تاریخچه طراحی سایت؛ از شروع تا به امروز

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

تاریخچه طراحی سایت

طراحی سایت چیست ؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، دنیای مجازی روز به روز دارای پیشرفت چشم گیری است . اگر در گوگل هم مشاهده کرده باشید هر روزه چندین سایت جدید طراحی می شود . امروزه با انبوهی از سایت های فروشگاهی ، پژوهشی ، تاریخی و . . . مواجهه می شوید اما تا به حال فکر کرده اید تاریخچه طراحی سایت از کجا است و از چه زمانی اغاز شده تا به امروز به این نقطه رسیده است . از سال 1989 که اینترنت اختراع شد حتی تام برنزلی مخترع ان هم فکرش را نمی کرد دنیای اینترنت انقدر تغییر کند و شکوفا شود به طوری که کل کارهای مردم وابسته به ان باشد و دنیای بدون اینترنت حتی تصورش هم برای ما سخت باشد . در واقع تاریخچه طراحی سایت به همان زمان اختراع اینترنت بر می گردد . طراحی سایت در چند سال اخیر تغییرات زیادی از نطر تغییر ظاهری داشته است . طراحی هر وب سایت لازم بخش های مختلفی است اما ان را به دو بخش اصلی تقسیم می کنند .

  1. تمامی صفحات و اتفاقاتی که درون یک وب سایت رخ می دهد و طبق کد نویسی هسته انجام می شود .
  2. یکی دیگر از قسمت ها طراحی ظاهر سایت است که این بخش با هسته ارتباط تنگاتنگی دارد .

 

 

سایت ها ویژگی های مختلفی دارند و این بسته به نوع زبان برنامه نوییسی که برای ان استفاده می شود . زبان های برنامه نویسی هر روزه تغییرات و پیشرفت های زیادی دارد و این ویژگی ها در چند سال اینده بالاتر از حد تصور می شود . همان موقع که تام برنزلی اینترنت را اختراع کرد به عصر تاریک وب سایت معروف است چرا که تمامی صفحه های نمایش روی کامپوتر ها به طور کامل سیاه بود و فقط از چند مونو پیکسل ساخته شده بود . عصر تاریک زیاد طول نکشید که وب سایت ها به دنیای جدول ها تبدیل شدند .

 

1991 – آغاز

تاریخچه طراحی سایت ها با وب جهانی آغاز می شود. سرن، اولین وب سایت، در نوامبر 1992 راه اندازی شد. وب به طور عمومی  در 6 اوت 1991 اعلام شد. اولین وب سایت 100٪ مبتنی بر متن بود. ابرمتن آبی پیش‌فرض، تنها رنگ بود. در روزهای اولیه وب، بالا بردن یک صفحه به تنهایی هیجان انگیز بود.

 

HTML

این دوره اولین زمانی بود که مرورگر ها می توانستند تصاویر را نشان دهند . جدول ها امروزه نیز وجود دارند ان ها همان رنگ های html  که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند . جدول ها اولین قدم برای پیشرفت دنیای وب بودند . ان روز ها چند جدول را داخل هم قرار می دادند و یک وب سایت درست می کردند . برخی از افراد قرار دادن جدول ها داخل هم را درست و صحیح بر نمی شمرند چرا که معتقد بودند جدول ها برای دسته بندی عدد ها باید استفاده شود اما جدول ها تنها روشی بودند که می شد از ان ها استفاده کرد ولی جدول ها ساختاری شکننده داشتند به همین علت طراحی وب سایت قطعه به قطعه اختراع شد . طرح قطعه به قطعه این گونه عمل می کرد که طرح های گرافیکی را به قطعات کوچکی تبدیل می کردند و وقتی ان ها را کنار یکدیگر می گذاشتند و در وب سایتی طرحی یک پارچه از ان به وجود می اوردند .

 

1993 – راه اندازی جستجو

در تاریخچه طراحی سایت تنها دو سال پس از راه اندازی شبکه جهانی وب، ما با ALIWEB آشنا شدیم . به عنوان اولین موتور جستجوی وب در نظر گرفته می شود. آنها در نوامبر 1993 برای کسب و کار باز شدند و به کاربران پیوندهای مفیدی را به بهترین محتوای وب ارائه کردند. تنها در عرض دو سال، شما شروع به مشاهده نحوه کار طراحی می کنید. هدف ALIWEB کمک به کاربران برای یافتن اطلاعات مفید بود. آنها می خواستند کاربران به لینک های سایت کشیده شوند. آنها با استفاده از پس زمینه رنگی، چشم شما را به عناصر مهمتر صفحه جلب کردند.

 

1994 – استفاده از تبلیغات برای افزودن به طراحی شما

دنیای بازاریابی آنلاین بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که بسیاری فکر می کنند. در حالی که بسیاری از سایت‌ها در دهه 90 مملو از تبلیغات شدند، Hotwire که اکنون با نام Wired شناخته می‌شود، کار خوبی را انجام داد و اولین بنر تبلیغاتی جهان را در هدر سایت خود در سال 1994 اضافه کرد. توجه کنید که چگونه طراحی بسیار پیچیده‌تر می‌شود. این صفحه، متن بسیار کمی داشت، اما عناصر طراحی بیشتری برای جذب کاربران داشت. اینترنت به رونق خود ادامه داد. طبق آمار، تا اواسط سال 1994، 2738 وب سایت و تا پایان سال بیش از 10000 وب سایت وجود داشت.

 

جاوا اسکریپت – آزادسازی قدرت

آینده وب به سرعت در حال شکل گیری بود. جاوا اسکریپت به طراحان کمک کرد تا بر محدودیت های HTML ایستا فائق آیند و به آنها اجازه می داد تا مقداری حرکت به وب بیاورند. این باعث ایجاد پنجره “پاپ آپ” شد. مشکل این است که باید در بالای صفحه موجود بارگذاری شود، که باعث می شود سایت ها کندتر بارگذاری شوند. بسیاری از توابع اولیه جاوا اسکریپت بعداً توانستند از طریق CSS انجام شوند. امروزه، جاوا اسکریپت همچنان قوی است، به ویژه با نسخه فرانت‌اند معروف به JQuery.

 

 

فلش – عصر طلایی انیمیشن های وب

فلش چشم طراحی سایت را تغییر داد. برای اولین بار، طراحان می‌توانند با استفاده از یک ابزار، هر شکلی را ایجاد کنند، انیمیشن اضافه کنند و سایت‌های جذاب‌تری را نسبت به قبل توسعه دهند. صفحه پایانی، تمام اطلاعات را در یک فایل جمع می کند تا بارگذاری شود. مسئله اصلی این بود که هر کاربر وب یک پلاگین فلش نصب نکرده بود و بارگذاری سایت های فلش خیلی بیشتر طول می کشید. عصر فلش صفحات پربار و معرفی های متحرک را برای ما به ارمغان آورد. در حالی که فلش هنوز مورد استفاده قرار می گیرد، سقوط آن به دلیل عدم استفاده از «جستجو دوستانه» و مصرف زیاد آن از قدرت پردازشی بود که باعث شد اپل در عرضه آیفون در سال 2007 آن را کنار بگذارد.

 

 

1998 – پادشاه آینده جستجو  متولد شد

سال 98 سال مهمی در تاریخچه طراحی سایت است. اینترنت در سال 1998 کمی بیشتر شبیه به اینترنت امروزی شد. Google Beta در 4 سپتامبر 1998 فعال شد. این طرح را با موتور جستجوی قبلی ALIWEB مقایسه کنید. گوگل به جای انتخاب یک صفحه پر از لینک، مسیر حداقلی را انتخاب کرد.

برگه های سبک آبشاری – روشی انعطاف پذیرتر برای ایجاد

مدت کوتاهی پس از ایجاد فلش، CSS راه خود را به صحنه باز کرد. با افزایش تعداد کاربران آنلاین، سرعت، به یک مسئله بزرگ تبدیل شد. فکر پشت CSS ساده است: محتوا و ارائه جداگانه. محتوای سایت به صورت HTML بود و سبک سایت با CSS کدگذاری می شد. مقاومت اولیه برای CSS نتیجه پشتیبانی ضعیف مرورگر بود. خوشبختانه در سال های اولیه مقاومت کرد و هنوز هم به طور کامل مورد استفاده قرار می گیرد. CSS ممکن است مهمترین «زبان» باشد که یک طراح وب باید بداند!

 

 

2003

تا سال 2000، طراحی وب سایت بیشتر یک زمینه فنی بود که توسط بخش های فناوری اطلاعات شرکت انجام می شد. در سال 2003 همه چیز تغییر کرد. وردپرس که اکنون سیستم مدیریت محتوا پیشرو در جهان است، در سال 2003 راه اندازی شد. تخمین زده می شود که وردپرس تا ماه مه 2003 در حدود 2000 وبلاگ نصب شده باشد.  اکنون وب سایت ها از وردپرس استفاده می کنند. وردپرس رایگان، و CMS مبتنی بر PHP و MySQL است.

 

2006 – فیس بوک عمومی می شود

در تاریخچه طراحی سایت سال 2006 سال تحول در شبکه های اجتماعی بود. در حالی که فیس بوک در ابتدا در سال 2004 در کنار MySpace راه اندازی شد، فقط برای دانشجویان کالج قابل دسترس بود.  در سال 2006 فیس بوک عمومی شد و به طور کلی رسانه های اجتماعی و نحوه استفاده مردم از اینترنت را تغییر داد. در حالی که MySpace به کاربران اجازه می داد صفحات خود را کدنویسی سفارشی کنند، فیس بوک ترجیح داد این قابلیت را به کاربران خود ندهید. به یک نگاه ساده و ثابت در سراسر شبکه منجر شد. فیس بوک طراحی خود را حول برند خود متمرکز می کند. همه چیز در مورد شبکه آنها چیزی در مورد فیس بوک می گفت. کاربران آنها با برند آنها ارتباط برقرار کردند. امروزه فیسبوک، یکی از پربازدیدترین سایت ها در دنیا است و بیش از 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. این همه با یک طراحی وب ساده، تمیز انجام می شود.

 

 

عصر موبایل

دستگاه های تلفن همراه و تلفن های هوشمند نحوه استفاده و تفکر مردم در مورد وب را تغییر داده اند. در سال 2007، اکثر سایت ها با هیچ استانداردی از «موبایل فرندلی» نبودند. علاوه بر این، استفاده از وب در یک دستگاه تلفن همراه اغلب خسته کننده بود. این امر طراحان وب را مجبور کرد تا رویکرد بهتری برای طراحی وب موبایل ایجاد کنند. این سبک جدید، سوالات زیادی را ایجاد کرد. آیا سایت موبایل باید کوچک شود؟ آیا باید استانداردهایی برای موبایل ایجاد کنیم؟ چگونه سرعت آن را افزایش دهیم تا کاربران داده ها را هدر ندهند؟

 

 

2007 – انقلاب موبایل

در 29 ژوئن 2007، اولین آیفون با آغاز عصر جدیدی از طراحی وب منتشر شد. در حالی که کاربران قبل از اختراع گوشی هوشمند در مرورگرهای بسیار ابتدایی وب گشت و گذار می کردند، اکثر آنها آن را خسته کننده و غیر ضروری می دانستند. در حالی که اپل تلفن هوشمند را اختراع نکرد، اما آن را به جریان اصلی تبدیل کرد. اپل همیشه برای محصولات و طراحی های خود شناخته شده است. در سال 2007 با این طراحی هوشمندانه و ساده، برند خود را به صورت آنلاین به نمایش گذاشتند.

 

 

2010 – طراحی تعاملی

با افزایش استفاده از اینترنت موبایل، طراحی موبایل بسیار رایج شد. در سال 2010 یک طراح وب باهوش به نام اتان مارکوت روش طراحی وب سایت موبایلی را به چالش کشید. اتان مارکوت در سال 2010 قدمی بزرگ برای طراحی وب برداشت او وب سایت پاسخگو را طراحی کرد . ریسپانیو به معنای ساخت لایه ها و طرح های متفاوت است یا به معنای درست کارکردن وب سایت بر روی موبایل با صفحه نمایش کوچک است . در کل ریسپانیو بودن به معنای پاسخگویی وب سایت برای نشان دادن متوا ، تصاویر و . . . بر روی تمامی صفحه های نمایش است . به جای ایجاد یک سایت جداگانه برای تلفن همراه، او پیشنهاد کرد که می توان از همان محتوا استفاده کرد، اما در طرح بندی های مختلف و بسته به اندازه صفحه نمایش طراحی شد. این تولد طراحی واکنشگرا در تاریخچه طراحی سایت بود.از نقطه نظر فنی، ما هنوز از HTML و CSS استفاده می کنیم، بنابراین این یک پیشرفت مفهومی است. مزیت اصلی سایت واکنشگرا، برابری محتوا است، به این معنی که این وب سایت در همه جا یکسان است.

 

 

2016 – شبکه های اجتماعی و بک لینک

پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و پینترست همگی مانند گوگل و یاهو به عنوان موتورهای جستجو عمل می کردند. این امر تقاضا برای محتوا را افزایش داد و بازاریابان هر ماه بیشتر افزایش یافتند.بک لینک های داخلی و خارجی مرتبط بخش مهمی برای کمک به گوگل برای درک زمینه و اعتبار وب سایت شما هستند. نیاز به بک لینک همچنین سرعت شرکت ها را افزایش می دهد که محتوا را در شبکه های اجتماعی آغاز می کنند.

 

 

2019 – بازاریابی: بهینه سازی SEO کلید اصلی است

بازاریاب‌های امروزی می‌دانند که وب‌سایت یک شرکت اغلب اولین فرصتی است که برای ارتباط با مشتری بالقوه دارند. رنگ های مکمل، لوگوی چشم نواز و صفحاتی که ماموریت شرکت را نشان می دهند، همگی مهم هستند. طراحی وب همچنین باید دارای ناوبری واضح، محتوای مرتبط و تصاویر مرتبط با محصولات یا خدمات باشد.زمان بارگذاری بخشی ضروری از طراحی کلی است و نمی توان آن را نادیده گرفت. با وجود میلیون ها وب سایت برای مرور، یک سایت کند ارزش این روزها را ندارد که منتظر آن باشید.

هر صفحه باید سئو و بهینه سازی سایت را در تمام تصاویر و همچنین توضیحات متا و تگ های عنوان داشته باشد. یک طراحی عالی ممکن است زیبا به نظر برسد، اما به گوگل کمکی نمی کند شما را پیدا کند.همانطور که گوگل به اصلاح الگوریتم خود برای بازاریابان جستجوی معنایی که به بهترین شیوه های سئو پایبند هستند و پیشرفت خود را با استفاده از گوگل آنالیتیکس ردیابی می کنند، ادامه می دهد، آنها قادر خواهند بود بر اساس بینش هایی در مورد رتبه بندی وب سایتشان در جستجو، ترافیک ارگانیک، سایت های ارجاع دهنده، تغییرات کوچکی ایجاد کنند. و محبوب ترین صفحات در وب سایت آنها.

 

 

 

2020 – سازندگان وب سایت

یکی از تأثیرات بسیار جدید بر تاریخچه طراحی  سایت، همه گیری کرونا در سال 2020 بود. در طول همه گیری، افزایش قابل توجهی در جستجوهای جهانی برای عبارت “ساخت یک وب سایت” وجود داشت. به عنوان مثال، در کشورهای آفریقایی، پرس و جو “چگونه یک وب سایت تجاری بسازیم” 110 درصد افزایش یافت. کسب‌وکارها در سرتاسر جهان جستجو کردند تا متوجه شوند چگونه می‌توانند وب‌سایت  خود را بهبود بخشند و به‌روزرسانی کنند یا یک وب‌سایت جدید بسازند تا مشتریان جدید را حفظ کنند و مشتریان جدید را به صورت آنلاین جذب کنند. طراحی وب سایت راه حل مناسبی برای کسب و کارها هستند تا یک درب ورودی دیجیتال برای نمایش خدمات و فروش محصولات خود ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *