لیست کامل الگوریتم های گوگل از ابتدا تا 2023

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

الگوریتم های گوگل چیست ؟ امروز گوگل مبدا و منشا هرنوع تحول و نوآوری در عرصه دیجیتال و فضای وب به حساب می‌آید.از ارائه خدمات پست الکترونیک تا برگزاری جلسات کاری با استفاده از ابزار Google Meet و عرضه انواع داشبورد آنلاین برای تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت، تنها بخش کوچکی از این خدمات است.در حال حاضر گوگل قوی‌ترین و نیز محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیاست و هرروز چند صد میلیون درخواست جستجو در این ابر غول فناوری ثبت می‌شود.گوگل برای اینکه در برهه‌های زمانی مختلف عملکرد بهتری داشته‌باشد، اقدام به انتشار و پیاده‌سازی الگوریتم‌های مختلف برای این امر کرده‌است.با هم در این مطلب در خصوص این الگوریتم‌ها و جزئیات کارکرد تک تک آن‌ها از ابتدا تا حال حاضر یعنی سال 2022، مواردی را مرور خواهیم کرد. در ابتدا به تعریف دقیق الگوریتم می‌پردازیم.الگوریتم که ابتدا در ریاضی و سپس در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های مشخص با نتایج معین گفته می‌شود.نمونه و مثال‌هایی از استفاده از الگوریتم در زندگی واقعی نیز وجود دارد و این اصطلاح مختص علوم کامپیوتر نیست.الگوریتم‌های گوگل مجموعه‌ای از دستورات و قواعد پیچیده هستند که برای پیدا کردن و رتبه‌بندی صفحات مرتبط برای عبارت جستجو شده، عمل می‌کنند.این الگوریتم‌ها به مرور زمان و با تغییرات رفتار کاربر و نیز توسعه صنعت وب، دچار دگرگونی می‌شوند.

 

الگوریتم‌های گوگل

حال که معنی و مفهوم الگوریتم و نحوه کارکرد کلی آن در گوگل را بیان کردیم، به بخش معرفی و جزئیات تک تک آن‌ها می‌پردازیم.از اولین الگوریتم که در سال 1998 منتشر شد تا الان که سال 2022 است، گوگل تغییرات زیادی کرده‌است که با دانستن جزئیات هر الگوریتم، این موضوع دقیق‌تر برای شما شفاف می‌شود.

  • الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm)

می‌توان آن را اولین الگوریتم اختصاصی گوگل دانست.الگوریتم پیج رنک که در سال 1998 و اواخر قرن بیستم برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها و انجام آن معرفی گردید.نحوه عملکرد این الگوریتم به این صورت بود که لینک‌هایی که به یک دامنه یا صفحه خاص داده می‌شد را بررسی می‌کرد.رتبه برتر متعلق به سایتی بود که لینک‌های بیشتر و با کیفیت‌تری داشت.این الگوریتم بعدها و با توسعه و ارزش بک لینک‌ها، دچار تغییرات شد.

 

  •  الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

در سال 2004 این الگوریتم توسط گوگل طراحی و منتشر شد.به طور پیش فرض رفتار گوگل در زمان جستجوی یک صفحه، آن را چندین بار نمایش می‌دهد.با استفاده از این الگوریتم، گوگل یک شانس به سایت یا صفحه تازه منتشر شده‌ای می‌دهد تا در رتبه 1 یا 2 صفحه اول نتایج حضور پیدا کند.در صورتی که این سایت بتواند کاربران زیادی را به خود جذب کند، در بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو تاثیر فراوانی خواهد داشت.

 

  • الگوریتم تپه (Hilltop Algorithm)

در سال 2004 برای ارائه و نمایش بهترین و معتبرترین نتایج جستجو به کاربر، این الگوریتم طراحی و منتشر شد.در آن سال‌ها کاربر با درج یک کلمه یا عبارت برای جستجو با انبوهی از نتایجی که بیشترشان نامرتبط بودند، روبرو می‌شد.کار الگوریتم تپه در کنار پیج رنگ ارائه درست‌ترین و بهترین نتایج در خروجی جستجوهاست.

 

  • الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm)

تا قبل از ارائه این الگوریتم، گوگل تنها به محتواهای تازه اهمیت می‌داد.یعنی ربات‌های آن تنها مطالب تازه یک وب سایت را ایندکس می‌کردند و خبری از ایندکس صفحات قدیمی آن نبود.با ارائه الگوریتم کافئین در سال 2010، ربات‌های گوگل کل صفحات یک وب سایت را ایندکس می‌کنند.تاثیر غیرمستقیم این الگوریتم بر سئو این بود که وب سایت‌هایی که به صورت دوره‌ای اقدام به روزرسانی محتواهای خود می‌کنند، جایگاه بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت.

 

  • الگوریتم پاندا گوگل (Panda Algorithm)

الگوریتم پاندا که در سال 2011 عرضه شد را می‌توان اولین الگوریتمی دانست که به صورت مستقیم برروی سئو تاثیر می‌گذارد.این الگوریتم باعث می‌شود تا رتبه سایت‌هایی که محتوای بی کیفیت عرضه می‌کنند، پایین بیاید.علت وجود الگوریتم‌های گوگل این است که عملکرد آن در زمان نمایش خروجی جستجوها بهینه شود.هرچه صفحاتی که نمایش داده می‌شود کیفیت بالاتری داشته‌باشند، رضایت کاربر بالاتر است.وجود این الگوریتم باعث شده تا در خصوص تولید محتوای منحصر به فرد و البته جذاب، تلاش دوچندانی صورت گیرد. الگوریتم پاندا هر سایت را از دو جهت بررسی می‌کند و در صورت شناسایی و داشتن موارد خلاف قانون، اقدام به انجام جریمه یا همان پنالتی می‌کند.این دو مورد عبارتند از:

    • وب سایت‌هایی که هدفشان لینک دهی به سایت‌های دیگر است.
    • سایت‌هایی که محتوای بسیار کوتاهی دارند.

یکی دیگر از قوانین گوگل که نباید از آن تخطی کرد، استفاده بهینه از کلمه یا کلمات کلیدی است.در صورت تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی، گوگل آن اسپم تشخیص داده و وب سایت شما را جریمه می‌کند.

 

  • الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

این الگوریتم نسخه توسعه یافته الگوریتم پیج رنک است.در سال 2011 این الگوریتم برای آن به وجود آمد تا صفحات با محتوای تازه در نتایج بالایی جستجو قرار بگیرند.انتشار این الگوریتم بر بیش از 30 درصد محتواهای تولیدی اثر مثبت داشت.

 

  • الگوریتم ونیز (Venice Algorithm)

تا قبل از انتشار این الگوریتم، برای یافتن یک مکان خاص در نزدیکی محل زندگی، کار سختی داشتیم و باید در عبارت وارد شده برای جستجو تمام این موارد را قید می‌کردیم.اما با انتشار الگوریتم ونیز و با استفاده از موقعیت فعلی کاربر، گوگل بهترین و مناسب‌ترین نتایج خروجی را برای او نمایش می‌دهد.این الگوریتم در سال 2012 به صورت رسمی منتشر شد.

 

  • الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)

نحوه عملکرد آن با اسمش مطابقت دارد.گوگل در سال 2012 با انتشار این الگوریتم به جنگ سرقت ادبی و محتوایی رفت.اگر وب سایتی اقدام به عرضه یک فیلم یا کتاب برای دانلود به صورت غیرقانونی می‌کرد، توسط این الگوریتم شناسایی و جریمه می‌شد.البته دقت الگوریتم دزد دریایی چندان بالا نیست و همچنان با حضور روزافزون چنین وب سایت‌هایی روبرو هستیم.

 

  • الگوریتم EMD (Exact Match Domain)

هدف اصلی این الگوریتم یافتن و حذف وب سایت‌هایی که فعالیت آن‌ها به صورت اسپمی است، بوده‌است.این الگوریتم در طول این 10 سال از زمان انتشار آن، بارها به روز رسانی شده‌است.

 

  • الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

این الگوریتم در سال 2012 برای بررسی کیفیت بک لینک‌های یک سایت منتشر شد.برای اینکه یک وب سایت به صورت منصفانه در نتایج جستجو رشد کند، تعداد و کیفیت بک لینک موضوعی حیاتی و مهم است.اما برای اینکه برخی از وب سایت‌ها اقدام به رفتار خلاف قانون نکنند، الگوریتم پنگوئن برای اینکه طبیعی یا مصنوعی بودن بک لینک‌ها را تشخیص دهد به کار گوگل آمد.با استفاده از این الگوریتم و شناسایی وب سایت‌های متخلف، آن‌ها جریمه شده و از نتایج گوگل حذف خواهند شد.

 

  • الگوریتم پیج لی‌اوت (Page Layout Algorithm)

حتما برای شما اتفاق افتاده‌است که به وب سایت‌هایی سر بزنید که پر از تبلیغات مختلف و گاهی آزار دهنده هستند.برای مقابله با این امر و نیز بهبود تجربه کاربر، گوگل در سال 2012 الگوریتم Page Layout را منتشر کرد.با استفاده از این الگوریتم ربات‌های گوگل می‌توانند، سایت‌هایی که تبلیغات آزار دهنده دارند را شناسایی کرده و ربته آن‌ها را در خروجی جستجو پایین بیاورند.

 

  • الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm)

این الگوریتم در سال 2013 طراحی و به هسته اصلی گوگل اضافه شد.هدف اصلی این الگوریتم حذف فروشگاه‌هایی بود که بی کیفیت بوده و توجهی به نیاز کاربر ندارند، بوده‌است.

 

  • الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)

تا قبل از سال 2013 که الگوریتم مرغ مگس خوار به صورت رسمی منتشر شد، کاربر برای یافتن محتوای مورد نظر مجبور بود چندین درخواست جستجو با کلمات کلیدی مختلف اما مترادف، ثبت کند.در سال‌های اخیر و با به کارگیری الگوریتم مرغ مگس خوار، دیگر نیازی به انجام چندین جستجوی مختلف نیست و ربات‌های گوگل به درستی می‌دانند که هدیه و کادو یک معنی را دارند.این الگوریتم حتی تایپ غلط عبارات جستجو را نیز از بین برد.با داشتن چنین ویژگی‌ای شما برای تولید محتوا براساس یک کلمه کلیدی، باید از مترادف‌ها و معادل‌های آن نیز در مقاله تولید شده استفاده نمایید.

 

  • الگوریتم Payday Loan

برای مبارزه با نمایش وب سایت‌های مستهجن و قمار، این الگوریتم در سال 2013 ایجاد شد.

 

  • الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)

این الگوریتم بر نمایش نتایج با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر متمرکز است.در واقع نوعی سئوی محلی توسط این الگوریتم در نتایج جستجو، اعمال می‌شود.برای مثال اگر به دنبال یک رستوران در نزدگی محل کار خود هستید، نیازی به وارد کردن محل و لوکیشن جغرافیایی خود نیست و تنها با جستجوی کلمه رستوران، به نتایج دلخواه خود می‌رسید.

 

  • الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon Algorithm)

با افزایش گوشی‌های هوشمند و نیز استفاده از اینترنت آن، نرخ استفاده از موتور جستجوی گوگل نیز افزایش پیدا کرد.الگوریتم موبایل گدون با هدف نمایش بهترین سایت‌ها و صفحات در موبایل به وجود آمد.با استقبال از این موضوع در به روزرسانی‌های بعدی این الگوریتم، صفحاتی که سرعت لود بالاتری دارد به کاربر نشان داده می‌شود.در کل طراحی سایت واکنشگرا که به Mobile Friendly نیز مشهور است، یکی از آیتم‌هاییست که در طراحی وب سایت باید به آن دقت کرد.

 

  • الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm)

این الگوریتم که در سال 2015 ارائه شد را می‌توان اوج هنر گوگل دانست.با استفاده از این الگوریتم که در آن از ماشین یادگیری (Learning Machine) کمک گرفته‌است، گوگل می‌تواند معنی کلماتی که نمی‌شناسد را حدس بزند.با این حدس و ارائه نتایج براساس کلمات مشابه، فضای تولید محتوا دچار دگرگونی شد.با حضور الگوریتم رنک برین، شما به عنوان صاحب وب سایت، می‌توانید و باید محتواهای با کیفیتی تولید و منتشر کنید تا در نتایج سئو بهتر دیده شوید.

 

  • الگوریتم موش کور (Possum Algorithm)

با استفاده از این الگوریتم کار برای برخی کسب و کارهای محلی که امکان داشتن رتبه خوب در نتایج جستجو نداشتند، آسان‌تر شد.الگوریتم موش کور در سال 2016 منتشر شد.

 

  • الگوریتم فرد (Fred Algorithm)

این الگوریتم دشمن وب سایت‌هاییست که در کل بی کیفیت هستند.فاکتورهایی که براساس آن می‌توان یک سایت را بی‌کیفیت دانست عبارتند از:

    • داشتن تبلیغات بیش از حد
    • محتواهای تولید شده کوتاه
    • کیفیت محتوای تولید شده آن‌ها بسیار پایین است.
    • داشتن کیفیت لینک پایین
    • مخاطبان علاقه‌ای به ایجاد تعامل با آن‌ها ندارند.

اگر وب سایتی یکی از این ویژگی‌ها را داشته باشد، توسط گوگل شناسایی شده و جریمه خواهد شد.

 

  • الگوریتم مدیک یا طبی (Medic Algorithm)

این الگوریتم در سال 2018 باعث شد تا بسیاری از وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه سلامت و پزشکی تحت تاثیر قرار بگیرند.با توجه به اینکه سایت‌هایی وجود داشته و دارند که اطلاعات غلط مرتبط با پزشکی ارائه می‌کنند، این الگوریتم برای مقابله با آن‌ها به وجود آمد.

 

  • الگوریتم برت (BERT Algorithm)

الگوریتم برت از سال انتشار خود یعنی 2018، برروی 10 درصد وب سایت‌های دنیا اثر گذاشته‌است.با به کارگیری زبان ماشین در این الگوریتم، گوگل قابلیت حدس کلمات قبل یا بعد از عبارت وارد شده را دارد. در واقع ماشین و ربات گوگل برای تشخیص معنای یک کلمه از متن و روابط بین کلمات در آن جمله استفاده می‌کند.

 

  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index Algorithm)

با افزایش شدید استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند که بالطبع استفاده از اینترنت از طریق آن‌ها را نیز بالا برده‌است، گوگل اعلام کرد که اولویت اصلی این مجموعه برای ایندکس کردن یک سایت، داشتن یک نسخه ریسپانسیو با موبایل است.این الگوریتم در سال 2019 منتشر شد.

 

  • الگوریتم E-A-T

برخی از وب سایت‌ها به موضوعاتی می‌پردازند که حساسیت بالایی دارند.موضوعاتی مانند موارد مالی، حقوقی، پزشکی از جمله این موارد هستند.براساس همین اهمیت، الگوریتم EAT در سال 2019 منتشر و اجرایی شد.

اساس این الگوریتم بر 3 واژه زیر است:

    • Expertise
    • Authoritativeness
    • Trustworthiness

در واقع نحوه عملکرد این الگوریتم به منحصر به فرد بودن محتوای تولید شده، متخصص بودن نویسنده آن و مورد اعتماد بودن سایت شما بازمی‌گردد.هرچه این سه فاکتور بهتر باشد، اعتماد گوگل به شما بالاتر بوده و جایگاه شما در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود.

 

  • الگوریتم MUM (Multitasking United Model Algorithm)

الگوریتم MUM که در سال 2021 منتشر شده‌است، چندین کار را همزمان با هم انجام می‌دهد.با تسلط به 75 زبان زنده دنیا، عبارت جستجو شده را درک کرده و علاوه بر نمایش سایت و صفحات، ویدئو و عکس‌های مرتبط با آن را نیز به کاربر نمایش می‌دهد.

 

 

جمع‌بندی:

از سال 1998 تاکنون که 2022 است، گوگل از نظر الگوریتم‌های مختلف یک انسان 24 ساله شده‌است.با درک نحوه کارکرد و رفتار هر الگوریتم، در نهایت برنده افرادی هستند که بتوانند بهترین بهره‌برداری را برای سایت خود داشته‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *