تبلیغات محتوا محور چیست و چه مزایایی دارد؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

تبلیغات محتوا محور چیست ؟ در تبلیغات محتوا محور از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟ بستر انتشار تبلیغات محتوا محور کدام است؟ استفاده از تبلیغات محتوا محور چه اصولی دارد؟ بهترین ابزارهای تبلیغات محتوا محور کدامند؟ تبلیغات محتوا محور مناسب کدام کسب و کارها هستند؟ تبلیغات محتوا محور امروزه بیشتر از قبل استفاده می‌شوند و کاربرد آن‌ها نسبت به دیگر انواع تبلیغات اینترنتی بیشتر است. به همین دلیل این مطلب از مجریان وب را به معرفی این شیوه تبلیغاتی و جزئیات آن اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید تا به این سوال که تبلیغات محتوا محور(Contextual Marketing)  چیست و چه مزایایی دارد، پاسخ دهیم.

تبلیغات محتوا محور چیست؟

تا همین چند سال پیش شناخته شده‌ترین شیوه تبلیغات، تبلیغ در تلویزیون، رادیو یا روزنامه بود اما با پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن ابزارهای مختلف شیوه‌های تبلیغات هم تفاوت پیدا کردند. بیلبوردها و تبلیغات سطح شهر اولین نوع تبلیغات گسترده بعد از رادیو و تلویزیون بودند و بعد از آن‌ها با روی کار آمدن سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی تبلیغات در آن‌ها رواج گرفت. هر روش جدید بسته به بستر و نحوه انجام تبلیغ اصطلاحی متفاوت پیدا کرد و به مرور افزایش این اصطلاحات باعث گیج شدن کاربران و ناآشنا شدن شیوه‌های تبلیغاتی شد. برای مثال تبلیغات محتوا محور یا محتوایی یکی از اصطلاحات نسبتا جدید در تبلیغات است که بسیاری از افراد علی‌رغم اینکه بارها با آن مواجه شده‌اند از مفهوم و معنای آن اطلاعی ندارند. به همین دلیل اولین بخش از این مطلب را به پاسخ این سوال که تبلیغات محتوا محور چیست، اختصاص داده‌ایم.

برای پاسخ به این سوال که تبلیغات محتوا محور چیست، ابتدا باید با مفهوم محتوا آن آشنا باشید. محتوا راه ارتباط کسب و کار با مخاطبان در فضاهایی است که امکان ارتباط مستقیم با مخاطب وجود ندارد. در واقع محتوا پیام مورد نظر کسب و کار را به کاربر منتقل می‌کند. زمانی که این محتوا همراه با تبلیغی باشد، در اصطلاح تبلیغات محتوا محور یا محتوایی انجام می‌شود. به عبارت دیگر تبلیغات محتوایی نوعی از تبلیغات هستند که در آن‌ها محتوایی ارزشمند که در آن تبلیغ یک کسب و کار یا محصول به شیوه‌ای مناسب انجام شده در بسترهای مختلف، منتشر می‌شوند. این بسترها اغلب غیر رایگان هستند، یعنی برای انتشار محتوا در آن‌ها باید هزینه پرداخت کرد. برای مثال برای تبلیغات اینستاگرامی ، پست‌های اینستاگرامی معرفی محصول شناخته شده‌ترین نوع تبلیغات محتوا محور در دنیای امروز هستند.

مزایای تبلیغات محتوا محور

مزایای تبلیغات محتوا محور بسیار زیاد است. با توجه به اینکه امروزه اینترنت و بسترهای مختلف در آن به یکی از ابزارهای مورد علاقه و مورد اعتماد کاربران تبدیل شده‌اند، هر فعالیت درستی که در آن‌ها انجام شود، اثربخشی بیشتری خواهد شد. تبلیغات محتوا محور یکی از فعالیت‌هایی است که در بستر اینترنت انجام می‌شود و با انجام صحیح آن می‌توان اثر تبلیغ بر مخاطبان را چندین برابر کرد. همان‌طور که گفته شد، مزایای تبلیغات محتوا محور بسیار زیاد است. این نوع تبلیغات به شرط واقعی و ارزشمند بودن محتوا نه تنها به مشتری حس ارزشمندی القا می‌کنند، بلکه باعث جلب بیشتر توجه و اعتماد آن‌ها هم می‌شوند. از مزایای مهم دیگر این شیوه تبلیغاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. جذب بیشتر مخاطبان واقعی

جذب بیشتر مخاطبان واقعی و با کیفیت یا مخاطبینی که احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتری زیاد است، اولین مزیت این روش تبلیغاتی است. زمانی که کاربر در جستجوی یک موضوع خاص مانند خرید یک محصول یا آشنایی با ویژگی‌های کالایی به خصوص با تبلیغات محتوایی محصول شما مواجه می‌شود و این تبلیغ اطلاعاتی واقعی و ارزشمند در مورد محصول را در اختیار او می‌گذارد، احتمال اینکه این مواجهه به خرید منجر شود، بسیار بیشتر خواهد بود. بیشتر ما این موضوع را تجربه کرده‌ایم که در جستجوی موضوعی خاص در اینترنت با محتوایی تبلیغاتی مواجه شویم و این محتوا آنقدر جذاب باشد که ما را برای خرید محصولی که تبلیغ آن انجام می‌شود، ترغیب کند.

۲. مناسب همه کسب و کارها

یکی از مزایای مهم تبلیغات محتوا محور که در دیگر انواع تبلیغات کمتر به چشم می‌خورد، این موضوع است که تبلیغ مناسب همه کسب و کارها باشد و تبلیغات محتوایی چنین خاصیتی دارند. چه کسب و کاری بزرگ و قدیمی داشته باشید چه استارتاپ یا کسب و کاری را به تازگی راه‌اندازی کرده باشید، تبلیغات محتوایی برای شما قابل استفاده است. این شیوه تبلیغات به خصوص برای مجموعه‌های نوپا بسیار کاربردی است. بیشتر مجموعه‌ها تازه‌ تاسیس با این تصور که باید هزینه زیادی را صرف تبلیغ کنند، بخش زیاد از سرمایه خود را در این مسیر از بین‌ می‌برند. این در حالی است که تبلیغات محتوایی مناسب انواع کسب و کارهای قدیم و جدید بوده و مدیریت هزینه‌ها در استفاده از آن‌ هم فرآیند مشکلی ندارد.

۳. تبلیغ انبوه اما بدون زحمت

تبلیغ انبوه اما بدون زحمت از دیگر مزایای تبلیغات محتوا محور است. برای انجام هر شیوه تبلیغاتی ابتدا باید کمپین آن را راه‌اندازی کرد تا همه افرادی که به این کار علاقه دارند یا در این کار تسلط و مهارتی دارند با کمپین آشنا شده و از طریق آن تبلیغات برای آن‌ها انجام شود. در تبلیغ انبوه اما بدون زحمت که با کمپین‌ها انجام می‌شوند، احتمال دیده شدن محصول و خاص دیده شدن آن بسیار بیشتر است.

۴. افزایش کلیک

تصور کنید حین جستجو در مورد یک موضوع خاص یا حین مطالعه یک محتوای ساده ناگهان با محصولی مواجه می‌شوید که مدت‌ها است قصد خرید آن را دارید یا به دنبال آن در سایت‌ها جستجو کرده باشید. واکنش بیشتر ما در چنین مواردی مشخص است و حتما روی تبلیغ آن محصول کلیک می‌کنیم تا حداقل به قیمت و نحوه خرید آن آشنا شویم. با بالا رفتن تعداد کلیک، تعداد مشتریانی که پیش از این مخاطب ساده بودند هم بیشتر خواهد شد. همچنین هر کلیک می‌تواند به خریدی موفق تبدیل شود بنابراین با افزایش کلیک قیمت‌ها هم کمتر می‌شوند.

۵. مقرون به صرفه بودن

یکی دیگر از مزایای مهم تبلیغات محتوا محور، مقرون به صرفه بودن آن است. تبلیغ محتوایی یا محتوا محور برای یک موضوع خاص انجام می‌شود و با توجه به هزینه مورد نظر مشتری قابل تغییر است و در بازدهی آن تاثیر دارد.

۶. پیاده‌سازی آسان

در تبلیغات محتوا محور برخلاف دیگر انواع تبلیغات که آماده‌سازی و انتشار آن‌ها زحمت زیادی برای کارفرما دارد، پیاده‌سازی آسان است. در این روش تبلیغاتی کافی است نوع تبلیغ مشخص شده و کانال یا سایتی که قصد انتشار تبلیغ در آن را دارید انتخاب کنید. باقی مراحل کار از زمان‌بندی تا انتشار تبلیغ بر عهده شخصی است که بابت انجام این کار از شما هزینه دریافت کرده است.

 

تبلیغات محتوا محور و انواع مشابه آن

تبلیغات محتوا محور هم مانند دیگر روش‌های تبلیغاتی نمونه‌های مشابه زیاد دیگری دارد که برای استفاده درست از این تبلیغات آشنایی با آن‌ها هم مورد نیاز است. بیشتر کاربران تبلیغات محتوا محور را با روش‌هایی مانند ریتارگتینگ یا تبلیغات همسان موضوعی اشتباه می‌گیرند. البته این روش‌ها از نظر ساختار و نحوه انتشار تبلیغ کاملا متفاوت با تبلیغ محتوا محور هستند اما وجود مشابهت‌هایی باعث می‌شود که این تبلیغات در موارد زیادی اشتباه گرفته شوند. در ادامه تبلیغات محتوا محور و انواع مشابه آن را با ذکر تفاوت‌ها بررسی خواهیم کرد.

۱. تفاوت تبلیغات محتوا محور با تبلیغات ریتارگتینگ

یکی از تبلیغات مشابه با تبلیغ محتوایی، تبلیغ ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد است. ریتارگتینگ در ظاهر مشابه تبلیغات محتوا محور است اما عملکرد آن با این نوع تبلیغ تفاوت زیادی دارد. اصلی‌ترین تفاوت تبلیغات محتوا محور با تبلیغات ریتارگتینگ در دسترسی به آن‌ها است. تبلیغات ریتارگتینگ بر اساس سابقه فعالیت شما در مرورگرها هستند. زمانی که شما در مورد یک موضوع خاص در مرورگر جستجو می‌کنید یا سایت‌هایی که محتوای مربوط به یک محصول مشخص دارند را بیشتر دنبال می‌کنید، این کار در حافظه مرورگر، توسط کوکی‌ها ثبت می‌شود. بعد از آن در جستجوهای مرتبط یا غیر مرتبط بعدی تبلیغات آن محصول را مشاهده خواهید کرد. در تبلیغات محتوا محور اما اینطور نیست و تبلیغات محصول مورد نظر زمانی به شما نمایش داده می‌شود که همان زمان در جستجوی آن محصول باشید و بسیاری از این تبلیغات جدید هستند.

دیگر تفاوت تبلیغات محتوا محور با تبلیغات ریتارگتینگ در میزان نمایش آن‌ها است. با تولید محتوایی خوب و ارزشمند و انتشار آن در بستری درست، هر زمان که کاربر موضوع محتوای شما را جستجو کند به آن خواهد رسید اما در تبلیغات ریتارگتینگ میزان نمایش تبلیغ برای کاربران محدودیت داشته و به تعداد محصولاتی که برای تبلیغ دارید و تعداد کاربرانی که روزانه به دنبال محصولات شما هستند، بستگی دارد. در واقع یا باید محصولات بسیار زیادی برای تبلیغ داشته باشید تا در هر بخش یکی از آن‌ها نمایش داده شوند یا باید کاربران بیشتر شوند که هر دو فرآیند سخت و پیچیده‌ای دارند.

۲. تفاوت تبلیغات محتوا محور با تبلیغات همسان

برای توضیح راحت‌تر تفاوت تبلیغات محتوا محور با تبلیغات همسان ابتدا باید با مفهوم تبلیغ همسان آشنا باشید. تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات هستند که محتوای تبلیغ در آن‌ها مشابه با محتوای بستری که در آن منتشر می‌شود، آماده می‌گردد. برای مثال اگر قصد تبلیغ محصول، سایت یا کسب و کار خود در یک سایت و از طریق تبلیغات همسان را داشته باشید، محتوای تبلیغ از نظر نحوه نگارش، قالب‌بندی و دیگر جزئیات مشابه با محتواهای آن سایت باشد. در تبلیغات محتوا محور اما محتوای تبلیغ ممکن است در هر جایی قرار گیرد و از همان ابتدا تبلیغاتی بودن آن مشخص است.

این شیوه تبلیغاتی یعنی تبلیغات همسان موضوعی شباهت بسیار زیادی به تبلیغات محتوا محور دارد. در این روش هم تبلیغات با کمک محتوا و تولید آن انجام می‌شود و محتوای تولید شده در یک بستر که در ازای تبلیغ پول دریافت می‌کند، منتشر می‌شود اما به هیچ عنوان یکی نیستند. در واقع تفاوت تبلیغات محتوا محور با تبلیغات همسان را می‌توان در دید اولیه مخاطب دانست که در تبلیغات همسان مخاطب ابتدا تصور می‌کند که یک محتوای معمولی را مطالعه می‌کند اما در تبلیغ محتوا محور از همان ابتدا می‌داند که هدف محتوا تبلیغات است. با این حال تبلیغ همسان جزئی کوچک از تبلیغات محتوا محور است و از هم جدا نیستند.

 

تفاوت تبلیغات محتوایی با بازاریابی محتوا

یکی دیگر از اصطلاحات حوزه تبلیغات که در بسیاری از موارد با تبلیغات محتوایی اشتباه گرفته می‌شود، بازاریابی محتوا است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بازاریابی محتوا همان تبلیغ محتوا است در صورتی که این دو مانند تبلیغ همسان و محتوایی مرتبط اما متفاوت هستند. تبلیغات محتوایی مکمل بازاریابی به این شیوه است اما نمی‌توان آن را جایگزین بازاریابی محتوایی دانست. در تبلیغات محتوایی هدف از همان ابتدا تبلیغ و هدایت مستقیم مخاطب به جایی است که تبلیغ در آن انجام می‌شود که این کار با پرداخت هزینه امکان‌پذیر است اما در بازاریابی محتوایی عمده کار به صورت رایگان انجام می‌شود و با جلب مخاطب از طریق تعامل و ارتباط معرفی محصول یا کسب و کار انجام می‌شود. برای مثال به جای تبلیغ محصولات کسب و کار، خود کسب و کار و زمینه فعالیت آن به صورت محتوایی در مورد تاریخچه به مخاطب معرفی می‌شود و از این طریق تبلیغ کسب و کار انجام می‌شود.

 

روش‌های تبلیغات محتوا محور

در ادامه چند مورد از روش‌های تبلیغات محتوا محور که استفاده از آن‌ها می‌تواند این شیوه تبلیغاتی را موثرتر کند را معرفی خواهیم کرد.

  • تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها :

    تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها یکی از روش‌های موثر تبلیغات محتوا محور در بستر اینستاگرام است. اینفلوئنسرها کاربران شناخته شده و اغلب محبوب این شبکه اجتماعی هستند و زمانی که محتوای تبلیغاتی شما را در صفحه خود به نمایش بگذارند، شانس دیده شدن آن بیشتر خواهد شد.

  • ایمیل مارکتینگ :

    یکی دیگر از روش‌هایی که با کمک آن می‌توان تبلیغات محتوا محور انجام داد، استفاده از ایمیل مارکتینگ است. برای استفاده از این ابزار می‌توان به مجموعه‌هایی مراجعه کرد که پنل‌های ویژه ارسال انبوه ایمیل به همراهی بانکی از ایمیل مخاطبان را در اختیار دارند.

  • تبلیغ در انجمن‌ها :

    انجمن‌ها واقعی‌ترین بخش سایت‌های اینترنتی هستند، زیرا امکان تعامل در آن‌ها به سادگی برقرار است. تبلیغ در انجمن‌ها و صرف هزینه برای این کار هم می‌تواند روش خوب برای تبلیغ محتوایی باشد.

مطلب پیشنهادی: بازاریابی محتوا چیست ؟ 

 

نتیجه گیری 

تبلیغات محتوا محور چیست؟ در این مطلب تلاش کردیم به بهترین شکل این سوال را پاسخ دهیم تا اگر قصد استفاده از این شیوه تبلیغاتی را دارید با خیالی آسوده اقدام به این کار کنید. البته استفاده از تبلیغات محتوا محور با توجه به وجود مجموعه‌های مختلفی که ارائه این تبلیغ بخشی از فعالیت آن‌ها است، چندان سخت نیست. کافی است یک مجموعه خوش‌سابقه را انتخاب کنید، محتوا و موضوع تبلیغ خود را مشخص کنید و طبق راهنمایی‌های آن مجموعه برای شروع تبلیغات اقدام کنید.

مجریان وب یکی از مجموعه‌های خوش‌سابقه در زمینه طراحی سایت و تبلیغات دیجیتال است. کارشناسان مجموعه ما بعد از تعیین دقیق خواسته شما از تبلیغ و محتوا، بهترین روش تبلیغات محتوایی را برای شما انتخاب می‌کنند تا بازدهی تبلیغات شما بیشتر شود.

 

سوالات متداول

۱. تبلیغات محتوا محور چیست؟

در این شیوه تبلیغاتی، معرفی کسب و کار یا محصول و تبلیغ آن به وسیله محتوایی که در بسترهای پولی قرار می‌گیرند، انجام می‌شود.

۲. کدام روش‌های تبلیغاتی به تبلیغات محتوا محور شباهت دارند؟

تبلیغات ریتارگتینگ و تبلیغات همسان موضوعی از روش‌های تبلیغاتی مشابه با تبلیغات محتوا محور هستند که تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

۳. چه ارتباطی میان تبلیغات محتوایی با بازاریابی محتوا وجود دارد؟

تبلیغ محتوایی مکمل بازاریابی محتوا است و برای اثربخشی بیشتر بازاریابی بر اساس محتوا می‌توان از این نوع تبلیغات استفاده کرد.

۴. کدام روش‌ها برای تبلیغات محتوا محور موثر هستند؟

تبلیغات محتوا محور از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ یا تبلیغ در انجمن‌ها قابل انجام است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *