در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام امکان استفاده از مشتریان وفادار و بازدهی بیشتر تبلیغات با آن‌ها را خواهید داشت. در اینستاگرام امکاناتی برای اشتراک گذاری و قرار دادن دیدگاه مشتریان وجود دارد که با شناسایی مشتریان وفادار و دعوت آن‌ها به فعالیت در این بخش‌ها می‌توانید شانس تبدیل بازدیدکنندگان بیشتر به مخاطب را افزایش دهید.

۵. بررسی و تحلیل بازار

بررسی و تحلیل بازار گام بعدی در تعیین استراتژی برای کسب و کار و استفاده از استراتژی برای آن است. قبل از اقدام به تبلیغ از طریق روشی در دیجیتال مارکتینگ بازار را تحلیل کنید تا تشخیص دهید بازار هدف شما چه نوع تبلیغی را بیشتر نیاز دارد. برای مثال در صورتی که محصول شما مورد نیاز سالمندان است و این گروه بازار اصلی محصول شما را تشکیل می‌دهند، باید روشی را برای تبلیغ دیجیتال انتخاب کنید که سالمندان توانایی استفاده از آن را داشته باشند. برای مثال تبلیغات کلیکی برای سالمندان چندان جذاب و کاربردی نیست اما تبلیغات ویدیویی یا تبلیغات در پادکست احتمالاً در این گروه تاثیر زیادی داشته باشد.

۶. بررسی کسب و کار

بررسی کسب و کار یکی دیگر از موضوعات مهم در استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. هر نوع کسب و کار نوع خاصی از تبلیغات دیجیتالی را نیاز دارد. به تعبیر دیگر برای هر کسب و کاری یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ کاربردی و نتیجه بخش است. تشخیص این موضوع به منظور انتخاب روش درست نیاز به بررسی کسب و کار و شناسایی دقیق نیازهای حوزه کاری دارد.

۷. شناسایی رقبا

دیگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ شناسایی رقبا است. این موضوع در انتخاب بهترین بستر تبلیغ، بهترین روش تبلیغ و بهترین متن و پیام برای تبلیغ تاثیرگذار است. تبلیغ شما باید به گونه‌ای باشد که رقبا مشابه آن را انجام نداده باشند، در عین حال این تبلیغ باید محتوایی نزدیک به تبلیغات رقبا نیز داشته باشد تا مشتریان و مخاطبان بدانند که شما چه محصولی ارائه می‌کنید، چه خدمتی دارید و به عبارتی معرفی محصول ساده‌تر انجام شود.

۸. مدیریت تیم کاری

مدیریت تیم کاری یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که قبل از شروع به تبلیغات دیجیتال باید انجام شود تا اثربخشی تبلیغات بیشتر شود. مدیریت تیم کاری به معنی بررسی توانایی‌های تیمی است که با آن کار می‌کنند و تقسیم وظایف میان آن‌ها است. این کار کمک می‌کند که هر عضو تیم در فعالیتی که به او اختصاص داده شده قوی‌تر شود و در نتیجه کیفیت نهایی کاری که انجام می‌دهید هم بیشتر شود. برای مثال زمانی که نیرویی را به عنوان تولید کننده محتوا انتخاب می‌کنید و وظایف تولید محتوای متنی و رسیدگی به آن را به عهده او می‌سپارید، این نیرو در تولید متون قوی‌تر شده و کیفیت کار او در این زمینه بیشتر می‌شود. این مسئله در نهایت منجر به تولید محتوای متنی با کیفیت‌تر توسط آن نیرو می‌شود. در مدیریت تیم کاری همچنین باید میزان نتیجه‌گیری هر یک از اعضا در تیم خود را بررسی کنید تا در صورت نیاز به تغییر نوع وظیفه عملکرد را بهتر کنید.

 

کمپین تبلیغات دیجیتال

کمپین تبلیغات دیجیتال یکی دیگر از امکاناتی است که در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و با استفاده از آن می‌توان تبلیغاتی مفیدتر، کاربردی‌تر و موثرتر انجام داد. کمپین تبلیغات دیجیتال یکی از بخش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ است که امروزه بیشتر آژانس‌های تبلیغاتی تمرکز خود را روی نحوه برگزاری و ایجاد آن می‌گذارند. برای راه‌اندازی یا ایجاد یک کمپین به منظور انجام تبلیغات دیجیتال ابتدا باید بدانید که کمپین تبلیغات دیجیتال چیست؟ کمپین تبلیغات دیجیتال در واقع مجموعه‌ای از فعالیت‌های سازمان یافته و با برنامه‌ریزی است که برای رسیدن به هدفی خاص انجام می‌شوند. در کمپین‌ها چند روش برای ارتباط با مشتری در نظر گرفته می‌شود و فعالیت آن‌ها ترکیبی اما برای رسیدن به یک هدف یا در یک موضوع مشخص است.

از نمونه‌های کمپین تبلیغات دیجیتال می‌توان به کمپین‌های تولید محتوا اشاره کرد. در این کمپین‌ها که توسط آژانس‌های تبلیغاتی برای مشتریان طراحی می‌شوند تمام فعالیت‌ها و روش‌های تولید محتوا سازمان‌دهی شده و برای استفاده موثر از آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. در این کمپین‌ها حتی در صورتی که از چند روش تبلیغاتی استفاده شود هم، تمامی آ‌ن‌ها مرتبط به هم هستند. در راه‌اندازی کمپین هم باید به تمام استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ مانند هدف‌یابی، شناسایی مشتریان، تعیین گروه هدف و تحلیل رقبا توجه کرد.

مطلب پیشنهادی: کمپین تبلیغاتی چیست ؟

  • تبلیغ در یوتیوب

در ادامه تبلیغات دیجیتال چیست قصد معرفی چند ابزار کاربردی و پر مصرف برای تبلیغات دیجیتال را داریم. تبلیغ در یوتیوب به عنوان اولین موردی که قصد معرفی آن را داریم یکی از پرطرفدارترین انواع تبلیغات است. طبق آخرین آمارها در حال حاضر چیزی حدود یک سوم جمعیت کل دنیا از یوتیوب استفاده می‌کنند و این موضوع نشان دهنده تاثیر زیاد این ابزار در تبلیغات است. تبلیغ در یوتیوب مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به مقرون به صرفه بودن تبلیغات اشاره کرد. محتوای این تبلیغات را می توان با یک گوشی ساده هم ضبط کرد و در عین حال با افزایش دنبال کنندگان صفحه خود از همان محتوای کم هزینه کسب درآمد کرد. هدف گذاری برای محتوای یوتیوب بسیار ساده انجام می شود زیرا شما می دانید دقیقاً برای چه موضوعی محتوا ایجاد میکنید و مخاطب نیز با مشاهده ثانیه‌های اول محتوا متوجه خواهد شد که محتوا مناسب هست یا نه؟

دیگر مزیت تبلیغ در یوتیوب وجود ابزارهایی برای تحلیل وضعیت محتواها در این پلتفرم است. برای تبلیغ در این پلتفرم ابتدا باید هدف و نوع کمپین خود را مشخص کنید، سپس باید subtype محتوای خود را تعیین کنید. این کار کمک می‌کند که محل نمایش محتوای شما و فرم تا مشخص شود. در مرحله بعد باید نام کمپین و استراتژی قیمت گذاری آن را مشخص کنید، قیمت گذاری در یوتیوب به ۳ روش هزینه به ازای بازدید، به ازای هر هزار نمایش و به ازای اکشن یا واکنش مخاطبان انجام می‌شود. تعیین بودجه، انتخاب محل نمایش و هدف گیری آخرین مراحل برنامه ریزی تولید محتوا برای یوتیوب هستند. در نهایت باید محتوای خود را انتشار دهید و برای جذب مخاطبان روی آنها کار کنید.

  • تبلیغ در آپارات

از دیگر ابزارهای تبلیغات دیجیتال، تبلیغ در آپارات است.‌ تبلیغ در آپارات شبیه به تبلیغ در یوتیوب برای ایرانیان است که دسترسی به آن برای ایرانیان هیچ محدودیتی نداشته و امکان استفاده از آن با کمترین هزینه و ساده ترین ابزار ها وجود دارد. تبلیغ در آپارات هم مانند یوتیوب از نوع تبلیغات ویدیویی است. محتوای اصلی این ابزار هم محتوای ویدیویی است اما چند سالی است که در وبلاگ آپارات محتواهای متنی هم برای استفاده بهتر از این سرویس قرار داده می‌شوند. استفاده موثر از تبلیغات در آپارات هم مانند یوتیوب شرایطی دارد که یکی از آنها تولید محتوای با کیفیت است.

برای تبلیغ در آپارات دو انتخاب دارید. اولین انتخاب شما پرداخت هزینه برای تبلیغات مستقیم آپارات است. این تبلیغات ویدیوهای کوتاه در حد چند ثانیه هستند که قبل از ویدیوهای مختلف نمایش داده می‌شوند. نمایش 5-6 ثانیه از این تبلیغ اجباری است اما بعد از آن مخاطب این امکان را دارد که تبلیغ را رد کند. به همین دلیل برای استفاده از این نوع تبلیغ باید از همان لحظه اول محتوایی جذاب تولید کنید. روش دیگر تبلیغات در آپارات، تولید محتوای معرفی و تبلیغات است. در این روش ابتدا باید در آپارات ثبت نام کرده و یک صفحه داشته باشید. موضوع صفحه را مشخص کرده و در یک دسته بندی خاص شروع به تولید محتوای ویدیویی کنید. این محتواها ممکن است معرفی محصول، معرفی خدمات و هر چیزی که به نوعی در فروش شما موثر بوده و در واقع تبلیغات دیجیتال شما باشند.

  • تبلیغ در تلگرام

تبلیغ در تلگرام به عنوان یکی دیگر از ابزارهای دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی که امروزه طرفداران زیادی دارد و مخاطبان زیادی از آن استفاده می‌کنند، یکی دیگر از انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغات در این پلتفرم هم روش‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تبلیغات بازدیدی اشاره کرد. تبلیغات بازدیدی نوعی از تبلیغ هستند که به ازای هر بازدید هزینه‌ای پرداخت می‌شود. تبلیغات ساعتی در تلگرام یکی دیگر از روش‌های تبلیغ در تلگرام است که از نظر اقتصادی به صرفه است. برای این نوع تبلیغ پست تبلیغاتی شما که ممکن است عکس، متن و حتی ویدیو باشد، برای مدت زمان مشخصی که اغلب 12 یا 24 ساعت است در یک کانال پرمخاطب نمایش داده می‌شود. افزایش ممبر، تبلیغات کلیکی در تلگرام، تبلیغات گسترده یا انبوه و افزایش ممبر به صورت اجباری یا پاپ آپ از دیگر روش‌های تبلیغ در تلگرام هستند.

از مزایای تبلیغ در تلگرام می‌توان به پر مخاطب بودن آن اشاره کرد. این پلتفرم هم مانند اینستاگرام مخاطبان زیادی دارد و بیشتر این مخاطبان روزانه از آن استفاده می‌کنند. امکان استفاده از این پلتفرم هم در موبایل و هم در رایانه شخصی و محیط کاربری ساده که امکان کار با این شبکه را برای هر فرد با هر سن و میزان تحصیلاتی ایجاد می‌کند، از دیگر مزایای تبلیغ در تلگرام و استفاده از این پلتفرم برای Digital Marketing هستند.

 

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام یا به اختصار اینستاگرام مارکتینگ از دیگر روش‌های تبلیغات دیجیتال به دو صورت قابل انجام است. اولین روش تبلیغات در این پلتفرم تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها است. اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌های اینستاگرامی، هنرمندانی هستند که صرفا در این بستر فعالیت می‌کنند و از طریق همین بستر به شهرت رسیده‌اند. همچنین روش دیگری هم برای تبلیغات در اینستاگرام وجود دارد و آن ارتقا صفحه از طریق ساخت پست‌های جذاب است. روش اول پر هزینه و روش دوم زمان‌بر است.

برای دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام ابتدا باید یک صفحه تجاری در این پلتفرم ایجاد کرد. سپس باید اقدام به تولید محتوا کرد. در حال حاضر محتواهای اصلی اینستاگرام عکس و ویدیو هستند اما امکان استفاده از محتوای متنی با محدودیت کلمات هم در زیرنویس پست‌ها وجود دارد. تولید محتوا باید با یک استراتژی و برنامه‌ریزی مشخص انجام شود. همچنین صفحه و محتواهای آن برای بهتر دیده شدن باید به صورت منظم تبلیغ شوند. آپدیت کردن صفحه، استفاده از امکانات مختلف مانند استوری و هایلایت، برگزاری جشنواره‌هایی برای تعامل کاربران، استوری‌های نظرسنجی و بسیاری اقدامات دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام هستند.

 

تبلیغات دیجیتال و بازاریابی سنتی

تا اینجا در مورد این موضوع که تبلیغات دیجیتال چیست مطالب مختلفی عنوان شد اما یکی از دغدغه‌های مهم کاربران در مورد دیجیتال مارکتینگ و استفاده از این ابزار برای تبلیغات این مسئله است که چرا باید تبلیغات خود را به صورت اینترنتی انجام داد و در واقع عدم اعتماد به تبلیغات دیجیتالی است. برای پاسخ بهتر به این موضوع باید تفاوت‌های تبلیغات دیجیتال و بازاریابی سنتی را بررسی کنیم. در بازاریابی سنتی برای تبلیغات نیاز به تیمی حرفه‌ای و آموزش دیده است، در حالیکه تبلیغات دیجیتالی حتی با یک فرد به تنهایی هم قابل انجام است. همچنین در بازاریابی سنتی نیاز است که نمونه‌ای از محصول همیشه همراه با بازاریاب باشد تا معرفی محصول به مشتری ساده‌تر انجام شود.

تفاوت دیگر تبلیغات دیجیتال و بازاریابی سنتی در ابزار استفاده از آن است. ابزارهای تبلیغات و بازاریابی به شیوه سنتی مواردی مانند تلویزیون، رادیو، تلفن و بیلبوردها هستند اما ابزارهای تبلیغات دیجیتال انواع مختلفی دارند و پلتفرم‌های مختلفی را می‌توان برای تبلیغات در این شیوه استفاده کرد. دامنه تبلیغات در بازاریابی سنتی محدود است و در بهترین احتمال محصول در کشور خود شما قابل معرفی است اما در دیجیتال مارکتینگ دامنه وسیعی از مشتریان بدون محدودیت جغرافیایی را در اختیار دارید.

 

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

با تمام مطالبی که تا اینجا گفته شد، اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار کاملا مشخص است. کسب و کارهای امروزی حتی اگر فعالیت آن‌ها به صورت دیجیتالی و در بسترهای آنلاین نباشد هم بهتر است، تبلیغات خود را در این بستر هم انجام دهند. دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار تضمین فروش بیشتر است زیرا تنها بستری است که امکان بررسی بازدهی تبلیغات در آن وجود دارد. به علاوه با استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار، مدیریت هزینه‌ها هم به شکل ساده‌تری انجام می‌شود و این موضوع جز مزایای مهم این تبلیغات است. دیگر مزیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار، امکان استفاده از این سیستم در کسب و کارهای کوچک است. در حالت عادی تنها کسب و کارهای بزرگ امکان پرداخت هزینه تبلیغات و بازاریابی سنتی را دارند و کسب و کارهای کوچک از نوع ابتدایی بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند اما در دیجیتال مارکتینگ، بیشتر روش‌ها با مدیریت هزینه و مطابق با بودجه کسب و کار قابل استفاده است.

 

خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ

بیشتر مزایای تبلیغات دیجیتال تا اینجا گفته شد اما یکی از مهم‌ترین امتیازات این روش نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی، به خصوص بازاریابی سنتی خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ است. این روش به طور کل جذاب است و همه تکنیک‌ها و ابزارهای آن هنوز نوآورانه هستند اما امکان خلاقیت در این ابزارها هم به راحتی وجود دارد. برای مثال با جستجویی ساده در اینترنت می‌توانید انواع تبلیغات ویدیویی را مشاهده کنید که هر کدام موضوع، ساختار و ایده‌ای متفاوت دارند اما هنوز هم ایده‌های زیادی وجود دارد که برای این شیوه تبلیغات دیجیتال می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ یکی از ویژگی‌هایی است که اعتبار کسب و کارها را در بازار رقابت تبلیغات حفظ می‌کند.

 

تعرفه دیجیتال مارکتینگ

صحبت در مورد تعرفه دیجیتال مارکتینگ به طور دقیق امکان‌پذیر نیست. به عبارت دیگر امکان مشخص کردن مبلغ دقیقی به عنوان تعرفه دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد. هر چند هزینه‌ها در بعضی بخش‌های این نوع تبلیغات ثابت هستند اما در نهایت عوامل مختلفی وجود دارند که بسته به کیفیت کار شرکت مجری، نوع نیاز مشتری و حتی تغییر نرخ ارز و قیمت‌ها به طور روزانه کم و زیاد می‌شوند. برای مثال هزینه خرید هاست و دامنه در بیشتر مراکز یکسان است اما هزینه‌های مربوط به طراحی سایت، قالب سایت، آماده‌سازی محتوا برای آن، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای متنی، ویدیویی و بسیاری موارد دیگر بسته به عوامل مختلف، متفاوت است.

برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنیم. برای مثال اگر شما قصد تبلیغ در اینستاگرام را داشته باشید و این کار را توسط یک اینفلوئنسر انجام دهید، بسته به اینکه این فرد چقدر دنبال کننده دارد، تبلیغ شما را به چه صورت استوری یا پست به نمایش می‌گذارد و چقدر در معرفی برند شما تاکید می‌کند، هزینه تبلیغات متفاوت خواهد بود. این موضوع در انواع دیگر روش‌های تبلیغات دیجیتال مانند تلگرامی، یوتیوب، آپارات، تبلیغات بنر یا کلیکی، تبلیغات نمایشی و سایر روش‌ها هم وجود دارد. به عبارتی برای اطلاع دقیق از تعرفه دیجیتال مارکتینگ باید مجموعه‌ای از عوامل موثر در این موضوع را در نظر داشته باشید.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ در مجریان وب

دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات دیجیتالی در دنیای امروز نقش مهمی ایفا می‌کنند. این تبلیغات به علت اصلی رشد کسب و کارها تبدیل شده‌اند و بسیاری از مشاغل با استفاده از آن‌ها موفقیت خود را تضمین می‌کنند. همین مسئله موجب شده که شرکت‌ها و تیم‌هایی که در این زمینه مهارت دارند هم امروزه بیشتر از گذشته باشند، همان‌طور که مجریان وب، یکی از مجموعه‌های قدیمی و با سابقه در زمینه طراحی سایت می‌باشد، خدمات خود را در این زمینه هم گسترش داده است. از خدمات دیجیتال مارکتینگ در مجریان وب می‌توان به انواع شیوه‌های تبلیغاتی در بستر دیجیتالی اشاره کرد. تبلیغات گوگل، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، طراحی سایت و سئو سایت و تبلیغات در سایت‌های پر بازدید از خدمات مجموعه ما در زمینه دیجیتال مارکتینگ هستند. البته تبلیغات ما به این موضوعات محدود نمی‌شود و با مراجعه به بخش‌های مختلف سایت می‌توانید با دیگر موضوعات کاری ما و انواع خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنیم آشنا شوید.

 

نتیجه گیری 

در این مطلب به طور کامل گفته شد که تبلیغات دیجیتال چیست و چه اهمیتی دارد تا در صورتی که مشتری این تبلیغات هستید با اطلاعاتی بیشتر برای انتخاب شرکت مجری تبلیغات، انتخاب بهترین روش تبلیغات و حتی مدیریت هزینه‌های خود اقدام کنید. البته سفارش و شروع به کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ هم اصلا سخت نیست. برای شروع تبلیغات دیجیتال می‌توان با شماره‌ 02122925602 تماس بگیرید تا مشاورین ما، راهنمایی‌های لازم در مورد انتخاب روش تبلیغاتی، بهترین نوع تبلیغات و هر آنچه برای دیجیتال مارکتینگ موفق نیاز است را معرفی کنند.

 

سوالات متداول 

۱. تبلیغات دیجیتال چیست؟

تبلیغات دیجیتال مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات به صورت آنلاین و در ابزارهای دیجیتالی است که به معرفی یک محصول، برند یا کسب و کار منجر می‌شود.

۲. استفاده از تبلیغات دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

اهمیت استفاده از تبلیغات دیجیتال در معرفی هر چه بیشتر و بهتر تبلیغ به مشتریان است. این نوع از تبلیغات محدودیتی نداشته و با یک تبلیغ ساده امکان برقراری ارتباط همزمان با تعداد زیادی از مشتریان را خواهید داشت.

۳. اصول استفاده از تبلیغات دیجیتال چیست؟

از مهم‌ترین اصول استفاده از تبلیغات دیجیتال می‌توان به مشتری شناسی، شناسایی رقبا، تعیین هدف و تحلیل بازار اشاره کرد.

۴. تبلیغات دیجیتالی چند نوع دارند؟

تبلیغات دیجیتالی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تبلیغ ویدیویی، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ نمایشی، تبلیغ کلیکی، تبلیغ گوگل و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

۵. رایج‌ترین نوع تبلیغات دیجیتالی کدام است؟

تبلیغات نمایشی رایج‌ترین نوع تبلیغات دیجیتال است که جز اولین‌ روش‌های این نوع تبلیغات نیز هست.

۶. بازدهی کدام نوع از تبلیغات دیجیتالی بیشتر است؟

تبلیغات در گوگل و تبلیغات ویدیویی پر بازده‌ترین نوع تبلیغات دیجیتال در دنیای امروز هستند.

۷. تبلیغات در یوتیوب برای ایرانیان چقدر کاربرد دارد؟

متاسفانه یوتیوب در ایران فیلتر است و دسترسی به آن چندان ساده نیست، ابزار در دسترس‌تر برای انتشار محتوای ویدیویی برای ایرانیان که تا حدودی شبیه به یوتیوب نیز هست آپارات و بعد از آن اینستاگرام است.

۸. هزینه تبلیغات دیجیتالی به چه صورت محاسبه می‌شود؟

تعرفه دیجیتال مارکتینگ یا هزینه این روش به موضوعات مختلفی مانند نوع تبلیغ، زمان تبلیغ، محل و بستر تبلیغ، هزینه‌های مجری تبلیغ و موارد مشابه بستگی دارد.

۹. مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی چیست؟

اصلی‌ترین مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی امکان مدیریت هزینه‌ها برای بهترین تبلیغ اما با کمترین هزینه است. در دیجیتال مارکتینگ فرصت تبلیغاتی کسب و کارهای بزرگ و کوچک یکسان است و بر خلاف بازاریابی سنتی مشکلاتی مانند محدودیت جغرافیایی هم وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *