خط خدماتی چیست؟ شرایط دریافت خطوط خدماتی پیامک

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

خط خدماتی چیست؟ خط خدماتی چه کاربردهایی دارد؟ مزایای استفاده از خط خدماتی برای کسب و کارها چیست؟ خط خدماتی برای کدام کسب و کارها کاربردی تر است؟ دریافت خط خدماتی چه قوانینی دارد؟ شرایط دریافت خطوط خدماتی پیامک چیست؟ دریافت خطوط پیامکی چقدر هزینه دارد؟ خطوط خدماتی پیامک یکی از ابزارهای کاربردی برای تبلیغات و قابل استفاده برای سازمان‌ها در دنیای امروز هستند که امکان دریافت آن با شرایط خاص امکان‌پذیر است. در این مطلب از مجریان وب قصد معرفی این روش را داریم. در صورتی که متقاضی دریافت و استفاده از این نوع خطوط هستید با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به این سوال که خط خدماتی چیست؟ شرایط دریافت خطوط خدماتی پیامک را برای شما توضیح دهیم.

خط خدماتی چیست؟

همه ما تجربه پیامک‌های تبلیغاتی یا پیامک‌هایی که در زمان ورود به یک سایت یا نرم افزار برای ما ارسال می‌شوند را داریم. این پیامک‌ها حاوی اطلاعات مختلفی مانند نام کاربری یا رمز عبوری که در زمان ورود به سایت وارد می‌کنید، خوشامدگویی ورود به سایت یا نرم افزار و موارد مشابه دیگر می‌باشد. این پیامک‌ها از خطی به نام خط خدماتی ارسال می‌شوند که یکی از کاربردی‌ترین خطوط سازمانی است و اگر شما هم مالک سازمان یا برندی باشید که نیاز به ارتباط انبوه و سریع با مشتریان خود داشته باشید به این خط نیاز خواهید داشت. برای استفاده از این خطوط اما ابتدا باید بدانید که خط خدماتی چیست؟

با توجه به اینکه همه ما تجربه دریافت پیامک از خطوط خدماتی را داشته‌ایم، پاسخ به این سوال که خط خدماتی چیست، چندان سخت نخواهد بود. در یک تعریف ساده می‌توان گفت که خط خدماتی، خطی است که اطلاعات ضروری کاربر در سازمان‌ها از طریق آن ارسال می‌شود. خط خدماتی با هدف بهینه‌سازی خطوط تبلیغاتی ساخته شد. پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌هایی هستند که از خطوط مختلف ارسال می‌شوند و بسیاری از مشتریان آن‌ها را مسدود می‌کنند. زمانی که پیامک تبلیغاتی مسدود می‌شود، پیامک‌های ضروری که سرشماره آن‌ها پیام انبوه تبلیغاتی است هم مسدود می‌شوند. در این شرایط کاربر با مشکل مواجه شده و گاهی حتی اطلاعات مورد نیاز و ضروری هم برای او ارسال نخواهند شد. در چنین شرایطی وجود یک خط جایگزین با سرشماره‌ای متفاوت که پیامک‌های ضروری را برای کاربر ارسال کند مورد نیاز است و این خط در اصطلاح خط خدماتی است. پیامک‌های ارسالی با خط خدماتی با رضایت کاربر ارسال می‌شوند و توسط بیشتر سازمان‌ها یا ارگان‌ها قابل استفاده هستند.

 

کاربرد خطوط خدماتی

کاربرد خطوط خدماتی بسیار زیاد است. به عنوان رایج‌ترین نمونه مصرف این خطوط می‌توان به ارسال کد ورود به سایت‌ها یا نرم افزارها اشاره کرد که همه ما بارها و بارها آن را تجربه کرده‌ایم. پیامک واریز و برداشت بانک‌ها، پیامک رمز پویا، پیامک‌های فراموشی رمز عبور، پاسخگویی به تیکت‌ها، اعلام وضعیت سفارش مانند فرآیند ارسال آن، دریافت کد پیگیری، تغییر وضعیت سفارش، ارسال کدهای پستی مانند کد مرسولی و بسیاری موارد مشابه از نمونه کاربردهای خطوط خدماتی هستند.

دیگر کاربرد خطوط خدماتی پیامک‌های اطلاع رسانی دریافتی از مدرسه، دانشگاه یا مراکز آموزشی برای اطلاع در مورد کلاس‌ها و زمان‌بندی آن‌ها است. همچنین مجموعه‌هایی مانند بیمه هم اطلاعات لازم برای مشتریان خود مانند اتمام تاریخ قرارداد، نوبت تمدید آن و بسیاری سازمان‌های دیگر هم از این خطوط استفاده می‌کنند. البته پیامک‌های معرفی انواع بیمه‌ها مانند بیمه آتش سوزی، شخص ثالث یا خودرو که نوعی تبلیغ بیمه هستند پیامک‌های قابل ارسال از خطوط خدماتی نیستند و تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: تبلیغات پیامکی چیست ؟ 

 

انواع خطوط خدماتی

حال که فهمیدیم خطوط خدماتی به چه نوع خطوطی گفته می‌شود و تفاوت آن‌ها با خطوط و پیامک‌های تبلیغاتی چیست، نوبت به معرفی انواع خطوط خدماتی می‌رسد. خطوط خدماتی هم مانند سایر خطوط انواع مختلفی دارد و کاربران این امکان را دارند که بر اساس نیاز خود نوع مناسب آن‌ها را انتخاب کنند. انواع خطوط خدماتی از نظر کاربرد، نحوه دریافت، سرشماره و بسیاری مسائل دیگر تفاوت دارند. در صورتی که قصد خرید و استفاده از انواع خطوط خدماتی را داشته باشید، آشنایی با انواع این خطوط مهم‌ترین موضوعی است که باید از آن مطلع باشید.

۱. خط خدماتی اختصاصی

اولین نوع از خطوط خدماتی، خط خدماتی اختصاصی است. این خط صرفا به موسسات و سازمان‌های حقوقی داده می‌شود و اشخاص حقیقی قادر به دریافت آن نیستند، بنابراین اگر قصد دریافت این نوع از خطوط خدماتی را داشته باشید ابتدا باید یک شرکت ثبت کنید. به جز فرآیند ثبت شرکت، دریافت خط خدماتی اختصاصی، فرآیندی مجزا است که مدت زمان دریافت آن از 2 تا 6 ماه بسته به نوع شرکت شما و اولویت درخواست متفاوت است. دریافت این خط با داشتن مدارک لازم امکان‌پذیر است و با تبدیل خط اختصاصی به دائمی خط خدماتی ایجاد می‌شود.

دریافت خط خدماتی اختصاصی راهکار مناسبی برای ارتباط با مشتریان به صورت انبوه است اما دقت کنید که محتوای پیامی که با این نوع خط ارسال می‌کنید تحت هیچ شرایطی نباید، تبلیغاتی شود. در صورت تشخیص تبلیغاتی بودن پیامک‌هایی که با این خطوط ارسال می‌شوند، خط بلافاصله مسدود خواهد شد و دریافت مجدد آن مستلزم اثبات حسن نیت خود در استفاده از خط است. محتواهایی که ممکن است تبلیغ شناخته شده و با ارسال آن‌ها خط مسدود شود مواردی مانند تخفیف، قرعه کشی و دعوت به شرکت مشتریان در مسابقات هستند.

۲. خط خدماتی اشتراکی

هر چند بیشترین استفاده خطوط خدماتی توسط شرکت‌ها است اما گاهی اشخاص هم نیاز به دریافت این خطوط دارند. در چنین شرایط و زمانی که متقاضی خط، بجای شرکت یک فرد باشد باید خط خدماتی اشتراکی دریافت کرد. البته دریافت خط خدماتی اشتراکی برای همه افراد امکان‌پذیر نیست و تنها افرادی قادر به دریافت آن هستند که یک سایت، نرم افزار یا پلتفرمی به نام آن‌ها ثبت شده باشد و قصد ارسال پیامک‌های انبوه یا اطلاع رسانی خود برای کاربران را داشته باشند. برای مثال اگر سایتی در زمینه فروش محصول داشته باشید و واسطه فروش باشید برای ارسال ثبت اطلاعات نیاز به خطی خدماتی دارید که از نوع خط خدماتی اشتراکی قابل دریافت است.

خط خدماتی اشتراکی، خطوط ملی ارسال پیامک هستند و با استفاده از آن‌ها حتی امکان ارسال پیام برای لیست سیاه مخابرات یا افرادی که سرشماره‌های تبلیغاتی را در بلک لیست خود قرار داده باشند را هم دارید. شرط استفاده از خط خدماتی اشتراکی به عنوان خط خدماتی این است که ابتدا پترن یا الگوی پیامک خود را برای کارشناسان پیامک‌های ملی ارسال کنید. در صورتی که این الگوها مورد تایید کارشناسان بوده و خلاف قوانین پیامک‌های خطوط خدماتی نباشند امکان استفاده از خط برای ارسال پیامک وجود دارد.

۳. خط خدماتی سامانتل

یکی از جدی‌ترین خطوط خدماتی، خط خدماتی سامانتل است. این خط هم برای ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات امکان‌پذیر است. خطوط خدماتی سامانتل پیش شماره‌ای جدید با کد 9999 هستند که ارائه آن‌ها به متقاضیان بدون دریافت سفته هم امکان‌پذیر است. شرایط دریافت خط خدماتی سامانتل نسبت به دیگر خطوط ساده‌تر است. این خط برای اشخاص حقیقی که دارای کسب و کاری هستند و نماد اعتماد یا جواز صنفی دارند، امکان‌پذیر است. این خطوط غیر سفارشی هستند و ارائه آن‌ها رندوم انجام می‌شود. شماره‌های خط خدماتی سامانتل، کدهایی 10 رقمی هستند و فعال شدن آن‌ها بعد از خرید حدود 1 هفته زمان می‌برد.

 

مراحل خدماتی کردن خطوط

در صورتی که تمام شروط خدماتی کردن خطوط را پذیرفته باشید، این امکان را دارید که خطوط را متناسب با نیاز خود خدماتی کنید. باید به این موضوع دقت داشته باشید که پیامک‌های خدماتی تنها برای مشتریانی قابل استفاده هستند که در لیست مشتریان شما قرار داشته باشند و در صورتی که پیامک برای شماره‌ای خارج از لیست ارسال شود، به عنوان پیام تبلیغاتی محسوب شده و خط را مسدود می‌کند. خدماتی کردن خطوطی که در سیستم مخابرات جز بلک لیست قرار گرفته و قصد استفاده از آن‌ها برای ارسال پیام‌های خدماتی است به صورت آنلاین هم امکان‌پذیر است. مراحل خدماتی کردن خطوط به شرح زیر است.

۱. درخواست اولیه

مرحله اول برای خدماتی کردن خطوطی که طبق آمار شرکت مخابرات در بلک لیست مشتریان قرار دارند، درخواست اولیه برای انجام این کار، آماده‌سازی و ارسال مدارک است که در 4 قدم انجام می‌شود.

    • دریافت و تکمیل فرم خدمات :

      در مرحله اول برای خدماتی کردن خطوط باید فرم خدمات را دریافت و تکمیل کرد. این فرم از سایت مربوط به دریافت خطوط خدماتی قابل دریافت است. فرم درخواست باید با مشخصات واقعی متقاضی، روی سربرگ سازمان، با مهر و امضا و با مشخص کردن موضوع و محتوای پیامک از طریق ارائه یک نمونه تکمیل شود.

    • آماده سازی بانک شماره مشترکین :

      قدم بعدی برای ارائه درخواست آماده سازی بانک شماره مشترکین و ضمیمه کردن آن همراه با فرم درخواست است. البته بانک اولیه برای شروع به کار شما است و بعد از آن می‌توان لیست را به صورت ماهانه یا هفتگی به روزرسانی کرد.

    • ارائه سفته یا چک :

      برای تکمیل درخواست باید چک یا سفته‌ای با مبلغ مشخص آماده کرد و تصویر نمونه آن را همراه درخواست ارسال کرد.

    • دریافت گواهی امضا :

      همان‌طور که گفته شد فرم ارسالی باید امضا شده باشد و این امضا باید به تایید برسد تا خط خدماتی برای آن صادر شود.

۲. بارگذاری مدارک

دومین مرحله برای خدماتی کردن خط، بارگذاری مدارک است. همه مدارک گفته شده در مرحله اول شامل فرم درخواست، تصویر رسمی و تایید شده چک یا سفته، گواهی تایید امضا و مدارک هویتی باید در محل درخواست بارگذاری شوند. تصویر مدرک باید از طریق ماژول خدماتی بارگذاری شود تا توسط بازرس بررسی می‌گردد.

۳. دریافت تایید مدارک

دریافت تایید مدارک مرحله بعدی برای درخواست خطوط خدماتی است. در این مرحله و پس از اینکه دریافت مدارک توسط سایت تایید شد، وضعیت به منتظر ارسال اصل مدارک تغییر می‌کند. بعد از دریافت تایید مدارک در مرحله آنلاین باید اصل مدارک مرحله 1 را برای شرکت ارائه دهنده خط خدماتی ارسال کرد تا فرآیند خدماتی شدن خط آغاز شود.

۴. تکمیل خدماتی شدن

در نهایت، آخرین مرحله خدماتی کردن خط، تکمیل خدماتی شدن است. در این مرحله وضعیت پنل کاربری درخواست متقاضی به خدماتی شده تغییر وضعیت خواهد داد و پیامک مربوطه برای خط متقاضی ارسال می‌شود.

 

نکات مهم برای دریافت خطوط خدماتی

به منظور تبدیل خطوط تبلیغاتی به خدماتی یا دریافت مستقیم خطوط خدماتی از مجموعه‌هایی مانند سامانتل که نیازی به سفته ندارند، نکاتی وجود دارد که فرآیند این کار را ساده‌تر می‌کنند. از نکات مهم برای دریافت خطوط خدماتی می‌توان به داشتن تعهد نامه مهر و امضا اشاره کرد. امضای متقاضیان دریافت خطوط خدماتی باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده و رسمی شود. گواهی امضا در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند. البته سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای دریافت خط خدماتی و تایید رسمیت نیازی به گواهی امضا ندارند.

از دیگر نکات مهم برای دریافت خطوط خدماتی آماده‌سازی بانک شماره مشتریان است. این بانک صرفا باید شامل شماره باشند و نیازی به وجود دیگر اطلاعات در آن‌ها نیست. سازمان‌های فعال در بورس، صندوق‌های قرض الحسنه و سازمان‌های بانکی به مجوز بانک مرکزی نیاز دارند تا خط خدماتی اختصاصی خود را دریافت کنند. استفاده از فایل مشترک برای شرکت‌هایی با نمایندگی متعدد امکان‌پذیر نیست. همچنین در صورتی که مجموعه پیام‌هایی با موضوع مشخص و دسته بندی شده داشته باشد، باید دسته بندی پیامک را مشخص کرد و نمونه آن را همراه با درخواست برای مجموعه صادر کننده خط خدماتی ارسال کرد.

مطلب پیشنهادی: تبلیغات استارتاپ ها

 

نتیجه گیری 

حالا که با پنل‌های پیام کوتاه برای ارسال پیامک‌هایی که به منظور ارتباط با کاربران استفاده می‌شوند یا این موضوع که خط خدماتی چیست آشنا شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای خرید این خطوط اقدام کنید. تهیه این خطوط و استفاده از آن‌ها تاثیر زیادی در موفقیت و رشد کسب و کار شما دارد و ارتباط با مشتریان را به فرآیندی ساده‌تر تبدیل می‌کند. در صورتی که برای انتخاب و دریافت این خطوط نیاز به راهنمایی دارید، مشاوران ما در مجموعه مجریان وب آماده پاسخگویی به شما هستند. تیم فنی ما با برخورداری از بهترین متخصصین در زمینه انواع روش‌های تبلیغات، طراحی سایت، راه‌اندازی کمپین‌ها و سایر خدمات مشابه آماده راهنمایی شما هستند.

 

سوالات متداول 

۱. خط خدماتی چیست؟

خط خدماتی نوعی از خطوط ارسال پیامک انبوه است که پیام‌های آن صرفا ارسال پیام‌های ارتباطی مانند رمز عبور، مشخصات، کدهای ورود به سایت و موارد مشابه است.

۲. خطوط خدماتی چند نوع دارند؟

خطوط خدماتی دارای 3 نوع اشتراکی، اختصاصی و خطوط خدماتی قابل دریافت در سامانتل هستند.

۳. تفاوت خطوط اشتراکی و اختصاصی در چیست؟

خطوط اختصاصی خدماتی صرفا برای سازمان‌ها و شرکت‌ها و خطوط خدماتی اشتراکی برای افرادی که دارای سایت یا نرم افزار باشند قابل دریافت است.

۴. دریافت خط خدماتی بدون سفته چه شرایطی دارد؟

خط خدماتی بدون سفته تنها در سامانه سامانتل قابل دریافت است که پیش شماره آن 9999 و شماره‌ای 10 رقمی و رندوم است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *