روش های ایجاد کردن بهترین دکمه های بازخوردی ممکن

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

در مقالات گذشته، درباره عناصر اساسی برای طراحی یک وبسایت صحبت کردیم.

در آن مقاله، به موضوعات محتلفی که برای داشتن یک طراحی وبسایت حرفه ای مورد نیاز است، پرداختیم.

یکی از اصول مهم برای داشتن یک طراحی سایت مناسب، ایجاد کردن دکمه های بازخوردی اصولی و پویا می‌باشد.

این دکمه ها را به اصطلاح دکمه های CTA (Call-To-Action Buttons) نیز می‌نامند.

در این مطلب به شما نکات و روش های ایجاد کردن بهترین دکمه های بازخوردی ممکن را ارائه می‌دهیم.

با استفاده از این نکات می‌توانید محیطی بهتر و صفحه پر بازده تری را برای وبسایت خود فراهم کنید.

در ابتدا به معرفی این دکمه ها در طراحی وبسایت می‌پردازیم تا با درک بهتری به سراغ بهبود عملکرد و طراحی آن‌ها در صفحه وبسایت خود شویم.

با ما همراه باشید.

دکمه بازخوردی

دکمه بازخوردی یا (CTA Call-To-Action Buttons) چیست و چه کاربردی دارد

دكمه هاي بازخوردي، يا به اصطلاح دكمه هاي CTA، دكمه هايي هستند كه در طراحي كلي وبسايت شما جا مي‌گيرند اما با وضوح بيشتري ديده مي‌شوند و جلوه بيشتري در صفحه دارند.

اين جلوه بيشتر، باعث جلب توجه بيشتر كاربران مي‌شود.

همچنین، هدايت كردن آن‌ها در قسمت هاي مختلف وبسايت، منتقل كردن آن‌ها از يك صفحه به صفحه ديگر و يا رساندن آن‌ها به مرحله بعدي تراكنشي كه دارند انجام مي‌دهند را بساير آسان تر و پُر بازده‌تر خواهد كرد.

دکمه های بازخوردی، نقش بسیار مهمی در ترغیب بازدید کنندگان به استفاده از محصولات و یا خدماتی است که در وبسایت خود عرضه می‌کنید دارد.

اگر طراحی دکمه های CTA شما مناسب و جذاب نباشند، می‌توانند در دراز مدت به میزان سودی که از وبسایت نصیبتان می‌شود، تا حد زیادی بکاهند.

به عبارت دیگر، با اضافه كردن دكمه هاي بازخوردي كليدي و مفيد در هر صفحه، در نهايت نتايج بهتري از وبسايت خود خواهيد گرفت.

احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که چگونه می‌توانید بهترین دکمه های بازخوردی ممکن را در صفحات وبسایت خود ایجاد کنید؟

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که به شما نشان می‌دهند روش‌های ایجاد کردن بهترین دکمه های بازخوردی که می‌توانید روی صفحه خود داشته باشید چیست.

نکات و روش های کلیدی برای ایجاد کردن دکمه های بازخوردی مناسب

حال که با تعریف دکمه های بازخوردی و اهمیت آن‌ها آشنا شدیم، به بررسی مواردی می‌پردازیم که می‌تواند به شما برای ایجاد کردن هرچه بهتر دکمه های CTA کمک کند.

نوشته دکمه باید فعال و پویا باشد

همانطور که گفتیم، خاصیت دکمه های کلیدی، ترغیب کردن بازدیدکنندگان به خریدن و یا استفاده کردن از محصولات و خدماتی است که روی وبسایت شما قرار دارد.

بدیهی است که متن و عبارتی که درون این دکمه قرار می‌گیرد، علاوه بر دیگر جنبه های ظاهری این دکمه بازخوردی، باید جذاب، پویا و فعال باشد.

شما می‌توانید با جایگزین کردن متن های خنثی و عمومی مانند «ورود»، «خرید»، «ثبت نام» و… از عباراتی استفاده کنید که به محتوای ارائه شده ارتباط بیشتری داشته باشند و ترجیحاً روی امر خاصی متمرکز شده باشند.

عبارت هایی مانند «نسخه رایگان را امتحان کنید»، «خرید دوره آموزشی»، «رزرو صندلی» و…

استفاده از رنگ های مناسب

یکی از مهمترین نکات در ایجاد کردن یک دکمه CTA خوب، داشتن رنگ مناسب و هماهنگ آن با طراحی کلی وبسایت است.

رنگ این دکمه ها باید به گونه ای باشد که جلب توجه بیتشری کند، بنابراین باید از توناژ و مخلوط رنگی متفاوت از ترکیب رنگ کلی که در طراحی وبسایت استفاده شده است، بهره ببرید.

برای مثال، اگر در طراحی کلی وبسایت از رنگ های آبی و بنفش بیشتر استفاده کرده‌اید، می‌توانید از رنگ های متضاد و جذابی مانند قرمز و یا زرد استفاده کنید.

البته هر رنگ متضادی نمی‌تواند مناسب استفاده برای دکمه های بازخوردی باشد؛ به طور کلی دو رنگ سبز و نارنجی بهترین و کاربردی ترین رنگ ها برای استفاده در دکمه های CTA هستند.

در عین حال، استفاده کردن از دکمه هایی با رنگ خنثی، مانند خاکستری و مشکی یا حتی سفید، توصیه نمی‌شود.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، توجه کردن به بار روانی رنگ ها نیز می‌تواند روی کیفیت دکمه بازخوردی مورد نظر تاثیر داشته باشد؛ برای مثال رنگ سبز نشان دهنده اطمینان می‌باشد و بازدیدکننده را به خرید کردن و یا ادامه دادن مسیرش در وبسایت ترغیب واهد کرد.

همچنین رنگ قرمز می‌تواند حس ضروری بودن را به مخاطب القا کند و شک و تردید را در آن‌ها کاهش دهد.

استفاده از اشکال خوش فرم

برای ایجاد کردن یک دکمه بازخوردی بی نقص، استفاده کردن از اشکال خوش فرم و جذاب می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد. استفاده کردن از منحنی ها و یا خطوط منقطع و موازی با گوشه های نوک تیز، در طراحی های مختلف جایگاه خود را دارند.

بهترین روش برای پیدا کردن شکل هندسی مناسب برای دکمه های بازخوردی، امتحان کردن چند نمونه از آن‌هاست.

با این کار شما می‌توانید ببینید که چه اشکالی برای مخاطبان شما چشم نوازتر و زیباتر هستند تا آن‌ها را در المان های مختلف طراحی وبسایت خود وارد کنید. با این کار، محیطی جذاب تر و مطلوب‌تر برای مخاطبان خود ایجاد خواهید کرد و از بازخورد خوب آن نیز اطمینان بیشتری خواهید داشت.

استفاده کردن از عبارات مختصر و گویا

در بالا به اهمیت داشتن دکمه بازخوردی فعال و پویا اشاره کردیم.

ممکن است برای داشتن این مشخصه، حس کنید که باید از کلمات بیشتری استفاده کنید تا بازدید کنندگان را بهتر جذب کنید.

یعنی با ارائه دادن توضیحات بیشتر، تصویر بهتری از چیزی که مخاطب انتظارش را می‌کشد در ذهنش ایجاد کنید.

اما این موضوع همیشه صحت ندارد؛ استفاده کردن از عبارات کوتا و گویا، باعث می‌شود اطلاعات مورد نیاز، در کمترین زمان به کاربر منتقل شود و کاربر به کلیک کردن روی دکمه ترغیب شود.

طولانی بودن عبارت می‌تواند حواس کاربر را پرت کند و موضوعاتی را به او گوش زد کند که نگفتن آن‌ها می‌توانست باعث ایجاد حس کنجکاوی در او شود.

این حس کنجکاوی باعث می‌شود که کاربر به کلیک کردن روی دکمه بازخوردی شما اقدام کند و این همان چیزی است که شما به دنبالش هستید.

تجربه نشان داده است که نگه داشتن تعداد کلمات در عبارت دکمه CTA بین سه تا پنج عدد، بهترین بازخورد را در بر خواهد داشت.

استفاده از لحن اول شخص

به عنوان یک نکته خاص و کاربردی، شما می‌توانید در متن دکمه بازخوردی خود، از لفظ و لحن اول شخص استفاده کیند.

برای مثال اگر در وبسایت خود دوره های آموزشی سئو و تولید محتوا قرار داده اید، عبارت «دوره من را امتحان کنید» می‌تواند یک عبارت جذاب و درگیر کننده باشد.

استفاده از این عبارت به جای عبارتی مانند «خرید دوره آموزشی» می‌تواند تاثیر به سزایی در فروش بسته تولید محتوایی شما داشته باشد.