استراتژی تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

استراتژی تبلیغات دیجیتال به چه معنا است؟ داشتن استراتژی برای تبلیغات دیجیتالی چه کاربردی دارد؟ چه موضوعاتی در تعیین استراتژی تبلیغات دیجیتال اهمیت بیشتری دارند؟ تعیین استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ در چه کسب و کارهایی کاربردی‌تر است؟ مراحل تدوین استراتژی برای تبلیغات دیجیتال به چه صورت است؟ تبلیغات دیجیتال امروزه نقش مهمی در معرفی کسب و کارها دارند و حتی مشاغلی که در بستر اینترنت فعالیت ندارند هم از این نوع تبلیغات اینترنتی استفاده می‌کنند. استفاده از این شیوه تبلیغاتی بدون داشتن استراتژی مناسب بی‌تاثیر است، به همین دلیل این مطلب از مجریان وب را به صحبت در مورد استراتژی تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ اختصاص داده‌ایم. برای آشنایی با مفهوم این موضوع و نحوه استفاده از آن در تبلیغات دیجیتال، با ما همراه باشید.

استراتژی تبلیغات دیجیتال چه تعریفی دارد؟

روش‌های های تبلیغاتی امروزه تفاوت زیادی با قبل پیدا کرده‌اند. در دنیای امروز به جای صرف هزینه زیاد برای تبلیغات گران قیمت و عمومی، هزینه صرف تبلیغاتی می‌شود که اغلب شخصی سازی شده هستند و حتی بستر انتشار آنها در هر نوع کسب و کاری متفاوت است. تبلیغات دیجیتال شیوه امروزی معرفی کسب و کار ها به مشتریان هستند که با روش‌های های مختلفی انجام می‌شوند. تنوع روش ها در تبلیغات دیجیتال بیشتر از دیگر شیوه‌های تبلیغاتی است و نحوه استفاده از آن‌ها هم تفاوت‌های اساسی با دیگر روش‌های تبلیغاتی دارد. یکی از تفاوت‌های مهم تبلیغات دیجیتال با روش‌های سنتی تبلیغات، تفاوت در نوع تدوین استراتژی تبلیغات دیجیتال است. برای آشنایی با این تفاوت و درک بهتر این مطلب ابتدا باید بدانید که استراتژی تبلیغات دیجیتال چه تعریفی دارد.

در پاسخ به این سوال و برای توضیح بهتر این موضوع که استراتژی تبلیغات دیجیتال چه تعریفی دارد، ابتدا باید با مفهوم استراتژی آشنا باشید. استراتژی به معنی برنامه یا جهتی است که رسیدن به اهداف افراد یا سازمان ها را با کمک ابزارهای موجود امکان پذیر می‌کند. با توجه به این تعریف، استراتژی در دیجیتال مارکتینگ را مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها می‌گویند که کسب و کارها را در جهت رسیدن به اهداف کمک می‌کنند. به عبارت دیگر استراتژی مسیر پیش روی سازمان‌ها را نظم می‌د‌هد تا از طریق این نظم رسیدن به اهداف ساده‌تر شود و حتی محال‌ترین اهداف هم قابل دستیابی باشند.

 

مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات دیجیتال

مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات دیجیتال بسیار زیاد است. اولین مزیت به کارگیری استراتژی در تبلیغات دیجیتال، نظم گرفتن کارها است. چه به تنهایی در این زمینه فعالیت کنید و چه تیمی از مشاوران و کارشناسان تبلیغاتی در اختیار داشته باشید، تا زمانی که استراتژی مناسبی نداشته باشید، فعالیت‌ها نظمی پیدا نخواهند کرد. به عبارت دیگر استراتژی کمک می‌کند که همیشه رویکرد و برنامه‌ای برای معرفی برند خود به مشتریان داشته باشید.

از دیگر مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات دیجیتال می‌توان به هم راستا کردن اهداف فروش و تبلیغات اشاره کرد. به طور کل تبلیغات انجام می‌شوند تا فروش یک مجموعه با کمک آن‌ها بیشتر شود. حال زمانی که تبلیغات به خصوص از نوع دیجیتال که اثر بخشی زیادی دارند، مانند فروش دارای استراتژی، به خصوص استراتژی‌های مشترک باشند، احتمال فروش تحت تاثیر تبلیغ بیشتر می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از استراتژی در تبلیغات دیجیتال این مسئله است که حتی اگر با تبلیغات به فروش مناسب هم نرسید، دستیابی به اهداف دیگر برای شما ساده‌تر خواهد شد. برای مثال تیم کاری چه در بخش تبلیغ و چه در بخش فروش مسنجم‌تر می‌شوند و اجرای برنامه‌های آینده راحت‌تر خواهد شد.

 

عناصر مهم در استراتژی تبلیغات دیجیتال

در به کارگیری استراتژی و تدوین آن برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ چند عنصر مهم وجود دارد که در هر نوع استراتژی و هر شیوه تبلیغاتی باید به آن‌ها توجه کرد. به عبارت دیگر بعضی عناصر مهم در استراتژی تبلیغات دیجیتال وجود دارند که نتیجه‌گیری از استراتژی‌های تعیین شده را بیشتر می‌کنند. این عناصر موارد مختلفی را شامل می‌شوند که بعضی از آن‌ها در تمام روش‌های تبلیغات دیجیتال مشترک هستند و بعضی از آن‌ها بسته به روش انتخابی و استراتژی مناسب آن روش، تعیین می‌شوند. در ادامه چند مورد از عناصر مهم در استراتژی تبلیغات دیجیتال که عناصر مشترک برای همه روش‌ها هستند را معرفی خواهیم کرد.

۱. شناسایی مخاطبان هدف

شناسایی مخاطبان هدف اولین عنصر مهم در تدوین استراتژی‌های تبلیغاتی است. بسیاری از کسب و کارها با این شعار که کالا یا محصول تولیدی آن‌ها مناسب همه مخاطبان است کار خود را آغاز می‌کنند، در حالیکه اینطور نیست. حتی اگر محصول شما جز کالاهای اساسی و پر مصرف باشد هم به این معنی نیست که همه افراد از آن استفاده کنند و برای همه کاربردی باشد. تولید کننده یا فروشنده هر محصولی که باشد، به هر حال گروهی از افراد مخاطب اصلی شما هستند که بیشتر تمرکز شما در تبلیغات باید جذب این گروه و تبدیل آن‌ها به فروشندگان قطعی باشد. این مسئله همان شناسایی مخاطبان هدف است. در واقع در تبلیغات باید تبدیل گروهی از مخاطبان به مشتری را هدف خود قرار دهید و برای این موضوع تلاش کنید.

۲. برندسازی خوب

برندسازی خوب یکی دیگر از عناصر مهم در استراتژی تبلیغات است. تا زمانی که برند شما جایگاه مناسبی در بازار و برای مشتریان نداشته باشد، با کیفیت‌ترین و بهترین کالای شما هم شانسی برای فروش نخواهد داشت. برندسازی خوب را باید از چند جنبه انجام دهید. در ابتدا باید نیاز بازار را شناسایی کنید و معرفی برند را با محصول مورد نیاز بازار انجام دهید. در مرحله بعد باید برندهای رقیب را بررسی کرده و نحوه ارائه و معرفی محصول آن‌ها را در نظر داشته باشید.

اقدام بعدی انتخاب یک شیوه معرفی مناسب است. با توجه به اینکه در همه روش‌های تبلیغاتی لوگو و شعار شما است که دیده می‌شود، باید اقدام به ساخت و طراحی لوگویی با کیفیت و مناسب کنید. برای مثال اگر تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی هستید ابتدا باید بازار و نیاز آن را شناسایی کنید. شامپوها از محصولات مورد نیاز بازار در هر مقطعی هستند و همواره از مدل‌های جدید و مناسب آن‌ها استقبال می‌شود. بعد از انتخاب این محصول برای معرفی برند خوب باید نحوه تبلیغ دیگر برندهای آرایشی بهداشتی را بررسی کنید و سپس با در نظر داشتن اهداف و بررسی شرایط رقبا، بهترین لوگو و نحوه تبلیغ را آماده کنید تا برندسازی خوب و موثر داشته باشید.

۳. انتخاب بهترین زمان تبلیغ

یکی دیگر از عناصر تدوین و استفاده از استراتژی در تبلیغات دیجیتال، انتخاب بهترین زمان تبلیغ است. هر چند تبلیغات زمانی موثر است و باعث ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبان می‌شود که همیشگی باشد اما استفاده از هر نوع تبلیغ با هر پیام و مفهومی زمانی به خصوص دارد که اگر به این موضوع توجه نداشته باشید، قطعا اثر تبلیغ شما کمتر شده و فروش بر مبنای تبلیغ هم کمتر خواهد شد. برای انتخاب بهترین زمان تبلیغ بهتر است موضوعاتی مانند نوع محصول و تناسب آن با زمان تبلیغ، وضعیت بازار، وضعیت رقبا و انتظارات مشتریان در بازه زمانی را در نظر داشته باشید.

۴. استفاده حداکثری از منابع

یکی دیگر از عناصر مهم در استراتژی تبلیغات دیجیتال، استفاده حداکثری از منابع است. برای تبلیغ از نوع دیجیتال و بازاریابی اینترنتی موفق منابع مختلفی وجود دارد که در صورت استفاده از آن‌ها در زمان و به میزان مناسب اثربخشی تبلیغ بیشتر خواهد شد. البته برای استفاده حداکثری از منابع نیازی به پرداخت هزینه سنگین نیست و اگر این مطلب دغدغه شما است بهتر است این موضوع را بدانید که امکان انتخاب منابع و استفاده از آن‌ها بر اساس بودجه شما به راحتی وجود دارد.

۵. تبلیغ در بستر مناسب

عنصر بعدی در استراتژی تبلیغات دیجیتال، تبلیغ در بستر مناسب است. همان‌طور که قبل‌تر به آن اشاره شد، تنوع روش‌های تبلیغات دیجیتال بسیار زیاد است و هر نوع تبلیغ در بستری خاص بهتر دیده می‌شود. توجه به این مطلب در تدوین استراتژی تبلیغات دیجیتالی، کاربرد این شیوه تبلیغات را بیشتر می‌کند. برای مثال یکی از روش‌های تبلیغات دیجیتال، تبلیغات ویدیویی است. بهترین بسترها برای انتشار و استفاده از تبلیغات ویدیویی، ابزارهایی مانند یوتیوب و اینستاگرام هستند.

این مطلب به معنی بی‌نتیجه بودن استفاده از تبلیغات ویدیویی در دیگر بسترها نیست اما در بسترهای گفته شده که به طور تخصصی محتوای تصویری و ویدیویی نمایش داده می‌شوند، کاربرد تبلیغات ویدیویی بیشتر است و شانس دیده شدن آن هم بالاتر از دیگر بسترها است یا تبلیغات صوتی که یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغات امروزی هستند تا همین چند سال پیش به صورت آگهی تبلیغاتی در رادیو انجام می‌شدند اما این روزها این نوع تبلیغ با پادکست‌ها که به مراتب جذاب‌تر هستند، همراه شده و تاثیر آن‌ها نیز بیشتر از قبل شده است. تبلیغ در بستر مناسب شانس ارتباط با مخاطبینی که مشتری آینده کسب و کار هستند را هم بیشتر می‌کند.

۶. ارزیابی و پیگیری نتایج تبلیغات

ارزیابی و پیگیری نتایج تبلیغات عنصر دیگر استراتژی و موضوعی است که بی‌توجهی به آن، تمام اقدامات انجام شده برای تدوین استراتژی را بی‌اثر می‌کند. بعد از انتشار یک تبلیغ در بستر یا بسترهای مختلف، نتایجی از آن دریافت می‌شوند که بررسی آن‌ها به تعیین آینده تبلیغ کمک می‌کند. به عبارت دیگر با ارزیابی و پیگیری نتایج تبلیغات می‌توانید این موضوع را مشخص کنید که تبلیغ برای آینده مجموعه شما مناسب است یا دیگر نیازی به استفاده از آن نیست. همچنین مواردی که باید تغییر کنند و روش‌هایی که باید ثابت مانده و ادامه پیدا کنند هم با ارزیابی نتایج مشخص می‌شوند.

مراحل تدوین استراتژی تبلیغاتی موفق

بعد از آشنایی با عناصر استراتژی موفق، نوبت به تدوین استراتژی می‌رسد. مراحل تدوین استراتژی تبلیغاتی موفق به شرح زیر هستند که دقت به آن‌ها اهمیت زیادی دارد. عناصری که در بخش قبل معرفی شدند، در طی مراحل تدوین استراتژی کاربردی هستند، بنابراین در صورتی که قصد تدوین استراتژی تبلیغاتی کسب و کار خود، به صورت شخصی را دارید تا زمانی که به عناصر تدوین استراتژی تسلط پیدا نکردید، اقدام به انجام این کار نکنید.

۱. قدم اول، آماده‌سازی منابع

در تدوین استراتژی تبلیغات دیجیتال قدم اول، آماده‌سازی منابع است. منابع در این جا صرفا ابزارهای تبلیغاتی نیست بلکه اعضای تیم شما هم منبعی برای اجرای تبلیغات هستند. همچنین در این مرحله مشتریان هم به نوعی منبع نهایی شما برای فروش محسوب می‌شوند. بنابراین در قدم اول باید بررسی کنید که چه چیزهایی در اختیار دارید، توانایی استفاده از چه روش‌هایی دارد و کدام گروه از افراد در حال حاضر مخاطب اصلی شما هستند.

۲. قدم دوم، رسیدگی به مخاطبان

به عنوان قدم دوم، رسیدگی به مخاطبان اهمیت زیادی دارد و باید با دقت زیاد و با کمک ابزارهای مختلف انجام شود. اگر کسب و کاری نوپا دارید باید مخاطبان اصلی را شناسایی کرده و استراتژی را برای جذب آن‌ها انجام دهید اما اگر سابقه تبلیغ کسب و کار را دارید و محصولات شما در بازار عرضه شده و فروشی داشته‌اند، ابتدا مخاطبان و مشتریان را از نظر شرایط آن‌ها دسته‌بندی کنید. برای مثال مشخص کنید که چه رنج سنی از افراد، بیشترین تعداد را در میان مشتریان محصول شما دارند یا مخاطبان و مشتریان به صرف هزینه برای کدام نوع از محصولات علاقه بیشتری دارند، برای شروع تدوین استراتژی و انجام تبلیغات باید لیستی منظم از انواع مخاطبان خود داشته باشید.

۳. قدم سوم، ساخت تبلیغات

در تدوین و ایجاد استراتژی تبلیغاتی قدم سوم، ساخت تبلیغات است که از اهمیت زیادی هم برخوردار است. در این مرحله مخاطبان شناسایی شده، ابزارها آماده‌ شده و وظایف بین نیروها تقسیم شده‌اند. انواع مختلفی از روش‌های تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال وجود دارد که نوع مناسب آن‌ها را باید براساس قدم‌های قبلی مشخص کنید. تبلیغات بنری، تبلیغات محتوایی، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات همسان یا تبلیغات کلیکی تنها چند نمونه از روش‌های تبلیغ دیجیتال هستند.

۴. قدم چهارم، پیگیری اقدامات

آخرین قدم استراتژی تبلیغات و تدوین آن یا قدم چهارم، پیگیری اقدامات است. هر اقدامی که در قدم‌های قبلی انجام شده باید پیگیری شوند. داده‌ها و اطلاعات ارزیابی شده و واکنش مشتریان تحلیل شوند. در غیر این صورت حتی موفق‌ترین تبلیغ هم تنها یک دوره نتیجه‌بخش خواهد بود.

 

خدمات مجریان وب در زمینه استراتژی تبلیغات

تدوین استراتژی تبلیغات، کاری تخصصی است و نیاز به سال‌ها تجربه و مهارت دارد. به همین دلیل بسیاری از مجموعه‌های فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ بخشی از فعالیت خود را در زمینه این خدمات قرار داده‌اند. مجریان وب هم یکی از مجموعه‌هایی است که در این زمینه خدمات زیادی به مشتریان ارائه می‌کند. خدمات مجریان وب در زمینه استراتژی تبلیغات، مواردی مانند انتخاب بهترین روش تبلیغاتی، استفاده از روش‌های تبلیغاتی متنوع، تحلیل و ارزیابی نتایج تبلیغ و مشاوره کسب و کارها برای داشتن بهترین استراتژی تبلیغاتی را شامل می‌شود. و همچنین این مجموعه خدماتی نظیر طراحی سایت و سئو سایت نیز انجام می دهد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. مراحل تدوین استراتژی تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای مشتریان خود، پرسونا بسازید اهداف و ابزار خود را مشخص کنید و همچنین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ که ایجاد کردید را ارزیابی کنید، برای تولید محتوای خود برنامه‌ریزی کنید و هنچنین کمپین‌های تبلیغاتی پولیتان را بررسی کنید.

۲. مزایا و اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ در چه چیزی است؟

به کار شما نظم می‌دهد و روند کار شما را مشخص می‌کند. داشتن یک رویکرد استراتژیک کمک می‌کند که برند شما دیده شود.

۳. آیا تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ به مهارت کدنویسی نیاز دارد؟

آنچنان نیاز نیست و بسیاری از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ به دانش چندانی در زمینه برنامه‌نویسی و کدنویسی نیازی ندارند و می‌توان به سادگی آن‌ها را اجرا کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *