تقویم محتوایی چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟+معرفی ابزارها

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

 تقویم محتوایی چیست ؟ تقویم محتوایی چه بخش‌هایی دارد؟ یک تقویم محتوایی کاربردی شامل چه چیزهایی می‌شود؟ مزایای استفاده از تقویم محتوایی چیست؟ طراحی و تولید تقویم محتوایی چه مراحلی دارد؟ در طراحی تقویم محتوایی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ این سوالات زمانی پرسیده می‌شوند که قصد طراحی یک تقویم محتوایی یا استفاده از آن را داشته باشیم. در چنین شرایطی با پاسخ سوالات بالا می‌توان بهترین تقویم محتوایی را طراحی کرد. با توجه به اینکه تقویم محتوایی امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات در تبلیغات کسب و کارها است، این مطلب از مجریان وب را به معرفی آن اختصاص داده‌ایم. در این مطلب به شما خواهیم گفت که تقویم محتوایی چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟ + معرفی ابزارهای ساخت تقویم محتوایی را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تولید محتوا چیست ؟

تقویم محتوایی چیست؟

اگر صاحب کسب و کاری در بستر اینترنت هستید و برای ارتباط با مشتریان خود محتوا تولید می‌کنید، قطعا بارها با اصطلاح تقویم محتوایی روبرو شده‌اید اما آیا می‌دانید تقویم محتوایی چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید کمی در مورد محتوا و اهمیت آن صحبت کنیم. محتوا در بستر اینترنت چیزی است که با استفاده از آن می‌توان با کاربران و مخاطبین ارتباط داشت. با استفاده از محتوا و تولید آن می‌توان شیوه‌ای از بازاریابی به نام بازاریابی محتوا را انجام داد. بازاریابی محتوا به معنی استفاده از محتوا در انواع مختلف به منظور بازاریابی، معرفی محصول، تبلیغات و کسب درآمد است. این کار زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که تولید محتوا طی یک برنامه مشخص و با برنامه‌ای دقیق انجام شود. به عبارت دیگر بازاریابی محتوا زمانی نتیجه مناسبی خواهد داشت که یک برنامه‌ریزی اصولی برای تولید محتواها وجود داشته باشد و چنین برنامه‌ای با استفاده از تقویم محتوایی قابل تنظیم است. در واقع برای پاسخی دقیق به این سوال که تقویم محتوایی چیست، می‌توان اینطور گفت که تقویم محتوایی نوعی تقویم برای زمان‌بندی تولید، طراحی، انتشار، ویرایش و حتی بازبینی محتواها است.

 

اهمیت استفاده از تقویم محتوایی

تقویم محتوایی ابزاری کاربردی در بازاریابی محتوا است که استفاده از آن به تمام کسب و کارهایی که در بستر اینترنت فعال هستند، توصیه می‌شود. اهمیت استفاده از تقویم محتوایی بسیار زیاد است و با استفاده از آن می‌توان پیشرفت کسب و کار و افزایش بازدهی محتوا تولید شده را تضمین کرد. حتی متخصصین و افرادی که سال‌ها است در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند، به اهمیت استفاده از تقویم محتوایی واقف هستند و از این ابزار برای منظم کردن تولید محتوای خود استفاده می‌کنند. اهمیت استفاده از تقویم محتوایی را می‌توان در سه موضوع ساده و البته با اهمیت در نتیجه‌گیری از محتوای تولید شده خلاصه کرد که این موارد عبارتند از: اطمینان از به موقع انجام شدن کارها اعم از تولید، ویرایش یا انتشار محتوا طبق زمان‌بندی و برنامه‌ای مشخص، ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم در مجموعه‌هایی که تولید محتوای آن‌ها به صورت تیمی انجام می‌شود و در نهایت ایجاد یک چشم‌انداز کلی برای تولید محتوا که دیدگاهی کلی از این کار را به تولیدکننده می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: تاثیر تولید محتوا در سئو چیست ؟

 

مزایای استفاده از تقویم محتوایی

مزایای استفاده از تقویم محتوایی بسیار زیاد است. بررسی‌های که در زمینه فعالیت کسب و کارها در بستر اینترنت انجام شده، نشان دهنده این است که بیشتر کسب و کارهای موفق و تبلیغات محتوایی اثر بخش از یک تقویم محتوایی منظم و اصولی استفاده کرده‌اند. از مزایای استفاده از تقویم محتوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. برنامه ریزی برای تولید محتوا

امکان برنامه ریزی برای تولید محتوا یکی از مزایای مهم تولید و استفاده از تقویم محتوایی است. هر محتوا بسته به نوع و موضوع خود مناسب زمانی مشخص است و برنامه ریزی برای زمان انتشار و تولید آن با استفاده از تقویم محتوایی به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

۲. به یاد ماندن تاریخ‌های مهم

به یاد ماندن تاریخ‌های مهم یکی دیگر از مزایای استفاده از تقویم محتوایی است. گاهی اوقات نیاز است که در یک تاریخ خاص، محتوایی به خصوص را منتشر کرد که در حالت عادی امکان فراموشی انجام آن وجود دارد. با استفاده از تقویم محتوایی اما این مشکل به سادگی برطرف می‌شود و بدون فراموشی مناسبت‌ها یا تاریخ‌های خاص می‌توان محتوای مناسب آن تاریخ یا بازه زمانی را تولید و منتشر کرد. برای مثال در سالگرد افتتاح یک کسب و کار یا در اعیاد و مناسبت‌ها بهتر است محتوایی با موضوع همان مناسبت منتشر شود و تقویم محتوایی به برنامه‌ریزی برای آن محتوای خاص و انتشار به موقع آن کمک می‌کند.

۳. هماهنگی بین اعضای تیم

یکی دیگر از مزایای استفاده از تقویم محتوایی، هماهنگی بین اعضای تیم تولید محتوا است. این مزیت مهم کمک می‌کند که اعضا با همکاری هم بهترین و بیشترین میزان محتوای ممکن را تولید کنند.

۴. مدیریت منابع تولید

مدیریت منابع تولید محتوا از دیگر مزایای استفاده از تقویم محتوایی است. هر محتوا با کمک منبعی خاص و برای هدفی خاص طراحی می‌شود که در تقویم محتوایی می‌توان هر دو را مشخص کرد. این کار همچنین به بهینه‌سازی تولید محتوا هم کمک می‌کند. زمانی که با منابع تولید آشنا باشید و آن‌ها را در یک قالب منظم برای هر موضوع در اختیار داشته باشید، پیدا کردن ایده مناسب بر اساس آن‌ها و استفاده در تولید ساده‌تر می‌شود.

۵. ایجاد نظم در تولید محتوا

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در زمینه تولید محتوا جایی گریبان‌گیر همه می‌شود، تولید محتوا تکراری و انتشار آن است. البته گاهی باید برای یک موضوع محتوایی تکراری تولید کرد، برای مثال زمانی که یک مجموعه قصد تولید مجدد یک محصول را داشته باشد اما در دیگر مواقع انتشار محتوا تکراری با یک مضمون اعتبار تولید کننده را زیر سوال می‌برد. مخاطبان علاقه‌ای به مطالعه مطالب تکراری ندارند به خصوص زمانی که انتشار محتوا تکراری در بازه زمانی کوتاهی انجام شود، نارضایتی مخاطبان بیشتر می‌شود. ایجاد نظم در تولید محتوا یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تقویم محتوایی است.

 

بخش‌های مختلف تقویم محتوایی

تقویم محتوایی شامل بخش‌های مختلفی است که هر کدام به تنهایی نقش مهمی در ایجاد نظم در تقویم و اثربخش بودن آن برای بازاریابی محتوا ایفا می‌کنند. آشنایی با بخش‌های مختلف تقویم محتوایی یکی از اولین گام‌ها در طراحی تقویم محتوا است. بخش‌های مختلف تقویم محتوایی اصولی و حرفه‌ای به شرح زیر است:

  • عنوان محتوا :

    در اولین بخش از تقویم محتوایی باید مشخص کرد که محتوا در چه زمینه و با چه موضوعی تولید می‌شود. اهمیت انتخاب عنوان بسیار زیاد است زیرا که تمام اقداماتی که در جهت تولید محتوا انجام می‌شود بر پایه آن است.

  • تاریخ انتشار محتوا :

    یکی دیگر از موضوعاتی که در طراحی و تولید تقویم محتوایی اهمیت دارد، مشخص کردن تاریخ انتشار محتوا در تقویم است. با مشخص کردن این بخش می‌توانید یک زمان‌بندی درست برای تولید محتوای خود داشته باشید.

  • هدف تولید :

    هدف از تولید محتوا یکی دیگر از بخش‌هایی است که در تقویم محتوایی باید وجود داشته و به طور دقیق مشخص باشد.

  • نوع محتوا :

    در تقویم محتوایی باید مشخص کرد که محتوا از چه نوعی باشد.

  • مخاطبان هدف :

    بخش بعدی تقویم محتوایی مربوط به مخاطبان هدف یا افرادی هستند که محتوا برای آن‌ها نوشته شده است. استراتژی تولید محتوا، لحن جملات، تخصصی یا عامی بودن آن‌ها، انتخاب تصاویر و حتی نوع محتوا براساس مخاطبان تعیین می‌شود.

  • دعوت به اقدام :

    این بخش قسمت نهایی محتوا است و اهمیت آن در محتواها بسیار زیاد است. در این بخش مخاطب برای انجام کاری خاص بر طبق محتوا دعوت می‌شود و برای هر موضوع یا در هر بازه زمانی محتویات آن متفاوت است.

  • آمار و بررسی محتوا :

    در تقویم محتوایی باید بخشی را به بررسی محتوا اختصاص داد. در واقع کار تولید محتوا با انتشار تمام نمی‌شود و بعد از تولید باید بازخورد کاربران و اثربخشی آن را بررسی کرد تا از نقاط قوت و ضعف آن در تولید محتواهای بعدی استفاده کرد.

 

مراحل ساخت تقویم محتوایی

حالا که می‌دانید تقویم محتوایی چیست و چه مزایایی دارد به مهم‌ترین بخش یعنی طراحی و تولید آن می‌رسیم. مراحل ساخت تقویم محتوایی با در نظر داشتن بخش‌های آن تقریبا مشخص است. مراحل تولید تقویم با شناسایی مخاطبان آغاز و با بررسی عملکرد محتوا در بستر پخش شده به پایان می‌رسد. ترتیب مراحل ساخت تقویم محتوایی اهمیت زیادی دارد و رعایت اصول در هر بخش نیز بسیار مهم است. مراحل ساخت یک تقویم محتوای حرفه‌ای عبارت از موارد زیر است.

۱.  شناسایی مخاطبین و آشنایی با آن‌ها

شناسایی مخاطبین و آشنایی با آن‌ها از نظر سلیقه، گروه سنی، میزان استفاده آن‌ها از ابزارهای اینترنتی مانند شبکه‌های اجتماعی و بسیار موارد دیگر اولین مرحله از تولید تقویم محتوایی است. در تقویم محتوایی باید مخاطب مشخص باشد تا هر اقدامی در زمینه تولید با توجه به او و نیازهای او انجام شود.

۲. انتخاب بستر انتشار

بعد از شناسایی مخاطبین باید بستر انتشار محتوا را مشخص کرد. انتخاب بستر انتشار موضوعی مهم است زیرا که هر محتوا برای بستری خاص کاربردی است. برای مثال در وب‌سایت‌ها بهتر است محتوا با ترکیب تصویر و متن را تولید و منتشر کرد یا در نرم‌افزاری مانند اینستاگرام بهترین محتوا برای انتشار، محتوای تصویری به خصوص ویدیوهای کوتاه مدت است.

۳. هدف‌گذاری

مرحله بعدی در تولید تقویم محتوایی هدف‌گذاری است. محتوای بدون هدف بی‌نتیجه است و یکی از اولین اقدامات در تولید تقویم محتوایی و برنامه ریزی با استفاده از آن، تعیین هدف است. در کنار هدف‌گذاری نیاز است که کلمات کلیدی بر اساس هر هدف و موضوع را هم مشخص کنید.

۴. تعیین جزئیات محتوا

تعیین جزئیات محتوا یکی دیگر از مراحل تولید تقویم محتوایی است. هر محتوا باید در زمان و تاریخی مشخص، با کلمات کلیدی معین، توسط نویسنده‌ و با موضوعی فکر شده تولید شود. تمام جزئیات گفته شده در کنار بستر انتشار، لینک منابع، تصاویر مورد نیاز برای آن و حتی زمان بررسی محتوا باید در تقویم محتوایی مشخص باشد.

۵. ساخت مخزن محتواهای خام

ساخت مخزن محتواهای خام دیگر اقدامی است که در یک تقویم محتوایی باید انجام داد. این کار به منظور سرعت گرفتن فرآیند تولید محتوا طبق تقویم اهمیت دارد. برای این کار می‌توانید تعدادی محتوای خام برای موضوعات مختلف تولید کرده و آن را در بسترهای مختلف مانند دراپ باکس یا گوگل درایو ذخیره کنید تا در زمان تولید محتوا براساس آن قالب از محتوای خام آن استفاده کنید.

۶. تقسیم وظایف تیم تولید

در مرحله بعد باید تقسیم وظایف تیم تولید را انجام داد. برای این اقدام باید نویسنده تولید کننده هر موضوع را همراه با بازه زمانی تولید توسط او را در تقویم مشخص کرد.

۷. تولید و انتشار طبق تقویم

تولید و انتشار طبق تقویم محتوایی، آخرین مرحله از طراحی و تولید تقویم محتوا است. در این مرحله هر نویسنده موضوع خود را طبق بازه زمانی مشخص شده را آماده کرده و در بستر مورد نظر برای انتشار قرار می‌دهد.

 

ابزارهای تولید تقویم محتوایی

متقاضیان طراحی و استفاده از تقویم و برنامه ریزی برای طراحی یک تقویم حرفه‌ای باید با ابزارهای تولید تقویم محتوایی آشنایی داشته باشند. استفاده از یک ابزار مناسب به عنوان تقویم محتوایی به خصوص زمانی که با یک تیم تولید کننده کار می‌کنید یا نویسندگانی به صورت دورکار با شما همکاری می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. از مهم‌ترین ابزارهای تولید تقویم محتوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. گوگل شیت

گوگل شیت ساده‌ترین ابزار برای تولید تقویم محتوایی است. با استفاده از این ابزار می‌توان یک تقویم محتوایی با تعداد صفحات بی‌نهایت را آماده کرد. محیط کاربری گوگل شیت بسیار ساده است اما امکانات آن چندان زیاد نیست. محیط گوگل شیت چیزی شبیه اکسل است و حاوی چند ستون و ردیف است که با اختصاص دادن هر ستون به یک نویسنده یا موضوع و مشخص کردن جزئیات آن مانند تاریخ، عنوان و منبع در ردیف‌ها می‌توان یک برنامه ریزی دقیق برای کار تولید کنندگان محتوا انجام داد.

۲. تقویم گوگل

تقویم گوگل یکی دیگر از ابزارهایی است که برای تولید تقویم محتوایی می‌توان از آن استفاده کرد. این ابزار همان تقویم ساده است که هر روز آن دارای 24 خانه، نشان‌گر 24 ساعت شبانه روز است. با انتخاب هر روز و هر ساعت می‌توان اقداماتی را در آن مشخص کرد و با اتصال گروهی به یک تقویم می‌توان برای تعدادی از نویسندگان یک زمان‌بندی مشخص آماده کرد.

۳. ترلو

ترلو یکی از ابزارهای مفید با محیط کاربری جذاب و ساده برای تولید و طراحی تقویم محتوایی است. این ابزار آنلاین به خصوص برای تیم‌سازی تولید محتوا بسیار مناسب است. مجموعه‌های تولید محتوا که دارای تیمی از نویسندگان هستند و قصد مشخص کردن دقیق وظایف هر نویسنده را دارند با استفاده از این ابزار می‌توانند تقویمی منظم را آماده کنند. در این تقویم محتوایی امکاناتی مانند برچسب‌های رنگی برای مشخص کردن وظیفه هر نویسنده مانند تولید کننده، ناظر یا وضعیت محتواها مانند منتشر شده، در صف انتشار یا رد شده را باید مشخص کرد. همچنین می‌توان ستون‌هایی تهیه کرد که آن‌ها را طبق سیاست‌های مجموعه خود شخصی سازی کرد. برای مثال ستونی را به یک نویسنده اختصاص داد و محتواهای آن نویسنده را در آن قرار داد یا ستونی را به موضوعات، ستونی را به محتواهای تولید شده و ستونی را به محتوای منتشر شده اختصاص داد. یکی از معایب این ابزار کاربردی، محدودیت‌های امکانات در نسخه رایگان است.

۴. آسانا

آسانا دیگر ابزاری است که برای تولید و مدیریت تقویم محتوا می‌توان از آن استفاده کرد. این ابزار قالب‌های مختلفی برای بازاریابی، تولید محتوا و تقویم و برنامه ریزی در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد. این ابزار چیزی شبیه به ترلو است و به لیست بندی کارها همراه با زمان‌بندی کمک می‌کند.

۵. ایرتیبل

ایرتیبل محیط رسمی‌تری نسبت به ترلو و آسانا دارد. این ابزار حرفه‌ای است و تنها زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که با تمام فوت‌ و فن‌های آن آشنا بود. تسلط به این ابزار کمی زمان‌بر است و آموزش دادن کار با آن به همه نویسندگان امکان‌پذیر نیست، بنابراین گزینه چندان خوبی برای کار گروهی نخواهد بود و بیشتر مناسب نویسندگان حرفه‌ای است.

۶. زنکیت

زنکیت دیگر ابزاری است که برای طراحی تقویم محتوایی و مدیریت محتوا می‌توان از آن استفاده کرد. کار با این ابزار هم چندان سخت نیست اما فرآیند آن با نرم‌افزارهای قبلی متفاوت است. این نرم‌افزار تاریخ را مشخص نمی‌کند اما با استفاده از آن می‌توانید مراحلی که برای تولید یک محتوا باید طی شود را به راحتی مشخص کنید.

۷. میزیتو

میزیتو ابزاری شبیه به ترلو اما تولید شده توسط مهندسین ایرانی است که با کمک آن می‌توان یک تقویم محتوایی منظم آماده کرد. در این ابزار هم می‌توان وظایف هر نویسنده را مشخص کرد و بازه زمانی مجاز برای تولید هر موضوع را به او اعلام کرد. بررسی عملکرد نویسنده از نظر بررسی موضوع، تولید محتوا و کیفیت محتوای تولید شده با کمک میزیتو به سادگی انجام می‌شود.

 

خدمات مجریان وب در زمینه تقویم محتوایی

همان‌طور که گفته شد تقویم محتوایی ابزار مورد نیاز کسب و کارهای دیجیتالی امروزی است. طراحی یک تقویم محتوایی حرفه‌ای کار چندان سختی نیست اما قبل از آن باید با اصول این کار آشنا بود. یکی از خدمات مجریان وب در زمینه تقویم محتوایی معرفی بهترین تقویم‌ها به مشتریان و راهنمایی آن‌ها در جهت تولید بهترین تقویم متناسب با کسب و کار آ‌ن‌ها است. البته این تنها یکی از خدمات تخصصی مجموعه ما است. در مجموعه ما علاوه بر راهنمایی و مشاوره به مشتریان، خدماتی مانند طراحی سایت در قالب‌های مختلف، انواع تبلیغات اینترنتی مانند تبلیغات اینستاگرامی، تلگرامی، تبلیغات در گوگل و سایت‌های پربازدید و بسیاری موارد دیگر که مورد نیاز کسب و کارهای اینترنتی است هم به مشتریان ارائه می‌شود. برای استفاده از خدمات کافی است با کمک یکی از راه‌های ارتباطی مانند شماره تماس یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

نتیجه‌گیری

تقویم محتوایی ابزاری مهم برای کمک کسب و کارهای اینترنتی است تا با استفاده از آن تولید محتوا خود را منظم‌تر کنند و با انتشار به موقع و اصولی محتوا به پیشرفت کسب و کار خود کمک کنند. در این مطلب گفته شد که تقویم محتوایی چیست و تنظیم آن به چه صورت است. تنظیم تقویم محتوایی کار چندان سختی نیست اما برای داشتن یک تقویم خوب بهتر است با متخصصین این حوزه مانند مجریان وب مشاوره داشت. کارشناسان ما در کنار ثبت سفارش برای تولید چارچوب‌های اولیه تقویم محتوایی و تولید محتوا شما را در زمینه تنظیم یک تقویم محتوایی حرفه‌ای نیز راهنمایی می‌کنند. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی برنامه‌ای است که مشخص می‌کند محتوا باید در چه تاریخی، توسط چه نویسنده‌ای، با چه موضوعی و در چه بستری منتشر شود.

۲. اصلی‌ترین مزیت استفاده از تقویم محتوایی چیست؟

نظم دهی به تولید محتوا و انتشار محتوای کاربردی‌تر از مزایای اصلی استفاده از تقویم محتوایی هستند.

۳. یک تقویم محتوایی شامل چه بخش‌هایی است؟

تقویم محتوایی بخش‌های مختلفی مانند تاریخ، موضوع، نویسنده، هدف، منابع و قالب انتشار محتوا را شامل می‌شود.

۴. شناسایی مخاطبین چه نقشی در تولید تقویم محتوایی دارد؟

اولین قدم در تولید تقویم محتوایی شناسایی مخاطبان است و این قدم با هدف آشنایی با نیازها، شرایط و علایق مخاطبان هدف یک محتوا انجام می‌شود.

۵. ساده‌ترین ابزار برای تولید تقویم محتوایی کدام است؟

گوگل شیب ساده‌ترین ابزاری است که برای تولید تقویم محتوایی می‌توان از آن استفاده کرد.

۶. کاربردی‌ترین ابزارها برای طراحی تقویم محتوایی کدامند؟

ترلو و میزیتو دو ابزار کاربردی با شرایط کار نسبتا مشابه برای طراحی تقویم محتوایی هستند که محیط کاربری ساده و مشخصی دارند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *