فرمت های رنگی RGB و CMYK چیست و چه تفاوت هایی دارند؟

موضوعات اصلی ذکر شده در این صفحه

فرمت های رنگی RGB و CMYK

فرمت رنگی سایت چیست ؟ تاثیر فرمت های رنگی در طراحی سایت چیست ؟ اگر شما یک طراح گرافیک یا طراح سایت هستید قطعا صد ها بار این کلمات را وقتی می خواهید  رنگ ، تصویر و . . . را انتخاب کنید دیده اید  RGB و CMYK دو مد پر کاربرد در طراحی رنگ است . آشنایی با اصول انتخاب رنگ در طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد و فرمت های رنگی نیز از این اهمیت برخوردار هستند.برای انجام دادن پروژه های گرافیک باید چند مرحله را با این فرمت های رنگ بگذرانید که از مهم ترین مراحل در هر پروژه طراحی است.اشنایی با هر یک از این فرمت های رنگی در نرم افزار هایی مثل ایندیزاین ، فتوشاپ ، ایلوستریتور وجود دارند .با انجام هر پروژه می توان ان را چاپ یا در نت بارگذاری کرد.

 

آیا می دانید فرمت رنگی سایت RGB چیست ؟

RGB  یکی از پر استفاده ترین مدل های ساخت در صفحات نمایش الکترونیک و فرمت رنگی سایت است.شناخت RGB برای هرطراح گرافیک  و در طراحی سایت نیز ضروری است .RGB را از حروف اول رنگ های قرمز RED سبز GREEN و ابی BLUE می گیرند . در این سیستم ها برای نمایش رنگ ها از نور استفاده می کنند.در این سیستم ها این 3 رنگ با هم مخلوط می شوند و رنگ های جدید را به وجود می آورند .چشم های انسان ها فقط گیرنده های حساس به این 3 رنگ قرمز،سبز و آبی را دارند به همین خاطر چشم های ما می تواند رنگ های مخلوط از این سه رنگ را تشخیص بدهد نمایشگر هایی که بصورت رنگی هستند قادرند هزاران رنگ را با مخلوط کردن نمایش دهند .برای فهم بیشتر ترکیب رنگ ها در ار جی بی یک صفحه مختصات سه بعدی که هر بعد نشان دهنده یکی از رنگ ها است می توان نمایش داد .در هر پیکسل از صفحه نمایش ها سه بعد نوری قرمز ،سبز و ابی است اینها در فاصله ای نزدیک به هم قرار می گیرند و چشم انسان قادر نیست که این رنگ ها را از هم تشخص دهد .RGB در اسکنر های رنگی هم وجود دارد اسکنر دستگاهی است که مدارکی که بخواهیم اسکن می کند و به صورت دیجتال به کامپیوتر منتقل می کند  اسکنر های رنگی مدل های زیادی دارند که بر اساس RGB کار می کنند  این اسکنر ها داده ها را بر اساس ار جی بی می خواند و با پردازش اطلاعات انها را به رنگ های مختلفی تبدیل می کند .

معایب فرمتهای رنگی ار جی بی

ممکن است در نشان دادن دربعضی رنگ های خاص  اشتباه کند .امکان دارد بعضی از قسمت ها رنگ به صورت یکنواخت نباشد .

 

فرمت رنگی CMYK چیست ؟

CMYK به یکی از فرمتهای رنگی گفته می شود که از چهار رنگ تشکیل شده است و از ان در چاپ استفاده می شود .از رنگ های فیروزه ای (CYAN ) ، ارغوانی (MAGENTA) ، زرد (YELLOW ) و سیاه (BLACK  ORKEY  )  تشکیل می شود از ترکیب این چهار رنگ می توان صد میلیون رنگ تولید کرد.سازو کار این فرمت رنگی به این شکل است که ابتدا یک رنگ روی کاغذ چاپ می شود سپس رنگ بعدی روی از زده می شود و تا اخر هر تعداد رنگ که بخواهیم تا به رنگ نهایی برسیم  روی هم چاپ می شوند البته چون این رنگ ها شفاف هستند رنگ اخر همان می شود که می خواهیم تنها یک رنگ است که این فرمت ندارد ان هم رنگ سفید است در اصل این رنگ در چاپ همان رنگ کاغذ است . یک شرط وجود دارد که رنگ کاغذ سفید باشد .در فرمت رنگی CMYK رنگ های مثل نقره ای و طلایی که به صورت براق چاپ شده اند وجود ندارد اگر این رنگ ها چاپ شوند به این معناست که رنگ پنجمی به دستگاه چاپ اضافه شده است .بر طبق اصل فیزیک سه رنگ اصلی قرمز ، ابی ، زرد اگر باهم ترکیب شوند زنگ مشکی را به وجود نمی اورند رنگ نهایی بادمجانی یا ارغوانی می شود به همین دلیل در این فرمت رنگی از رنگ مشکی استفاده می شود .بهترین فرمت های مورد استفاده در  CMYK  می توان به PDF ،AI ، EPS اشاره کرد .

 

تفاوت هر دو فرمت رنگی سایت RGB و CMYK

همانطور که گفتیم هر دو مورد از فرمت های ترکیب رنگ در طراحی گرافیک استفاده می شوند، با این تفاوت که مد RGB بهترین پیشنهاد برای کارو طراحی های دیجیتالی است در حالی که CMYK بهترین فرمت ترکیب رنگ برای طراحی مورد نظر  برای چاپ روی کاغذ یا مقوا است.اما برای اینکه به بهترین شکل ممکن فرآیند انتخاب مد ترکیب رنگ در پروژه خود را انتخاب کنیم، باید با کلیات و ساز و کارهای هر یک از فرمت های رنگی اشنا شوید .

 

چه زمانی از RGB استفاده می کنیم 

زمانی که روی صفحه نمایش های دیجیتال و وب سایت بخواهیم طراحی کنیم در اولویت ما باید  فرمت رنگی سایت RGB قرار بگیرد.مانند طراحی سایت ها اپلیکیشن ها ،در طراحی لوگو های گوشی موبایل ، پست ها و استوری های شبکه های اجتماعی و. . .همچنین در عکس برداری های دیجیتال ، ویدئو ها در اشتراک گذاری صفحه های اجتماعی از این فرمت استفاده می شود .بهترین فرمت های RGB که برای تصاویرتان می توانید استفاده کنید JPEG ،PSD ، PNG ، GIF اینها هستند که می توانید استفاده کنید .

JPEG : این فرمت  رنگی  تعادل مناسبی که بین حجم تصویر و کیفیت آن برقرار می کند انتخاب بسیار مناسب برای تصاویر RGB به شمار می اید .

PSD  :  از فرمت های مناسب فتوشاپ که با توجه به این که در ان می شود هر تغییری داد، امکان ویرایش روی تصاویر و تغییر فرمت های ترکیب رنگ به صورت دقیق و منظم را در اختیار کابران طراحی می گذارد .

GIF  : تصویر های متحرکی که همیشه روی صفحه نمایش مورد استفاده قرار می گیرند بدین جهت استفاده کردن از فضای رنگی RGB را ما همیشه  ترجیح می دهیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *