آشنایی با 10 باور غلط و اشتباهات رایج سئو سایت در سال 2023⚡

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

اشتباهات رایج سئو چه مواردی هستند؟ کدام باورها در مورد سئو سایت حقیقت ندارند؟ اهمیت سئو صحیح سایت چیست؟ اشتباهات سئو سایت چه مشکلاتی ایجاد می‌کنند؟ چطور می‌توان از اشتباهات رایج سئو سایت پرهیز کرد؟ علی‌رغم اینکه امروزه بیشتر کاربران فضای مجازی با سئو سایت آشنا هستند، هنوز هم باورهای غلط زیادی در مورد این روش و تکنیک‌های آن وجود دارد که در این مطلب از مجریان وب قصد صحبت در مورد آن‌ها را داریم. اگر دارای وب سایتی هستید و قصد ارتقای جایگاه آن در موتورهای جستجو را دارید، جهت آشنایی با 10 باور غلط سئو و بهینه سازی سایت در سال 2023 با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: سئو چیست ؟

اشتباهات رایج سئو چه مواردی هستند؟

با وجود اینکه سئو روشی شناخته شده است که بیشتر فعالان حوزه وب با تکنیک‌ها آن آشنایی دارند، هنوز هم بسیاری از افراد این تکنیک‌ها را به صورت اشتباه استفاده می‌کنند. علت اشتباهات رایج سئو، باورهای غلطی است که از سمت متخصصین این حوزه به کاربران القا شده است. البته این مسئله کاری عمدی نیست و بیشتر به دلیل رفتار نامشخص گوگل اتفاق می‌افتد. این موتور جستجو بیشتر تغییرات خود را به طور ناگهانی انجام می‌دهد و سپس طی یک اطلاعیه آن‌ها را به کاربران خود اعلام می‌کند، به همین دلیل همواره باید این انتظار را داشت که تکنیک کاربرد های قدیمی، امروز دیگر موثر واقع نشود. برای کاهش اشتباه و خطا در انجام سئو یک راهکار مناسب هم وجود دارد و آن به‌روزرسانی ماهانه یا سالانه اطلاعات خود در این زمینه است که بخش زیادی از آن‌ها را می‌توان در اینترنت جستجو کرد، همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت که اشتباهات رایج سئو چه مواردی هستند.

 

10 مورد از اشتباهات رایج سئو و بهینه سازی سایت

۱. نتیجه‌گیری از سئو در کوتاه‌مدت

نتیجه‌گیری از سئو در کوتاه‌مدت یکی از باورهای به شدت اشتباه در مورد این روش است. خیلی از مجموعه‌ها با این ادعا که سئو سایت را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهند، هزینه‌های گزافی از صاحبین کسب و کار و وب‌سایت‌های تازه تاسیس دریافت می‌کنند، در حالیکه توانایی این کار را ندارند. البته با استفاده از برخی از تکنیک‌های غیر قانونی در سئو این امکان وجود دارد که سایت را به صفحه اول جستجو منتقل کرد اما همان‌طور که گفته شد، این تکنیک‌ها غیر قانونی هستند و با همان سرعتی که سایت را به رتبه‌های اول منتقل کرده، آن را به رتبه قبلی و حتی پایین‌تر باز می‌گردانند. البته در بعضی موارد، با تکنیک‌های قانونی و اصلی سئو هم امکان انتقال به رتبه‌های اول جستجو وجود دارد اما رتبه به دست آمده پایان راه نیست و با نادیده گرفتن تکنیک‌ها، خیلی زود از دست می‌رود.

به عبارت دیگر حتی اگر نتیجه‌گیری از سئو در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر باشد هم پایان راه نیست و برای حفظ آن باید در درازمدت تلاش کرد. این باور غلط که با دستیابی به رتبه اول سایت تا مدت‌ها در آن رتبه باقی می‌ماند در بسیاری از موارد باعث از بین رفتن رتبه سایت و ضرر و زیان‌های هنگفت مالی برای کاربران می‌شود، بنابراین در سال 2023 به جدی گرفتن آن و تلاشی دائمی و مستمر برای سئو سایت تاکید می‌شود.

۲. گوگل ادز جایگزین سئو

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد سئو و بهینه‌سازی سایت و اشتباهات رایج سئو توسط کاربران این است که گوگل ادز را جایگزین سئو می‌دانند، در حالیکه نه در عمل و نه در نتیجه این‌طور نیست. احتمالا می‌دانید که گوگل ادز سرویس تبلیغات گوگل است که با پرداخت هزینه به این موتور جستجو، سایت شما به عنوان اسپانسر یا تبلیغات به دیگر کاربران نمایش داده می‌شود. نمایش سایت‌های تبلیغاتی با کمک گوگل ادز در اولین صفحه لیست جستجوی ارائه شده توسط موتور جستجو ارائه می‌شود و با توجه به اینکه سئو هم سایت را به ابتدای لیست نتایج منتقل می‌کند، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گوگل ادز جایگزین سئو است یا می‌توان به جای سئو از آن استفاده کرد.

البته این باور را نمی‌توان به طور کامل اشتباه دانست زیرا در کوتاه‌مدت این امکان وجود دارد که گوگل ادز جایگزین سئو شود اما در عمل اینطور نیست. با این حال اگر از گوگل ادز به موقع و به درستی استفاده شود، می‌توان آن را به عنوان یکی از راهکارهای سئو به کار برد. همان‌طور که می‌دانید یکی از اصول سئو و یکی از موضوعاتی که توجه موتور جستجو را به یک وب سایت جلب می‌کند، تعداد بازدیدهایی است که در مدت کوتاه از آن سایت می‌شود. گوگل ادز با قرار دادن سایت در اولین صفحه نتایج این فرصت را ایجاد می‌کند که کاربران زیادی در یک بازه زمانی کوتاه از سایت بازدید کرده و از این طریق موتور توجه موتور جستجو قرار گیرد.

۳.  سئو بدون آموزش هم قابل انجام است

از دیگر اشتباهات رایج سئو می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سئو بدون آموزش هم قابل انجام است. تصور بسیاری از کاربرانی که آموزش‌های اولیه سئو را در اینترنت مطالعه می‌کنند، این است که تکنیک‌های سئو آنقدر ساده هستند که بدون آموزش و یادگیری تخصصی و اصولی هم امکان استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد و با به کارگیری چند تئوری و تکنیک ساده، نتایج لازم را دریافت کرد. باور بسیاری از کاربران در مورد سئو این است که این کار صرفا استفاده از عبارت کلیدی و تکرار آن در یک محتوا است، در حالیکه این موضوع یکی از صدها تکنیک سئو است که اگر به درستی انجام نشود، به جای نتایج مثبت و مناسب، بازخورد منفی گوگل را به دنبال خواهد داشت.

البته سئو بدون آموزش هم قابل انجام است به شرطی که زمان زیادی برای رسیدگی به سایت داشته باشید و این کار را از طریق آزمون و خطا انجام دهید. در غیر اینصورت بهتر است از طریق یکی از دوره‌های آموزشی یا مجموعه‌هایی که در زمینه سئو خدمات رسانی دارند، اصول اولیه این کار را آموزش ببینید. البته اگر تسلطی در علم کامپیوتر و طراحی سایت ندارید جای نگرانی نیست، زیرا مطالب سئو به هم پیوسته هستند و با یادگیری مباحث پایه که درک آن‌ها برای همه کاربران با هر سطح توانایی ساده است، به راحتی مطالب پیچیده‌تر را هم درک خواهید کرد.

۴.  سئو انجام نشدنی است

بیشتر مدیران سایت و صاحبین کسب و کار با این تصور اشتباه که سئو انجام نشدنی است، تلاشی برای سئو سایت خود نمی‌کنند و به جای انجام این کار به معرفی سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی خود یا صرف هزینه برای تبلیغات آن بسنده می‌کنند، در حالیکه در این مورد هم حقیقت چیز دیگری است و در صورتی که تکنیک‌های سئو به طور اصولی و در جای مناسب استفاده شوند، احتمال قرارگیری سایت در رتبه‌های اول لیست جستجو بالا خواهد بود و از این طریق هزینه تبلیغات هم کاهش پیدا می‌کنند.

همچنین این موضوع که سئو انجام نشدنی است کاملا اشتباه است، زمانی که کاربران زیادی از طریق همین روش سایت خود را به رتبه اول موتور جستجو رسانده و درآمد خود را چندین برابر کرده‌اند. به خصوص زمانی که سئو سایت خود را به مجموعه‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسپارید، شانس بهینه‌سازی آن و قرار گرفتن سایت در رتبه‌های برتر موتور جستجو، چندین برابر خواهد شد.

۵. سئو کار با تک کلمه‌ها است

از دیگر تصورات اشتباه در مورد سئو سایت که متاسفانه تصور اشتباه اغلب کاربرانی است که به نوعی با سئو سایت سرو کار دارند، این مسئله است که سئو کار با تک کلمه‌ها است و با استفاده از یک کلیدواژه تک کلمه‌ای هم می‌توان همان نتیجه‌ای را دریافت کرد که عبارت‌ها ایجاد می‌کنند. این موضوع را با یک مثال توضیح می‌دهیم تا درک آن راحت‌تر باشد. تصور کنید در جستجوی فرش برای خرید آنلاین هستید. قطعا عبارتی که برای دسترسی به نتایج این جستجو استفاده می‌کنید، خرید اینترنتی فرش یا فروشگاه آنلاین فرش خواهد بود تا به دقیق‌ترین نتایج دست پیدا کنید. در چنین شرایطی احتمالا نتایج فروشگاه‌های اینترنتی فرش خواهند بود اما اگر به تنهایی کلیدواژه فرش را جستجو کنید، نتایج اولیه ممکن است هر محتوایی باشند، برای مثال تاریخچه فرش، آشنایی با انواع فرش، مدل‌های فرش و موارد مشابه دیگر که از نتیجه مورد نظر شما فاصله دارند.

با این توضیح می‌توان متوجه شده که چرا این تصور که سئو کار با تک کلمه‌ها است، اشتباه بوده و باید از آن پرهیز کرد. اگر محتوایی در زمینه فروش یک محصول تولید می‌کنید تا از طریق آن سئو سایت خود را انجام دهید به جای تک کلمه‌ای‌ها از عبارت کامل فروش محصول یا خرید محصول استفاده کنید تا شانس دیده شدن محتوا و سایت شما بیشتر شود.

۶. سئو صرفا تولید محتوای خوب است

سئو صرفا تولید محتوای خوب است اما قطعا این‌طور نیست و این مطلب یکی دیگر از باورهای اشتباه در مورد سئو سایت است. برای بیشتر ما این موضوع جا افتاده که اگر به خوبی تولید محتوا کنیم و بیشترین تعداد محتوا را در یک بازه زمانی کوتاه منتشر کنیم، توجه موتور جستجو به سایت ما جلب شده و خیلی زود آن را به رتبه‌های اول نتایج جستجو منتقل می‌کند، در حالیکه تولید محتوا به تنهایی تاثیری در این باره نخواهد داشت. تولید محتوا راهکاری برای جلب توجه موتور جستجو است اما در کنار آن ماندن مخاطب در سایت برای مطالعه آن محتوا، میزان بازدید مجدد کاربران از سایت برای آن محتوا، دیدگاه کاربران در مورد آن محتوا و بسیاری موضوعات دیگر هم در سئو سایت تاثیرگذار هستند که برخی مکمل محتوای خوب و برخی همراه با محتوای خوب هستند.

مطلب پیشنهادی: تولید محتوا چیست ؟

۷.  کپی آزاد

بسیاری از کاربرانی که در زمینه سئو فعالیت می‌کنند یا به سئو سایت نیاز دارند، تصور می‌کنند که کپی آزاد است و با کپی مطالب از سایت‌های دیگر می‌توانند مطالب سایت خود را بیشتر کرده و کاربران را به سمت سایت جلب کنند. این در حالی است که گوگل موتوری هوشمند است و به راحتی کپی را تشخیص می‌‌دهد. در بسیاری از موارد حتی استفاده از تصاویر کاملا کپی هم به سایت لطمه می‌زند، برای مثال اگر محتوایی با موضوع مشابه یا نزدیک تولید کنید و برای آن‌ها تصاویر مشترک استفاده کنید، احتمال اینکه گوگل محتوای سایت را کپی تشخیص دهد، بسیار زیاد خواهد بود. البته کپی با رعایت برخی قوانین امکان‌پذیر است، برای مثال زمانی که مطلب مورد نظر برای کپی نقل قول باشد این امکان وجود دارد که با ذکر منبع آن را کپی کرد.

۸. تاثیر بالای عمر دامنه در سئو

تاثیر بالای عمر دامنه در سئو از دیگر تصورات اشتباهی است که در مورد این تکنیک وجود دارد. تا همین چند سال پیش تصور می‌شد که گوگل به سایت‌هایی که دامنه آن‌ها قدیمی‌تر است بیشتر توجه می‌کند و ارزش بیشتری برای این سایت‌ها قائل است، در حالی‌که امروزه ثابت شده این موضوع اشتباه است و تنها مزیت استفاده از دامنه‌های قدیمی، سابقه بیشتر آن‌ها در تولید محتوا است.

۹. سئو ارتباطی با طراحی سایت ندارد

از دیگر تصورات اشتباهی که در مورد سئو سایت وجود دارد و امروزه ثابت شده که کاملا غلط است، این موضوع است که سئو ارتباطی با طراحی سایت ندارد و دو مبحث جدا از هم هستند و باز هم اینطور نیست. کاربران زمانی می‌توانند از یک سایت استفاده بهینه داشته باشند که طراحی آن کاربرپسند بوده و برای استفاده از آن‌ها قالبی ساده و مشخص داشته باشد. در نتیجه در کنار سئو سایت و تولید محتوا باید طراحی قالب سایت را هم جدی گرفت و به درستی انجام داد.

۱۰.  سئو سایت تنها برای ویندوز

آخرین مورد از اشتباهات رایج سئو این است که بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که سئو سایت تنها برای ویندوز کافی است و نیازی نیست به دیگر ابزارهای جستجو توجه کرد. این در حالی است که امروزه بیشتر جستجوی کاربران در مورد موضوعات مختلف با ابزارهایی به غیر از کامپیوتر مانند موبایل یا تبلت انجام می‌شود و در صورتی که محتوا و طراحی سایت متناسب با نیاز این ابزارها انجام نشده باشد، کاربران امکان استفاده از نسخه موبایلی را نخواهند داشت.

 

نتیجه‌گیری

اشتباهات رایج سئو مواردی هستند که در طول این سال‌ها به عنوان باور کاربران شناخته شده و فعالان حوزه سئو تصور می‌کردند که برخی از آن‌ها به سئو کمک کرده و برخی دیگر برای سئو بی‌نتیجه هستند. آشنایی با این موارد و عدم انجام آن‌ها راهکاری است که بهینه‌سازی سایت در موتور جستجو را ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهد. البته روش ساده‌تری هم برای نتیجه‌گیری از تکنیک‌های سئو وجود دارد و آن استفاده از خدماتی است که مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ مانند مجریان وب در این زمینه ارائه می‌کنند. برای استفاده از خدمات مجموعه ما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی که در سایت موجود هستند، با مشاوران ما در تماس باشید تا بعد از مشاوره رایگان، خدمات مورد نیاز شما برای سئو سایت متناسب با وضعیت سایت و بودجه، ارائه شود.

 

سوالات متداول 

۱.  اشتباهات رایج سئو چه مواردی هستند؟

اشتباهات رایج سئو موارد زیادی را شامل می‌شوند و لیست آن‌ها همه ساله آپدیت می‌شوند. برای آشنایی با این اشتباهات باید دائما دانش خود را در زمینه سئو و تکنیک‌های آن به روزرسانی کرد.

۲.  اشتباه سئو در مورد مدت زمان نتیجه گیری چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند سئو در کوتاه مدت برای مثال یک ماه هم نتیجه می‌دهد و نتیجه دریافتی در این مدت بدون هیچ تلاش بعدی ماندگار است.

۳. آیا گوگل ادز را می‌توان جایگزین سئو کرد؟

جایگزینی گوگل ادز با سئو یکی از تصورات اشتباه در مورد این تکنیک است، گوگل ادز مکمل سئو است نه جایگزین آن و با استفاده از آن می‌توان سئو سایت را سریع‌تر انجام داد.

۴. آیا بدون یادگیری هم می‌توان از سئو بهره برد؟

سئو روشی تکنیکی است و استفاده از آن زمانی امکان‌پذیر است که در این زمینه تخصص داشته باشید یا آن را به طور کامل آموزش ببینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *